Breekkabel bevestigen

wanhoop

Breekkabel bevestigen

Bericht door wanhoop » wo 3 jun 2009 13:06

Hallo, mijn oude breekkabel moest vervangen worden. Ik heb deze dus verwijderd en een nieuwe gekocht. Deze moet door middel van een soort sleutelhangerring onder aan de handrem van de caravan worden bevestigd. Het materiaal van deze ring is echter zo dik (ongeveer 0,5 cm doorsnee) dat ik deze met geen mogelijkheid van elkaar krijg om hem door het oog van de handrem te halen. Hoe of waarmee doe ik dit? Ik heb hier inmiddels al een half uur aan verk@#&* zonder het gewenste resultaat. Zal wel een handigheidje wezen... biggrin

Wie helpt mij uit de ellende?

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Breekkabel bevestigen

Bericht door deusjevo » wo 3 jun 2009 13:19

Ik doe het mbv een waterpomptang en een forse schroevendraaier.
't Is inderdaad een k..klus.... blah blah.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Breekkabel bevestigen

Bericht door Nimma » wo 3 jun 2009 16:42

Zo heb ik ook staan p***len; de volgende keer neem ik een voldoende sterke harp of carabine-haak; da's wel zo makkelijk :idea: :idea:
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

officer

Re: Breekkabel bevestigen

Bericht door officer » wo 3 jun 2009 17:26

Als ik het juist heb gaat het om de breekring.
Hier mag dus geen karabine haak aan zitten of.
Het is namelijk de bedoeling dat de ring open gaat op het moment dat de caravan stil staat als deze van de auto breekt.

Even een grote schroevendraaier en een waterpomptang er tussen zetten.
Veel succes

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Breekkabel bevestigen

Bericht door Nimma » wo 3 jun 2009 19:07

Die ring breekt van ze lang zal ze leven niet; en dus maar er wel een heel sterke carabine aan. Het is de musketon die de rem strak trekt en dan kapot gaat :idea:
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Vliedje

Re: Breekkabel bevestigen

Bericht door Vliedje » wo 3 jun 2009 19:10

:) :) Zoals de naam al zegt: het is een breekkabel en bij het van de trekhaak stuiteren van de caravan (zelf meegemaakt) gaan dus zowel de musketonhaak er aan, als de kabel zelf. Die breekt namelijk gewoon.

@dri

Re: Breekkabel bevestigen

Bericht door @dri » wo 3 jun 2009 22:31

De kabel breekt niet. De haak gaat er als eerste aan. Veelal omdat deze verkeerd bevestigd is, dwz niet gelust. Daarna zal de ring openbuigen maar de breek kabel breekt niet. Een verkeerde naam dus. Losbreekremkabel is de juiste naam. :idea:

Een nieuwe kabel monteren gaat het beste door de ring iets open te wrikken met een schroevendraaier en met een tang of zelfs hamer te monteren. :wink:

atmosphere

Re: Breekkabel bevestigen

Bericht door atmosphere » do 4 jun 2009 01:48

Met 2 nijptangen gaat het erg goed !

wanhoop

Re: Breekkabel bevestigen

Bericht door wanhoop » do 4 jun 2009 08:01

Er zijn 2 soorten kabels: een kabel voor ongeremde aanhangers/caravans die niet breekt en een kabel voor geremde aanhangers/caravans die wel breekt omdat de kabel de (hand)rem aantrekt en het "aanhangsel" daardoor tot stilstand komt. Deze laatste kabel breekt dus, niet de ring of de haak en heet daarom ook breekkabel. Hij wordt ook onder deze naam verkocht.
Hoe ik dit allemaal weet? Ik heb het zelf allemaal meegemaakt afgelopen weekend. De caravan stuiterde na de eerste meter al van de trekhaak af en stond als een blok beton stil, ondanks juiste bevestiging (groene knopje kwam er uit, beveiligingshendel was dichtgedrukt, heb ook nog zelf getest door de koppeling op te tillen wat met 50 kg kogeldruk moet kunnen). Zoals gezegd: de ring was nog intact, de haak ook, de kabel niet meer...
Ik heb de kabel inmiddels weten te bevestigen met een grote schroevendraaier en een zware waterpomptang. Het probleem is dat als je de ring een stukje door het oog hebt weten te krijgen je de schroevendraaier er weer uit moet wrikken. Hierdoor trok ik tot 5 x toe de ring weer uit het oog :evil: :evil:
Omdat de ring rond is kon ik hem niet goed knijpen met de tang, je zit namelijk laag bij de grond onder de koppeling door te loeren of uiteinde van de ring nog wel in het oog zit. Je verliest daardoor de aandacht voor de tang. Eigenlijk zou je hier 3 handen voor moeten hebben :lol:

