weer eens hard gesakkerd op Garmin Nuvi 765T

Systemen en aanverwante zaken.
wolf
Berichten: 1638
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: weer eens hard gesakkerd op Garmin Nuvi 765T

Bericht door wolf » vr 27 sep 2013 21:04

5fendtjes schreef:.... maar vaak door eigen verkeerde in schatting, het om Nr, van de Fr wegen veranderd niet de kaart / de weg, dus ga ik er nu even van uit dat u toch ergens een vinkje anders heeft staan.
Echt goed kijken en instellen.
Ik zal het nog eens herhalen. :wink:
In de situatie waar Garmin de snelheid van de wegen kent; is in geval van dezelfde max. snelheid, de enige selectie-mogelijkheid: de afstand. Dat heeft niks met instellingen, vinkjes of knopjes te maken.
vb:
als departemental A 200m. korter is dan dep. B EN de max. snelheid is dezelfde, dan kiest hij A, eender of dit een kasseibaantje is van 2m breed of een prachtige 4-baansweg.

Mijn volgende GPS zal er toch eentje zijn waar ik caravan of vrachtwagen kan op instellen.
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

koerier
Berichten: 165
Lid geworden op: za 31 okt 2009 20:45

Re: weer eens hard gesakkerd op Garmin Nuvi 765T

Bericht door koerier » za 28 sep 2013 00:28

Het maakt niet uit of je een Garmin of weet ik veel wat voor fabrikaat routeplanner koopt: Het probleem zit in de kaart. En de kaart wordt gemaakt door Navtech en misschien ook nog door een ander bedrijf.
Zolang deze werken met mensen die blijkbaar nooit van een routeplanner gebruik maken, komt het nooit goed.
Ik heb al eens contact gehad met Navtech maar deze luisteren niet. Ook niet naar iemand die zo'n anderhalf miljoen kilometer ervaring heeft met routeplanners.
Bij Garmin vind je ook geen gehoor: "Wij verkopen alleen maar, wij kunnen geen klachten behandelen".
Het wachten is dus op een goede kaartenmaker en een programmamaker die echt ervaring heeft. Dat zal best nog een paar generaties duren. Uiteindelijk komt de beste bovendrijven. Voorlopig doen we het er maar mee, want problemen of niet, het blijft toch wel handig om zo'n ding in de auto te hebben.

Groet
Marianne
Lmc Luxus 540 D 1999 met mover Truma SR als werkpaard Mercedes Sprinter 208 CDI dubbele cabine 2004.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: weer eens hard gesakkerd op Garmin Nuvi 765T

Bericht door Micky » za 28 sep 2013 00:46

RE.gif

ik zit heel de dag langs de weg en gebruik al jaren TOMTOM naar volle tevredenheid, deze jongens hebben de kaarten echt wel voor elkaar hoor, heb ook Navigon op de iphone, niet top, Garmin gehad, mis telkens de afslag met name in Duitsland, in mijn Volvo Origineel systeem, helemaal de blits, scherm komt omhoog uit het dashboard, waardeloos, in de Allroad duurste systeem van Audi (kaart recent, systeem natuurlijk niet omdat de auto inmiddels 7 jaar oud is) RNS-E waardeloos.
In beide auto's gebruik ik de TOMTOM en nu dus ook in de zojuist aangeschafte Snoek uit '74 heb het nieuwste systeem met live verbinding enz, kost veel centen maar werkt echt wel perfect kan ik zeggen in Europa (zit continu in het buitenland met de auto voor werk thumbup.gif )
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: weer eens hard gesakkerd op Garmin Nuvi 765T

Bericht door Daphne » za 28 sep 2013 17:21

wolf schreef:vb:
als departemental A 200m. korter is dan dep. B EN de max. snelheid is dezelfde, dan kiest hij A, eender of dit een kasseibaantje is van 2m breed of een prachtige 4-baansweg.
Het is geen mens die nadenkt. De opdracht is een route bepalen. Vandaar dat de navigatiecomputer een route kiest die 200m korter is.

