Breekkabel bevestigen

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Breekkabel bevestigen

Bericht door graaf » za 6 jun 2009 00:04

@Renaat

Volgens mij moet de breekkabel er enkel en alleen ervoor zorgen dat de handrem van de caravan over zijn "dode punt" van zijn gasveer komt. Het trekken van de breekkabel geeft geen wezenlijke bijdrage aan de remkracht van reminrichting. (mit die goed is afgesteld). De caravan is immers al losgebroken van het voertuig! Bovendien is het aangrijppunt van de remkabel zo dicht onder het scharnierpunt van de hefboom van de handrem dat die kracht te opzichte van de reminrichting verwaarloosbaar is. De hefboom staat dan al in zijn maximale stand en kan niet "strakker" getrokken worden. De gasveer dient hem zo te houden, anders zou de caravan niet blijven remmen wanneer hij los van het voertuig is. Het is juist daardoor dat de kabel (of welk onderdeel daarvan, wat volkomen onbelangrijk is) bezwijkt. Waarvan akte.

Groet

Graaf.
Laatst gewijzigd door graaf op zo 7 jun 2009 02:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

@dri

Re: Breekkabel bevestigen

Bericht door @dri » za 6 jun 2009 11:50

Dat heb je niet helemaal juist Graaf, waarvan akte.

Het aangrijppunt van de kabel heeft een grotere aangrijp hefboom dan de handremhefboom.AfbeeldingStel dat de remdruk enkel van de gasveer moet komen dan kan je met de hand de hefboom nog steeds verder drukken/trekken als enkel de gasveerdruk. De aanlegdruk van de remmen wordt daarmee aanzienlijk vergroot en de remweg aanzienlijk verkort.
Het is dus van het grootste belang een goede aanlegdruk te krijgen en een voortijdige breuk van de losbreekremkabel inrichting is dan ook uiterst ongewenst.
Voor jou misschien ook raadzaam om e.e.a. nog eens te lezen. Omdat dit:
graaf schreef:Het is juist daardoor dat de kabel (of welk onderdeel daarvan, wat volkomen onbelangrijk is) bezwijkt.
Lijnrecht staat op wat men hier schrijft.

Vliedje

Re: Breekkabel bevestigen

Bericht door Vliedje » za 6 jun 2009 17:51

Renaat schreef:Het is de bedoeling dat, als de caravan loskomt van de trekker, de rem maksimaal aangetrokken wordt. Dat kan alleen als de karabijnsluiting niet voortijdig breekt - en dat doet ie omdat ie te zwak is- en de ringsluiting wel breekt hetgeen de bedoeling is exclaim.gif
De breekkabel mag NIET BREKEN.

Alles staat netjes beschreven in "caravantrekker.nl / menu / wet/ breekkabel" met de nodige foto's erbij.
Ook de constructeurs van chassis...Alko, Peitz, enz...zitten op dezelfde golflengte.
:) :) Zie de volgende link van caravantrekker.nl. Hierin wordt met geen woord gerept over het niet mogen breken van de remkabel.
www.caravantrekker.nl/algemeen/breekkabel_nieuw.php

Dus wie het weet, mag het zeggen. Overigens is de oplossing met de D-sluiting of harpsluiting een hele goeie als je de musketonhaak niet door het bevestigingsgat van de trekhaak krijgt. Ik ga zo'n ding in elk geval aanschaffen.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Breekkabel bevestigen

Bericht door Nimma » za 6 jun 2009 18:10

En dus ook aan de andere kant als je dat geklooi met tangen en schroevenraaiers, blauwe plekken, ontvellingen, lelijke woorden e.d. niet wil :)
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Vliedje

Re: Breekkabel bevestigen

Bericht door Vliedje » za 6 jun 2009 18:28

:) :) Verrek, laat ik daar nou nog niet aan hebben gedacht! Da's een goeie, het worden dus 2 van die dingen. Bedankt voor de tip :wink: :wink:

@dri

Re: Breekkabel bevestigen

Bericht door @dri » za 6 jun 2009 18:40

Vliedje schreef:Zie de volgende link van caravantrekker.nl. Hierin wordt met geen woord gerept over het niet mogen breken van de remkabel.
Nee, omdat het niet gebruikelijk is dat hij dat doet.