JohnDoe

Re: Breekkabel bevestigen

Bericht door JohnDoe » do 4 jun 2009 09:36

Beide kabels mogen niet breken....het is zoals @dri zegt.....een losbreekkabel, in jouw geval was de bevestiging te sterk...
zie:
http://members.chello.nl/d.wools/Docume ... rtikel.pdf

@dri

Re: Breekkabel bevestigen

Bericht door @dri » do 4 jun 2009 10:08

wanhoop schreef:Er zijn 2 soorten kabels: een kabel voor ongeremde aanhangers/caravans die niet breekt en een kabel voor geremde aanhangers/caravans die wel breekt omdat de kabel de (hand)rem aantrekt en het "aanhangsel" daardoor tot stilstand komt. Deze laatste kabel breekt dus, niet de ring of de haak en heet daarom ook breekkabel. Hij wordt ook onder deze naam verkocht.
Hoe ik dit allemaal weet? Ik heb het zelf allemaal meegemaakt afgelopen weekend. De caravan stuiterde na de eerste meter al van de trekhaak af en stond als een blok beton stil, ondanks juiste bevestiging (groene knopje kwam er uit, beveiligingshendel was dichtgedrukt, heb ook nog zelf getest door de koppeling op te tillen wat met 50 kg kogeldruk moet kunnen). Zoals gezegd: de ring was nog intact, de haak ook, de kabel niet meer...
De (dikke)kabel voor een ongeremde aanhanger is een onderdeel van een hulpkoppeling en niet voor de reminrichting.
De hulpkoppeling is bedoeld voor wanneer de hoofdkoppeling faalt. Deze kabel zal er voor moeten zorgen dat de verbinding trekker<>getrokkene in stand blijft.

De losbreekremkabel is juist bedoelt voor het inschakelen van de reminrichting juist bij het falen van de enige koppeling.
De losbreekremkabel kan een kracht overbrengen van minmaal 3000 kilo. Dat komt overeen met het gewicht van 2 forse caravans.
De kabel is geconstrueerd om niet te breken maar de ring en musketonhaak moeten/zullen dit zeker doen.

Wanneer echter de losbreekremkabel beschadigd is of zelfs al losse strengen vertoont of scherp geknikt is had hij al vervangen dienen te worden. De kans op (voortijdige) breuk neemt daardoor zienderogen toe en kan daardoor geen goede noodremwerking waarborgen.

Afbeelding
De naam “breekkabel” is een door de volksmond verbasterde naam en niet correct. Daardoor wordt er veelal vanuit gegaan dat deze moet doen wat de hem gegeven naam ingeeft.

Ook dit is interessant leesvoer over de losbreekremkabel.

wanhoop

Re: Breekkabel bevestigen

Bericht door wanhoop » do 4 jun 2009 13:29

@dri, dit is een duidelijk verhaal... toppie.gif. Bedankt voor je reaktie (de anderen ook :wink: )
Ik heb mijn info van internet gehaald (onder meer van een leverancier van aanhangers én een caravanboer) en daar mijn verhaal op gebaseerd. Het laatste door jou aangehaalde stuk tekst is echter afkomstig van een politiemedewerker en die zal waarschijnlijk wel weten hoe het hoort. Al heb ik ook gelezen dat de politie een losbreekremkabel die gelust was om de trekhaak heeft bekeurd omdat "deze kabel dan de kop van de trekhaak eraf kan trekken". Lijkt mij een sterk verhaal maar goed...
Hoe het kan dat mijn kabel gebroken is i.p.v. de ring of de bajonet? Het zal wel van een inferieure kwaliteit zijn geweest :roll: Ik heb de nieuwe gekocht bij een gerenommeerde caravanhandelaar dus ga er van uit dat die in orde is.
Ik vraag me tenslotte nog wel af hoe je in een winkel kunt beoordelen of de aangeboden kabels van een goeie kwaliteit zijn. Zijn hier keurmerken of zoiets voor?