Ik moet wel zeggen dat in mijn nieuwe auto een ingebouwde navigatie zit die merendeel over de snelweg leidt en niet een kortere route binnendoor kiest. Wellicht dat er in de nieuwe generatie rekening mee is gehouden dat de keuze zoveel als mogelijk over de snelwegen gaan.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Tramp

Re: weer eens hard gesakkerd op Garmin Nuvi 765T

Bericht door Tramp » za 28 sep 2013 17:59

wolf schreef:
5fendtjes schreef:....
Ik zal het nog eens herhalen. :wink:
In de situatie waar Garmin de snelheid van de wegen kent;
vb:
als departemental A 200m. korter is dan dep. B EN de max. snelheid is dezelfde, dan kiest hij A, eender of dit een kasseibaantje is van 2m breed of een prachtige 4-baansweg.
Nou mooi toch, als je dat dan weet heb je in iedere geval daarover zekerheid.

Ik persoonlijk bouw alvorens op reis te gaan mijn routes vooraf mbv Map Source of Base Camp.
In MS kan ik kiezen voor personenauto, bestelbus of Truck
In B.C. zelfs voor Personenauto,Terreinwagen, vrachtwagen of Camper.
en al het andere knapt het vernuftige apparaatje geheel naar tevredenheid helemaal autonoom op.

Gooi dat ouwe barrel van je nou maar gewoon het raam uit.

wolf
Berichten: 1638
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: weer eens hard gesakkerd op Garmin Nuvi 765T

Bericht door wolf » za 28 sep 2013 19:27

RE.gif en als je nadat je dat mooi gepland hebt op MS of BC, die route dan overbrengt naar je GPS...herberekent deze die dan en ben je even ver van huis.
Je kan hem wel wat sturen door vele via-punten in te geven, maar die korte onzinnige wegveranderingen die merk je op MS ook niet op, of je moet de hele route in detail gaan simuleren. :(

@Daphne: logisch als je op autosnelweg rijdt dat je GPS je dan er niet even laat afrijden:
op autosnelweg mag je 130km/u, ernaast misschien max. 90km/u
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

Tramp

Re: weer eens hard gesakkerd op Garmin Nuvi 765T

Bericht door Tramp » za 28 sep 2013 21:06

Mijn Map 278 herberekent helemaal niks automatisch, maar dat veelzijdige juweeltje uit vergaane tijden,
gebruik ik sinds de komst van mijn nieuwe volledig geautomatiseerde speeltje alleen nog maar op de motor
wanneer ik absoluut de route exact zoals gepland en niet anders wil rijden.
De Nüvi 2597 gebruik ik in de auto, dan kan het me wat minder schelen zolang ik mijn doel maar soepeltjes bereik
en ook daarvan zijn jouw problemen mij volstrekt onbekend.
Echter de jammerklachten die ik ook op Duitse fora over jouw apparaat lees, geven mij de overtuiging dat er voor jou
geen weg vorbij aan de absolute vernichtung van dat speeltje zal voeren. Berust daar nu eindelijk eens in man. boos.gif

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: weer eens hard gesakkerd op Garmin Nuvi 765T

Bericht door Kingpin1966 » zo 29 sep 2013 11:03

koerier schreef:Het maakt niet uit of je een Garmin of weet ik veel wat voor fabrikaat routeplanner koopt: Het probleem zit in de kaart. En de kaart wordt gemaakt door Navteq en misschien ook nog door een ander bedrijf.
De kaarten voor Garmin, Navigon (en ik vergeet er vast nog wel een paar) worden gemaakt door Navteq, er is voor zover mij bekend geen 2e of 3e partij bij betrokken.

Maar het probleem zit hem, in zekere zin, ook niet zozeer bij Navteq, ze maken goede kaarten.
Het probleem zit hem in de uitleverdatum van de kaarten aan de navigatiebouwers , die verschillen vaak een jaar van de datum dat de kaart daadwerkelijk is gemaakt.
De kaart is dus bij de Navteq-gebruikers standaard een jaar ouder dan de datum doet vermoeden, een kaart met bijv. Q1/2013 is in werkelijkheid Q4/2012.

