Welk merk?

Systemen en aanverwante zaken.
SanderS

Welk merk?

Bericht door SanderS » vr 1 jul 2011 16:08

Aangezien we alweer 2 jaar verder zijn dan het laatste bericht hierover opnieuw de vraag: welk systeem raad u aan?
Er zijn tenslotte weer nieuwe modellen op de markt.
Ik ben een leek op dit gebied maar wil wel graag de poi (? camping adressen) en gewoon de laatste up-date zodat ik niet voor verassingen kom.
Verder is het mogelijk om aan tegen dat je met caravan rijdt?
Nu lees ik veel positiefs over Tom Tom en Garwin maar er zijn gewoon teveel keuzes.
Om het makkelijk te maken wil ik niet meer dan 200 euro uitgeven. Wie helpt?

Knaapje
Berichten: 702
Lid geworden op: di 5 jun 2007 19:44

Re: Welk merk?

Bericht door Knaapje » vr 1 jul 2011 19:10

Kijk eens naar deze:
http://www.gpsshop.nl/product/102007/ga ... pdate.html

Kom je kompleet met tas, enz wat boven de EUR 200, maar je hebt lifetime gratis updates van de kaarten.
Ik heb zelf al mijn 2e Garmin met lifetime updates en ben er tevreden over.
Nadat de eerste gestolen was in de USA heb ik sinds oktober 2010 nu deze:
http://www.gpsshop.nl/product/103248/ga ... pdate.html

Succes
Knaapje

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38527
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Welk merk?

Bericht door Micky » vr 1 jul 2011 21:13

Ik heb van alles gehad, tomtom bevalt me het beste, de garmin, is een goed systeem, maar ik vond de verhouding van de kaart in het scherm niet realistisch, vaak kon je gewoon niet op de kaart zien of je er nu wel of niet af moest, met name in Duitsland waar ik veel rij had ik dit probleem, regelmatig een afrit voorbij gereden gewoon omdat de pijl niet duidelijk aangaf of je er op de snelweg af moest en dan links aan houden (dus stukje parallel aan de snelweg blijven rijden) of eraf en daarna rechts aanhouden (dus direct eraf).
met de systemen rij ik zo'n 80-90.000 km per jaar, dus heb heel wat ritjes ingevoerd;)
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: Welk merk?

Bericht door Davendre » vr 1 jul 2011 21:48

Heb zelf de TomTom Go750 live voor in de Ford en bevalt prima. Ook een kaart update abonnement dus voorlopig kan ik met een recente kaart door Europa crossen.

Vind het wel jammer dat er niet een truck & caravan optie, zoals bij Navigon opzit. En ja, ik gebruik de KomTom als hulpmiddel en plan mijn route al thuis. Maar toch vind ik het jammer...
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18276
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Welk merk?

Bericht door deusjevo » vr 1 jul 2011 22:09

Ik heb sinds kort als opvolger van m'n DomDom de Navigon 70 Easy Plus Live.

Prima apparaat, visueel ontzettend mooi!
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Michel_V
Berichten: 658
Lid geworden op: ma 12 jun 2006 22:48
Locatie: Doetinchem

Re: Welk merk?

Bericht door Michel_V » vr 1 jul 2011 23:03

Garmin en Tomtom zijn wel de toppers, persoonlijk vind ik de TT het duidelijkst.
Ziet er wellicht niet het mooiste uit, maar je kan een TT bedienen zonder ook maar 1 letter van de handleiding te lezen.
Ai d'r niet uut goat dan kom iej ok nerges

Jeep Patriot 2.4 4WD

Gebruikersavatar
JJKIEVIT
Berichten: 43
Lid geworden op: do 7 mei 2009 18:30
Locatie: Klazienaveen

Re: Welk merk?

Bericht door JJKIEVIT » za 2 jul 2011 19:02

Om het makkelijk te maken wil ik niet meer dan 200 euro uitgeven. Wie helpt?
Kijk eens op de tomtom-site in de outletstore voor weinig geld een zgan tomtom met nieuwste kaart garantie.
caravan een Sprite Alpine Jubilee van 1991 auto renault scenic 1.6 van 2000

SanderS

Re: Welk merk?

Bericht door SanderS » ma 4 jul 2011 16:58

Heeft iemand toevallig ervaring met het merk MIO?
Het schijnt dat zij de zelfde software als TomTom gebruiken en in België en Frankrijk goed worden verkocht.

Kroko

Re: Welk merk?