Zoals eerder gesteld kan zo'n kabeltje het gewicht van 2 forse caravans tillen.
Als het kabeltje moet breken dan worden er wel erg forse krachten los gelaten op de losbreekreminriching. De caravan komt wel tot sltilstand, daar hoef je je geen zorgen over te maken. Maar of hij ooit wel weer van z'n rem afkomt.....zonder schade?
Het lijkt dus wel makkelijk om aan beide zijden een D- of harpsluiting te gebruiken maar dan wel opletten dat deze niet sterker zijn dan de breekhaak of breekring die hij vervangt. :idea: :wink:

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Breekkabel bevestigen

Bericht door Nimma » za 6 jun 2009 18:42

Jakkemeiner schreef:Zo heb ik ook staan p***len; de volgende keer neem ik een voldoende sterke harp of carabine-haak; da's wel zo makkelijk :idea: :idea:
Goeie morgen: het/mijn 2de antwoord op de vraag van topicstarter :wink:
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Breekkabel bevestigen

Bericht door graaf » zo 7 jun 2009 02:28

@dri

Ik las je reaktie en de link naar die bijlage. Op dit forem is al meer tegenstrijdigs aangevoerd ten aan zien van dat overigens interressante artikel van die (ex?)politieman. Met name over het wel of niet om de trekhaak leggen van de rembreekkabel. Op andere intructies lees je dat dit juist niet zou moeten!?

Hoewel je bijgevoegde schetsje uit de publicatie van Theo Gerrits niet goed kon bekijken, leek het net of de onderste hefboom net zo lang is als het handbediende gedeelte. Maar in de publicatie van Gerrits zag ik dat dit niet zo is. Ik zal je even een foto rechtstreeks mailen, want op de een of andere manier lukt het me niet om foto's up te loaden naar dit forum.(formaat te groot?). De afstand van het aangrijppunt van de kabel tot het scharnier is 90 mm. De afstand van het hart van het handvat van de rem tot het scharnierpunt is 590 mm. Dus die hefboom is 6 maal zo lang. Een mens oefent maximaal een kracht van 75 kg uit, dus het theoretische equivalent daarvan door de breekkabel is 450 kg.

Op die foto kan je ook zien dat de gasveer alleen de handrem tot de uiterste stand drukt. Dat kan vervelend zijn wanneer de rembreekkabel te kort is (bijvoorbeeld door het om de trekhaak leggen), want dan kan het gebeuren dat bij een bocht naar links de kabel "net" de reminrichting in werking steld (ik heb dit zelf meegemaakt toen ik mijn vorige caravan ophaalde en zodoende binnen de kortste tijd mijn remvoeringen opgebrand heb)

Omdat ik vanmiddag toch even bij Brezan moest zijn heb ik de specificaties van hun standaard "rembreekkabel" opgevraagd. Rembreekkabel 1 meter in een blisterverpakking ... Maximale trekkracht: 750 kg ongeremd ean 8715647853804. 71.1004
Dit klopt dus met de publicatie van Theo Gerrits die de norm van 7500 Newton aangeeft.

Even over het breken. Wanneer men een pulskracht moet bepalen van in beweging zijnde voorwerpen op elkaar (in dit geval een caravan en een voertuig) neemt men vaak de snelheid die het voertuig kan bereiken door zijn eigen gewicht op een helling. (deze vrije-val-factor is 1,9) Dat is maximaal dus 1.9 maal het gewicht van de caravan. De gemiddelde caravan is 1000-1200 kg, dus die kracht is ruim 2 duizend kilo! (en soms wel veel meer) Dat kabeltje van Brezan knapt dan zeker af!

En dan nog over welk onderdeel breekt. Het zou inderdaad zo moeten zijn dat de breekring bezwijkt, maar alle keren dat ik wegreed en de dissel van de kogel afgleed (mijn fout, niet goed opgelet) heeft de kabel zelf het op de geklonken verbinding begeven, niet de haak, niet de ring. En ik gebruik de dikke zwarte uitvoering van Brezan; niet die dunne rode die je in campingwinkels voor €2,95 kunt kopen!

