weer eens hard gesakkerd op Garmin Nuvi 765T

Systemen en aanverwante zaken.
wolf
Berichten: 1638
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

weer eens hard gesakkerd op Garmin Nuvi 765T

Bericht door wolf » di 17 sep 2013 20:13

Vorige week rondgetoerd in de Jura en de Vogezen en dus weer eens mijn Garmin bijna door het venster gegooid.
Waarom?
Daar de meeste wegen in Frankrijk Departementals geworden zijn en er daar dus volgens Garmin overal even snel kan en mag gereden worden, doet de GPS rare toeren:
tijdens het rijden op een snelle/brede/prachtige depart. leidt hij ons ineens af naar een heel smal slecht baantje (ook depart.) dat door het veld slingert om dan een paar 100m. verder ons terug op die mooie snelle baan te brengen.
Hierdoor hebben we op 500km misschien 100m. korter gereden (nochtans staat mijn GPS NIET op de kortste weg ingesteld)
Dit is voor ons extra vervelend daar ik (als passagier) slechtziend ben en dus niet op de kaart kan controleren of die afslag wel terecht is.
Zo zijn we in 't zuiden al eens vastgereden in een dorpje met een straat van minder dan 1m90 breed.

Vraagje:
- hebben jullie soms ook dit probleem?
- hebben jullie een GPS waar je als voertuig "caravan" of "aanhanger" kunnen instellen? zoja de welke?
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

Gebruikersavatar
jorido
Berichten: 19
Lid geworden op: di 27 okt 2009 23:44
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: weer een hard gesakkerd op Garmin Nuvi 765T

Bericht door jorido » di 17 sep 2013 20:36

Sinds enkele weken maak ik gebruik van de Snooper Ventura 2500 Pro, je kunt hem instellen op alleen auto of
auto plus caravan waarbij je de afmetingen van de caravan kunt invoeren. Veel gebruikers-ervaring heb ik er nog niet
mee, wij zijn alleen nog maar met dit navigatiesysteem van Terneuzen naar Arrabloy (Loire) gereden en zijn geen bijzonderheden tegen gekomen.

Gr, Johan
LMC Musica 470E met een Ford Kuga 150pk 240Nm.

Knaapje
Berichten: 702
Lid geworden op: di 5 jun 2007 19:44

Re: weer een hard gesakkerd op Garmin Nuvi 765T

Bericht door Knaapje » di 17 sep 2013 20:53

@Wolf
Bekend probleem.
Het gebeurt ook op snelwegen in NL bijv. ten zuiden van de Brienenoordbrug en ergens bij Zwolle dat je over de afslag wordt geleid omdat dat korter is.
Helaas kan je tegenwoordig de verschillende snelheden op de diverse wegen niet meer instellen.
k herinner me nog dat op de eerste versies van TomTom je dat zelf kon instellen. Helaas is dat door de diverse leveranciers verlaten.

Tramp

Re: weer een hard gesakkerd op Garmin Nuvi 765T

Bericht door Tramp » di 17 sep 2013 21:45

Nooit de instelling ' kortste route ' kiezen, tenzij je dwars door allerlei woonwijken geloodsd wilt worden, maar altijd voor de ' snelste route' kiezen!!
Ik gebruik op de motorfiets sinds jaren een Garmin Map 278 en in de auto een Garmin Nüvi 2597.
bevalt me prima, je moet er wel even mee leren om te gaan.

wolf
Berichten: 1638
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: weer een hard gesakkerd op Garmin Nuvi 765T