Bericht door Kroko » ma 4 jul 2011 17:08

Ik volg dit draadje ook even met extra aandacht.
Onze 6 jaar oude medion gps is nu wel aan vervanging toe.
Al doet hij zijn werk nog steeds en goed met veel plezier. Zit ook een vrachtwagen functie op en die deed het uitstekend , stuurde me steeds langs de grote , brede wegen. behalve de laatste km naar de camping natuurlijk.
Dus voor mij is het ook een pluspunt dat deze funktie op de nieuwe staat.

Vriendelijke groeten erik

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38527
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Welk merk?

Bericht door Micky » ma 4 jul 2011 19:58

SanderS schreef:Heeft iemand toevallig ervaring met het merk MIO?
Het schijnt dat zij de zelfde software als TomTom gebruiken en in België en Frankrijk goed worden verkocht.
mio ken ik wel,lijkt me sterk dat ze de tomtom software gebruiken, dat soort verhalen hoor je heel vaak van mensen die zo'n ding hebben maar eigenlijk graag een tomtom wilden hebben weenie.gif
de mio's die ik in de hand heb gehad, voelden een beetje goedkoop aan, niet echt kwaliteit, over de manier van navigeren kan ik je helaas geen advies geven omdat ik het eenvoudig genoeg niet weet.

ook de tomtom is zeker niet altijd probleemloos, mijne crashed vaak bij het opstarten en start dan wel op, dat deed mijn vorige model ook.
waar ik uitermate te spreken over ben is de live service van tomtom, deze file informatie werkt zelfs in de stad, gewoon super.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Knaus440
Berichten: 3715
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Welk merk?

Bericht door Knaus440 » ma 4 jul 2011 20:45

Ik gebruik al een 9 a 10 jaar garmin navigatie. Was een garmin fan. Maar de laatste modellen(nuvi) gaven steeds meer problemen en dan was het wachten op updates van Garmin. Ik had soms het gevoel dat de gebruikers de afdeling onderzoek/uittesten was. Gelukkig was ik wel bij een goede zaak (waypoints) en die hebben me vaak kunnen helpen. Maar echt technische en software problemen. Tot mijn grote verrassing ben ik een jaar geleden over gegaan op TomTom 750Go-live. Gebruik voor het lopen nog wel een Topo apparaat van Garmin, het is wel kwaliteit.
Ik ben zeer tevreden over deze TomTom. Goed te bedienen, goede kaarten, goed geluid, heldere en duidelijke instructies en behoorlijk naar mijn zin in te stellen.
Kijk, ook deze TomTom is niet probleemloos. Soms gaat hij een paar keer opstarten voordat het echt goed werkt. Maar wanneer dat beperkt blijft tot 1 a 2 keer in de 2 maanden heb ik geen probleem. Mijn ervaringen met de Nuvi waren de laatste 3 modellen gewoon slecht. Opstarten, foute routes, uitvallen, etc etc. En daarnaast dus software bugs die niet al te snel opgelost werden met een update.
Tot nu toe zeer tevreden over de TT, maar ook zeer tevreden over de Garmin Streetpilot en de Quest, helaas de 600 serie en de 865T, en de 765T minder dus.
Johan
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19754
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Welk merk?

Bericht door Daphne » ma 4 jul 2011 21:06

SanderS schreef:Heeft iemand toevallig ervaring met het merk MIO?
Het schijnt dat zij de zelfde software als TomTom gebruiken en in België en Frankrijk goed worden verkocht.
Misschien bedoel je dat Mio Tele Atlas kaarten gebruikt, net als TomTom?
Davendre schreef: Vind het wel jammer dat er niet een truck & caravan optie, zoals bij Navigon opzit.
Vrachtwagenfunctie op de navigatie hoef je als caravanner niet zoveel waarde aan te hechten. Dat doet een vrachtwagenchauffeur ook niet. Het houdt eigenlijk alleen maar rekening met lagere snelheid en andere aankomsttijd.
Er zijn tegenwoordig aangepaste kaarten te koop, speciaal voor vrachtwagens, die rekening houden met hoogte en breedtebeperking, gevaarlijke stoffen e.d.
Het nadeel van deze kaarten is, dat je dan ook de leuke routes mist waar je als caravanner best wel kan/mag komen.

Voor de caravanners die belangstelling hebben voor de aangepaste vrachtwagenkaarten: Navteq heeft 't op de markt gebracht onder de naam Navteq transport en Tele Atlas als Tele Atlas logistics. En het is al voor vele landen beschikbaar.

