Navigatie systemen?

Systemen en aanverwante zaken.
Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Navigatie systemen?

Bericht door Micky » di 6 mei 2014 21:54

Tramp schreef:TS schreef:
Beste mensen,
Aanleiding voor deze vragen is dat ik enigszins op zoek ben naar een vervanging van mijn huidige navigatie, maar ik het lastig vind om te beoordelen wat de juiste keuze is.
Ik ben heel erg benieuwd wat hier naar voren komt.

Ochja... kennelijk heb je al enige ervaring met dit soort speeltjes, maar vind dat dus niet voldoende .
Welnu als je dit hele draadje goed door leest ben je dus niet de enige, en dat zal wel eeuwig zo blijven.
Zelf ben ik, ondanks jarenlange ervaring met verschillende speeltjes van Garmin, de afgelopen dagen
toch weer eens met een nieuwe verrassing geconfronteerd:
De route Soleil volgend begon mijn speeltje plots te herberekenen en probeerde me telkens de volgende afrit op te jagen.
Door eerdere ervaring wijs geworden bleef ik gewoon de route verder vervolgen en wat bleek; in een of ander tekstbalkje dat plots een andere functie vervulde dan gewoonlijk verscheen de tekst dat de weg verderop afgesloten zou zijn, terwijl daar nergens melding via verkeersborden van gemaakt was.
En dat gedoe bleef zo vanaf Luxembourg tot voorbij Nancy waar de peage begint. Geen enkel obstakel maar het ding bleef
halsstarrig de route omleggen.
De oorzaak was de verkeersinformatie ontvanger, zo ontdekte ik later, die op basis van incorrecte informatie telkens weer zelfstandig aan de slag ging.
Wat ik hiermee wil zeggen, koop gewoon wat tweedehands zut die je later zonder al teveel verlies weer kwijt kunt, zorg dat je altijd wat goede kaarten bij de hand houdt doe daar ervaring mee op. Hier op dit forum kun je alleen maar te weten komen wat de lezertjes zelf voor fantastische spulletjes hebben en dat zegt eigenlijk helemaal niks over de juistheid voor jouw keuze. :wink:
Tja, daarom TOMTOM met live services, als je verbinding met de server hebt (en dat heb je altijd en kun je controleren, gaat via een simkaart) heb je absoluut de nieuwste info op je scherm, het werkt echt super geloof me, ik rij er dagelijks mee en 80.000 km per jaar, lange afstanden met name Duitsland en Nederland.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Ruudfr
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 3 dec 2007 22:47
Locatie: Oss
Contacteer:

Re: Navigatie systemen?

Bericht door Ruudfr » wo 21 mei 2014 20:08

tom tom 1005 .
Dat doe ik later wel ! Pas op later kan wel eens te laat zijn ;Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab/Mercedes Sprinter 519 /Dethleffs Exclusieve 760 DR zilver metallic, Alde Snow ,enz,compleet dus.

Gebruikersavatar
apejoekie
Berichten: 952
Lid geworden op: wo 13 mar 2013 13:48

Re: Navigatie systemen?

Bericht door apejoekie » do 22 mei 2014 14:19

TomTom 825M Live met Lifetime map updates ANWB uitvoering (met wat kleine extra's voor onderweg)

Zit te twijfelen of ik de caravankaart ga kopen. Helaas zit ik dan weer aan steeds nieuwe kaarten kopen terwijl ik de gewone "gratis" krijg....
Duitse degelijkheid getrokken door Zweedse hybrid dieselpower.

Mees

Re: Navigatie systemen?

Bericht door Mees » ma 30 jun 2014 09:39

Sinds begin juni een Garmin 3598.

Omdat:
-- Het scherm met veel zonlicht voor bijrijder en bestuurder goed zichtbaar blijft
-- Hij snel reageert
-- Het menu voor ons snel duidelijk was

Ervaringen na 2 weken:
-- De afslagen in een 2e scherm verschijnen als een 'foto', dus een afslag is gewoonweg niet te missen !
-- De afslagen geeft hij bijtijds aan!
-- Begin puntstuk / verdrijvingsvlak is ook het begin (en niet pas 3 seconden of zo later)
-- De 3D is werkelijk superb
-- In tunnels 'rijdt' hij door op de max snelheid en geeft dus al afslagen direct na de tunnel bijtijds aan.
-- De lichtsterkte wordt in een tunnel direct aangepast.
-- Flitspalen (ook de mobile en traject), file-informatie, wegwerkzaamheden en 'tijdelijke controles' geeft hij op juiste locaties aan.
-- Max snelheids-piepertje is niet irritant (zelfs welkom) en gaat bijna gelijk als er een bord komt