Bericht door wolf » di 17 sep 2013 22:37

RE.gif ik vermelde tch dat ik NIET de kortste route ingesteld had.
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

caspar
Berichten: 630
Lid geworden op: za 24 jan 2009 19:28

Re: weer een hard gesakkerd op Garmin Nuvi 765T

Bericht door caspar » di 17 sep 2013 22:50

Iets van trucknaf proberen te krijgen cq kopen
burstner amara 520 ts

Tramp

Re: weer een hard gesakkerd op Garmin Nuvi 765T

Bericht door Tramp » di 17 sep 2013 23:30

wolf schreef:RE.gif ik vermelde tch dat ik NIET de kortste route ingesteld had.
Sja .. misschien moet je je updates iets beter bij houden .
Garmin zet van ouds her bij tijd en wijle een tikkeltje buggy kaart-updates op het net en is daarmee overigens niet de enige...
Een beetje bij blijven via de betrokken Fora blijft noodzakelijk
Ik gebruik die elektronische navigatiemeuk al sinds de tijd dat we nog zelf kaarten moesten inscannen en kalibreren,
wat feitelijk nog niet eens zo lang geleden is.
Sindsdien onveranderd is gebleven : Je moet ook een beetje je gezonde verstand blijven gebruiken !

koerier
Berichten: 165
Lid geworden op: za 31 okt 2009 20:45

Re: weer een hard gesakkerd op Garmin Nuvi 765T

Bericht door koerier » di 17 sep 2013 23:59

Heb je in Duitsland ook. Overal waar de kaartenmakers de "toegestane snelheid toekennen" in plaats van de "snelheid die mogelijk is" ga je vooral in heuvel- en bergachtige gebieden de mist in. Je wordt dan over landweggetjes over de berg gestuurd, in plaats van via prachtige "snel"wegen om de berg heen.
Jammer dat de fabrikanten hier heel hardleers in zijn.
Een ander irritant iets: De automatische herberekening als je van de route afwijkt.
Op onze oude routeplanners (Magneti Marelli en Panasonic) was dit uit te schakelen. Kwamen wij bij een file, dan konden wij keurig de route verlaten en "zo'n beetje" zien welke weg wij het beste konden nemen. Kan nu helaas niet meer bij Garmin/Navtech.
Nog een irritatie: Het automatisch vergroten en verkleinen van de schaal van de kaart. Gek wordt je er van! Bepaal zelf wat het beste is en laat het zo staan, afhankelijk van stadsverkeer of lange reizen.
Onze ervaring: Vanaf 1995 (een paar keer Magneti Marelli , Panasonic, 2 maal een Garmin) tot en met 2010 zo'n 120.000 kilometer sneltransporten per jaar door geheel Europa.
In het begin behelpen, daarna steeds beter en vervolgens steeds meer ellende met wat hier boven is aangegeven.
Jammer, want het had zo mooi kunnen zijn.
Lmc Luxus 540 D 1999 met mover Truma SR als werkpaard Mercedes Sprinter 208 CDI dubbele cabine 2004.

wolf
Berichten: 1638
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: weer een hard gesakkerd op Garmin Nuvi 765T

Bericht door wolf » wo 18 sep 2013 13:19

koerier schreef:Heb je in Duitsland ook. Overal waar de kaartenmakers de "toegestane snelheid toekennen" in plaats van de "snelheid die mogelijk is" ga je vooral in heuvel- en bergachtige gebieden de mist in. Je wordt dan over landweggetjes over de berg gestuurd, in plaats van via prachtige "snel"wegen om de berg heen.
Jammer dat de fabrikanten hier heel hardleers in zijn.
.
Dat is exact wat ik bedoel.

@Tramp: mijn GPS is up-to-date(moet ik dat er allemaal bij vermelden, zucht). ik werkte ook al met GPSsen in de tijd dat ik zelf kaarten inscande en zelfs de tijd daarvoor nog. (mijn Eagle Explorer ligt hier nog ergens). Ik heb Ozi ontdekt toen Dez het nog aan het ontwikkelen was.
Dat heeft allemaal niks te maken met mijn "probleem".
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

Tramp

Re: weer een hard gesakkerd op Garmin Nuvi 765T

Bericht door Tramp » wo 18 sep 2013 15:55

Tja... het schijnt een echt probleem apparaat te zijn die Nüvi 765. zelfs na twee terugroepactie's niks dan weeklagen. weenie.gif
http://www.naviboard.de/vb/showthread.p ... %FCvi+765T
misschien moet je dan toch uiteindelijk besluiten om het ding maar gewoon weg te gooien. scratch.gif

