Navigatie systeem

Systemen en aanverwante zaken.
Toon1
Berichten: 260
Lid geworden op: di 26 jan 2010 21:54

Navigatie systeem

Bericht door Toon1 » za 11 mei 2013 00:04

Welk navigatie systeem bevalt het best.
Ik zoek een systeem dat mij de weg van A naar B wijst via beelden en geluid ( stem ).
Met de nieuwste kaarten.
Makkelijk te bedienen, en verder geen flauwe kul erop, zoals handfree bellen.
Er zijn vele soorten maar ik zie het bos niet meer tussen de bomen.
Wat is jullie ervaring.
Ik hoef niet in het geld te zwemmen maar pootje baden zou leuk zijn.

Gebruikersavatar
DVDGuy
Berichten: 430
Lid geworden op: do 27 aug 2009 12:42
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Navigatie systeem

Bericht door DVDGuy » za 11 mei 2013 06:48

Misschien handig om nog wat extra informatie te verstrekken, zoals wat je er (maximaal) aan wilt uitgeven, of je wilt kunnen aangeven dat je bijv. met caravan rijdt of je bijv. fietsroutes wilt kunnen zien.
Afbeelding

Skoda Octavia Wagon 1.6 D Automaat (2015) gechipt naar 125 pk + Hobby 495 Ufe Excellent Easy (2007) met Truma SE Mover

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Navigatie systeem

Bericht door Knaus440 » za 11 mei 2013 07:43

Ja, graag wat meer wensen:
denk dan aan hoe groot het scherm, LIFE service of niet, filemelding erg belangrijk of niet, steeds de nieuwste kaarten of eenmalig, etc etc

Kijk anders eens of er een goede navigatiewinkel in je buurt zit, ik heb goede ervaringen met Waypoint.
Zitten op meer plekken in Nederland.
Met goede winkel bedoel ik uiteraard een goed advies krijgen en luisteren naar wat je zoekt.

Persoonlijk ben ik erg blij met onze laatste TomTom 1005.
Het makkelijk updaten, mapshare, goed scherm en LIFE dus.
Met name dit laatste is leuk maar ook echt handig.
Werkt als een soort van Google op je navigatie.
Grappig voorbeeld, tijdens een reis snel even zoeken waar een patatzaak zit.
Of in de buurt van de stacaravan naar een bouwmarkt of caravan dealer.
Maar bovenal de allerte filemelding, en omleidingen laten aangeven of zelf zoeken.

Wanneer je dat allemaal niet wilt, is een simpel ding genoeg, let dan wel op een goed scherm.
Persoonlijk zou ik kiezen tussen een Garmin of een TomTom.
Heb een 10 jaar gebruik gemaakt van Garmin, nu 2 jaar van TomTom.
Dit vooral vanwege het updaten, en een paar jaar geleden had garmin meer bugs in zijn toestellen.
Wat dan de nodige tijd kostte voor het hersteld kon worden middels een update.
Is nu beter begreep ik.
johan
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
willem
Berichten: 524
Lid geworden op: ma 4 apr 2011 14:39
Locatie: Veluwe

Re: Navigatie systeem

Bericht door willem » za 11 mei 2013 10:38

Ik heb inmiddels 3 toestellen n.l. een vast systeem in de auto, dure updates (CD-rom pakket), gebruikonvriendelijk, met name routes maken. Ik gebruik hem zelden!
Daarnaast heb ik een Garmin GPSmap 60CSx met routeerbare kaarten en je kan deze aan de PC hangen middels USB wat erg makkelijk kan zijn. Nadeel voor gebruik in de auto is het kleine scherm daarom gebruik ik hem hoofdzakelijk voor te wandelen. Externe routes van internet/PC direct in de GPS zetten! Nieuwe kaarten kopen is voor dit type nog wel te doen.
Een TomTom GO gebruik ik het meest. Makkelijke updates te verkrijgen via het progje TomTom Home en de prijs kwaliteit is goed. Komt nog bij dat hij gebruiksvriendelijk is en routes, die je met allerlei progjes kan maken, op de PC, makkelijk in te voeren zijn op het apparaat. Goede begeleiding in spraak en beeld thumbup.gif .
Suc6,
Willem
Volvo XC60 T5 Inscription MY2018, Fendt Bianco 515 SG selection (bj.2017)+Mover Enduro EM305+Reich PeakPowerPack.
You can't always get, what you want!