Dat hij lekker plat is, is mooi 'meegenomen'…..(in een etui)
De zilverkleur buiten(voor)zijde is helaas wel opvallend maar hij absorbeert minder warmte; hij wordt ook amper warm…

Maar (ondanks dat de laatste kaart-update erin zit):
-- de rijstrook-indeling klopt niet altijd ! Dit is echt een 'let-op': gebruik je gezonde verstand.
-- de werkelijke gps-lokatie zit er nog weleens naast.
Dus als je vanuit je campingboek een gps-positie intikt, dan brengt hij je NIET precies naar die lokatie.
Nu 2 keer meegemaakt dat hij een weggetje rechts aangaf, terwijl het linksaf moest zijn.
En met een smal, steil weggetje is dat echt niet leuk.
-- De kogelbevestiging lijkt 'slap'; benieuwd of die niet lam wordt.
-- Er zit in de houder een tussenstuk met electronica met daarin de stekker. Dik snoer met na 15 cm daarin een rechthoekig blok met weer 'electronica'.
-- Hij pakt niet altijd een gps signaal. (op plaatsen waar de oude MIO het wel doet)

De uitgebreide mogelijkheden om hem te koppelen met en hem te programmeren door een computer hebben we nog niet uitgeprobeerd.
Ook leuk: hij geeft de maan- en zonnestand; er kunnen ook wandel en waterkaarten in.

De voordelen zijn vele malen groter dan de nadelen; wij zouden hem weer kopen.

groet, Mees

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Navigatie systemen?

Bericht door Kingpin1966 » ma 30 jun 2014 10:04

maceism schreef: -- Hij pakt niet altijd een gps signaal. (op plaatsen waar de oude MIO het wel doet)
Bedoel je bij stilstand of tijdens het rijden?
Het mag bekend zijn dat op sommige plekken de gps ontvangst wegvalt (hoge bebouwing ect).
Dat is bij elke navigatie zo, of je nu een dure of goedkope navigatie hebt.
Wel doe je er verstandig aan om pas weg te rijden als je een goede gps ontvangst hebt, anders raakt je navigatie van slag.
Dus als je bijv. een parkeergarage uitkomt waar je geen gps ontvangst hebt even op een plekje gaan staan, waar je geen gevaar bent voor anderen, tot je ontvangst hebt en dan pas wegrijden.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Navigatie systemen?

Bericht door Jan van Vijven » ma 30 jun 2014 10:17

maceism schreef:

-- de werkelijke gps-lokatie zit er nog weleens naast.
Dus als je vanuit je campingboek een gps-positie intikt, dan brengt hij je NIET precies naar die lokatie.
Nu 2 keer meegemaakt dat hij een weggetje rechts aangaf, terwijl het linksaf moest zijn.
En met een smal, steil weggetje is dat echt niet leuk.


groet, Mees
Staan de instellingen wel goed, minuten en seconden of is het in decimalen? is een zeer groot verschil!!
Het is mij opgevallen dat de door de campings opgegeven positie vaak nogal grof is, dus te weinig cijfers achter de komma, hierdoor is de positie zeer onnauwkeurig waardoor je meerdere adressen in de (kleine) omgeving kunt bedoelen.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Navigatie systemen?

Bericht door Nimma » ma 30 jun 2014 11:09

Nú tijdelijk in de aanbieding: Sygic Europa voor ik dacht €19,90.

zie hier revieuws:
http://www.consumentenbond.nl/test/elek ... id/reviews
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Mees

Re: Navigatie systemen?

Bericht door Mees » ma 30 jun 2014 21:21

@ Kingpin1966: Tijdens het rijden. En het gekke is, dat deze Garmin in huis en in de caravan veel beter ontvangt dan de oude MIO.

@ Jan van Vijven: De instellingen van graden, minuten en seconden en/of decimalen ervan stonden toen goed.
Het is een goede tip van je: in campingboeken is het op verschillende wijzen aangegeven!

Nog een aanvulling op de warmte: de behuizing is metaal. Het apparaat wordt uit zichzelf door zijn werking niet warm maar wel als de auto stilstaat in de zon! Tijdens het rijden staat de airco altijd aan en wordt hij gekoeld…..

de Muilwijkjes
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 24 aug 2014 22:35

Re: Navigatie systemen?

Bericht door de Muilwijkjes » vr 10 apr 2015 04:42

Hallo wat ik mis is de HERE routeplanner
http://androidworld.nl/android-apps/rei ... -beta.html
Gratis alle kaarten van de wereld up to date en ook off line te gebruiken.
Ik heb hem op mijn android telefoon en op m'n tablet en werkt echt super, alleen idd geen caravan of vrachtwaggel modus.
Maar waarom veel geld betalen als het nu ook gratis kan.
doe er u voordeel mee.

Groet Rinke

Weinsberg
Berichten: 525
Lid geworden op: di 14 jun 2011 11:01

Re: Navigatie systemen?

