handrem op of af

platin
Berichten: 50
Lid geworden op: ma 17 aug 2009 23:22

Re: handrem op of af

Bericht door platin » di 18 aug 2009 22:03

Al bij al staat onze caravan na dat voorval zonder aangetrokken handrem in de stalling.
Fendt Platin 470 TBF Toyota Landcruiser

@dri

Re: handrem op of af

Bericht door @dri » di 18 aug 2009 22:31

De handrem erop op de camping is niet altijd verstandig.

Na aankomst op de camping na een flinke afdaling zorgt voor warme tot hete remtrommels.
Deze gaan agv de hitte uitzetten. De diameter wordt daarmee groter. Zetten we de caravan nu weg met de handrem erop dan krimpen de trommels en wordt de diameter weer kleiner. Tijdens het krimpen komt de trommel de remschoen tegen en kan het voorkomen dat daardoor de trommel ‘krom’ (ovaal) trekt. Vergelijkbaar met een hele forse handremkracht.

Tevens kan het voorkomen dat de trommel de remschoen als een hele grote hand ‘vastpakt’. Bij het van de handrem afhalen wil de remschoen dan niet lossen en zal deze door het heen en weer torsen moeten worden losgebroken. Op een nat grasveld kan dit wel eens voor problemen kunnen zorgen. Het losbreken kan het beste handmatig aan de dissel worden gedaan.

Vocht (condens) kan ook zorgen voor vast (‘geroeste’) remschoenen. Vooral bij langere stilstand (seizoen) of zelfs 3 weken kan dit een probleem vormen. De roest zet zich vast op het kale staal van de remtrommel en dringt zich in de remvoering en houdt deze dan vast.
Bij vorst gebeurd het zelfde, alleen is dan water het bindmiddel.

Wel iets om over na te denken. En misschien niet onverstandig de handrem er wat vaker af te laten en even zovaak de wielkeggen die er standaard bijgeleverd zijn, te gebruiken. Daar zijn ze voor bedoeld. :wink:

henkster

Re: handrem op of af

Bericht door henkster » wo 19 aug 2009 16:39

hoj,
in m,n vorige post in dit draadje meldde ik dat mijn trailerwielen vele keren per jaar ondergedompeld worden.
Na het dompelen wordt de trailer met handrem VAST weggezet. Soms voor een dag, einde vaarseizoen voor 6 maanden.
De beladen trailer weegt ca. 2000 kG en er wordt mee op de snelweg gereden, zie http://www.caravanalbum.nl/displayimage ... fullsize=1 dus ieder voorjaar wordt alles gekontroleerd.
De originele remmen zitten er nog op, omdat alle onderdelen nog ruim binnen de toleranties vallen.
Ovale trommels heb ik nog niet kunnen konstateren (met meetapparatuur).
Geloof mij, een trommelrem van een caravan heeft een luizenleventje in vergelijking met die van een boottrailer.

vr.gr.henk

platin
Berichten: 50
Lid geworden op: ma 17 aug 2009 23:22

Re: handrem op of af

Bericht door platin » wo 19 aug 2009 17:25

Edit Trina: Overbodige quote van voorgaande bericht verwijderd.

IK zie het nut er niet van in een boottrailer aan het einde van het vaarseizoen, op de handrem weg te zetten. :wink:
Fendt Platin 470 TBF Toyota Landcruiser

heuvelman60

Re: handrem op of af

Bericht door heuvelman60 » wo 19 aug 2009 19:00

Adri, ik snap de strekking van je verhaal, maar de vraag ging denk ik meer over het wel/nie op de handrem.
Hete remmen erop laten staan is net zoiets als je oververhitte auto uitzetten om te laten afkoelen...

Wilkman
Berichten: 780
Lid geworden op: ma 21 jul 2008 12:34

Re: handrem op of af

Bericht door Wilkman » wo 19 aug 2009 20:05

Henkster,hoogstwaarschijnlijk zoet water question.gif knipoog.gif
Ford Ranger Wildtrack double Cab 213pk 500nm 2020 - Hobby Excellent 540UL 2019

Als "bruin zijn" de graadmeter is van een goede vakantie , dan hebben alle drollen het goed gehad.