Graaf
Laatst gewijzigd door graaf op ma 8 jun 2009 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

heuvelman60

Re: Breekkabel bevestigen

Bericht door heuvelman60 » zo 7 jun 2009 20:31

wanhoop schreef:...Deze laatste kabel breekt dus, niet de ring of de haak en heet daarom ook breekkabel. Hij wordt ook onder deze naam verkocht.
Hoe ik dit allemaal weet? Ik heb het zelf allemaal meegemaakt afgelopen weekend. De caravan stuiterde na de eerste meter al van de trekhaak af en stond als een blok beton stil, ondanks juiste bevestiging (groene knopje kwam er uit, beveiligingshendel was dichtgedrukt, heb ook nog zelf getest door de koppeling op te tillen wat met 50 kg kogeldruk moet kunnen). Zoals gezegd: de ring was nog intact, de haak ook, de kabel niet meer...
Bovenstaande kan best gebeurd zijn, maar uit mijn eigen ervaring: de kabel breekt niet, maar de ring gaat open
Het materiaal is namelijk maar 5 mm ijzer en dat buigt uiteindelijk echt sneller dan dat de dikkere "breek"kabel breekt (normaal gesproken dan hé) silence.gif

Gebruikersavatar
Johann
Berichten: 112
Lid geworden op: vr 3 okt 2008 20:35
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Breekkabel bevestigen

Bericht door Johann » zo 7 jun 2009 21:35

Oké beetje offtopic in deze draad, maar ik wil het toch even melden.
50 kg kogeldruk ??? dat is weinig . ik heb met dat gewicht op de trekhaak altijd het idee dat er iemand op mijn trekhaak staat te springen wanneer ik rij.
Net een kinderwagen. Doe mij maar 70 kg, dat rijdt iets prettiger vind ik. Het schommeleffect werkt volgens mij ook door op je koppeling. met een beetje fatsoenlijk gewicht op je trekhaak heb je volgens mij ook minderlast op losschieten. alhoewel de koppeling na de groene dop gezien te hebben gewoon vast moet zitten en natuurlijk nooit meer mag losschieten.
(Update september 2015) Ook de Hobby 510 is door omstandigheden verleden tijd. We hebben nu een mooie hobby 430 met een 1.8 Opel Zafira.

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Breekkabel bevestigen

Bericht door graaf » zo 7 jun 2009 21:44

@ heuvelman60

Nou, jou bewering snijdt zeker wel hout.
De stalen borgringen bestaan uit warm- of koudgewalst verenstaal. Het koudgewalste staal klasse B of C (Grondstofnr. 1.7223) en klasse S is een zeer hard en slijtvast verenstaal. Het is voor vele toepassingen inzetbaar. Deze staal soort heeft een rekgrens van 235 N/mm2 (tabel).
Wanneer zoals je stelt, die ring rond 5 mm is, is het oppervlak ongeveer 20 mm2(afgerond) en de bezwijkgrens derhalve 4700 N ; oftewel 470 kg.
Ik weet niet of het koudgewalst staal is. Wanneer het warmgewalste staal 55Si7 (Grondstofnr. 1.0904). is de rekgrens 355 N/mm2 of zelf hoger. De ring zal dan theoretisch bij 710 kg bezwijken, dat aardig dicht in de buurt komt van de opgave van Brezan en de waarde die in het verhaal van Theo Gerrits voorkomt.

Staaldraadkabel, verzinkt 55G Verzinkt voor algemeen gebruik, constructie 6 x 12 + 7 WTK. Treksterkte: 1570 N/mm2, KRV
Bij de berekeningen van kabel mag je de oppervlakte niet "vol en zat" meetellen, want er zit holle ruimte tussen de afzondelijke draadjes. Ook de omwikkeldraad waar die draden om gewikkeld worden rekent men nooit mee. Dus de breekkracht is niet helemaal gelijk aan het cirkeloppervlak maal de treksterkte; kijk maar, dit zijn de waardes van de meest gangbare draadstaalkabel:
Staaldraadkabel geplastificeerd
Omschrijving Uitvoering Formaat
min. werkelijke breekkracht: 200 kg Gewicht 0,014 kg/m d = 2 mm
min. werkelijke breekkracht: 600 kg Gewicht 0,024 kg/m d = 3 mm
min. werkelijke breekkracht: 900 kg Gewicht 0,037 kg/m d = 4 mm
min. werkelijke breekkracht: 1.500 kg Gewicht 0,053 kg/m d = 5 mm

De kabel die Brezan gebruikt is 4 mm. dik. 900 kg is meer dan 710 kg. Dus de bewering dat theoretisch de ring eerder bezijkt dan de kabel is geheel correct.
Maar er is een discrepantie tussen theorie en praktijk. Door het vastklinken is de kabel namelijk "gekerft", als hij knapt....knapt hij daar!
Waarvan akte.