Overigens Ozi explorer vond ik driekeerniks, ik was altijd een fan van TT Quo Vadis.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19706
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: weer een hard gesakkerd op Garmin Nuvi 765T

Bericht door Daphne » vr 20 sep 2013 22:36

koerier schreef:Nog een irritatie: Het automatisch vergroten en verkleinen van de schaal van de kaart. Gek wordt je er van! Bepaal zelf wat het beste is en laat het zo staan, afhankelijk van stadsverkeer of lange reizen.
Dat is toch bij alle navigatie-apparatuur uit te schakelen? Is dit een uitzondering dan?
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

wolf
Berichten: 1638
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: weer een hard gesakkerd op Garmin Nuvi 765T

Bericht door wolf » vr 20 sep 2013 22:54

RE.gif dan moet je hem niet in vogelperspectief zetten, niet zo interessant.
Mijn oude TT zoomde wel in als je een wijzigingspunt naderde, maar tussen de punten door bleef hij altijd in dezelfde zoom-stand staan. Dit was heel interessant in zeer bochtig gebied. (je kon bijna op de instrumenten rijden, bij manier van spreken)

Al je bij de Garmin een heel lange aftand rijdt zonder wijziging zoomt hij heel ver uit, hier heb je dan geen goede referentie meer van de bochten in de weg.
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19706
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: weer een hard gesakkerd op Garmin Nuvi 765T

Bericht door Daphne » vr 20 sep 2013 23:37

RE.gif
zou dan gewoon door de voorruit kijken, dan zie je de bochten vanzelf mrgreen.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: weer een hard gesakkerd op Garmin Nuvi 765T

Bericht door Kingpin1966 » za 21 sep 2013 14:07

Daphne schreef:
koerier schreef:Nog een irritatie: Het automatisch vergroten en verkleinen van de schaal van de kaart. Gek wordt je er van! Bepaal zelf wat het beste is en laat het zo staan, afhankelijk van stadsverkeer of lange reizen.
Dat is toch bij alle navigatie-apparatuur uit te schakelen? Is dit een uitzondering dan?
Dat is idd. uit te schakelen.
Ik heb zelf de 3597 LMT, het topmodel van Garmin, en deze zoomt uit waar het kan en zoomt in waar het nodig is bijv. bij splitsingen of verkeersknooppunten.
Rijd je lange stukken over snelwegen zonder dat je er af moet, dan zoomt het apparaat automatisch uit.
Mijn ervaring is dat het apparaat alleen maar inzoomt wanneer het echt nodig is.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

wolf
Berichten: 1638
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: weer een hard gesakkerd op Garmin Nuvi 765T

Bericht door wolf » za 21 sep 2013 15:22

RE.gif fzt laatste veeeeer uitzoomen is niet zo interessant, maar dat had ik reeds gezegd hé. :wink:
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: weer een hard gesakkerd op Garmin Nuvi 765T

Bericht door Knaus440 » za 21 sep 2013 22:29

Stel je vaag ook hier eens:
http://forum.gps.nl/

Dit is het forum van Waypoint, een bedrijf wat al tig jaar garmin verkoopt.
En dus ook een goed forum heeft!
Je kunt het bedrijf ook bellen met een vraag natuurlijk, maar ik weet niet hoe ze omgaan met
klanten van andere bedrijven.
Ik heb daar jaren mijn Garmin's gekocht. De eerste een 13-14 jaar geleden.
Maar hun forum is goed, en daar kun je vragen stellen.
Misschien dat het met een simpele up-date, reset, of instelling,
te wijzigen is.
johan
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Guus 1972
Berichten: 378
Lid geworden op: za 27 nov 2010 16:02
Locatie: Wijchen

Re: weer een hard gesakkerd op Garmin Nuvi 765T

Bericht door Guus 1972 » ma 23 sep 2013 12:46

Afgelopen weekend naar Roggel gereden vanuit Wijchen. Ik gebruik een Garmin Oregon als navigatie. Ik moet dan op de A73 afslag 14 (Maasbree) hebben en dan via de Napoleonsbaan naar Roggel rijden. Omdat ik na de afslag de situatie niet goed kende en het wegnummer niet had onthouden. stond ik na de afslag voor een stoplicht. Ik kon rechtdoor gaf de navigatie aan. Dat vond ik al vreemd, maar ik dacht: zal wel goed zijn. En zo mocht ik na een rondje Maasbree via de N275 naar Roggel.