En dit is bij TeleAtlas niet het geval, daar is de uitleverdatum ook de maakdatum. Q1/2013 is dus ook Q1/2013.
TeleAtlas heeft echter weer het probleem dat men nog wel eens voor de troepen uit wil lopen, men wil nog wel eens zaken in de kaarten zetten die in werkelijkheid nog op de tekentafels van de ontwerpers liggen.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

wolf
Berichten: 1638
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: weer eens hard gesakkerd op Garmin Nuvi 765T

Bericht door wolf » zo 29 sep 2013 12:45

Ik wil nog eens even reageren op Tramp.
Ik kan absoluut niet geloven dat een route van bv. 500Km. die je in MS of BC maakt (en waar je ev. kiest voor camper, terreinwagen, truck...) niet herberekent wordt in je GPS.
2 vb:
- als je heel even geen satellietontvangst hebt, herberekent je GPS;
- als je even op een parking van een autosnelweg rijdt, of gaat tanken, herberekent je GPS.
Als je gps zelf dan niet de keuze heeft van terreinwagen,camper...dan ben je niks met je selectie in MS of BC .

Wat kaartmateriaal betreft heb ik 2 jaar achtereen in de Elzas het probleem gehad dat mijn up-to-date Garmin (met Navteq kaart dus)me naar een autosnelweg stuurde die er nog niet was!
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: weer eens hard gesakkerd op Garmin Nuvi 765T

Bericht door Kingpin1966 » zo 29 sep 2013 12:52

RE.gif
Een route in MS of BC (BaseCamp) gemaakt wordt niet herberekend door de GPS, hooguit gecontroleerd op wegwerken op de route en daaraan aangepast
Het aantal kilometers blijft hetzelfde en ook aan de route veranderd er niets, tenzij er dus werkzaamheden zijn op die route.
Zijn deze er niet dan zal de GPS exact dezelfde route rijden als in MS of BC aangemaakt.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Tramp

Re: weer eens hard gesakkerd op Garmin Nuvi 765T

Bericht door Tramp » zo 29 sep 2013 14:00

wolf schreef:Ik wil nog eens even reageren op Tramp.
Ik kan absoluut niet geloven dat een route van bv. 500Km. die je in MS of BC maakt (en waar je ev. kiest voor camper, terreinwagen, truck...) niet herberekent wordt in je GPS.
In de Map 278 kan ik herberekenen afvinken en dan doet die dat ook absoluut niet.
In de 2597 heb ik een dergelijke functie tot nu toe nog niet kunnen ontdekken, maar problemen heb ik er ook niet mee gehad.
Onlangs nog op de terugweg zonder caravan dwars door Luik gereden ipv zoals gebruikelijk rond Luik, geen enkel probleem gehad.
Vervolgens vond het speeltje zo'n 1000 km verderop zonder mankeren zijn weg bij Montelimar de D11 over de Rhone onder Rochemaure langs over de D86 ,
dwars door Le Teil en verderop op de rotonde vlak voor Lavilledieu de shortcut genomen.
Alles bijeen mijn persoonlijke custommade voorkeursroute van 1150km zonder ook maar een misstap.
Dat jij dat niet kunt geloven.. daar kan ik heel goed mee leven. Dat is per slot van rekening wat voor mij telt!

Evengoed succes met je volgende gps speeltje. zucht.gif

willyam
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 14 dec 2011 10:53
Locatie: gulegem w.vl B
Contacteer:

Re: weer eens hard gesakkerd op Garmin Nuvi 765T

Bericht door willyam » zo 12 jan 2014 21:03

Kingpin1966 schreef:RE.gif
Een route in MS of BC (BaseCamp) gemaakt wordt niet herberekend door de GPS, hooguit gecontroleerd op wegwerken op de route en daaraan aangepast
Het aantal kilometers blijft hetzelfde en ook aan de route veranderd er niets, tenzij er dus werkzaamheden zijn op die route.
Zijn deze er niet dan zal de GPS exact dezelfde route rijden als in MS of BC aangemaakt.
dat is inderdaad juist ,ik doe dat al 12 jaar met mapsource(of nu met bacecamp)
RE.gif
HOBBY Exellent 540 UL-Hyundai santa Fe 4x4

wolf
Berichten: 1638
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: weer eens hard gesakkerd op Garmin Nuvi 765T