Graaf.
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

@dri

Re: Breekkabel bevestigen

Bericht door @dri » ma 8 jun 2009 02:30

graaf schreef:Met name over het wel of niet om de trekhaak leggen van de rembreekkabel. Op andere intructies lees je dat dit juist niet zou moeten!?
Aan de lezer de wijsheid wat te doen. Wij met z’n allen kunnen enkel ons gezond verstand gebruiken. De wetgever blijft hier vaag in.
Theo heeft een zinnig verslag geschreven, zijn tips lijken mij zeer verstandig.
graaf schreef:Wanneer men een pulskracht moet bepalen van in beweging zijnde voorwerpen op elkaar (in dit geval een caravan en een voertuig) neemt men vaak de snelheid die het voertuig kan bereiken door zijn eigen gewicht op een helling. (deze vrije-val-factor is 1,9) Dat is maximaal dus 1.9 maal het gewicht van de caravan. De gemiddelde caravan is 1000-1200 kg, dus die kracht is ruim 2 duizend kilo! (en soms wel veel meer) Dat kabeltje van Brezan knapt dan zeker af!
Dit ontgaat me even. Maar duidelijk mag zijn dat alles uiteindelijk kan breken, ook al is dat niet de bedoeling.
Dat Brezan kabeltje wordt ook beschreven door Theo. Samen met de niet Alko kwaliteit, niet correcte montage en een max.(?) trekkracht van 750 kg lijkt me inderdaad dat er niet veel nodig is om de boel kapot te krijgen.
Wanneer de caravan van de kogel dondert hebben beide voertuigen (nog) gelijke snelheid. Tot de lengte van de losbreekremkabel vertraagt de caravan ongeremd. De kabel wordt gespannen en activeert de caravan(hand)rem. De wel of niet aanwezige gasveer drukt de handremhandel omhoog waardoor de caravan begint te remmen. Hierdoor wordt de kracht op de kabel groter en de aanlegdruk van de remmen eveneens.

graaf schreef: De afstand van het aangrijppunt van de kabel tot het scharnier is 90 mm. De afstand van het hart van het handvat van de rem tot het scharnierpunt is 590 mm. Dus die hefboom is 6 maal zo lang. Een mens oefent gemiddeld een kracht van 75 kg uit, dus het equivalent daarvan door de breekkabel is 450 kg.
De gemiddelde caravanner trekt met één hand de handrem aan. Het gros daarvan trekt de handrem over het dode punt en vindt het verder wel goed. Die 75 kg lijkt me derhalve een beetje overdreven, de meesten zullen voor zo’n kracht schuin achterover meer dan beide handen voor nodig hebben. Dit is zeker niet de kracht die een (gas)veer kan overbrengen.
Niettemin geef je daarmee tegelijkertijd aan dat een forse krachtoverbrenging door de losbreekremkabel benodigd is voor een goed remvertraging. Zoals Theo ook pleit in zijn stuk. De breekring onder aan de hefboom breekt/buigt bij min. 3500N Het menselijk equivalent ligt dan op ca. 55kg. Nog steeds een aanzienlijke kracht met één hand. ;)
graaf schreef:Op die foto kan je ook zien dat de gasveer alleen de handrem tot de uiterste stand drukt. Dat kan vervelend zijn wanneer de rembreekkabel te kort is (bijvoorbeeld door het om de trekhaak leggen), want dan kan het gebeuren dat bij een bocht naar links de kabel "net" de reminrichting in werking steld (ik heb dit zelf meegemaakt toen ik mijn vorige caravan ophaalde en zodoende binnen de kortste tijd mijn remvoeringen opgebrand heb).
De meeste kabels zijn een meter lang. Het lussen gebeurd om de hals van de trekhaak. Dit is het meest centrale achterste deel van de auto. Het is bijna onmogelijk bij bochten aan lengte te kort te komen anders dan een onjuiste geleiding van de kabel. De lengte heeft hier dus niets mee te maken wel de geleiding waar Theo ter dege voor waarschuwt.
Hiermee geef je ook aan dat de aanlegdruk van alleen de gasveer zo matig is dat je dit in de auto bijna niet merkt zodat je de remvoering vernielt.