Overigens ben ik al jaren een tevreden TomTom gebruiker. Maar ik heb dan ook geen ervaring met andere navigatiesystemen, behalve wanneer ik een leenauto van de garage kreeg waar een ingebouwd systeem in zat en ik er niet direct mee overweg kon.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Montalbano
Berichten: 543
Lid geworden op: ma 7 mar 2011 10:30
Locatie: Noord-Brabant

Re: Welk merk?

Bericht door Montalbano » ma 4 jul 2011 21:34

Ervaring met Garmin, TomTom en met Navigon. Laatste steekt er wat mij betreft met kop en schouders boven uit.
Volvo V60 D6 | Momenteel geen caravan, voorheen Hobby 545 KMF Vita Veneto '10

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7804
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Welk merk?

Bericht door Nimma » ma 4 jul 2011 22:01

Ik heb McGuider op mijn smartphone: werkt prima en ik heb maar 1 apparaat dat ik altijd bij me heb in m'n broekzak; in de auto gaat ie de actieve lader en als je wil via bleutooth (Parrot) over alle luidsprekers blij.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
TouranDriver455ts
Berichten: 966
Lid geworden op: za 17 okt 2009 13:30
Locatie: Koggenland, Westfriesland

Re: Welk merk?

Bericht door TouranDriver455ts » ma 4 jul 2011 22:26

Wij hebben mei tijdens een weekje Toscane zowel een Mio als een TomTom mee gehad.
Eigenlijk uit nieuwsgierigheid hebben wij deze beide af en toe gelijktijdig gebruikt.
TomTom is gebruiksvriendelijker en ook de kaarten zijn duidelijker.
Bovendien was de TomTom exacter in de afstanden en in de gesproken aanwijzingen.
Ook is TomTom eenvoudiger te updaten is mijn ervaring.
Als ik ooit aan een nieuwe toe ben wordt het zeker weer een TomTom.
VW Touran 2.0 TDI DSG 103 Kw/140 PK "beter is de vijand van goed"

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 538
Lid geworden op: wo 3 dec 2008 20:24
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Welk merk?

Bericht door Bram » ma 4 jul 2011 23:40

Ben erg tevreden over mijn Navigon 6310. Daarvoor (en ook voor de 8410) is ook een speciale camper/caravanmodule te koop, waar je de afmetingen van de camper/caravan kunt invoeren.
Kia Carens III 2.0 met Dethleffs Camper Lifestyle 510V

SanderS

Re: Welk merk?

Bericht door SanderS » vr 8 jul 2011 12:53

Erg getwijfeld tussen de Navigon 40 en de Garmin1340 lifetime.
En de winnaar is............ De Garmin! Toch die lifetime update zolang de navigatie meegaat. Dat scheelt veel geld. Hij was goed geprijsd (169,-) en scheelt dan ook niet zo heel veel met de Navigon (als je up-dates mee telt, zelfs goedkoper).
Daarnaast is het een mooi, degelijk apparaat.
Ik vond de Grafische vormgeving van de Navigon wel erg mooi maar je moet op een geven moment kiezen.
Bedankt iedereen voor jullie bijdrage en advies.

adria

Re: Welk merk?

Bericht door adria » wo 14 mar 2012 11:05

Wij hebben gekocht;garmin 2595 met kaarten van heel europa met grt live kaart update's.
File omleiding, mobiel flitspalen,voetgangers modul.
Kan er nog niet veel over zeggen maar volgens mij 1 topperke blij.gif

Harolddick

Re: Welk merk?

Bericht door Harolddick » do 15 mar 2012 12:18

Ik heb zelf een kleine Navigon die uitstekend voldoet.
Ik kan er echter geen updates bij krijgen zodat het apparaatje langzaamaan steeds verder achter de werkelijkheid aanloopt.
Betreft rotondes die de afgelopen jaren in veelvoud zijn aangelegd, in nieuwbouwwijken kan ik problemen verwachten, afhankelijk van de leeftijd van de nieuwbouwwijk.

Daarnaast zou ik wel eens willen weten welk voordeel caravannavigatie nu werkelijk heeft.

Als ik een ander navigatiesysteem ga kopen lijkt het mij een handige voorziening naast het gewone navigeren (autorijden) zonder caravan.

Bij welke apparaten kan ik zowel kiezen uit zowel gewone navigatie (rijden zonder caravan) als caravannavigatie (rijden met caravan).