Bericht door wolf » zo 12 jan 2014 21:42

nog eens dit oude item bovengehaald?
Mijn vraag blijft nog onbeantwoord; wat doet hij dan als je bv. van de route afwijkt(tanken, parking, ommetje)?
- stopt hij dan met navigeren?(want je zit niet meer op je MS-route)
- stuurt hij je terug naar het punt waar je van de route afweek?(dat zou nogal gek zijn)
- of... herberekent hij zodat je terug op de goede route zit naar je bestemming(het meest logische, maar dan wijk je alvast af van je MS-route en van je instellingen/voordelen ervan)
-of ???? ik kan me niet voorstellen wat je gps anders zou doen.

Ik blijf dus heel curieus.
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

gert en gea

Re: weer eens hard gesakkerd op Garmin Nuvi 765T

Bericht door gert en gea » zo 12 jan 2014 21:54

RE.gif
als er hoge gebouwen op je route zitten of als je in een stad rijdt word je navi ook helemaal gek.
ik ben wel eens met een huur auto door new york op een amerikaanse navi proberen te komen, nou dat gaat niet met die gebouwen en als je op de onderste weg rijdt van een weg die twee hoog is. scratch.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: weer eens hard gesakkerd op Garmin Nuvi 765T

Bericht door Micky » zo 12 jan 2014 21:58

RE.gif

dat is niet meer
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

wolf
Berichten: 1638
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: weer eens hard gesakkerd op Garmin Nuvi 765T

Bericht door wolf » zo 12 jan 2014 22:06

het gaat hem gewoon over het vraag wat die gps(die niet herberekent) doet in het geval dat ik aanhaal.
Volgens mij kan het niet anders dat hij IN DIE SITUATIE (die ik aanhaal) herberekent en, het belangrijkste: de voordelen van de MS-route verliest (instelling caravan, camper).

Hier heb ik nog geen duidelijk antwoord op gekregen van willyam en van Kingpin1966 of iemand anders.
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: weer eens hard gesakkerd op Garmin Nuvi 765T

Bericht door Kingpin1966 » zo 12 jan 2014 22:38

RE.gif
De GPS zal, als hij door wat dan ook moet afwijken, altijd naar het volgende punt in de route navigeren en daar de route verder vervolgen.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Tramp

Re: weer eens hard gesakkerd op Garmin Nuvi 765T

Bericht door Tramp » zo 12 jan 2014 22:45

Mijn speeltje zet me gewoon weer via de kortste weg op de route.
Ik begin mij af te vragen of jij met dat speeltje van jou eigenlijk wel via routes navigeert,
of simpelweg telkens via een begin en een eind waypoint.
Gooi dat prul toch in de vuilnisbak. Of dat barrel deugt gewoonweg niet of het gebruik gaat je pet te boven....
.schrik.gif

wolf
Berichten: 1638
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: weer eens hard gesakkerd op Garmin Nuvi 765T

Bericht door wolf » zo 12 jan 2014 22:50

RE.gif RE.gif dat is dan een "via-punt"? of een punt waar zijn eigen berekende route een punt kruist met de oorspronkelijke route?
kan in beide gevallen wel tegenvallen qua afstand, of vergis ik me?
Weerom omdat hij voor zijn erekening geen rekening kan houden met de instellingen van MS.

