Twee comfortabele zitplaatsen

Stoelen, tafels, kasten enz. voor in de voortent of onder de luifel.
Plaats reactie
de reiziger
Berichten: 589
Lid geworden op: wo 10 jun 2009 21:52

Twee comfortabele zitplaatsen

Bericht door de reiziger » do 22 sep 2016 18:47

Ik ben jaloers op de mobilhomes, als ze hun voorste zetels kunnen omdraaien en zo gebruiken als zitplaats.
Omdat die zetels superconfortabel zijn.
Terwijl in een caravan de zitplaats toch altijd maar mager is.

Heeft iemand tips voor mij ?
Bestaan er caravans met bijvoorbeeld twee leuke zitplaatsen in plaats van vier benepen kabouterplaatsjes ?
Of is het maximum mogelijke dat ik tevreden zou moeten zijn met een rondzit (terwijl wij toch altijd maar met zijn tweetjes zijn) ?

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Twee confortabele zitplaatsen

Bericht door PD » do 22 sep 2016 18:52

Wij vinden de rondzit van onze caravan juist een heerlijke chillplek...... bij koude avonden allebei languit op de banken naar de TV kijken onder het genot van wat lekkers...... de stoelen van een camper vinden wij dan weer niet zo prettig; niet alleen heb je er de hele reisdag al op gezeten, daarnaast kun je ook niet lekker languit onderuit :( Bij de herstoffering van onze rondzit hebben we wel gekozen voor vullingen van hogere kwaliteit !

Een alternatief voor de rondzit is dat je deze compleet demonteert en er 2 fauteuils in plaatst; Fred-N had dit in zijn vorige caravan gedaan maar is daar in zijn nieuwe caravan toch ook weer van terug gekomen...
Bijlagen
DSC_9240 iPad.jpg
Onze chillplek, bij voorkeur voor 2 personen !
Laatst gewijzigd door PD op do 22 sep 2016 18:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Twee confortabele zitplaatsen

Bericht door Jan van Vijven » do 22 sep 2016 18:55

Wij zijn ook "maar" met z'n tweetjes maar wel met een comfortabele rondzit hoor :-)

Fred N, heeft ooit z'n hok verbouwd en twee lekkere draaistoelen geplaatst.




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

arnovariante

Re: Twee confortabele zitplaatsen

Bericht door arnovariante » do 22 sep 2016 18:57

4 kabouterplaatsjes is natuurlijk onzin.
Dat ligt aan het formaat caravan en de indeling.
Maar ik ben met je eens dat het zitcomfort in de meeste rondzitten slecht is.
Ook wij zijn erg ontevreden over het zitten in onze rondzit(ten).
2 weken geleden zaten we in een Knaus 590 FUS, dat zat echt heeeel erg veel beter!
Gewoon door de vorm van de rugkussens.
Fredn had in zijn vorige caravan de rondzit verwijdert en 2 stoelen geplaatst.
Lijkt me DE oplossing als je nog een kleine rondzit hebt zoals wij om aan te eten.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Twee confortabele zitplaatsen

Bericht door Conradi » do 22 sep 2016 20:50

Bekijk het zelfbouwproject in dit draadje uit 2013 maar eens :wink:

Afbeelding

Overigens, ik dacht dat het Adria was, is er een caravan geweest met draaifauteuils.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Mstuniek
Berichten: 693
Lid geworden op: zo 14 jan 2007 20:42
Locatie: In het westen des lands

Re: Twee comfortabele zitplaatsen

Bericht door Mstuniek » vr 23 sep 2016 12:23

@Conradi, dat klopt.
Ooit in de fabriek geweest bij Adria in Novo-Mesto en bleek de uitvoering met de fauteuils vooral voor Denemarken was ontwikkeld.
Adria Altea 492 PU, mover EGO400 - Titanium, Enduro autosteady, Al-ko ATC Trailer Control + ATC-display
Ford Kuga Titanium X PHEV

Fred N
Berichten: 1873
Lid geworden op: zo 22 mar 2009 07:50
Locatie: Bleiswijk aan de Rotte
Contacteer:

Re: Twee comfortabele zitplaatsen

Bericht door Fred N » vr 23 sep 2016 13:13

In 2011 is deze Adria Alpina 613 PC gemaakt.
Gewoon nog te koop in Scandinavische landen.



Afbeelding

In het draadje wat ik in 2013 starte wat Conradi linkt staat hij ook beschreven.

de reiziger
Berichten: 589
Lid geworden op: wo 10 jun 2009 21:52

Re: Twee comfortabele zitplaatsen

Bericht door de reiziger » za 24 sep 2016 18:23

Wel, ik heb hier flink wat bijgeleerd. Iedereen bedankt voor de moeite.

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Twee comfortabele zitplaatsen

Bericht door Wim Verso » za 24 sep 2016 19:50

de reiziger schreef:Ik ben jaloers op de mobilhomes, als ze hun voorste zetels kunnen omdraaien en zo gebruiken als zitplaats.
Omdat die zetels superconfortabel zijn.
Terwijl in een caravan de zitplaats toch altijd maar mager is.