graaf schreef:Omdat ik vanmiddag toch even bij Brezan moest zijn heb ik de specificaties van hun standaard "rembreekkabel" opgevraagd. Rembreekkabel 1 meter in een blisterverpakking ... Maximale trekkracht: 750 kg ongeremd ean 8715647853804. 71.1004
Dit klopt dus met de publicatie van Theo Gerrits die de norm van 7500 Newton aangeeft.
De dikte van de staaldraad bedraagt vaan 3 á 4 millimeter, exclusief bemanteling. De beproevingen van de minimale treksterkte is ten minste 7500 N, maar ligt praktisch veel hoger.” Schreef Theo. Met de Maximale trekkracht van de Brezan kabeltje zit het niet goed.


AfbeeldingEr zijn handremsystemen die geen gasveer gebruiken. Hier zie je een dikke veer onderlangs de dissel die dezelfde functie heeft. (Alko). Evenals de gasveer is ook deze veer ter ondersteuning. Nadeel van een gasveer is dat deze langzaam zijn gasdruk kan verliezen.
Deze handrem hefboom heeft een armlengte van 350mm. De hefboom van de losbreekremkabel =75mm. De hefboom van de (dikke) veer =25mm.
De breekkracht van de breekhaak/ring (3500N) handmatig evenaren zou bij deze handrem wel 75kg vergen. Ga er maar aanstaan. :wink:
De druk van de (dikke) veer neemt daarenboven ook af bij het uitveren. De is de uiterste stand van de handremhefboom.
Dit wordt weliswaar door de langer wordende arm (mm’s) nog enigszins gecompenseerd maar wanneer je in deze stand met de hand aan de losbreekremkabel trekt, zie je de handremhefboom nog verder aanspannen.

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Breekkabel bevestigen

Bericht door graaf » ma 8 jun 2009 10:38

@ Dri

Ik was net iets aan het zoeken op de site van campingboer De Wit uit Schijndel en stuit op deze advertentie. Niet dat De Wit een authoriteit is, maar het past wel aardig in onze discussie:
http://www.de-wit.nl/winkel/showproduct.php?pID=2152

Graaf.


Kabel tussen de oplooprem van caravans, vouwwagens, aanhangwagens e.d. en de trekhaak van de auto 2,95

Omschrijving Kabel tussen de oplooprem van caravans, vouwwagens, aanhangwagens e.d. en de trekhaak van de auto.
Mocht de aanhanger, door bijv. een ongeluk, van de trekhaakkogel aflopen dan trekt deze kabel de oplooprem aan en breekt vervolgens af.
Vervang uw rembreekkabel bij zichtbare beschadiging altijd, u kunt hiervoor bekeurd worden.
Zorg dat de kabel niet over de grond sleept.
Het is verplicht de rembreekkabel aan een oog aan de trekhaak te bevestigen. U mag de kabel dus niet om de trekhaakkogel heen leggen en aan zichzelf vast klemmen. Ook hiervoor kunt u bekeurd worden.
De lengte van de rembreekkabel is 1 meter.
Gewicht ± 120 gr
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

@dri

Re: Breekkabel bevestigen

Bericht door @dri » ma 8 jun 2009 10:51

De nuances zijn subtiel. Want je mag de kabel dus wel om de haak lussen als deze maar tevens door een vast oog aan de auto loopt. :idea:
Als je het zelf niet goed (De Wit) weet is het moeilijk over dragen.

Ik vindt het dan ook niet vreemd dat de gemiddelde caravanner het allemaal acabadabra vindt.
In de gelegenheid dat wij een klant hierop kunnen wijzen zullen wij het niet laten.
Echter, bij sommige klanten verzeil je in een even overloze discussie als op sommige fora. Discussie met klanten wil je niet hebben en wij reiken dan deze pdf van Theo uit omdat wij vinden dat hierin goed is terug te lezen wat het meest veilig voor hen is.
Het blijft een advies en men blijft zelf verantwoordelijk. :wink:

Vliedje

Re: Breekkabel bevestigen

Bericht door Vliedje » ma 8 jun 2009 14:05

:) :) De volgende tekst is terug te vinden in het Caravan handboek van de ANWB (caravans en de wet)

Reminstallatie
Aanhangwagens die meer mogen wegen dan 750 kg behoren een reminstallatie met een parkeerrem te hebben. De reminstallatie moet alle wielen remmen en gaan werken zodra de auto remt. Bij aanhangers tot 3500 kg (inclusief lading) mag de installatie als oplooprem zijn uitgevoerd. Achteruitrijden met de aanhanger moet echter mogelijk zijn. Een eventueel aanwezige handsper (dat is een niet-automatische blokkeerinrichting) moet bij vooruitrijden automatisch buiten werking treden. Een reminstallatie is voor aanhangwagens lichter dan 750 kg niet verplicht, maar wel aan te raden.