Afbeelding

wolf
Berichten: 1638
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: Navigatie systeem

Bericht door wolf » za 11 mei 2013 11:09

ik was eerst wat weigerachtig tov Garmin, maar sinds het grote gratis en legaal aanbod van kaartmateriaal (via OpenStreetMap en OpenFietsMap) blijf ik bij Garmin.
Welk soort Garmin moet je inderdaad zelf gaan uittesten bij een dealer.
Mijn (oude) Nuvi 765T heeft alles wat ik wil, BEHALVE dat ik alleen maar kan kiezen tussen auto/fiets/voetganger.
Ik ontbreek dus de instelling caravan of vrachtwagen, wat heel spijtig is en je zeker moet attent voor zijn bij de aanschaf.
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Navigatie systeem

Bericht door PMT » za 11 mei 2013 11:29

Ooit begonnen met een navi op mijn pda en daarop jaren verschillende systemen uitgeprobeerd en ik kwam steeds terug bij of Igo of TomTom. Toen die pda er mee ophield ben ik maar overgestapt naar een "echt" apparaat en na een Garmin Nüvi en een Mio geprobeerd te hebben toch maar weer bij TomTom uitgekomen. Persoonlijk vind ik daar de layout van de kaarten het mooist en meest overzichtelijk. Het apparaat is bovendien erg gebruiksvriendelijk, Bluetooth werk feilloos en ook de spraakaansturing went erg snel. Het enige nadeel is dat je zelf niet meer kan klooien door gebrek aan een SD-slot, waardoor je altijd afhankelijk bent van MyTomTom.
Toon1, als je een simpele wilt, zou ik voor de start20 of iets grotere 25 gaan. Recht toe recht aan, geen toeters en bellen en tegenwoordig lifetime maps.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Navigatie systeem

Bericht door Nimma » za 11 mei 2013 12:16

Toon1, het kan ook anders: ik gebruik al jaren op mijn telefoon navigatie van Sygic. Voordeel is dat je maar 1 apparaat nodig hebt voor navi en bellen etc. Sygic lijkt heeel erg op TomTom en kost bijna €50,00. Ik ben er al heel Europa mee door geweest. Met een actieve Brodit in de auto werkt het perfect. Kaarten van de hele wereld beschikbaar. Ook te voet prima bruikbaar.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Navigatie systeem

Bericht door deusjevo » za 11 mei 2013 12:33

wolf schreef: Ik ontbreek dus de instelling caravan of vrachtwagen, wat heel spijtig is en je zeker moet attent voor zijn bij de aanschaf.
Waarom is dat spijtig, ik heb die instelling nooit gemist?

Wat is wel heel irri vind is een een vreselijke begeleidingsstem op de navi.
Heb vorige week even snel een 2e systeem gekocht omdat m'n vriendin 2 weken aan de haal is met m'n http://www.navigon.com/portal/nl/produk ... ieger.html wat trouwens echt een fantastisch apparaat is.
Dit 2e toestelletje is een Mio Spirit 480.
Heel basic en eenvoudig ding (kostte ook maar 69 euro refurbished) dat prima werkt maar er zit echter maar 1 vreselijke stem op, ze heet Claire... boos.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
HansHobby
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 23 jul 2008 08:26
Locatie: 't Kielegat
Contacteer:

Re: Navigatie systeem

Bericht door HansHobby » za 11 mei 2013 13:41

deusjevo schreef:
Waarom is dat spijtig, ik heb die instelling nooit gemist?
Ik vind het ook irritant, de aankomsttijd klopt namelijk voor geen meter. Zonder caravan wel, tenminste als je geen file hebt. :wink:

Ik heb zelf voor mijn werk een Mio, heerlijk simpel apparaat, zoekt bij omleidingen in een splt second naar een andere route. Enige nadeel is de stem... schrik.gif

Prive navigeer ik vaak met mijn Samsung Galaxy met Sygic navigatiesoftware. Ook top! :)
Afbeelding
Subaru Forester 2.0 X Comfort(2007)Hobby 460T Prestige (1993)

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Navigatie systeem

Bericht door deusjevo » za 11 mei 2013 13:53

HansHobby schreef:Ik heb zelf voor mijn werk een Mio, heerlijk simpel apparaat, zoekt bij omleidingen in een splt second naar een andere route. Enige nadeel is de stem... schrik.gif
Laat me raden.....?
Claire? scratch.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Navigatie systeem

Bericht door Kingpin1966 » za 11 mei 2013 13:53

HansHobby schreef:
deusjevo schreef:
Waarom is dat spijtig, ik heb die instelling nooit gemist?
Ik vind het ook irritant, de aankomsttijd klopt namelijk voor geen meter. Zonder caravan wel, tenminste als je geen file hebt. :wink:
Dat is heel gemakkelijk op te lossen, je neemt de berekende tijd x 2 = Werkelijke aankomsttijd.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

sprite1

Re: Navigatie systeem

Bericht door sprite1 » za 11 mei 2013 14:03

op mijn TT one kan ik bij planningsinstellingen de snelheid instellen en die zet ik op 80km als ik met mn hut op pad ben en de aankomsttijd klopt altijd.......