Op de terugweg stuurt-ie mij dan vervolgens naar de N271 (Napoleonsbaan). Nu ben ik daar niet zo goed bekend, maar nu ik dit weet vind ik die weg gewoon logischer. Of het sneller is: volgens Google Maps is via de Napoleonsbaan sneller.
Peugeot 307 2.0 HDI (2005)/Kip Shuttle 44 TK (2002)

Useless
Berichten: 436
Lid geworden op: zo 3 sep 2006 17:54

Re: weer een hard gesakkerd op Garmin Nuvi 765T

Bericht door Useless » ma 23 sep 2013 14:41

Wat 'een hard gesakkerd' betekent weet ik niet (misschien een plaatselijke uitdrukking?) maar ik maak er in ieder geval uit op dat je niet blij was met je Garmin mrgreen.gif .

Wij gebruiken ook al jaren een Garmin en eigenlijk altijd tot volle tevredenheid. Ja, soms wil het apparaat ons wel eens over wegen leiden die niet geschikt of in ieder geval veel minder geschikt zijn om met een caravan op te rijden. Daarom kijk ik altijd de dag van tevoren even de route na die wordt gegeven en leg daar de wegenkaart naast. Dit om te voorkomen dat we ergens terecht komen waar we niet willen. Afgelopen jaar in Noorwegen hebben we het ook weer veelvuldig meegemaakt dat de Garmin ons over een kortere route wil leiden omdat de aangegeven weg volgens het apparaat goed begaanbaar is, maar dat valt helaas vaak behoorlijk tegen. Zonder caravan vaar ik blind op het ding maar met de caravan er achter blijf ik toch graag mijn gezonde verstand gebruiken omdat ik me maar al te goed realiseer dat het apparaat gemaakt is om auto's de goede kant op te sturen en niet auto's met caravan. De enige oplossing is denk ik de aanschaf van een apparaat, dat gemaakt is voor vrachtauto's of auto's met aanhanger, alleen betaal je dan ook meteen de hoofdprijs. Even van te voren de kaart erbij en de route voor jezelf uitschrijven is denk ik goedkoper.
Dacia Duster TCE125 + Delta 3900 TZV met Reichmover, E&P levelsysteem, Karsten voortent en Unico Torino luifel

wolf
Berichten: 1638
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: weer een hard gesakkerd op Garmin Nuvi 765T

Bericht door wolf » ma 23 sep 2013 15:36

RE.gif zoals ik al zei, ben ik slechtziend, dus kaarten raadplegen of controleren tijdens rijden gaat niet, vandaar dat we dan op die Garmin moeten vertrouwen.

sakkeren = mopperen (ww) : brommen, foeteren, kankeren, klagen, kniezen, knorren, moffelen, mokken, morren, murmelen, pruttelen, reclameren, sputteren. :wink:
Wat is Vlaams toch een mooie taal.
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19706
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: weer eens hard gesakkerd op Garmin Nuvi 765T

Bericht door Daphne » ma 23 sep 2013 17:22

RE.gif
Het is natuurlijk heel vervelend dat je volledig op je navigatie moet vertrouwen, want eigenlijk kan dat gewoon niet. Een trucknavigatie zou dan nog de beste oplossing zijn, met ook kaarten die op vrachtwagens zijn aangepast. Het nadeel daarvan is, dat je dan wel weer mooie groene routes gaat missen. Want je krijgt dan echt praktische routes voor vrachtverkeer.

Is het geen mogelijkheid om vooraf, met de partner die moet rijden, de route te bespreken en bij elke stop het volgende stukje bespreekt zodat je minder afhankelijk wordt van de navigatie?
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

pd0bao40

Re: weer eens hard gesakkerd op Garmin Nuvi 765T

Bericht door pd0bao40 » ma 23 sep 2013 17:36

De oorsprong van het Vlaamse " sakkeren " ligt rond 1695 en wel uit het Franse "sacrer" wat zowel wijden als vloeken
betekent ! Ja ja ik weet het, off topic, dus: ben al weg.