Losbreekvoorzieningen
Aanhangwagens tot 1500 kg totaalgewicht moeten een veiligheidsvoorziening hebben die voorkomt dat de aanhangwagen z'n eigen weg gaat ais hij van de auto losbreekt. Voor ongeremde aanhangwagens komt alleen een hulpkoppeling in aanmerking. Op geremde uitvoeringen zit veelal een handrembreekkabel, maar een hulpkoppeling kan ook. Ze mogen niet alle twee tegelijk voorkomen.

Handrembreekkabel
De handrembreekkabel (in de wet losbreekreminrichting genoemd) is een stalen verbindingskabeltje tussen de auto en de reminstallatie van de aanhangwagen. Hij trekt de caravan op de (hand)rem als deze van de auto losraakt. Daarna moet hij 'breken'. De handrembreekkabel komt alleen voor op geremde typen. Met betrekking tot de manier waarop hij aan de trekauto verbonden moet zijn zegt het voertuigreglement het volgende:
De kabel moet zodanig met een vast deel van het trekkend voertuig of met een daartoe bestemde inrichting aan de trekhaak daarvan zijn verbonden, dat de inrichting slechts in werking treedt na het losraken van de aanhangwagenkoppeling. De trekhaak wordt beschouwd als een vast onderdeel van het trekkende voertuig. Uiteraard moet de kabel in goede staat zijn.

Hulpkoppeling
Aanhangwagens zonder reminstallatie moeten een hulpkoppeling hebben. Dit geldt ook voor geremde aanhangwagens tot 1500 kg (leeg gewicht plus laadvermogen) zonder losbreekreminrichting. Dit laatste komt overigens zelden voor. Een hulpkoppeling bestaat uit één of twee kabels (kettingen mogen ook) die zo dicht mogelijk bij het midden van het voertuig zijn vastgemaakt. Hij mag de werking van de eventueel aanwezige reminstallatie niet belemmeren en moet zo zijn aangebracht, dat bij het losraken van de originele koppeling de dissel de grond niet kan raken. Ook moet de hulpkoppeling sterk genoeg zijn om de aanhangwagen - lading en al - aan de auto vastgekoppeld te houden.

Als deze uitleg correct is, moet het kabeltje dus gewoon breken, nadat het zijn werk heeft gedaan.

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Breekkabel bevestigen

Bericht door graaf » ma 8 jun 2009 14:51

@vliedje

Voor de goede orde: Met een hulpkoppeling wordt dus zo'n dikke (8-10mm.) vaak aaneengeklonken staalbabel tot een ring met een doorsnede van 25 cm, die met een zware metalen strip ergens aan de dissel bevestigd wordt, bedoeld? En die dan bij het aanhaken als extra veiligheid over de trekhaak wordt gelegd?

Dan is dat ook weer duidelijk.

Graaf.
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Breekkabel bevestigen

Bericht door Nimma » ma 8 jun 2009 15:08

Nee hoor, die vliegt er zo af; die moet dus ook aan een vast punt van de auto worden bevestigd.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

@dri

Re: Breekkabel bevestigen

Bericht door @dri » ma 8 jun 2009 16:19

Ja, hieraan:Afbeelding

@dri

Re: Breekkabel bevestigen

Bericht door @dri » ma 8 jun 2009 16:53

Vliedje schreef:Als deze uitleg correct is, moet het kabeltje dus gewoon breken, nadat het zijn werk heeft gedaan.
De uitleg is wel correct.
Allen de vraag is nu wat er verstaan wordt onder dé breekkabel.
Als je een breekkabel koopt zit daar een breekring/haak/gaffel en aan de andee kant een musketonhaak aan vast. Deze kan je niet los kopen.
Alle stellingen die er vanuit gaan dat de staalkabel zelf breekt bedoelen mi. het geheel van kabel, ring en haak/ring/gaffel, zoals je hem dus koopt. dat de ring of haak breekt zal voor de meesten gelijk zijn aan dé breekkabel die breekt. In de meesten verhandelingen hierover geschreven zal dát de geest van de gedachte zijn geweest. Ook in het stuk van Theo staat zo'n verschrijving.