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Navigatie systeem

Bericht door deusjevo » za 11 mei 2013 14:07

Kingpin1966 schreef:
HansHobby schreef:
deusjevo schreef:
Waarom is dat spijtig, ik heb die instelling nooit gemist?
Ik vind het ook irritant, de aankomsttijd klopt namelijk voor geen meter. Zonder caravan wel, tenminste als je geen file hebt. :wink:
Dat is heel gemakkelijk op te lossen, je neemt de berekende tijd x 2 = Werkelijke aankomsttijd.
Rijdt je achteruit met de caravan dan.....? awhoea.gif
Als dat ding 6 uur solo reistijd aangeeft ben ik er met caravan meestal wel binnen 8 uur.
Laatst gewijzigd door deusjevo op za 11 mei 2013 14:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Navigatie systeem

Bericht door Kingpin1966 » za 11 mei 2013 14:18

RE.gif
Bij ons klopt het anders wel redelijk.
En een vrachtwagenmodus op een navigatiesysteem hanteert vaak dezelfde methode.
Een 100% accurate berekening is het nooit maar geeft een redelijk globaal idee van de reistijd.

Plan met een Navigon systeem maar eens een route in Auto en Vrachtwagenmodus, dan zul je in Vrachtwagenmodus zien dat dit vaak 2 x de automodus tijd is.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Navigatie systeem

Bericht door Daphne » za 11 mei 2013 18:50

Wij hebben in onze 2 auto's een vast navigatiesysteem, maar daarvoor heb ik met een TomTom go 500 en later een TomTom one genavigeerd. De TT is echt heel gebruiksvriendelijk. Mijn ouders kunnen er ook prima mee uit de voeten en dat wil echt wel wat zeggen :wink:

En mocht je echt een vrachtwagenfunctie of caravanmodus willen, kijk dan of deze ook daadwerkelijk rekening houdt met lengte/breedte van het voertuig, en daarvoor de juiste topokaarten heeft, want alleen een aangepaste aankomsttijd kun je zelf ook wel bedenken. En wat mij een nadeel lijkt van zo'n functie, is dat je toch wel heel veel leuke routes mist omdat zo'n navigatie merendeel voor zakelijk gebruik is bedoeld.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
evershg
Berichten: 205
Lid geworden op: ma 22 feb 2010 15:08
Locatie: Noord Holland

Re: Navigatie systeem

Bericht door evershg » za 11 mei 2013 19:49

Gebruik al jaren een Becker High Speed ,super navi,ook met de caravan op de vrachtauto stand.
Klein probleempje is dat er voor dit systeem geen update's meer te verkrijgen zijn.
Zal dus helaas aan een nieuwe moeten.
Eriba nova 540 SL,2011(Helaas verkocht)
Wegens helaas niet meer met de caravan weg, ook maar een kleinere auto aangeschaft

Swift boy
Berichten: 638
Lid geworden op: vr 30 okt 2009 17:22
Locatie: Vlaardingen

Re: Navigatie systeem

Bericht door Swift boy » za 11 mei 2013 21:04

Een 7 inch scherm met een goede kaart kijk eens bij www.bitspeed.nl - werkt perfect en voor de prijs van 62 euro.
Gr Nova Booy. thumbup.gif
Nova 470/2 2002

Gebruikersavatar
RonaldP
Berichten: 215
Lid geworden op: di 22 jul 2008 08:33
Locatie: Kampen

Re: Navigatie systeem

Bericht door RonaldP » za 11 mei 2013 21:30

Ik heb nu al 1 jaar een Garmin NUvi 2592.
Een duur apparaat in aanschaf, in vergelijking met de TT.
Maar de kaartupdates zijn levenslang gratis.

Verder controleert het systeem steeds de actuele snelheid, waardoor ook met caravan de aankomsttijd klopt.
Enige nadelen:
- (nog) geen mogelijkheid tot kiezen caravan
- soms herkent hij geen file, terwijl ik er toch echt in sta. boos.gif
- hij geeft hele trajecten aan met mobile flitsinstallaties. (dus flitsauto's). Ja, die kunnen er soms staan. Maar vaak ook niet.

