Navigatie met flitspalen is verboden

Systemen en aanverwante zaken.
Hellas
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 14 mar 2008 18:35
Locatie: Kala Nera
Contacteer:

Navigatie met flitspalen is verboden

Bericht door Hellas » wo 22 feb 2012 16:49

Vandaag bij TomTom gelezen dat de flitspaal informatie op het navigatie systeem een boete van 1500 euro in Frankrijk kan opleveren.

zie ook http://nl.support.tomtom.com/app/answer ... cale=nl_NL en de ANWB site

Dus wees voorzichtig

gr
Joanna
TEC 470 TE - Nissan X Trial

Gebruikersavatar
jeroen.25
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 2 mar 2009 10:46
Locatie: Betuwe

Re: Navigatie met flitspalen is verboden

Bericht door jeroen.25 » wo 22 feb 2012 17:04

Ik hoorde het vanochtend op de radio.
TomTom heeft het zelf over een boete van maximaal 1500 euro. Waar zal deze op gebaseerd worden?
Hoe gaan ze controleren of jij een melding krijgt? Als ik rem voor een flitspaal kan het ook zijn omdat ik hem gewoon gezien heb.
Zonder reden je aan de kant zetten zullen ze toch ook niet zomaar doen.

Met de caravan hoeven we trouwens toch niet bang te zijn in Frankrijk? Lijkt me niet dat er iemand harder dan 130 gaat rijden :lol:
Skoda Octavia 1.5tsi DSG met Adria Adora 482PS

peter s
Berichten: 2448
Lid geworden op: zo 3 okt 2010 21:32

Re: Navigatie met flitspalen is verboden

Bericht door peter s » wo 22 feb 2012 17:19

""""Zonder reden je aan de kant zetten zullen ze toch ook niet zomaar doen.""""

Pas op hoor we hebben het wel over Frankrijk! Niet die zoete lievertjes hiero....
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

sprite1

Re: Navigatie met flitspalen is verboden

Bericht door sprite1 » wo 22 feb 2012 18:08

daarom heb ik het er niet opgezet, mag in oostenrijk ook niet op je tomtom of bebbeb staan, had het er vroegerr wel op begon die te piepen en geen paal te zien scratch.gif dus ik rij wel zonder melder gewoon opletten en je aan de snelheid houden die we volgens "koos"hebben afgesproken whistle.gif nou ik niet hoor mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Navigatie met flitspalen is verboden

Bericht door Micky » wo 22 feb 2012 18:45

RE.gif

ja als je niet helemaal weet hoe het werkt snap ik je reactie, maar als hij piept en er staat niets, dan is dat een locatie waar wel vaak geflitst wordt maar nu dus niet........ whistle.gif

in Frankrijk heb je het ook niet nodig, knappe vent als je daar te hard rijd met je caravan, je mag er 130 op de snelweg mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

sprite1

Re: Navigatie met flitspalen is verboden

Bericht door sprite1 » wo 22 feb 2012 19:22

RE.gif
ik weet wel hoe het werkt, maar flitspalen verdwijnen ook weleens( vandalen en of justitie ) mrgreen.gif mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Navigatie met flitspalen is verboden

Bericht door Hobby Linka » do 23 feb 2012 02:20

micky schreef:RE.gif

je mag er 130 op de snelweg mrgreen.gif
Ook in de bebouwde kom? weenie.gif Daar rij je zo maar 60 en staat daar zo'n paal dan C forum9.gif
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Navigatie met flitspalen is verboden

Bericht door Micky » do 23 feb 2012 09:15

RE.gif

nou overkomt het mij dagelijks meerdere malen dat ik (veel) te snel rij en zoals hier bekend, rij ik met de caravan ook niet als traagste naar het zuiden, maar als er 1 land is waar je als je naar mijn mening met moeite te hard kunt rijden met een caravan dan is het Frankrijk met alle slingerende wegen, heuvels, bobbels, uitstekende scherpe stoepranden enz. mrgreen.gif.

ik ben trouwens benieuwd of er hier ooit iemand bij aanhouding is gevraagd naar hun navigatiesysteem, ter controle of er flitspalen in zaten, overigens kun je ze ook anders noemen en een logotje van bijvoorbeeld een pinautomaat geven, als ze dan in je systeem kijken zien ze geen flitspalen alleen normale categorieën, die moeite heb ik eerlijk gezegd zelf nooit gedaan, maar ik ken er wel die dit doen.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Navigatie met flitspalen is verboden

Bericht door Wim Verso » do 23 feb 2012 09:25

In Oostenrijk, hetzelfde probleem, als wij in Oosterijk rijden en we zien in de verte een controle dan zetten we de Tom T met draad en al even in het Dasboard kastje, dat hebben we twee keer vorig jaar in Ostenrijk en in Hongarije gehad, geen problemen tot nog toe.