Heeft iemand tips voor mij ?
Bestaan er caravans met bijvoorbeeld twee leuke zitplaatsen in plaats van vier benepen kabouterplaatsjes ?
Of is het maximum mogelijke dat ik tevreden zou moeten zijn met een rondzit (terwijl wij toch altijd maar met zijn tweetjes zijn) ?

Onze Beijerland heeft twee zitplaatsen (Dinette) achterin, Tafel er tussen en meet 90 cm breed per zitplaats, dus een ruime zit.
Tevens kan je van het geheel een bed maken.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Twee comfortabele zitplaatsen

Bericht door Ab » zo 25 sep 2016 00:44

Je kunt elke caravan met een rondzit die je niet gebruikt om op te slapen gewoon ombouwen.
De rondzit eruit..en 2 comfort zetels erin.
Bij verkoop of inruil bouw je het gewoon weer terug.
Wat is het probleem?
Hooguit moet je een boiler of watertank verplaatsen.
Als je het echt graag wilt is er altijd een weg.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Twee confortabele zitplaatsen

Bericht door JPGeetje » zo 25 sep 2016 10:30

Jan van Vijven schreef:Wij zijn ook "maar" met z'n tweetjes maar wel met een comfortabele rondzit hoor :-)
Nou Jan, wij hebben precies dezelfde caravan, en vraag me dan toch af wat jouw definitie van "comfortabel" is.
Het is een van de redenen dat we deze caravan weg gaan doen.
Bij de Fendt Opal Zijn die gebogen rugdelen in de hoeken dermate ruim gebogen dat het kopse middenstukje nog maar 50cm. meet.
Kun je zelf uitrekenen hoe groot die bogen zijn.
P1050407.JPG
De grote boog die de hoekstukken bij de Opal beschrijven
P1050407.JPG (145.5 KiB) 7883 keer bekeken
Als je dan lekker wil chillen zoals Hans het hierboven omschrijft, wordt je bovenlichaam steeds weer naar het midden van de caravan gedrongen, en dat zit voor geen meter.
Daarom komt er nu een caravan met ronzit waarvan de hoeken haaks zijn en geen ronding meer hebben thumbup.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

arnovariante

Re: Twee comfortabele zitplaatsen

Bericht door arnovariante » zo 25 sep 2016 10:43

RE.gif
Helemaal met je eens!
Waardeloos vinden wij dat!
We zijn er met onze 650 UMFe ook weer ingetrapt, en dan zijn de zitkussens ook nog waardeloos.
We zijn er nog steeds niet uit of we gaan investeren in deze hut om de kussens te vervangen.
Een haakse hoek in de "rond" zit is veel comfortabeler als je gaat liggen op de banken.
Of 2 X 45° , dat gaat ook nog wel.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4193
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Twee comfortabele zitplaatsen

Bericht door WillyL » zo 25 sep 2016 11:39

Bij ons is het bijna een haakse hoek. Het hoekkussen hebben een vrij korte bocht. Gezien het model is de bank langs de zijwand vrij kort maar je kan er wel dwars op liggen met de voeten tegen de keuken aan, benen wat opgetrokken.
Enkele extra kussens geven steun in de onderrug.
Alleen is het rugkussen op de dwarse plaats danig dun dat het bijna waardeloos is voor een volwassen. Voor kleinere kinderen OK, maar die hebben we niet, we zijn met zijn tweetjes.

Over smaken en kleuren moet je niet discuteren, maar voor ons geen afzonderlijke zitzetels. We zakken graag languit door en dat gaat mijns inziens niet al te best op dat soort draaistoelen.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

arnovariante

Re: Twee comfortabele zitplaatsen

Bericht door arnovariante » zo 25 sep 2016 12:39

Als je het hebt over zitplaatsen kun je natuurlijk nooit lekkerder op een caravanbank zitten dan in die draai stoelen.
Lig plaatsen misschien, maar een beetje fauteuil kan de rugleuning achterover laten klappen waardoor die draai stoel alsnog lekkerder ligt dan een bank.
Maar uiteraard is dat persoonlijk.
Het zit comfort op een caravanbank wordt voor een groot deel bepaald door de rugleuning, en juist die leuning is in 80% van de caravans veel te recht en dus niet goed gevormd.
Er zijn maar weinig caravans die een beetje vorm hebben voor de onderrug en dus is de rug alleen ondersteund als je kaars recht zit of met kussens gaat lopen kloten.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Twee comfortabele zitplaatsen

Bericht door Jan van Vijven » zo 25 sep 2016 15:08

JPGeetje schreef:
Jan van Vijven schreef:Wij zijn ook "maar" met z'n tweetjes maar wel met een comfortabele rondzit hoor :-)
Nou Jan, wij hebben precies dezelfde caravan, en vraag me dan toch af wat jouw definitie van "comfortabel" is.
Het is een van de redenen dat we deze caravan weg gaan doen.
Bij de Fendt Opal Zijn die gebogen rugdelen in de hoeken dermate ruim gebogen dat het kopse middenstukje nog maar 50cm. meet.
Kun je zelf uitrekenen hoe groot die bogen zijn.
P1050407.JPG
Als je dan lekker wil chillen zoals Hans het hierboven omschrijft, wordt je bovenlichaam steeds weer naar het midden van de caravan gedrongen, en dat zit voor geen meter.
Daarom komt er nu een caravan met ronzit waarvan de hoeken haaks zijn en geen ronding meer hebben thumbup.gif
Afbeelding
Blijkbaar toch niet "precies" hetzelfde....



