Tom Tom

Systemen en aanverwante zaken.

Ik gebruik ook Tom Tom

Ja
92
59%
Nee
17
11%
Andere
44
28%
Wil er nog eentje aanschaffen
4
3%
 
Totaal aantal stemmen: 157

*Peter*

Bericht door *Peter* » di 17 jul 2007 15:24

Nick schreef:
daphne schreef:
*Peter* schreef:Garmin heeft die mogelijkheid om voor een vrachtauto te kiezen al eeuwen. Ik kom dus zelden of nooit in de knoop met mijn caravan ;-)
Bij TT kan je overigens beperkte snelheid invoeren en dan heb je een soortgelijke functie als bij Garmin.
Dat laatste lijkt me interessant al weet ik niet wat ik me daar bij voor moet stellen. Wordt alleen de verwachtte aankomsttijd gewijzigd als je een beperkte snelheid invoert of gaat hij echt andere wegen zoeken? Wie heeft hier ervaring mee?
groet,
Ik heb er ervaring mee.
Met de instelling "Vrachtauto" zie ik geen lage tunnels, geen idioot kleine straatjes en hoef ik ook niet te keren bij een fout.
Dat laatste werkt niet altijd, ben benieuwd of dat aan onmogelijke alternatieven ligt.

Deze instelling vermijdt ook veerdiensten naar Scandinavië en rijdt daar desnoods anderhalf uur voor om, dat is minder natuurlijk...

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1917
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Bericht door Ad » di 17 jul 2007 16:00

Ga maar eens naar Oost Duitsland, daar heeft bijna iedere plaats kinderkopjes. TomTom stuurt je door die plaatsen heen (snelste weg), terwijl rond die plaatsjes soms keurig geasfalteerde wegen liggen. Maar ja, dat is volgens TomTom een omweg.
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

Nick

Bericht door Nick » di 17 jul 2007 16:31

Ad schreef:Ga maar eens naar Oost Duitsland, daar heeft bijna iedere plaats kinderkopjes. TomTom stuurt je door die plaatsen heen (snelste weg), terwijl rond die plaatsjes soms keurig geasfalteerde wegen liggen. Maar ja, dat is volgens TomTom een omweg.
Dat bedoel ik. Was mijn ervaring ook. Tommetje gaat er van uit blijkbaar dat je door die straatjes met een (grote) caravan ook snel kan rijden.
Een instelling "vrachtauto" ontbreekt echter bij mij. Zal wel geen Tommetje geweest zijn.
groet,

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19797
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Bericht door Daphne » di 17 jul 2007 17:00

tele atlas info en
navteq info

de functie vrachtwagen die nu op pnd's beschikbaar is, is zo beperkt en ook niet betrouwbaar. Deze zal misschien iets meer over grote wegen navigeren maar dat is dan ook alles. Dat je dan geen lage viaducten tegenkomt waar je met caravan niet onderdoor kunt is logisch maar een vrachtwagenchauffeur kan daar dus niet op vertrouwen.
Tele-atlas levert de meeste kaartmateriaal voor TomTom en Navteq voor Garmin, dus beide zijn nog niet helemaal voorbereid op de vrachtwagenfunctie ondanks dat het er bij Garmin wel op zit.

Gr. Daphne
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

*Peter*

Bericht door *Peter* » di 17 jul 2007 18:23

Op Tommetjes zit geen vrachtauto, zeiden we al een paar keer...

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19797
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Bericht door Daphne » di 17 jul 2007 18:46

*Peter* schreef:Op Tommetjes zit geen vrachtauto, zeiden we al een paar keer...
ja ja ik kan lezen :wink: , heb je dan ook gelezen dat de vrachtautofunctie die er nu op de andere navigatiesystemen zit niet veel voorstelt omdat het kaartmateriaal nog niet is aangepast??
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

*Peter*

Bericht door *Peter* » di 17 jul 2007 22:27

Jahaaa ;-) Jij en ik wel, maar Nick niet... ;-)

Ik weet dat het nog niet optimaal is, die vrachtauto-instelling, maar Garmin ligt er wel wat mee voor op TT. Er is ook duidelijk een andere routering dan voor de instelling: Auto.
Zoals ik al eerder schreef, heb ik wat dat betreft ook positievere ervaringen met Garmin dan met TT.