Mijn buurman rijd al zo'n twintig jaar, drie keer op en neer per jaar naar Hongarije, waarvan al zo'n tien jaar met navigatie, ook door Oostenrijk heen en is nog nooit aangehouden om zijn Tom T.

Maar het blijft waarschijnlijk wel een risico.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

peter s
Berichten: 2448
Lid geworden op: zo 3 okt 2010 21:32

Re: Navigatie met flitspalen is verboden

Bericht door peter s » do 23 feb 2012 10:12

RE.gif
mooi gek, waarom weghalen?
Nog nooit gedaan!
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

Gebruikersavatar
Hobbymachine
Berichten: 384
Lid geworden op: di 7 jun 2011 21:59

Re: Navigatie met flitspalen is verboden

Bericht door Hobbymachine » do 23 feb 2012 10:57

Even een quote vanuit een artikel van iemand die het kan weten :
Volgens VAB (Vlaamse Automobilisten Bond) zit de Franse wet zit als volgt in elkaar: 'Vanaf januari mag je in Frankrijk niet meer over apparatuur beschikken die snelheidscontroles opspoort. Het gaat dan over sensoren die radars detecteren, maar ook over systemen zoals de Coyote waarmee gebruikers elkaar waarschuwen voor flitsers.
Die laatste technologie zit intussen ook al op bepaalde gps-toestellen. Zúlke systemen moet je dus uitschakelen, want agenten kunnen je wel degelijk tegenhouden en het toestel controleren. Maar voor alle duidelijkheid: een gps die bliep bliep doet voor een flitspaal die al sinds jaar en dag op een bepaalde plaats staat, daar is niets fout mee.'


Het gaat dus niet over de simpele TT en consoorten maar over "radar DETECTORS" en die zijn in België ook al jaren verboden en strafbaar. Noem het een Franse inhaalbeweging !
Fendt Bianco 465 TGE (2015) getrokken door Citroën C4 Picasso 2.0 diesel (electronisch geschakeld)

pd0bao

Re: Navigatie met flitspalen is verboden

Bericht door pd0bao » do 23 feb 2012 11:20

Hoe het ook zij, nergens zijn ze zo gek als in NL waar je 24/24 een tel.nr. kunt bellen, zeggen waar een flitser staat, waarna dit op de landelijke omroepzenders verder gecommuniceerd wordt. Heb ze al eens gebeld en gezegd dat vzb de maximum snelheid, deze ook geldt op iedere plek tussen de flitspalen. Werd niet begrepen.Jaap.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Navigatie met flitspalen is verboden

Bericht door WillyL » do 23 feb 2012 19:59

Voor mijn part mogen ze die flitspaalwaarschuwingstoepassingen verbieden. Indien je je aan de snelheidslimieten houd heb je ze niet nodig, en anders, betaal je maar de boete.

Voor iemand moord en brand roept... Ja, ik rij ook soms te snel, maar probeer toch zo veel als mogelijk op de teller te letten, zowel in bebouwde kom, woonerven, gewone wegen, als snelwegen. Meestal lukt me dat, soms niet. :oops:

Btw, ook in België zijn er radiozenders waarop ze verwittigen waar de flitsers staan!
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Navigatie met flitspalen is verboden

Bericht door Hobby Linka » do 23 feb 2012 21:13

Flitscontrole? scratch.gif

Dat noemen jullie toch vallende sterren?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Andre
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Rijk

Re: Navigatie met flitspalen is verboden

Bericht door Rijk » do 23 feb 2012 23:31

micky schreef:RE.gif
in Frankrijk heb je het ook niet nodig, knappe vent als je daar te hard rijd met je caravan, je mag er 130 op de snelweg mrgreen.gif
Is dat zo? Ik dacht bij een hogere gezamenlijke MTM van 3.500 kg. "slechts" 110 en als het trekkende voertuig een bestelbus is 80 of 90.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Navigatie met flitspalen is verboden

Bericht door Micky » vr 24 feb 2012 09:33

RE.gif

het gaat me om de grootste gemene deler thumbup.gif tis trouwens 90 in Frankrijk en België volgens mij.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
perry
Berichten: 498
Lid geworden op: do 9 jul 2009 11:11
Locatie: vianen

