Flitspalen op je navigatie...

Systemen en aanverwante zaken.

Flitspalen op je navigaite... zijn die nou om te voorkomen dat je te hard rijdt, of juist om te hard te kunnen rijden zonder dat je bekeurd wordt?

Om niet te hard te rijden
12
35%
Om niet gefotografeerd te worden
22
65%
 
Totaal aantal stemmen: 34

Bob1976

Bericht door Bob1976 » wo 25 jul 2007 11:22

bdoets schreef:
Arjanne schreef:Het gaat uiteindelijk (bij iedereen) om de pegels, knikkers....geld.
Nee. Dat is nou juist de reden dat ik deze poll opzette.
In principe zijn maximum snelheden natuurlijk bedacht om de weg veiliger te maken, om levens te sparen. Omdat niemand zich daaraan houdt als er geen straf is, zijn boetes uitgevonden.

Het vervelende is dat vandaag de dag vrijwel niemand zich aan max snelheden houdt omdat dat veiliger is, maar alleen omdat het anders geld kost.
Dat is nogal kortzichtig.

Naturlijk is het ook waar dat er ook op allerlei plekken max snelheden zijn waar dat niet echt zinvol is. Vervelend, maar het principe van wetgeving is dat iedereen er zich aan moet houden, ook degenen die misschien wel zo bedreven zijn dat ze zonder gevaar op te leveren, ook sneller kunnen... Wetgeving is altijd hinderlijk voor wie zich in grensgebieden begeeft. Maar het blijven grensgebieden.
Hoi Bart,

Ik denk dat je een aantal van de door jou genoemde zaken niet zo simpel kan stellen hoor. Jouw stelling dat de max-snelheid er in principe is voor de veiligheid klopt IMHO niet met de argumenten die je tegenwoordig steeds vaker hoort over geluids overlast dan wel belasting van het milieu... ook is de veiligheid op een weg enorm afhankelijk van van "omstandigheden" drukte van het verkeer, het weer, tijdstip: donker of licht, etc. etc.

Simpelweg een snelheidslimiet opleggen voor een stuk weg van bv 120km/h heeft wat mij betreft dan ook weinig te maken met veiligheid.... Dat wil niet zeggen dat ik me er niet aan hou hoor, begrijp me niet verkeerd, maar dat komt inderdaad in de eerste plaats doordat er anders een boete volgt, en ten tweede het is inderdaad een wet en daar moet je je (helaas) aan houden.... door je hier niet aan te houden terwijl anderen dat wel doen kan je namelijk voor gevaarlijke situaties zorgen omdat je snelheid verkeerd wordt ingeschat.... wat dat betreft zou je zelfs kunnen stellen dat het ontbreken van een maximumsnelheid veiliger is omdat ik als bestuurder geen "verwachting" heb voorwat betreft de snelheid van achterop komend verkeer, in Duitsland bijvoorbeeld kijk ik meestal wat langer in m'n buiten/binnen-spiegel voordat ik ga inhalen, want je weet nooit hoe snel er iemand achterop komt.......
bdoets schreef: Als je ergens 80 mag, en het is in mijn ogen best te doen om er 100 te rijden (en er is geen camera) dan zou ik dat natuurlijk kunnen doen; het lullige is alleen dat één of andere idioot die mij dat ziet doen, misschien wel denkt: Hee, dan kan ik wel 120. Kortom, het is een vorm van normvervaging.

Ander voorbeeld: Als ik met mijn fiets door het rode licht fiets omdat er toch geen ander verkeer is, is dat misschien niet onveilig. Alleen, een tienjarig jochie of een zwakbegaafde (of iemand van het Caravanforum) zou best eens kunnen denken: Hee, ik kan ook best door rood licht fietsen.

Normvervaging dus. Je moet je er altijd van bewust zijn dat je met wat je doet een voorbeeld geeft aan je omgeving. :idea:

Bart
hier ben ik het ook niet mee eens hoor Bart, ik begrijp wel wat je zegt, alleen ik zie het niet als mijn verantwoordelijkheid om iedereen op te voeden... net zo goed alsdat ik het niet jouw verantwoordelijkheid vind om mij op te voeden :wink:

kijk m'n zoontje valt wel onder mijn verantwoordelijkheid, en die zal ik dus ook leren (door het goeie voorbeeld te geven :wink: ) hoe het wel en niet moet... ík zal hem óók moeten leren dat hij de regels moet volgen, en als er iemand anders is die door het rode licht fiets, hij dit niet ziet als een vrijbrief om het ook te doen! Hopelijk lukt dit :lol: en denkt hij in de toekomst zélf na over wat er wel en niet kan en loopt hij niet als een kip zonder kop anderen achter na....

groeten, Bob.

p.s. ik heb trouwens gestemd op: "voor het geld" met name voor de gevallen dat ik ff niet helemaal op de snelheid let en 125 ga ipv 120 :wink:

Bob1976

Bericht door Bob1976 » wo 25 jul 2007 11:25

Vroem schreef:Flitspalen op je navigatie... zijn die nou om te voorkomen dat je te hard rijdt, of juist om te hard te kunnen rijden zonder dat je bekeurd wordt?