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Breekkabel bevestigen

Bericht door Nimma » do 4 jun 2009 13:45

Da's 'n goeie; ik vergeet een enkele keer na het afkoppelen de kabel los te maken; en dan zie je meteen dat het ding doet waarvoor het gemaakt is: de handrem aantrekken en dan bezwijken; bij mij steeds de musketon; en omdat die ring zo @*?#** sterk is gaat ie met een loeisterke carabine aan de handrem. Ik koop die kabels bij een automaterialenhandel als Velba of Brezan.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Vliedje

Re: Breekkabel bevestigen

Bericht door Vliedje » do 4 jun 2009 14:23

SignMaker schreef:Beide kabels mogen niet breken....het is zoals @dri zegt.....een losbreekkabel, in jouw geval was de bevestiging te sterk...
zie:
http://members.chello.nl/d.wools/Docume ... rtikel.pdf
:) :) Deze info komt van de navolgende link: http://www.infopolitie.nl/index.php?opt ... &Itemid=31 - 34k -

Losbreekreminrichting
Een betere beveiliging is een losbreekreminrichting. Hierbij is de caravan zelf voorzien van remmen. Via een zeer lichte staalkabel en een hefboom wordt de rem aangetrokken op het moment, dat de caravan los zou schieten van de trekhaak.
De staalkabel zal breken en de caravan komt zelfstandig al remmend tot stilstand. Ook deze staalkabel moet aan het trekhaakoog worden bevestigd en dus niet over de trekhaak. De foto hiernaast toont dus de verkeerde manier van aanbrengen van de kabel.
Een combinatie van hulpkoppeling en losbreekreminrichting, samen op een aanhangwagen is niet toegestaan. De systemen hebben een tegengestelde werking ten opzichte van elkaar en zouden de werking van beiden opheffen.

Bij mij was de kabel dus idd gebroken en kwam de caravan (gelukkig) keurig, zonder noemenswaardige schade tot stilstand. De eerlijkheid gebiedt te zeggen, dat de snelheid ook niet hoger was dan 15 km/uur.

JohnDoe

Re: Breekkabel bevestigen

Bericht door JohnDoe » do 4 jun 2009 15:04

Vliedje schreef: Ook deze staalkabel moet aan het trekhaakoog worden bevestigd en dus niet over de trekhaak..
Als je goed op de foto's in mijn link kijkt vliedje, en de tekst even goed leest...zie je dat de kabel gelust ligt over de trekhaak, en dan ook nog geborgd ligt doormiddel van een karabijnhaak aan de trekhaak :D :wink:

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Breekkabel bevestigen

Bericht door Nimma » do 4 jun 2009 15:15

Het wordt eens tijd dat er op brede schaal aandacht komt voor deze juiste bevestiging van de kabel; dit topic is vorig jaar ook al op verschillende plekken voorbij gekomen; ik heb vorig jaar tijdens mijn 5000km trektocht verschillende keren caravanners er op gewezen dat ze de kabel niet juist hadden bevestigd; ik ben er maar mee gestopt toen bleek dat bijna niemand het goed doet :|
Ook de instructeur van de huidige politieopleiding in Apeldoorn blijkt niet goed op de hoogte :idea:
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

JohnDoe

Re: Breekkabel bevestigen

Bericht door JohnDoe » do 4 jun 2009 15:40

Ik doe het op de manier volgens mijn link.....is dit volgens jou ook de juiste ???? :D

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Breekkabel bevestigen

Bericht door Nimma » do 4 jun 2009 18:15

Ja hoor, zo moet het: altijd lussen en liefst ook om de trekhaak exclaim.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Vliedje

Re: Breekkabel bevestigen

Bericht door Vliedje » do 4 jun 2009 22:12

:) :) Signmaker, dat had ik idd gelezen en begrepen, wat ik aanhaalde is een stukje tekst in de link die ik daarboven vermeldde en waarin werd gesteld, dat de kabel van de losbreekreminrichting dus wel mag en kan breken.

wanhoop

Re: Breekkabel bevestigen

Bericht door wanhoop » vr 5 jun 2009 11:50

Dus ook de politie (Apeldoorn) weet het niet precies?
Dus de losbreekremkabel mag wel breken?
Dus moet de kabel worden gelust om de trekhaak en met de musketon aan zichzelf worden vastgemaakt?
Misschien moet de ANWB hier eens wat aandacht aan besteden in de Kampioen. Ik zal ze eens bellen of mailen....