Re: Navigatie met flitspalen is verboden

Bericht door perry » zo 26 feb 2012 11:39

Op de radio hoorde ik zelfs dat je niet eens een navigatie met de flitspaal functie in je auto mag hebben. boos.gif boos.gif
Dus ook niet als ie uitstaat :(
Helemaal de weg kwijt die fransen scratch.gif scratch.gif
Ford S Max 1.5 titanium 2016. Adria 462PK 2012 blij.gif
-------------------------------------Pedal to the metal-----------------------------------

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1915
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Re: Navigatie met flitspalen is verboden

Bericht door Ad » zo 26 feb 2012 11:57

perry schreef:Op de radio hoorde ik zelfs dat je niet eens een navigatie met de flitspaal functie in je auto mag hebben. boos.gif boos.gif
Dus ook niet als ie uitstaat
In het grote Michelinkaartenboek wat ik vorig jaar in Frankrijk kocht staan diverse flitspalen keurig netjes op de kaarten aangegeven, dat boek mag ik zeker ook niet meer bij mij hebben.
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

peter s
Berichten: 2448
Lid geworden op: zo 3 okt 2010 21:32

Re: Navigatie met flitspalen is verboden

Bericht door peter s » zo 26 feb 2012 13:20

Jawel hoor, op papier mag 't wel!
Maarja er staan ook van die grote borden langs de weg dat er een komt dus....

Voor geld nog steeds, je aan de snelheid houden en je hoeft je nergens zorgen om te maken :wink:
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

sprite1

Re: Navigatie met flitspalen is verboden

Bericht door sprite1 » zo 26 feb 2012 14:27

RE.gif

Amen



thumbup.gif

Nick

Re: Navigatie met flitspalen is verboden

Bericht door Nick » zo 26 feb 2012 15:11

Wim Verso schreef:In Oostenrijk, hetzelfde probleem, als wij in Oosterijk rijden en we zien in de verte een controle dan zetten we de Tom T met draad en al even in het Dasboard kastje, dat hebben we twee keer vorig jaar in Ostenrijk en in Hongarije gehad, geen problemen tot nog toe.

Mijn buurman rijd al zo'n twintig jaar, drie keer op en neer per jaar naar Hongarije, waarvan al zo'n tien jaar met navigatie, ook door Oostenrijk heen en is nog nooit aangehouden om zijn Tom T.
Ik meen, dat als je om welke reden dan ook aangehouden wordt in oostenrijk en er bevindt zich een navigatiesysteem in de auto (wel of niet weggestopt) met flits indicatie, dat dan dat ding ingenomen wordt plus een bekeuring.

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Navigatie met flitspalen is verboden

Bericht door Wim Verso » zo 26 feb 2012 15:53

RE.gif

Gaan ze dan je hele auto leeghalen?

Te gek voor woorden en dat in een EEG land.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

sprite1

Re: Navigatie met flitspalen is verboden

Bericht door sprite1 » zo 26 feb 2012 16:18

@Nick
Ik meen, dat als je om welke reden dan ook aangehouden wordt in oostenrijk en er bevindt zich een navigatiesysteem in de auto (wel of niet weggestopt) met flits indicatie, dat dan dat ding ingenomen wordt plus een bekeuring.

dat word dus lastig als je een ingebouwd nav. systeem hebt.
ford, volvo en meer merken hebben dat.

heb al een paar keer controles gezien in oostenrijk, maar nog nooit dat ze je navi er uit halen.
gewoon geen flitslocaties er op zetten..

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Navigatie met flitspalen is verboden

Bericht door WillyL » wo 29 feb 2012 09:47

Met papieren michelinkaarten mag het dus wel!
Oei, dan heb ik misschien wel een probleem. Ik scan die namelijk in en gebruik ze op mijn GPS toestel (iPaq met GPS) met Oziexplorer. Dit is dus niet als routeplanner (zoals bv TomTom) maar eerder als route tracker. Op het schermpje kan ik dan wel die flitsers zien staan en weet dus ook wanneer er een in de buurt is want de cursor volgt mooi waar ik ben op de kaart. Mag dit dan ook niet? scratch.gif
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Montalbano
Berichten: 543
Lid geworden op: ma 7 mar 2011 10:30
Locatie: Noord-Brabant

Re: Navigatie met flitspalen is verboden

Bericht door Montalbano » wo 29 feb 2012 10:24

Paar jaar geleden was er ook zo'n hype rondom Zwitserland. Heb echt nog nooit van iemand gehoord dat ze de tomtom of smarttelefoon gingen checken.
Volvo V60 D6 | Momenteel geen caravan, voorheen Hobby 545 KMF Vita Veneto '10

Plaats reactie

Terug naar “Navigatie”