Dit is de titel van het topic.
Zover ik weet (ik heb er zelf geen) zijn er apparaten zonder en met die informatie (of het zit in de software, weet ik veel)
Dus iemand die zo’n apparaat koopt doet dit bewust met of zonder die informatie mag ik aannemen.
das niet helemaal waar hoor Vroem, je kan bijvoorbeeld voor een TomTom (zoals ik heb) achteraf die flitspaal info in de vorm van POI's (points of interest) toevoegen (en dus ook verwijderen als je in Zwitserland gaat rijden :wink: )

gr, Bob.

BDoets

Bericht door BDoets » wo 25 jul 2007 11:25

Vroem schreef:Je kan natuurlijk proberen als een soort moraalridder je frustratie hier weg te zetten, maar het effect is te beperkt om héél Nederland netjes de maximum snelheid te laten rijden.
Vroem, als ik er 1 of 2 bereik is dat al heel wat.
Vroem schreef:Fietsers worden aangehaald, laat ik dan zeggen dat ik fietsers de meest asociale weggebruikers vind die je hier kunt vinden
A whole other can of worms.
Daar heb je misschien wel gelijk in, maar in aanmerking genomen dat fietsers geen rijexamen hebben afgelegd valt het eigenlijk nog wel mee. In elk geval doet het maar dan ook absoluut niet ter zake met betrekking tot het punt dat ik probeer aan te geven.

Als je dit hele draadje nog eens doorleest dan moet het zelfs de grootste kritikaster toch wel opvallen dat een aantal mensen hier opvallend bezig is hun straatje schoon te vegen. Ik vind dat dat ook voor jou geldt, Vroem.

Bart

Vroem

Bericht door Vroem » wo 25 jul 2007 11:39

A whole other can of worms.
Daar heb je misschien wel gelijk in, maar in aanmerking genomen dat fietsers geen rijexamen hebben afgelegd valt het eigenlijk nog wel mee. In elk geval doet het maar dan ook absoluut niet ter zake met betrekking tot het punt dat ik probeer aan te geven.
Hoho, ik haalde de fietsers aan nadat jij dit als voorbeeld aandroeg.
Als je dit hele draadje nog eens doorleest dan moet het zelfs de grootste kritikaster toch wel opvallen dat een aantal mensen hier opvallend bezig is hun straatje schoon te vegen. Ik vind dat dat ook voor jou geldt, Vroem.
Ik probeer helemaal niets, ik heb namelijk niet eens zo'n apparaat!
(staat ook te lezen in mijn epistel)
Zover ik weet (ik heb er zelf geen) zijn er apparaten zonder en met die informatie (of het zit in de software, weet ik veel)
:lol: :wink:

Bob1976

Bericht door Bob1976 » wo 25 jul 2007 11:51

bdoets schreef:....Als je dit hele draadje nog eens doorleest dan moet het zelfs de grootste kritikaster toch wel opvallen dat een aantal mensen hier opvallend bezig is hun straatje schoon te vegen. ......
Hoi Bart,

wat bedoel je hier nou eigenljk mee??

gr, Bob.

BDoets

Bericht door BDoets » wo 25 jul 2007 11:56

Vroem schreef:Hoho, ik haalde de fietsers aan nadat jij dit als voorbeeld aandroeg.
Klopt. Ik haalde fietsers aan als voorbeeld van normvervaging, niet omdat het veeeel slechtere verkeersdeelnemers zijn dan automobilisten.
Vroem schreef:Ik probeer helemaal niets, ik heb namelijk niet eens zo'n apparaat!
Dat heeft op zich niet zo veel te maken met of iemand zich aan max. snelheden houdt vanwege de poen, of vanwege goed fatsoen.
En als je in dat verband opwerpt dat fietsers véél gevaarlijker zijn in het verkeer dan automobilsten, dan doet dat alleen maar terzake als het je erom te doen is automobilisten wat uit de wind te houden.
Bart

BDoets

Bericht door BDoets » wo 25 jul 2007 12:06

Bob1976 schreef:(...)Simpelweg een snelheidslimiet opleggen voor een stuk weg van bv 120km/h heeft wat mij betreft dan ook weinig te maken met veiligheid....
Ik ken al die argumenten al:
"Duisland is veiliger want daar hoef je niet de hele tijd op je snelheid te letten".
"als ik 120 moet rijden dan word ik slaperig, ik rijd veiliger als ik 150 rijd."
"Als iedereen 130 rijdt is het veiliger als ik dat ook doe".