Charles Ronson

Re: handrem op of af

Bericht door Charles Ronson » wo 19 aug 2009 20:54

+1

henkster

Re: handrem op of af

Bericht door henkster » wo 19 aug 2009 21:01

hoj allen,
inderdaad, ( Wilkman) met een skiboot kom je zelden of nooit in zout water; golven en zo.
en (Platin), een aanhanger van 2000Kg en € XX000,00 die aan de rol gaat door wie of wat dan ook (hij staat altijd op het haventerrein), heeft altijd schade.
Het gaat hier niet over al of niet nuttig, maar of er nadelige bij-effecten zijn.
Ik ben dacht ik heel duidelijk over wat ik nuttig cq. noodzaak vind. De bijwerkingen heb ik in de praktijk onderzocht, omdat ik dezelfde bedenkingen had, en vallen in mijn situatie 100% mee.
Wat een ander met z'n handrem ( die vroegah "parkeerrem" genoemd werd) doet moet hij/zij zelf weten.
Mijn aanhanger zal niet gauw schade veroorzaken (afgekoppeld).
Zie mijn posts als vrijblijvend advies en praktijkervaring, doe er iets mee of niet.

vrgr.henk

Swagmanneke

Re: handrem op of af

Bericht door Swagmanneke » wo 19 aug 2009 22:33

hallo even het woord handrem ontleden.
hand staat voor manueel
rem staat voor remmen
ofte wel dus handmatig remmen = en dit is niet hetzelfde als langdurig blokeren.
na het plaatsen van de caravan, als de pootjes uitgedraaid zijn en eventueel de wielen geblokeerd met keggen. als er niet meer handmatig geremd moet worden, de handrem los.
trouwens het uitdraaien van de pootjes, als je die zover uitdraaid dat de wielen van de grond zouden komen , dan kan dit voor de as helemaal geen kwaad die wordt dan nl niet meer belast, ook voor de banden kan het geen kwaad. wat wel kwaad kan bij zwaardere caravans is de belasting die op het chassis komt, en die mischien niet gelijkmatig is dan kan er eventueel torsie ontstaan.
verder wat die pootjes uitdraaien betreft mijn allereerste caravn daar stond in de handleiding dat de poten mochten gebruikt worden om bij een lekke band de caravan zodanig omhoog te draaien dat men op die manier het wiel kon vervangen. mijn volgende caravan was dan groter en zwaarder en daar mocht het niet meer, dit om torsie tegen te gaan.

Willie

Re: handrem op of af

Bericht door Willie » wo 19 aug 2009 22:56

Wanneer je de handrem erop zet als de remmen nog warm/heet zijn kunnen de trommels wel degelijk ovaal worden.

G.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7837
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: handrem op of af

Bericht door Nimma » wo 19 aug 2009 23:43

Ik zet de handrem er ook op als ik wat langer stop onderweg; de stekker gaat er dan uit nl. Als ik dan verder wil rijden en ik ben vergeten de stekker er weer in te doen dan wordt ik daar door de rem wel aan herinnert want ik kom niet van de plek thumbup.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

heuvelman60

Re: handrem op of af

Bericht door heuvelman60 » do 20 aug 2009 00:40

Nog even de boekjes doorgenomen...
Daarin staat toch dat de hand(matige) rem erop moet en dat de handle verticaal omhoog dient te wijzen.

Swagmanneke

Re: handrem op of af

Bericht door Swagmanneke » do 20 aug 2009 07:31

U doet maar en zet de rem dan maar vertikaal, heb ik geen probleem mee de mijne gaat er al 30jaar af.

Gebruikersavatar
Diesel
Erelid
Berichten: 1996
Lid geworden op: do 9 jun 2005 21:01
Locatie: Nederland

Re: handrem op of af

Bericht door Diesel » do 20 aug 2009 08:57

heb hem altijd zonder handrem staan, niet op de camping en niet voor de deur, er is mij ook verteld dat het beter is zonder handrem, ivm roest e.d. maar of dat waar is ....... scratch.gif blij.gif
Afbeelding

JJ

Re: handrem op of af

Bericht door JJ » do 20 aug 2009 09:56

Als ik m bij m'n auto er 2 dagen op laat staan, "plakt" 'ie. Dus laat ik m er bij de caravan ook niet te lang op staan. Weet niet of ze ovaal worden, maar "plakken" of aanlopen (en dan dus warm worden als je er mee gaat rijden) zie ik niet zitten, zeker niet in een ver buitenland.