Maar het is wel steeds meer een nek-aan-nekrace aan het worden.

Volgens mij heeft die aanpassing van kaartmateriaal meer te maken met het doorkruisen van 30-km-zones dan met andere vrachtwagenzaken...?

Nick

Bericht door Nick » wo 18 jul 2007 11:09

[quote="*Peter*"]Jahaaa ;-) Jij en ik wel, maar Nick niet... ;-)

quote]

Ho,ho,ho, waarom zou ik niet kunnen lezen?

*Peter*

Bericht door *Peter* » wo 18 jul 2007 14:16

Nick schreef:
*Peter* schreef:Jahaaa ;-) Jij en ik wel, maar Nick niet... ;-)

quote]

Ho,ho,ho, waarom zou ik niet kunnen lezen?
Dat weet ik echt niet, Nick! :roll: :roll: :roll:

Maar je had er toch wel dwars overheen gelezen, dat Garmin wél en Tommie níet een vrachtauto-instelling heeft ;-) :oops: :lol:

Nick

Bericht door Nick » wo 18 jul 2007 22:04

Zal wel. 't zij me vergeven.
Ik heb mijn Tommetje weer terug (hij had het enkele weken geleden door de warmte opgegeven) , gerepareerd en wel en kunnen dus weer op stap, snelle of korte routes, maakt niet uit.
Ik moet zeggen de service afdeling van Tomtom werkt goed en snel.
groet,

*Peter*

Bericht door *Peter* » wo 18 jul 2007 23:28

Veel plezier met je Tommetje en houd ons op de hoogte... ;-)

P@TJE

Bericht door P@TJE » do 19 jul 2007 08:21

Ja, ik ben ook wl benieuwd hoe hij het weer doet. Hebben ze nog iets gezegd wat er nu stuk was aan je tommie :?:

Nick

Bericht door Nick » do 19 jul 2007 08:44

P@TJE schreef:Ja, ik ben ook wl benieuwd hoe hij het weer doet. Hebben ze nog iets gezegd wat er nu stuk was aan je tommie :?:
Ze hebben een nieuwe kaart (Europa) meegestuurd. Wat aan het apparaat zelf gedaan is daar laten ze zich niet over uit. Nu maar hopen dat hij het blijft doen.
groet,

P@TJE

Bericht door P@TJE » do 19 jul 2007 16:52

Idd Nick, het maakt ook eigenlijk niet uit wat ze gedaan hebben als hij het maar goed doet. Ik was gewoon ff nieuwsgierig. Bijkomend voordeel is dat je weer een nieuwe kaart erbij hebt :wink:

Borre

Bericht door Borre » do 19 jul 2007 23:55

Tele-atlas levert de meeste kaartmateriaal voor TomTom en Navteq voor Garmin
volgens mij zit daar het grootse verschil. Tele-atlas is gebaseerd op satelietbeelden, en navteq rijdt de routes op het wegennet uit.

Ik ben net overgestapt van Mio naat TT. Hoewel Mio ook op teleatlas werkt was ik zeer te spreken over de logica in de route berekeningvan de Mio. Misschien trekt de Mio iets meer naar snelwegen, maar dat heb ik persoonlijker liever dan een ongevraagde toeristische route via B wegen, ook al is deze korter. Ook in de stad vind ik de TT tegenvalen.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19797
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Bericht door Daphne » vr 20 jul 2007 10:13

borre schreef: volgens mij zit daar het grootse verschil. Tele-atlas is gebaseerd op satelietbeelden, en navteq rijdt de routes op het wegennet uit.
Tele-atlas rijdt ook met speciaal uitgeruste auto's rond om de wegen in kaart te brengen.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

BDoets

Bericht door BDoets » vr 20 jul 2007 10:24

daphne schreef:Tele-atlas rijdt ook met speciaal uitgeruste auto's rond om de wegen in kaart te brengen.
Ik heb nog nooit een auto van Tele-Atlas bij mij in de straat gezien, maar mijn straat staat er gelukkig wél in...?