Al met al zeer tevreden, en de prijs-kwaliteitverhouding is ook prima...
Hobby 560 UL, trekauto geen idee. Egolf als dagelijks vervoer.

wolf
Berichten: 1638
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: Navigatie systeem

Bericht door wolf » za 11 mei 2013 22:25

deusjevo schreef:
wolf schreef: Ik ontbreek dus de instelling caravan of vrachtwagen, wat heel spijtig is en je zeker moet attent voor zijn bij de aanschaf.
Waarom is dat spijtig, ik heb die instelling nooit gemist?
Dan hadden we ons zeker vorig jaar niet vastgereden in een straat die stilaan maar zeker een steegje werd waar uiteindelijk een minicooper zelfs niet door kon(in Faumagne bij Castries).
Voordeel: nu kan mijn vrouw wel +/-150m achteruit rijden in een smalle straat.
Als je hoofdzakelijk autosnelwegen neemt is dat inderdaad niet nodig.
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Navigatie systeem

Bericht door Micky » za 11 mei 2013 23:15

mensen, wat maakt die aankomsttijd nu uit scratch.gif we zijn toch met vakantie, zoals hier altijd zo vrolijk verkondigd wordt mrgreen.gif

ik heb al jaren een tomtom met life verbinding voor files en flitsers, werkt perfect, in de audi zit een origineel RNS-E systeem van een duizend of 7, waardeloos ouderwets, ook al zit de nieuwste kaart erin, in de Volvo heb ik het originele systeem wat uit het dashboard omhoog komt, dat is helemaal een drama (het zat in het pakket wat ik bestelde, want betalen voor een origineel systeem zal ik niet snel doen, ze zijn al ouderwets bij levering), voor de standaard prive ritten in de audi red ik me met het inbouw systeem en op vakantie gaat de tomtom mee, voor werk hangt de tomtom continu aan het dashboard en zitten er dus 2 in de auto, de tomtom geeft altijd de juiste aankomst tijd bij benadering.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
HansHobby
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 23 jul 2008 08:26
Locatie: 't Kielegat
Contacteer:

Re: Navigatie systeem

Bericht door HansHobby » zo 12 mei 2013 08:50

RE.gif

Ik stel ook altijd van te voren in dat ik de aankomsttijd niet hoef te zien. Dan heb ik nergens last van. Maar als hij op mijn schermpje staat ga ik er onbewust toch naar kijken, en de boel omrekenen e.d. En voor je het weet zit ik zowat heel de reis te hoofdrekenen, da's ook niet echt ontspannen rijden! schrik.gif mrgreen.gif knipoog.gif
Afbeelding
Subaru Forester 2.0 X Comfort(2007)Hobby 460T Prestige (1993)

Toon1
Berichten: 260
Lid geworden op: di 26 jan 2010 21:54

Re: Navigatie systeem

Bericht door Toon1 » zo 12 mei 2013 11:10

Hartelijk dank voor alle adviezen.
Ik ga waarschijnlijk voor de Tomtom 25 m met lifetime maps.
Nu nog kijken waar hij het goedkoopste is. scratch.gif
Ik hoef niet in het geld te zwemmen maar pootje baden zou leuk zijn.

Marmotje
Berichten: 174
Lid geworden op: ma 7 jan 2013 14:38
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Navigatie systeem

Bericht door Marmotje » di 14 mei 2013 14:44

Straks met het vakantiegeld(eind mei) hebben ze bij de mediamarkt volgens mij weer "BTW Weg ermee" actie...

En als je niet kunt wachten...
http://www.kieskeurig.nl/navigatie_syst ... 4/#prijzen
Renault GS IP 160PK | Dethleffs 490TK

Marmotje
Berichten: 174
Lid geworden op: ma 7 jan 2013 14:38
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Navigatie systeem

Bericht door Marmotje » wo 15 mei 2013 11:13

Nog even over de melding dat aankomsstijd niet klopt met de TomTom met een caravan erachter. Ik lees toevallig op een vrachtwagenforum dat ze bij routetype een beperkte snelheid opgeven, nog niet geprobeerd, maar misschien is dat nog een oplossing voor de TomTom gebruikers...
Renault GS IP 160PK | Dethleffs 490TK

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Navigatie systeem

Bericht door Micky » do 16 mei 2013 22:27

RE.gif

ik heb net even gekeken en idd op mijn tomtom GO LIVE staat nu ook een keuze in de planningsvoorkeuren "beperkte snelheid" gisteren had ik een update en ik denk dat het er sindsdien op staat, ik heb het nl. nog nooit eerder zien staan.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Navigatie”