navigeren met Tomtom

Systemen en aanverwante zaken.
Plaats reactie
Eric01

navigeren met Tomtom

Bericht door Eric01 » di 10 jun 2014 14:35

Ik heb nu een jaar een Tomtom Go live. Als ik, voornamelijk in het buitenland, navigeer, stel ik altijd de snelste route in, waarbij ik in Frankrijk tolwegen vermijd. Echter, de tomtom gaat bijna altijd wegen afsnijden, zodat ik van de grotere wegen word afgeleid. Het resultaat is dat onmogelijke wegen worden genomen, zoals landweggetjes die wel een wegnummer hebben. Deze wegen zijn nauwelijks te berijden door enkel een personenauto, laat staat een auto met caravan. Ik houd elke keer mijn hart vast als de Tomtom opdracht geeft om links- of rechtsaf te slaan.
De Tomtom hangt aan mijn ruit. Als maar even de zon schijnt krijg ik de melding: opladen van het apparaat wordt gestopt, omdat het apparaat te warm wordt. Voor alle duidelijkheid: ik heb een auto mer airco.
Herkent iemand deze klachten?

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: navigeren met Tomtom

Bericht door Jan van Vijven » di 10 jun 2014 14:38

Tolwegen niet mijden, dat zal het probleem wellicht verhelpen.
Waarschijnlijk heb je geen warmtewerende voorruit.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Eric01

Re: navigeren met Tomtom

Bericht door Eric01 » di 10 jun 2014 14:49

Beste Jan,

bedankt voor jouw antwoord, maar dat is niet de oplossing voor het probleem. Ik rijd al lange tijd in Frankrijk, met verschillende Tomtoms, waarbij ik altijd tolwegen heb vermeden. Het probleem met de kleine wegen heeft zich nog nooit voorgedaan. Wij waren met een andere familie met een andere Tomtom en daar deed zich het probleem niet voor. Sterker nog, hetzelde probleem deed zich voor in Luxemburg, waar geen tolwegen zijn. Weer de snelste route gekozen en toch over kleine weggetjes geleid.
Het probleem met de te warme navigatie heb ik nog nooit gehad en is bekend bij Tomtom. Ook de andere familie had daar geen last van.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: navigeren met Tomtom

Bericht door deusjevo » di 10 jun 2014 14:55

Is er ook een keuze "optimale route"?
Ben zelf Navigon gebruiker en daar staat hij altijd op "snelste route" hij laat mij dan wel heel soms een afslag nemen op de snelweg en dan direct er weer op maar dat heb ik meestal wel door.
"Kortste route" zou ik wel vermijden, dan ga je door allerlei dorpscentra die je vaak liever wilt mijden met caravan.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: navigeren met Tomtom

Bericht door MarcoC » di 10 jun 2014 15:04

Als het goed is moet er ook een instelling zijn voor routetypen, hierbij kun je ook aangeven of je onverharde wegen wilt vermijden of niet.
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

wolf
Berichten: 1638
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: navigeren met Tomtom

Bericht door wolf » di 10 jun 2014 17:41

ik heb een Garmin Nuvi (neen hij is nog niet vervangen knipoog.gif )en heb juist hetzelfde probleem als TS. er bestaat hier een ettelijke blz. lang item over.
Het probleem van dat "afsnijden" komt doordat de GPS zich baseert op de max. snelheid die je op de wegen mag rijden.
Daar in Frankrijk de meeste wegen nu Departementals geworden zijn (4-baanswegen maar ook kleine smalle prutswegjes), kan de GPS hier geen onderscheid in maken en neemt dan de kortste route(waar je voor hem theoretisch even snel kan op rijden)
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

vikingpirate
Berichten: 1074
Lid geworden op: ma 24 okt 2011 15:54
Locatie: Ergens waar mijn huis staat

Re: navigeren met Tomtom

Bericht door vikingpirate » di 10 jun 2014 18:12

Dit probleem komt omdat hij verkeerd is ingesteld, je moet namelijk altijd de snelste route laten kiezen, anders gaat hij inderdaad die vreemde wegen nemen.
Is het misschien een optie om op het navigatie sysyteem de Truck versie te zetten, ligt er wel aan of je ruimte genoeg hebt op je intern geheugen??
Ik heb zelf namelijk een tomtom go live 940 en daar de Navcore 9.26 op staan met de truck kaart hier kan je namelijk alles zelf invullen en veel caravanners gebruiken deze versie omdat hij het zefde doet als de caravan versie van tomtom.
Je kan lengte hoogte breedte gewichten enz in geven en dan neem hij de juiste wegen.
en anders als dit niet wil lukken de aan en uit knop vast houden net zolang tot dat je een groen scherm krijg dan los laten en herstarten.