Ik heb me wel eens afgevraagd hoe lang de updates achterlopen. Hier in Hilversum is de Diependaalse laan in de loop van een aantal jaren voorzien van een heleboel rotondes. Het is nu al een paar jaar klaar, TT6 heeft eindelijk ingehaald, ze staan er allemaal op. Maar ja, nou is er weer een straat hier vlak achter waar ze anderhalf jaar geleden het éénrichtingverkeer hebben omgedraaid. Bram wordt er helemaal gek van: "Probeer om te draaien!" Gelukkig heb ik Bram niet nodig om mijn huis te vinden...
De grote nieuwe rotonde bij het Mediapark staat ook nog niet in TT6. Ik schat dat die sinds één jaar klaar is...

Bart

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19797
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Bericht door Daphne » vr 20 jul 2007 11:46

Ik heb me wel eens afgevraagd hoe lang de updates achterlopen.
Toen wij onze TT kochten stond de hele A50 van Oss tot Eindhoven er al in detail in terwijl de hele weg nog niet klaar was. Toen er stukken klaar waren en wij naar huis reden werd door TT al aangegeven dat we hier af moesten maar de afrit was helemaal niet klaar.
Mijn collega woont sinds juni in een compleet nieuwbouwwijk in Rhoon. Huisnummers kende mijn TT nog niet maar wel de straat. (ik heb m'n TT nu net 2 jaar)
Dus updates kunnen ook wel eens voorlopen :wink: :wink:

Afgelopen april kregen wij een aanbieding van TT om nieuwe kaarten met korting te kopen. Daar hebben we geen gebruik van gemaakt want ik kan zelf ook wel bedenken waar ik naar toe moet als een kruising vervangen is door een rotonde of zo. Tegen de tijd dat heel NL in de verbouwing is geweest heb ik al lang een nieuwe PND nodig en dan heb ik automatisch de nieuwste kaarten.

Gr. Daphne

Ps: Tele-atlas heeft echt vele auto's rondrijden door heel Europa maar volgens mij zonder reclame erop. Mijn broer werkt al 7 jaar bij Tele-atlas, voor mij dus een betrouwbare bron.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Borre

Bericht door Borre » vr 20 jul 2007 19:58

Tele-atlas rijdt ook met speciaal uitgeruste auto's rond om de wegen in kaart te brengen.
De auto's van teleatlas zijn dan blijkbaar, zoals je zegt, speciaal uitgerust. Ik ben namelijk al een paar keer door een kanaal gestuurd door Bram terwijl ik onder een ander weg doorreed.

BDoets

Bericht door BDoets » do 26 jul 2007 10:05

Ik las in de krant dat TomTom zich opmaakt om TeleAtlas over te nemen... dan blijft het nog even rommelen in navigatieland...

Een ander navigatie-draadje is inmiddels hiernaartoe gekoppeld. Dat draadje ging (in opzet) over mensen die door hun navigatie een bergpas op waren gestuurd en hadden moeten keren.
Ik vind het niet helemaal terecht dat dat draadje hierbij geveegd is, maar goed.

Natuurlijk kan je de route niet honderd procent aan dat apparaat overlaten, dat moesten ze erbij zeggen in de gebruiksaanwijzing (hoewel, leest iemand die nog?) Zelf check ik de grote afstanden (die ik met de caravan rijd) voor o.a. dat soort verrassingen.
Maar of bijvoorbeeld een bergpas voor jouw combinatie haalbaar is kan Tomtom nooit weten; het is trouwens wel grappig hoe TT uitsluitend tweedimensionaal werkt. Zelfs aan een viaduct kan je niet zien welke weg onder en welke bovenlangs gaat.
Mijn vrouw houdt niet meer van smalle bergweggetjes. Op reis is dat geen probleem, we gebruiken wel routes nationales maar dan krijg je dat soort wegen niet. Maar we hebben wel gehad bij het maken van een dagtochtje dat TT ons over smalle, "enge" weggetjes stuurde. Dat kan je niet voorzien; wat iemand al dan niet eng vindt is zowiezo subjectief, maar je kan op de TT kaart nooit zien hoe steil het is, of hoe smal of hoe hoog. Hooguit hoeveel slingers er in een weg zitten, maar dat zegt niet altijd wat.
Nou ja, op zo'n dagtochtje en zonder caravan is het noit zo'n punt om op een gegeven moment te besluiten dat het niet meer leuk is, en te keren. TT vindt dan binnen de kortste keren wel een alternatief.
Bart