Sorry hoor, drogredeneringen.
Het is waar dat niet alle snelheidsbeperkingen uit veiligheidsoverwegingen zijn. Zullen we dan alleen maar die beperkingen overtreden die uit milieutechnische overwegingen zijn ingesteld ?!? :)
(dat was weer humor hè...)

Bart

BDoets

Bericht door BDoets » wo 25 jul 2007 12:19

Bob1976 schreef:
bdoets schreef:....Als je dit hele draadje nog eens doorleest dan moet het zelfs de grootste kritikaster toch wel opvallen dat een aantal mensen hier opvallend bezig is hun straatje schoon te vegen. ......
Hoi Bart,
wat bedoel je hier nou eigenljk mee??
gr, Bob.
Nou, dat als ik aangeef dat het toch wel gek is dat we met z'n allen poen belangrijker vinden dan goed fatsoen, er allerlei zaken bij worden gehaald om die stelling weer een beetje af te zwakken.
Dat gebeurt altijd en overal hoor, zoals ik hierboven al aangaf, ik ken die argumenten... omdat ik wel vaker probeer dit punt in gezelschap onder aandacht te brengen ben ik er al aan gewend dat dan opeens de slechte rijkwaliteiten van fietsers ter tafel komen, of het veilige Duitsland... (dat volgens mij vooral veilig is omdat ze een heel ander boetesysteem hebben, maar dit terzijde).
Het zou toch mooi zijn als onze beweegredenen van menslievender aard waren...

Overigens, zoals ik ook al ergens op dit forum heb aangegeven: sinds ik Tomtom 6 heb, is op veel plaatsen (niet overal) naast mijn actuele rijsnelheid, ook in rood de ter plaatse toegestane snelheid aangegeven.
Dat is dus NIET een truc om overal elders lekker hard te kunnen rijden zonder een bon te krijgen als er een flitspaal staat, maar gewoon een geheugensteuntje voor wie zich best wil houden aan max snelheden maar ook maar een mens is.
Bart

Bob1976

Bericht door Bob1976 » wo 25 jul 2007 12:49

bdoets schreef: Nou, dat als ik aangeef dat het toch wel gek is dat we met z'n allen poen belangrijker vinden dan goed fatsoen, er allerlei zaken bij worden gehaald om die stelling weer een beetje af te zwakken.
Dat gebeurt altijd en overal hoor, zoals ik hierboven al aangaf, ik ken die argumenten... omdat ik wel vaker probeer dit punt in gezelschap onder aandacht te brengen ben ik er al aan gewend dat dan opeens de slechte rijkwaliteiten van fietsers ter tafel komen, of het veilige Duitsland... (dat volgens mij vooral veilig is omdat ze een heel ander boetesysteem hebben, maar dit terzijde).
Het zou toch mooi zijn als onze beweegredenen van menslievender aard waren...
Bart, je haalt in beargumentering 2 dingen door elkaar hoor, je geeft als reden waarom de max snelheid niet overschreden zou mogen worden namelijk eerst dat het veiliger zou zijn.. (dat bestrijd ik dus voor sommige gevallen) en daarna heb je het weer over "goed fatsoen" waarmee je waarschijnlijk bedoelt het niet overtreden van de wet....(ben ik het wel mee eens).

Overigens haal je als reactie op mijn stukje diverse "argumenten" aan als reden om de max snelheid te negeren die ik nooit zou gebruiken, en wel hierom:
1) Ik let niet voortdurend op m'n teller (vandaar dat ik de waarschuwingen van Tom wel makkelijk vind) dus das niet op mij van toepassing....
2) Als je in slaap valt bij 120km/h moet je lekker in je bed gaan liggen en niet in de auto gaan zitten... :wink:
3) Das weer zo'n geval van zonder na te denken achter de rest aan lopen, en zoals ik al eerder aan gaf vind ik dat een slechte eigenschap.