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Twee comfortabele zitplaatsen

Bericht door PD » zo 25 sep 2016 15:29

RE.gif
Bij ons zijn de hoekkussens ook als 3 hoekjes, echt helemaal niets mis mee thumbup.gif
Een rechte hoek zou ik er echt niet voor ruilen :(
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Twee comfortabele zitplaatsen

Bericht door JPGeetje » zo 25 sep 2016 18:58

Jan van Vijven schreef:
JPGeetje schreef:
Jan van Vijven schreef:Wij zijn ook "maar" met z'n tweetjes maar wel met een comfortabele rondzit hoor :-)
Nou Jan, wij hebben precies dezelfde caravan, en vraag me dan toch af wat jouw definitie van "comfortabel" is.
Het is een van de redenen dat we deze caravan weg gaan doen.
Bij de Fendt Opal Zijn die gebogen rugdelen in de hoeken dermate ruim gebogen dat het kopse middenstukje nog maar 50cm. meet.
Kun je zelf uitrekenen hoe groot die bogen zijn.
P1050407.JPG
Als je dan lekker wil chillen zoals Hans het hierboven omschrijft, wordt je bovenlichaam steeds weer naar het midden van de caravan gedrongen, en dat zit voor geen meter.
Daarom komt er nu een caravan met ronzit waarvan de hoeken haaks zijn en geen ronding meer hebben thumbup.gif
Afbeelding
Blijkbaar toch niet "precies" hetzelfde....
Altijd gedacht dat jij ook een Opal had. Ik meende dat te kunnen zien in je avator want in je onderschrift meldt je dit niet.
Kennelijk zijn de ogen bij Fendt ook open gegaan want de ronde (of gehoekte) zithoeken zijn er bij de meeste modellen uigehaald en vervangen door haakse hoeken.
Alleen de modellen vanaf de Opal en hoger hebben nog "ronde rondzitten" in de 2017 modellen thumbup.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Twee comfortabele zitplaatsen

Bericht door Daphne » do 29 sep 2016 20:32

de reiziger schreef:Ik ben jaloers op de mobilhomes, als ze hun voorste zetels kunnen omdraaien en zo gebruiken als zitplaats.
Omdat die zetels superconfortabel zijn.
Terwijl in een caravan de zitplaats toch altijd maar mager is.
Grappig, in de camperwereld wil men blijkbaar liever de rondzit uit de caravan..... knipoog.gif mrgreen.gif
De omgekeerde wereld, een wereld van verschil. Zo kunnen we het het beste uitleggen. De DuoMobil heeft een omgekeerde indeling. Op de plaats waar we in de meeste gevallen het bed vinden, achterin de camper, bevindt zich nu een rondzit zoals we die in een caravan gewend zijn. Een prettig gevolg van deze omkeeractie is de ruimte die erdoor ontstaat in het zitgebied.

Nu kun je eens lekker onderuit op de bank met de benen omhoog, waar je anders eigenlijk het meest op de stoelen zat waar je ook al in had zitten sturen. Dat maakt deze indeling een erg prettig vakantieverblijf.

Sowieso bijzonder hoe we de camper meestal gebruiken. We komen aan op een bestemming en zetten de grote panoramische voorruit naar het uitzicht. Staan we eenmaal, dan keren we eerst de stoelen om en zitten we alsnog met onze rug naar het uitzicht. In de DuoMobil zijn aan de drie kanten van de rondzit ramen aangebracht. je kunt opzij en voor je uit naar buiten kijken. Heerlijk toch?
https://www.campingtrend.nl/hymer-intro ... bil-light/
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Twee comfortabele zitplaatsen

Bericht door Diny » do 29 sep 2016 20:54

RE.gif
De rondzit in de Hymer ziet er gezellig uit! Lekker ruim, zeker als je bezoekers hebt.
Maar of ik het zou willen............
Als ik nu lekker lui wil zitten zet ik de rugleuning schuin, voeten op het bankje en het enige nadeel is, dat de luikjes de neiging krijgen om dicht te vallen knipoog.gif
Op zich vinden wij het zitten op de stoelen waarop je ook zit als je die dag hebt gereden geen bezwaar.

Tja, en al zou ik ineens verliefd op de Hymer zijn: de basisprijs is niet mis, komt vast nog een en ander bij en dan zit je zo een eind over de ton :(
Gaat niet gebeuren zwaaien.gif

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Twee comfortabele zitplaatsen

Bericht door Jan van Vijven » do 29 sep 2016 21:04

Eindelijk een slim en ruim campertje met toch normale caravan afmetingen, ze leren het nog wel eens.....


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Plaats reactie

Terug naar “Meubilair”