Edtjuh1

Bericht door Edtjuh1 » ma 6 aug 2007 00:47

borre schreef:
Tele-atlas rijdt ook met speciaal uitgeruste auto's rond om de wegen in kaart te brengen.
De auto's van teleatlas zijn dan blijkbaar, zoals je zegt, speciaal uitgerust. Ik ben namelijk al een paar keer door een kanaal gestuurd door Bram terwijl ik onder een ander weg doorreed.

Die auto's zijn ook speciaal uitgerust met een buitenboordmotor :wink: :roll: dus voor hun geen probleem.

Edtjuh1

Bericht door Edtjuh1 » ma 6 aug 2007 00:48

borre schreef:
Tele-atlas rijdt ook met speciaal uitgeruste auto's rond om de wegen in kaart te brengen.
De auto's van teleatlas zijn dan blijkbaar, zoals je zegt, speciaal uitgerust. Ik ben namelijk al een paar keer door een kanaal gestuurd door Bram terwijl ik onder een ander weg doorreed.

moet er dan zelf ook maar een achter hangen ik heb er nog wel een liggen :lol: :?:

DVDGuy

Bericht door DVDGuy » wo 8 aug 2007 17:18

Goos schreef:Wij hebben ook een ingebouwd navigatie systeem in de auto en we nemen een pda met tomtom europa mee als back-up.

groeten,
Goos
Ik verkeer in dezelfde luxe positie.

TomTom 6 op PDA kun je eventueel ook gebruiken om te wandelen en/of te fietsen

BDoets

Bericht door BDoets » wo 8 aug 2007 18:03

DVDGuy schreef:TomTom 6 op PDA kun je eventueel ook gebruiken om te wandelen en/of te fietsen
Ja, alleen heeft dat wel zijn beperkingen.

Als je wandelt dan is je voortbewegingssnelheid dusdanig laag dat Bram (van TT) vaak niet weet of je nou net op de kruising bent afgeslagen of niet. Hij herstelt het even later wel weer natuurlijk, maar als je niet oplet dan kan dat aardig verwarrend zijn. Wij gebruikten TT om in München van een parkeergarage naar een museum te lopen en terug, en het kwam er uiteindelijk op neer dat ik TT meer als kaart gebruikte dan als navigatie.

Ik ben van plan om binnenkort TT op de fiets te gaan gebruiken, zowel op de tandem als op de ligfiets. Maar ik zal moeten omzien naar een externe accu, want je moet op de fiets onvermijdelijk het backlight vol aan zetten anders zie je het gewoon niet goed, en dan is mijn PDA vrij snel door de stroom heen. Dus dat wordt een batterijhouder en een verloopje naar die auto-aansteker-plug. Lastiger is denk ik een klem knutselen waarmee ik een houder op het fietsstuur kan vastzetten... maar ook dat moet kunnen.

Bart

Daan
Berichten: 5
Lid geworden op: do 16 nov 2006 23:24

Bericht door Daan » zo 26 aug 2007 03:23

Zelf heb ik op vakantie veel gebruik gemaakt van TT op PDA (West Europa kaartversie 6.75), zowel tijdens de reis (NL - D - A - I v.v.) als ter plekke. De "echte" wegenkaarten hebben we niet hoeven te gebruiken. Ook bij stedentripjes inderdaad om te markeren waar de auto staat, vanwege het formaat van de PDA en de kans op diefstal gebruik ik daar een Nokia N70 met kaartversie 6.60. Als Bram gewon stil is en je je verstand een beetje gebruikt, werkt het als kaart prima tijdens het wandelen en je hoeft hem niet steeds uit- en op te vouwen :lol:
Citroën Xsara Picasso 1.8 met Chateau Cantara 928

Plaats reactie

Terug naar “Navigatie”