Je geeft dus geen argumenten om mijn stelling in dat stukje te weerleggen terwijl ik wel benieuwd ben wat je van die beredenatie vindt... Het probleem is trouwens wel in deze discussie dat het bij beredenaties blijft, want ik heb geen gericht onderzoek gedaan of gezien naar veiligheid op de snelweg puur gerelateerd aan de gereden snelheid...

bdoets schreef: Overigens, zoals ik ook al ergens op dit forum heb aangegeven: sinds ik Tomtom 6 heb, is op veel plaatsen (niet overal) naast mijn actuele rijsnelheid, ook in rood de ter plaatse toegestane snelheid aangegeven.
Dat is dus NIET een truc om overal elders lekker hard te kunnen rijden zonder een bon te krijgen als er een flitspaal staat, maar gewoon een geheugensteuntje voor wie zich best wil houden aan max snelheden maar ook maar een mens is.
Bart
Als ik die info ipv flitspaal info d'r op kon toveren zou ik dit direct doen, want dat voegt in mijn ogen veel meer toe!

Dan nog ff wat anders, je kan het natuurlijk heel goed niet eens zijn met het feit dat er ergens een maximumsnelheid geldt en je er tóch aan houden... :roll:

gr, Bob.

BDoets

Bericht door BDoets » wo 25 jul 2007 13:16

Bob1976 schreef:Bart, je haalt in beargumentering 2 dingen door elkaar hoor, je geeft als reden waarom de max snelheid niet overschreden zou mogen worden namelijk eerst dat het veiliger zou zijn.. (dat bestrijd ik dus voor sommige gevallen) en daarna heb je het weer over "goed fatsoen" waarmee je waarschijnlijk bedoelt het niet overtreden van de wet....(ben ik het wel mee eens).
Je hebt gelijk, dat schept misschien verwarring. In elk geval is veiligheid de primaire reden voor snelheidsbeperkingen, en dat zou ons terharte moeten gaan. Ook in de gevallen waar het "alleen" maar gaat over milieu etc. zou het wel fijn zijn als iedereen zich dit aantrok... maar hoe dan ook, je kan altijd weer rekenen op tegenargumenten. En dat is, vind ik, tekenend. We willen nou eenmaal zo hard rijden als we zelf willen, en die inmenging van bovenaf gaat tegen de haren in, al zijn de argumenten nog zo redelijk.
Vandaar dat ik óók normvervaging als argument gebruik.
Bob1976 schreef:Je geeft dus geen argumenten om mijn stelling in dat stukje te weerleggen terwijl ik wel benieuwd ben wat je van die beredenatie vindt... .
Okee, je schreef dus o.a.:
"...ik zie het niet als mijn verantwoordelijkheid om iedereen op te voeden... net zo goed alsdat ik het niet jouw verantwoordelijkheid vind om mij op te voeden "
Dat doet me denken aan een discussie die ik had met collega's over oversteken door rood licht (ja nu gaat het zelfs over voetgangers!)
Een collega zei dat hij vaak wel door rood licht liep, maar NIET als z'n kinderen erbij waren. Ik antwoordde: Oh, dus jouw kinderen mogen niet dat foute voorbeeld zien, maar andere kinderen wél?
Je bent altijd een voorbeeld, of je wil of niet. Een goed, of een slecht voorbeeld.

En, natuurlijk heb ik dus ook geen gericht onderzoek gedaan, maar dat hoeven we hier toch niet uit te leggen hoop ik... :?

Ik weet niet of je TomTom6.* hebt, maar je kan instellen welke info je rechts onderin wil zien; daar kan je ook je actuele rijsnelheid bij kiezen. In TT6 verschijnt dan bijvoorbeeld 78/80, dat betekent resp. snelheid en toegstane snelheid, of: 82/80 als je snelheid hoger is dan toegestaan.

Bart

Bob1976

Bericht door Bob1976 » wo 25 jul 2007 13:50

bdoets schreef:Dat doet me denken aan een discussie die ik had met collega's over oversteken door rood licht (ja nu gaat het zelfs over voetgangers!)
Een collega zei dat hij vaak wel door rood licht liep, maar NIET als z'n kinderen erbij waren. Ik antwoordde: Oh, dus jouw kinderen mogen niet dat foute voorbeeld zien, maar andere kinderen wél?
wat antwoorde die collega toen? want ik zou dus zeggen: ja in pricipe wel! nogmaals, het is niet mijn verantwoordelijkheid om andermans kinderen op te voeden, dat moeten de ouders van dat kindje doen!!