Een gebruiksaanwijzing is er ook voor de aansprakelijkheid. Ze zullen dus altijd zeggen "op de handrem", om te voorkomen dat ze aansprakelijk worden gesteld voor schade als dat niet is gedaan (en het stond ook niet in de gebruiksaanwijzing).

VolvoKip

Re: handrem op of af

Bericht door VolvoKip » do 20 aug 2009 16:09

heuvelman60 schreef:Nog even de boekjes doorgenomen...
Daarin staat toch dat de hand(matige) rem erop moet en dat de handle verticaal omhoog dient te wijzen.
Wanneer is dat boekje uitgegeven ?

heuvelman60

Re: handrem op of af

Bericht door heuvelman60 » do 20 aug 2009 19:38

Caravan is van 2000

Tournadootje

Re: handrem op of af

Bericht door Tournadootje » vr 24 jun 2016 21:24

Het is helemaal niet vreemd dat de remtrommel kan vervormen door de handrem er langere tijd(maanden) op te laten staan.
Doordat de remschoenen slechts aan 2 kanten tegen de trommel drukken, kunnen de remtrommels ovaal worden.
Ook al lijkt dat vreemd omdat de trommels vrij dik zijn. Ik heb ruim 17 jaar in een garage gewerkt, en heb het meer dan eens meegemaakt.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18364
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: handrem op of af

Bericht door deusjevo » vr 24 jun 2016 21:39

Jakkemeiner schreef:Soms vertrouw je niet meer alleen de handrem, zoals een paar weken terug in de Pyreneeën op een terrassencamping met 2 meter achter dit wiel een loodrechte 'afgrond' van 5 meter naar een volgend terras waar tenten stonden gallery/image_page.php?album_id=104&image_id=150
Wel lekker geslapen mrgreen.gif
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg (69.33 KiB) 3491 keer bekeken
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7837
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: handrem op of af

Bericht door Nimma » vr 24 jun 2016 21:45

Da's vele jaren geleden, zo ga ik nooit meer staan stom.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Kasper

Re: handrem op of af

Bericht door Kasper » vr 24 jun 2016 21:57

Als ons Kipje op z'n pootjes staat gaat de handrem eraf en dat bevalt goed. whistle.gif

Wim Verso
Berichten: 6524
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: handrem op of af

Bericht door Wim Verso » vr 24 jun 2016 22:01

Omdat wij vorig jaar op een overnachtings camping in Dresden stonden en wij wel heel erg schuin stonden heb ik de mover op de banden laten staan, want ik vertrouwde niet op de handrem, die ik overigens ook aangetrokken had.
Ook moesten we voor één nacht andersom in bed liggen, want het was niet gezond geweest als we in die stand gingen liggen, zoals iedere nacht.

Ik heb me even afgevraagd of het goed of slecht zou zijn, voor één nacht de mover op de banden laten staan, maar dat heb ik dan maar geriskeerd. weenie.gif
Nog nooit in al die jaren zo schuin/scheef gestaan en had zeker niet gekund voor meerdere nachten.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Kasper

Re: handrem op of af

Bericht door Kasper » vr 24 jun 2016 22:07

RE.gif Stond hij dan niet op z'n poten? scratch.gif

Wim Verso
Berichten: 6524
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: handrem op of af

Bericht door Wim Verso » vr 24 jun 2016 22:10

RE.gif

Jazeker wel, maar de voorste poten waren in zijn geheel uitgedraaid en stonden nagenoeg rechtop dus niet zo als normaal in een schuine stand en vandaar dus die mover op de banden/wielen, want ik vertrouwde dat niet.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36259
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: handrem op of af

Bericht door Chris » vr 24 jun 2016 22:16

RE.gif

Herkenbaar hoor Wim.

Ik heb eens in Oostenrijk op een helling gestaan waar de voorpoten helemaal niet uitgedraaid hoefden te worden, maar de dissel ingegraven was.
De achterpootjes stonden op een enorme stapel stophout.....
Doodeng slapen... ik heb nog nooit zo stil gelegen denk ik.
De auto expres ervoor geparkeerd, de handrem op de caravan maximaal aangetrokken en nog stophout voor de wielen met een stuk ijzer in de grond geslagen er weer voor.
Helling was denk ik zo'n 10%

Nooit zal ik meer zo willen overnachten... ik rij wel door.

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”