Dat boeit me en ik zou zoiets wel graag eens willen testen en dan de oorspronkelijke en de effectief gereden route plotten op een kaart.
Helaas zit ik nog steeds met die 765t dei dat niet kan.
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

wolf
Berichten: 1638
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: weer eens hard gesakkerd op Garmin Nuvi 765T

Bericht door wolf » zo 12 jan 2014 23:04

@tramp: sommige zaken gaan mijn petje te boven idd, maar ergens schrijf je "....vervolgens vond mijn speeltje 1000km verder weer zijn weg..."Dat zou nogal erg zijn moest dit niet zo zijn.
Dit volgt mijn petje nog goed, maar tijdens die 1000km heeft je speeltje dus idd zelf genavigeerd en berekend en dit natuurlijk zonder de specificaties die je in MS kan zetten(caravan, camper).
Dit wil jij precies niet snappen.
Dus tijdens die 1000km heb je niks gehad aan die MS-route met zijn voordelen. Dat is wat ik wil zeggen.

We praten hier wat naast mekaar. Ik weet heel goed wat een gps kan en niet, is al mijn hobby, nog voordat er routes konden gemaakt worden.
Laatst gewijzigd door wolf op zo 12 jan 2014 23:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: weer eens hard gesakkerd op Garmin Nuvi 765T

Bericht door Kingpin1966 » zo 12 jan 2014 23:07

RE.gif
Ik begin heel sterk te twijfelen aan de compatibiliteit van MS met jou navigatiesysteem.
Als jouw navigatiesysteem geen vrachtwagen of caravan instelling heeft kun je in Map Source of Base Camp instellen wat je wilt, jouw navigatiesysteem kan daar niks mee omdat hij die instellingen zelf niet heeft.
Mijn Garmin heeft nl. ook geen vrachtwagen of caravan instelling.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Tramp

Re: weer eens hard gesakkerd op Garmin Nuvi 765T

Bericht door Tramp » zo 12 jan 2014 23:12

Nee ...de mijne zoekt gewoon via de dichtstbijzijnde mogelijkheid weer de geplande route op
en vervolgens verder langs de geplande viapunten.

Ahum Wolf, In mijn vorige reactie heb ik de saaie duizend km snelweg gemakshalve maar overgeslagen,
want dat mijn speeltje niet zomaar ergens willekeurig de payage zal willen verlaten lijkt me duidelijk

wolf
Berichten: 1638
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: weer eens hard gesakkerd op Garmin Nuvi 765T

Bericht door wolf » zo 12 jan 2014 23:19

kingpin: pfff nu is de cirkel rond.
dat is 1 van de eerste zaken die aanbod kwamen in deze discussie: mijn gps kent geen caravan,motorhome,vrachtwagen.
Daarom wordt hier gezegd om routes te plannen met bv; MS die dat wel kan. en die route dan zo in de gps te laden.
en nu komt het.....

mijn punt is dan dat ALS er afgeweken wordt van de oorspronkelijke route, die gps zal moeten herberekenen(in en je dan die caravan,motorhome-specificaties nier meer hebt voor een kort of een zeer lang stuk.
Meer wil ik niet zeggen.(punt)
en nu ga ik maffen.
Laatst gewijzigd door wolf op zo 12 jan 2014 23:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: weer eens hard gesakkerd op Garmin Nuvi 765T

Bericht door Kingpin1966 » zo 12 jan 2014 23:20

Mapsource is niet het probleem in deze maar het navigatiesysteem.
MS maakt alleen maar een transparante overlay met de door jouw gemaakte route, vrachtwagen of caravan instellingen heeft het programma niet.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Tramp

Re: weer eens hard gesakkerd op Garmin Nuvi 765T

Bericht door Tramp » zo 12 jan 2014 23:24

Kingpin, MapSource is inderdaad niet zonder meer compatibel met de nieuwere garmin speeltjes.
Normaal gesproken kunnen die zelfs helemaal geen conact met MS maken,
maar je kunt de routes wel van MapSource naar Basemap importeren en vervolgens laden.
en anders kun je ook je instellingen in het apparaatje aanpassen waarmee het copatibiliteitsprobleem is opgelost
http://www.javawa.nl/mtp.html.
Maar dat lijkt me Wolf's probleem helemaal niet.

Plaats reactie

Terug naar “Navigatie”