Nu loop ik bijna nooit door het rode licht, ik heb meestal geen haast :wink: en inderdaad, als er kinderen staan (ookal zijn die niet van mij) doe ik het al helemaal niet, maar das niet omdat ik het goede voorbeeld wil geven of dat kindje wil opvoeden, dat komt omdat ik het niet op m'n geweten wil hebben dat dat kindje dan zou denken "oké, we kunnen...." omdat hij niet goed op het rode licht let maar op mij (daar is het tenslotte een kind voor hè) en dat hij/zij dan onder een auto ligt.... Nu weet ik ook dat niet iedereen op die manier na denkt, en daarom vind ik het ook heel belangrijk dat mijn kindje leert om zélf na te denken en op te letten!
bdoets schreef: En, natuurlijk heb ik dus ook geen gericht onderzoek gedaan, maar dat hoeven we hier toch niet uit te leggen hoop ik...
nou, dat kan geen kwaad om af en toe te melden denk ik omdat meningen vaak worden gegeven als of het feiten zijn....
bdoets schreef: Ik weet niet of je TomTom6.* hebt, maar je kan instellen welke info je rechts onderin wil zien; daar kan je ook je actuele rijsnelheid bij kiezen. In TT6 verschijnt dan bijvoorbeeld 78/80, dat betekent resp. snelheid en toegstane snelheid, of: 82/80 als je snelheid hoger is dan toegestaan.

Bart
ik heb een TomTom go 500 en die geeft dat niet aan, maar wie weet is er wel weer een software update ofzo, hoewel ik denk dat deze info op het kaart materiaal staat.... en die ga ik nog maar ff niet kopen :wink:

gr, Bob.

BDoets

Bericht door BDoets » wo 25 jul 2007 14:04

Bob1976 schreef:wat antwoorde die collega toen?
Hij gaf me gelijk :)
Bob1976 schreef:want ik zou dus zeggen: ja in pricipe wel! nogmaals, het is niet mijn verantwoordelijkheid om andermans kinderen op te voeden, dat moeten de ouders van dat kindje doen!!
Dat ben ik heel erg met je oneens. (Natuurlijk moeten die ouders dat wel doen, maar het is onze gemeenschappelijke verantwoordelijkheid.)
Maar jij zelf vind dat ook niet echt, getuige je volgende opmerking:
Bob1976 schreef:(...) en inderdaad, als er kinderen staan (ookal zijn die niet van mij) doe ik het al helemaal niet, maar das niet omdat ik het goede voorbeeld wil geven of dat kindje wil opvoeden, dat komt omdat ik het niet op m'n geweten wil hebben dat dat kindje dan zou denken "oké, we kunnen...." omdat hij niet goed op het rode licht let maar op mij (daar is het tenslotte een kind voor hè)
Precies!
Persoonlijk doe ik het niet alleen omdat ik niet wil dattie onder een auto loopt, maar ook omdat ik hoop daarmee een steentje bij te dragen aan een betere wereld. Dat klinkt heel groot, maar dat zit 'm vooral in kleine dingen.
Ik blijf erbij: Je bent altijd een voorbeeld, of je wil of niet. Een goed, of een slecht voorbeeld.

Bart

Bob1976

Bericht door Bob1976 » wo 25 jul 2007 14:30

bdoets schreef: Ik blijf erbij: Je bent altijd een voorbeeld, of je wil of niet. Een goed, of een slecht voorbeeld.
oké miscchien ben je dan wel een voorbeeld, het zou alleen een stuk beter zijn als mensen zélf na denken of iets kan of niet, en dus niet iemand anders "gebruiken" als voorbeeld....

daar op doorgaand: eigenlijk zou je iemand dubbel moeten straffen als hij iets verkeerds doet en daarna zegt "ja maar, maar hij deed 't ook..." ....gewoon omdat hij iets verkeerd deed én hij ook niet zélf nadacht!!! :evil: :wink: :lol: :lol:

gr, Bob.

Vroem

Bericht door Vroem » wo 25 jul 2007 16:27

Ik geef onmiddelijk toe dat ik er ook aan meedeed, maar kunnen we nu weer verder gaan waar dit topic voor bedoeld was.
On-topic heet dat :lol: :lol: :lol: :lol: :wink:

Bob1976

Bericht door Bob1976 » wo 25 jul 2007 19:46

Vroem schreef:Ik geef onmiddelijk toe dat ik er ook aan meedeed, maar kunnen we nu weer verder gaan waar dit topic voor bedoeld was.
On-topic heet dat :lol: :lol: :lol: :lol: :wink:
yep, is goed ik hou me namelijk altijd aan regels, hehehe :wink: :lol:

gr, Bob.

p.s. (voor het on-topic gedeelte) IMHO is op de plek waar je rijd geldende snelheid op je navigatie van meer waarde dan flitspaal info.....

Plaats reactie

Terug naar “Navigatie”