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Breekkabel bevestigen

Bericht door Ab » vr 5 jun 2009 12:22

Het is toch simpel ?
Deze kabel trekt bij losschieten de caravan op de rem.
Je kunt niet verwachten, dat ie daarna ook de auto nog gaat afremmen... :wink: (zou anders nog niet eens zo gek zijn overigens :D )
Hij moet gewoon losschieten/breken.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Wilkman
Berichten: 780
Lid geworden op: ma 21 jul 2008 12:34

Re: Breekkabel bevestigen

Bericht door Wilkman » vr 5 jun 2009 18:10

Eigelijk op de keeper beschouwd speelt het geen rol wat er eerst breekt.
Is het nu de kabel dan wel de ring of misschien wel de karabijnhaak ,als één van deze de geest geeft nadat de handrem van de caravan werd aangetrokken is het doel toch bereikt ?
Ford Ranger Wildtrack double Cab 213pk 500nm 2020 - Hobby Excellent 540UL 2019

Als "bruin zijn" de graadmeter is van een goede vakantie , dan hebben alle drollen het goed gehad.

@dri

Re: Breekkabel bevestigen

Bericht door @dri » vr 5 jun 2009 20:58

Dan moet je toch dit nog eens lezen.
Hierin wordt een lans gebroken voor een juiste bevestiging zodat de (nood)reminrichting goed z’n werk kan doen. En dat valt of staat, om mee te beginnen, met een juiste montage zodat breekt wat hóórt te breken. (Nadat de rem op een juiste manier is geactiveerd.) Niet dat breekt omdat er wat breken moet. :wink:

Renaat
Berichten: 651
Lid geworden op: ma 27 sep 2004 15:20
Locatie: in droog Haspengouw

Re: Breekkabel bevestigen

Bericht door Renaat » vr 5 jun 2009 22:10

Het is de bedoeling dat, als de caravan loskomt van de trekker, de rem maksimaal aangetrokken wordt. Dat kan alleen als de karabijnsluiting niet voortijdig breekt - en dat doet ie omdat ie te zwak is- en de ringsluiting wel breekt hetgeen de bedoeling is exclaim.gif
De breekkabel mag NIET BREKEN.

Alles staat netjes beschreven in "caravantrekker.nl / menu / wet/ breekkabel" met de nodige foto's erbij.
Ook de constructeurs van chassis...Alko, Peitz, enz...zitten op dezelfde golflengte.

Het probleem is dat de overheid / wetgever niet weet dat de karabijnhaak te zwak is en te vroeg openplooit vooraleer de max werking van de c'van rem bereikt wordt. Bovendien spelen zij met de gedachte dat een geschroefde of geklikte kogel kan loskomen van de trekker en daarom wordt een bevestiging aan het vaste gedeelte van de trekinstallatie geeist.

De wetgever dwaalt. :wink:

Lussen rond de kogel en borgen met een ty-wrap is imho de beste oplossing, maar volgens de wetgever niet reglementair. :(

Wij kiezen echter voor de "beste oplossing" :D en als het moet...zullen we 'het wel eens oetleggen'

grt R.
VW Passat Variant TDI met Chateau 450

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Breekkabel bevestigen

Bericht door Ab » vr 5 jun 2009 23:51

Renaat schreef: Het probleem is dat de overheid / wetgever niet weet dat de karabijnhaak te zwak is en te vroeg openplooit vooraleer de max werking van de c'van rem bereikt wordt. grt R.
Het gelinkte verhaal van Adrie net boven jouw bericht vermeld anders, Renaat.
En dat komt van de Politieacademie. :wink:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”