Bericht door Weinsberg » vr 10 apr 2015 08:51

Ik heb onlangs op mijn Lumia 1520 Sygic gezet en ben hier zeer tevreden over. Het gebruikersgemak van de telefoon ( 6 inch, full HD scherm met krachtige processor ) met deze navigatie software in de aanbieding heel Europa voor € 25,- gaf voor mij de doorslag. De Sygic kun je 7 dagen op proef krijgen met alle functies.

Ik rijdt met een caravan aan de haak niet blindelings op de navi, maar vooraf even kijken welke route hij aangeeft en of dit qua wegen ook overeenkomt hoe ik zou rijden als je alleen via een wegenkaart zou rijden.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Navigatie systemen?

Bericht door PD » vr 10 apr 2015 08:56

Ik gebruik een nieuwe TomTom Go met lifetime maps. Daarnaast kijk ik altijd even via google maps hoe het er ter plaatse uit ziet, gewoon uit nieuwsgierigheid en om niet verrast te worden.

De laatste kilometers naar de camping zijn niet altijd logisch via de TomTom te doen.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: Navigatie systemen?

Bericht door Taan » vr 10 apr 2015 09:58

Weinsberg schreef:Ik heb onlangs op mijn Lumia 1520 Sygic gezet en ben hier zeer tevreden over.
Ik gebruik Sygic voor de buitenlandse ritten, maar in Nederland Google Maps.

De reistijd van Sygic is lang niet altijd accuraat en de route is soms ook wat bijzonder vooral in het lokale verkeer. Maar op de lange ritten doet het gewoon wat het moet doen. In het buitenland mis ik wel de live trafic. Dat zou wel kunnen, maar dan moet je mobiel internet gebruiken.
Maargoed, voor 30 euro een levenlang up-to-date kaarten van Europa vind ik echt een koopje.
Daarnaast kun je met sygic een route zoals een motortoertocht in programmeren. Je kunt dus ook thuis op je gemak de vakantieroute uitstippelen en die inprogrammeren. Hoe dat precies werkt weet ik niet meer, maar het kan wel. Dat kan ook wel met Tom, Garmin enzo, maar die kastjes zijn toch weer een aanschaf en mijn mobiel heb ik al.

Google Maps vind ik erg goed werken. De reistijd is meestal erg accuraat en als je wordt omgeleid is dat ook daadwerkelijk een snellere route. Ik vermoed dat de doorstroming wordt bepaald op basis van de data van andere Android gebruikers.
Wat ik ook erg handig vind is de spraakherkenning. Je spreekt even een adres in en je kunt rijden.
Het datagebruik valt mij mee, maar ik gebruik het niet dagelijks. In het buitenland gebruik ik het toch maar liever niet.

In mijn auto zit ook navigatie. Die baseert de route op de verkeersinfo van de radio TMC. Ik heb echter al een paar keer meegemaakt dat een omleiding resulteerde in een langere reistijd. Het systeem houdt geen rekening met drukte op lokale wegen. Er zit ook wel een oudere kaart in (2009), maar dat was niet de oorzaak. Maar ook hiermee kom je best op de plaats van bestemming.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: Navigatie systemen?

Bericht door Taan » vr 10 apr 2015 10:17

Ik wil er ook nog even bij zeggen dat live traffic op de lange rit ook niet altijd werkt. Afgelopen wintersport maakten we op basis hiervan een route keuze, maar als je vervolgens 4 uur of meer volgens die route moet rijden kan er in die tijd veel veranderen aan de verkeerssituatie.
Dat was bij ons ook het geval en we kwamen dus toch in de file.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

Weinsberg
Berichten: 525
Lid geworden op: di 14 jun 2011 11:01

Re: Navigatie systemen?

Bericht door Weinsberg » vr 10 apr 2015 10:20

Live traffic heb ik op vakantie niet nodig, dus daar gaat het mij niet om. In NL heb ik dit ook niet nodig, ik gebruik mijn auto niet voor woon werk verkeer en wanneer wel nodig en het staat op deze route vast, dan staat het ook echt vast en zal geen enkele navi een goed alternatief bieden :-)

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: Navigatie systemen?

Bericht door Taan » vr 10 apr 2015 10:35

Ik zou wel eens willen weten hoeveel data Googlemaps gebruikt op een rit naar bijvoorbeeld Italië.
Als dat tegen de roamingkosten enigszins betaalbaar is, dan zou ik dat best graag gebruiken.