Wie helpt?

Met vriendelijke groet,
Dirk

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38527
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Welk merk?

Bericht door Micky » do 15 mar 2012 21:09

Harolddick schreef:Daarnaast zou ik wel eens willen weten welk voordeel caravannavigatie nu werkelijk heeft.
oa de aangepaste aankomsttijd omdat er rekening wordt gehouden met een lager gemiddelde, maarja, dat druist tegen de mening van zeer velen hier op het forum in, want we zijn immers op vakantie en hebben alle tijd, dus het maakt niet uit hoelaat we aankomen knipoog.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Harolddick

Re: Welk merk?

Bericht door Harolddick » zo 18 mar 2012 09:35

Ik heb intussen ook nog wat op dit forum gelezen. Niet alle systemen voor caravans voldoen goed. De reviews op het internet zijn ook erg wisselend.
Soms zelfs onlogische routes enz.
En, Micky, net wat je al schrijft, de reistijdvoorspelling vind ik nog niet het argument om een caravannavigatie te kopen. Want je bent immers op vakantie.

De achtergrond van mijn vraag was eigenlijk Noorwegen. Het leek mij wel handig om met navigatie te rijden als ik zeker weet dat ik met auto plus hut door en tunneltje moet en het samen met een tegenligger niet kan omdat ik vanwege de hoogte van de caravan meer in het midden moet rijden.

Ik heb inmiddels een goede kaart gekocht waar ik ook een rood caravannetje op heb zien staan (ergens, want ik kan het niet meer terugvinden) en dan moet ik de route maar goed bekijken voordat ik op stap ga. En als mijn kleine Navigon die route dan ook kiest ben ik tevreden. Scheelt mij overigens wel weer een systeem aanschaffen :lol: :lol:


Met vriendelijke groet,
Dirk

LekensMark
Berichten: 1033
Lid geworden op: za 5 feb 2005 19:38
Locatie: Ekeren-Antwerpen

Re: Welk merk?

Bericht door LekensMark » zo 18 mar 2012 11:43

Zeer tevreden van mijn TomTom, updaten (nieuwe kaarten) van het toestel doe ik niet aangezien dat meer kost dan het toestel zelf heeft gekost (kunnen kopen met een flinke afslag). Gewoon binnen een paar jaar als hij teveel de weg kwijtraakt terug een TomTom kopen waar ze een korting op geven.
Na al die jaren rijden met de caravan ken ik wel de grote wegen naar onze vakantiebestemmingen maar als je ééns een doorgangscamping opzoekt vond ik het zeer handig dat je in je TomTom ook de eindbestemming kan ingeven via gps coordinaten.
Volkswagen Caddy+ Dethleffs Family

Harolddick

Re: Welk merk?

Bericht door Harolddick » zo 18 mar 2012 22:03

Intussen niet stilgezeten en even op het navigon forum rondgeneusd.

Ook bij andere merken niet echt specifiek iets voor caravans. Meestal functioneert het ook nog wel minder goed. De recensies zijn erg wisselend.
Wil je echt wat dan kom je bij snooper, maar dat is trucker navigatie en behoorlijk kostbaar (rond de €600,-). En zelfs daar is een recensie van een trucker die langs een minder goede weg werd gestuurd.
Bovendien de rijtijd niet goed uitgerekend.

Ik hou me maar gewoon aan een atlas 1:400000 of wat daar maar in de buurt komt. Dan heb ik een goed gedetailleerde kaart en samen met mijn kleine Navigon denk ik het wel te redden.

Groeten,
Dirk

de hart
Berichten: 29
Lid geworden op: do 1 sep 2011 16:03

Re: Welk merk?

Bericht door de hart » ma 19 mar 2012 10:54

wij rijden al jaren met een TomTom 630 met trucknavigatie dat werk prima.
Henk

Harolddick

Re: Welk merk?

Bericht door Harolddick » ma 19 mar 2012 14:33

Beste De Hart,

Gelukkig ook een positieve reactie uit het veld.
Ik ekn de TomTom's niet moet ik eerlijk zeggen maar ik ga ondankls alles tocjh even informeren.
Lijkt me zeker niet verkeerd.

Zijn er ook mensen die ervaring hebben met satnav's waarbij lifetimeondersteuning van de kaarten wordt aangeboden en hoevaak wordt er dan geupdate?
En werken die systemen goed?



Groeten,
Dirk

Plaats reactie

Terug naar “Navigatie”