5fendtjes

Re: weer eens hard gesakkerd op Garmin Nuvi 765T

Bericht door 5fendtjes » vr 27 sep 2013 02:22

Hallo allemaal,
Een gps van welk merk dan ook is een hulp middel, wat zoveel wil zeggen dat als je zelf niet weet waar je heen wil beter thuis kunt blijven.
Dit klinkt erg hard maar is wel zo, dit gold ook voor mij.

Wij hebben er twee (Garmins wel te verstaan), doen het beide prima!
in de autoradio zit er een en wij hebben een Garmin Gps:
GPS 60 CSx, praat niet tegen de bestuurder dus moet je lezen.
Garmin heeft een nadeel dat het nog alveel diep ligende menus heeft en als er dan een vinkje verkeerd staat .....?

wij gebruiken hem op de fiets in de auto in de camper in steden in NL, FR, DE, LUX, SP, onverharde en verharde wegen ja wij zaten ook wel eens fout , maar vaak door eigen verkeerde in schatting, het om Nr, van de Fr wegen veranderd niet de kaart / de weg, dus ga ik er nu even van uit dat u toch ergens een vinkje anders heeft staan.

Echt goed kijken en instellen.

Ps. men heeft vakantie kalmte kan u redden

Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 656
Lid geworden op: wo 31 jul 2013 18:51
Locatie: Enschede (NL)

Re: weer een hard gesakkerd op Garmin Nuvi 765T

Bericht door Wim Corduwener » vr 27 sep 2013 14:56

Daphne schreef: zou dan gewoon door de voorruit kijken, dan zie je de bochten vanzelf mrgreen.gif
Nou Daphne erg grappig... volgens mij hebben we daar allemaal wel wat aan.
Als je met navigatie rijdt door een reeks haarspeldbochten, dan vind ik het zelf vaak erg handig om op m'n navigatie te kunnen zien wat ik na zo'n haarspeldbocht kan verwachten... en inderdaad: door je voorruit kun je ook een boel mooie dingen zien. Maar daar ging het in dit topic niet over.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19706
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: weer eens hard gesakkerd op Garmin Nuvi 765T

Bericht door Daphne » vr 27 sep 2013 15:47

RE.gif
Ja humor hè......
Maar je moet niet alleen dat stukje uitlichten, want dan zou je zien dat het wel ergens over gaat. Namelijk over de zoomfunctie van navigatieapparatuur.
Wim Corduwener schreef:. en inderdaad: door je voorruit kun je ook een boel mooie dingen zien.
En alle noodzakelijke dingen zien..... Blijkbaar wordt dat nog wel eens vergeten, met al die snufjes die in en op de auto zitten. En dan ook nog eens op de smartphone zitten kijken en ik word weer eens flink afgesneden door zo'n kl****** boos.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: weer eens hard gesakkerd op Garmin Nuvi 765T

Bericht door Wim Verso » vr 27 sep 2013 16:04

Onlangs dat wij op camping Burgen aan de Moezel stonden, gingen we een keer naar het niet zo ver gelegen )half uur rijden) Boppard aan de Rijn.
Zette de Tom T aan en rijden maar.
Het werd een prachtige en spectaculaire weg, veel haarspeldbochten en maar liefst een stijging van 15%
Ik mag dat wel, hou daar wel van, maar ik was gelukkig wel zonder caravan.
Je moet wel goed op de autokaart kijken alvorens je met je caravan achter de auto een bepaalde weg op wil , want de TT kan je vaker in zo´n geval, zeker in het buitenland niet de goede weg wijzen.

Zes a zeven km voorbij Burgen richting Koblenz, en daar kwam ik later achter ging er ook een weg naar Boppard, natuurlijk wel met een omweg, maar veel beter te doen met auto en caravan, maar Tom T weet dit blijkbaar nog niet.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Plaats reactie

Terug naar “Navigatie”