Nou weet ik niet of het nu gaat om het op 'woorden' vangen, het gelijk proberen te halen of anderzins maar inmiddels mag toch wel duidelijk zijn dat de kabel zelf een grotere kracht nodig heeft dan de ring of vele malen zwakkere musketon haak.
Het stuk van Theo is voor mij en vele, vele anderen overduidelijk daarin. Mits je de geest van het stuk begrijpt tenminste. :wink:

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Breekkabel bevestigen

Bericht door graaf » ma 8 jun 2009 16:56

@jakkemeiner

Ja, dat bedoelde ik ook met de hulpkoppeling "erom leggen" (foutje). De hulpkoppeling moet ook door de dubbele haak aan de klem die [ @dri ] nog nastuurde. En dat geldt ook voor de rembreekkabel.

@dri

Ja, de kabel moet volgens mijn analyse van de eigenschappen van de onderdelen (over die musketonhaak kan ik trouwens op internet niets vinden) het sterkste zijn, Dat meestal de kabel knapt aan een van de beide kanten waar hij aan de ring of de haak is geklonken komt volgens mij doordat door het klinken de kabel iets geschadigd (gekerft zeggen ze wel). Bij mij gebeurde dat steeds als ik wegreed en de dissel van de trekhaak gleed. De caravan reed dan 1 of 2 meter en stond dan stil.
De rembreekkabel die tijdens het rijden met een bocht naar links de reminrichting in werking stelde bleek achteraf iets ingekort (waarschijnlijk al eens eerder geknapt)

@vliedje

Ja, het is òf de rembreekkabel (bij geremde aanhangers) òf de hulpkoppeling (ongeremde aanhangers). Dat beide samen niet mochten wist ik nog wel.
Goed dat je die uitleg van de ANWB gevonden hebt.

Toen ik overigens vandaag googlede over het net, blijkt dat deze discussie over rembreekkabels op zowat ieder forum voorkomt. En sommige namen van de inzenders trouwens ook. Maar dat verbaast me niets. Hobby is een hobby.

Graaf.
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

elannika

Re: Breekkabel bevestigen

Bericht door elannika » do 22 apr 2010 16:44

@dri schreef: Mits je de geest van het stuk begrijpt tenminste. :wink:
Begrijp ik helemaal niet maar dat komt gewoon door mij. Ik probeer zoveel mogelijk info te verzamelen en ga er vanuit dat mijn ventje er allemaal wel weg mee kan.
Aankoppelen gaan we dus doen zoals in de handleiding staat...
Maar eigenlijk was ik op zoek naar een antwoord op de vraag: "Is het zinnig zo'n "remlosbreekkabel" steeds bij te hebben?

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Breekkabel bevestigen

Bericht door Ab » do 22 apr 2010 16:56

Zeer zinnig ! Nog sterker: het is verplicht.
Als je 'm niet hebt, krijg je een bekeuring, en niet zo'n kleintje ook.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

pd0bao

Re: Breekkabel bevestigen

Bericht door pd0bao » do 22 apr 2010 19:56

En die bekeuring volgt in NL (tenminste) ook als die lus los over de trekhaak volgt. Reden Als de kogel van de trekhaak afbreekt wordt draad niet aangetrokken noch gebroken Jaap.

Renaat
Berichten: 651
Lid geworden op: ma 27 sep 2004 15:20
Locatie: in droog Haspengouw

Re: Breekkabel bevestigen

Bericht door Renaat » do 22 apr 2010 20:01

RE.gif
zou het kunnen dat Elannika een reserve breekkabel bedoelt scratch.gif
want de echte / originele breekkabel zit er toch altijd op. ja? scratch.gif
VW Passat Variant TDI met Chateau 450

Willie

Re: Breekkabel bevestigen

Bericht door Willie » do 22 apr 2010 22:47

een reservebreekkabel meenemen is zo gek nog niet. Hij kost niet veel, is niet zwaar en neemt ook zeer weinig ruimte in.

G.

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”