Edit: Even opgezocht
Google maps/online navigatie software
Ook het verbruik van online navigatie software is lastig te berekenen. Ben je in de stad aan het lopen dan ben je eigenlijk de hele tijd op dezelfde kaart bezig en hoeft er dus maar weinig data gedownload te worden. Rijd je in de auto op de snelweg dan gaat het een stuk rapper. Google Maps heeft tussen de 150KB en 200KB nodig per kaart, dus lopend ga je niet veel kwijt zijn. Op de snelweg kunnen we aannemen dat je ongeveer één nieuwe kaart per minuut ophaalt, dat komt dan dus neer op 12 MB per uur. Valt alleszins mee, behalve misschien als je op vakantie bent en een kleine databundel hebt gekocht. Voor af-en-toe gebruik in eigen land zal het gebruik waarschijnlijk niet boven de 10 MB per maand uitkomen.
Navigatie apps die de kaarten in het geheugen hebben opgeslagen verbruiken natuurlijk veel minder tot geen data.
12 mb per uur tegen 25ct per MB. Dan zit je dus op 75 euro voor een retour als je hem continu aan hebt staan. Bij bewust aan en uit zetten zal het dus een paar tientjes zijn. Dat valt me best mee. Voor enkele kritieke punten in de route zoals een Fernpass is dat dus best bruikbaar.

Daar hoef ik dus geen Tom voor aan te schaffen.
Laatst gewijzigd door Taan op vr 10 apr 2015 10:47, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

Weinsberg
Berichten: 525
Lid geworden op: di 14 jun 2011 11:01

Re: Navigatie systemen?

Bericht door Weinsberg » vr 10 apr 2015 10:40

even een copy paste van internet

Google maps/online navigatie software

Ook het verbruik van online navigatie software is lastig te berekenen. Ben je in de stad aan het lopen dan ben je eigenlijk de hele tijd op dezelfde kaart bezig en hoeft er dus maar weinig data gedownload te worden. Rijd je in de auto op de snelweg dan gaat het een stuk rapper. Google Maps heeft tussen de 150KB en 200KB nodig per kaart, dus lopend ga je niet veel kwijt zijn. Op de snelweg kunnen we aannemen dat je ongeveer één nieuwe kaart per minuut ophaalt, dat komt dan dus neer op 12 MB per uur. Valt alleszins mee, behalve misschien als je op vakantie bent en een kleine databundel hebt gekocht. Voor af-en-toe gebruik in eigen land zal het gebruik waarschijnlijk niet boven de 10 MB per maand uitkomen.
Navigatie apps die de kaarten in het geheugen hebben opgeslagen verbruiken natuurlijk veel minder tot geen data.


source http://eensim.nl/blog/data-verbruik-apps-diensten/

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Navigatie systemen?

Bericht door PMT » vr 10 apr 2015 11:08

afgelopen november Sygic 1451en TomTom Android app naast elkaar gebruikt in Spanje om een vergelijk te maken. Mijn vrouw en ik hebben de zelfde telefoon dus snelheid ed goed te vergelijken. Sygic had na het opstarten wel sneller GPS verbinding, maar de positiebepaling liep soms een fractie achter bij waar je daadwerkelijk reed.
Ook de keuze voor routes die Sygic bepaalde was soms niet de meest logische vonden wij. Layout ook iets minder. Gebruik van de accu bij Sygic was hoger dan dat de telefoon kon bijhouden tijdens het laden op 12V.
Ondanks dat wij het wel een aardige navigatie vonden, heb ik Sygic toch weer gedeïnstalleerd van mijn telefoon. Nu vanochtend de nieuwe upgrade voor Go Mobile te geïnstalleerd op beide telefoons voor €0,50 (bestaande klanten)
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Navigatie systemen?

Bericht door Micky » vr 10 apr 2015 11:16

Je kunt ook de data afkopen afhankelijk van je provider, je hebt bijv. een weekpas voor 10 euro, ikzelf het altijd online voor 14,95 per maand, maar ik zit nu eenmaal wekelijks over de grens.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Navigatie systemen?

Bericht door Nimma » za 30 jul 2016 13:09

HERE Maps heet nu HERE TO GO en heeft nu navigatie voor auto, fiets, voetganger en OV. Handig op je telefoon.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Navigatie systemen?

Bericht door Nimma » za 30 jul 2016 13:11

HERE Maps heet nu HERE WeGo en heeft nu navigatie voor auto, fiets, voetganger en OV. Handig op je telefoon.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

etjenneke
Berichten: 71
Lid geworden op: ma 25 apr 2016 20:12

Re: Navigatie systemen?

Bericht door etjenneke » za 30 jul 2016 15:09

Pas een Mio Spirit 7670 LM Trucks gekocht, getest en is zeer goed. Prijs/kwaliteit top. Volgens mij -punt is zicht bij zonneschijn.
Renault Megane Grand Tour, Bose edition, 110 pk, Kip 41 EKL, mover Truma se, Isabella luifel.

Plaats reactie

Terug naar “Navigatie”