Nu kan je hem namelijk helemaal opnieuw instellen en nu opletten dat je de optie Snelste route neemt.

wat je ook kan doen om eerst even naar de( wijzig voorkeuren/dan zoeken naar plannings voorkeuren kiezen en hem daar op de snelste zetten )

succes laat even weten of het gelukt is want de vakantie moet toch ontspannend zijn en geen stress geven.
Trekker met sleurhut

wolf
Berichten: 1638
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: navigeren met Tomtom

Bericht door wolf » di 10 jun 2014 21:51

vikingpirate schreef:Dit probleem komt omdat hij verkeerd is ingesteld, je moet namelijk altijd de snelste route laten kiezen, anders gaat hij inderdaad die vreemde wegen nemen.
TS schrijft toch in eerste inbreng dat hij zo ingesteld is.
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

Nordicman
Berichten: 867
Lid geworden op: vr 25 mar 2005 12:10
Locatie: Dichtbij Dordt

Re: navigeren met Tomtom

Bericht door Nordicman » di 10 jun 2014 22:15

Ook al staat TT goed ingesteld,wil die toch wel eens dwarsuit gaan en een eigen leven gaan leiden.
En wil je eens vanaf de E 20 binnendoor via Andorra, geeft hij al. 2 jaar een route via Narbonne.
Soms zou je hem wel het raam uit willen pl.....
En ook met WW voorruit idd te warm, opladen gestopt.
Renault Clio Zonder caravan
Meten is Weten, Gissen is Missen.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: navigeren met Tomtom

Bericht door WillyL » di 10 jun 2014 22:31

Te warm? Aan de achterkant een wit papiertje hangen of zelfs zwart zodat hij in de schaduw hangt? Misschien helpt dat wel! Is wel geen mooi zicht :(
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: navigeren met Tomtom

Bericht door JanPunne » wo 11 jun 2014 09:09

Inderdaad te warm ook met een warmtewerende voorruit.
De TT viel uit en deed niets meer.
Op het net een zonnekap bekeken en die tijdens een vakantie in elkaar geknutseld.
Werkt perfect! Geen lichtval meer op het scherm en geen uitval door oververhitting.
Heb nu een nieuwe gemaakt die nog beter past.

caspar
Berichten: 630
Lid geworden op: za 24 jan 2009 19:28

Re: navigeren met Tomtom

Bericht door caspar » wo 11 jun 2014 09:24

TT tuck nemen dan kan je alles kwa hoogte breedte en zo in stellen werkt perfect
burstner amara 520 ts

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: navigeren met Tomtom

Bericht door Kingpin1966 » wo 11 jun 2014 18:45

Nordicman schreef:Ook al staat TT goed ingesteld,wil die toch wel eens dwarsuit gaan en een eigen leven gaan leiden.
En wil je eens vanaf de E 20 binnendoor via Andorra, geeft hij al. 2 jaar een route via Narbonne.
Soms zou je hem wel het raam uit willen pl.....
En ook met WW voorruit idd te warm, opladen gestopt.
Ik navigeer altijd aan de hand van bepaalde knooppunten die ik op de kaart van mijn Nuvi opzoek.

Voorbeeld:
Ik heb de route voor de vakantie als volgt gepland.

1. Huisadres (hoeft niet per se).
2. Wegrestaurant " De Lucht " (koffie).
3. Knooppunt "de Hogt".
4. Knooppunt "Kaiserberg"
En dan de BAB 3 tot Marktheidenfeldt volgen.

Echter, als ik knooppunt de Hogt er tussenuit laat dan snijdt hij ook de boel af.
Het is dus vaak een kwestie van een extra tussenpunt invoeren.
Maar als de TS een TT Go 100x Live heeft dan vrees ik dat het niet te voorkomen is, ongeacht of je snelste of kortste route hebt ingesteld.
Domweg omdat TT bij de nieuwe modellen de routeplanner functie sterk heeft uitgekleed.
Vroeger met de Go 750 Live serie kon je net zoveel tussenpunten invoeren als je maar nodig had, met de 100x en de nieuwe modellen nog maar 4.
Heb je meer tussenpunten nodig dan heb je pech, dat gaat niet.
Dat is mede de reden geweest om TT de rug toe te keren en een Garmin 3597 te kopen die wel meerdere tussenpunten toestaat.
En verdwaald ben ik met mijn Garmin nog nooit. :wink:
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Plaats reactie

Terug naar “Navigatie”