Kogeldruk

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Kogeldruk

Bericht door meeder » za 16 apr 2016 09:06

RE.gif
Absoluut waar. Wat ik bedoelde was dat de term gekalibreerd alleen helemaal niet veel zegt. Het hangt er vanaf wat de opdrachtgever tot kalibratie opgeeft als afkeurgrens en/of justeringsgrens.

Ik kalibreer heel veel voor mijn werk en je komt nog steeds bij klanten die raar staan te kijken als je vraagt wat zijn afkeurgrenzen zijn. "Dat bepalen jullie toch?" Nee, dat kunnen wij niet bepalen want wij weten niet wat belangrijk is in uw proces...

Wat de constante afwijking betreft, er kunnen ook instrumenten zijn die niet geheel lineair zijn, dat kan prima goedgekeurd worden als deze over de gehele range maar binnen de afkeurgrenzen valt.
Laatst gewijzigd door Forumteam op za 16 apr 2016 09:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16286
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Kogeldruk

Bericht door Jan van Vijven » za 16 apr 2016 09:11

@Meeder,
Wat ben jij snel...
Ik heb aan m'n tekst nog wat toegevoegd terwijl jij al antwoordde.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Kogeldruk

Bericht door meeder » za 16 apr 2016 09:35

RE.gif
Kalibreren gaat mij na aan het hart vandaar. Het zijn altijd leuke discussies, maar voor we off-topic blijven moeten we als we de discussie door willen voeren een ander draadje maken in de babbelbox denk ik ;)

Terugkomend op de vraag van de TS.
Ik denk dat geen enkele kogeldrukmeter die bij de normale campingwinkel exact klopt.
Een paar kilo verschil is ook niet zo'n ramp denk ik.
Wat veel belangrijker is, zorg dat een veer kogeldrukmeter altijd volledig verticaal staat, iets scheef kan al voor afwijkingen zorgen. Bij de digitale weger moet je hier natuurlijk ook op letten. Ik heb zelf ook de Reich en de reproduceerbaarheid is goed (+/- 2kg heb ik gezien, nauwkeurigheid heb ik nooit gecontroleerd) mits je deze ook goed recht plaatst en niet scheef laat zakken.

Kogeldruk is ook geen exacte wetenschap, je wil binnen de limieten van de auto blijven en daar binnen zul je proefondervindelijk uit moeten vinden wat het fijnste blijkt te rijden. Als je daarbij steeds dezelfde kogeldrukweger gebruikt heb je een heel mooi referentiepunt zonder dat de exacte getallen er heel erg veel toe doen.
Laatst gewijzigd door Forumteam op za 16 apr 2016 09:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd.

primera
Berichten: 517
Lid geworden op: zo 30 mar 2014 11:19

Re: Kogeldruk

Bericht door primera » za 16 apr 2016 09:48

Ik weet dat de meeste mensen graag hun kogeldruk verhogen.
Zelf doe ik dit niet! Dit omdat ik in een oldtimer rijd. Dat betekent dat de trekhaak met zijn frame aan de wielkuip van de auto vast zit! En niet aan het chassis.

Daarbij sluit ik me ook aan op de opmerking, het is niet voor niets dat de autoconstructeur een kogeldruk opgeeft! Zelfs de de meeste gangbare caravans hebben een kogeldruk.

Hier zul je het eigenlijk mee moeten doen.

Ik kan me voorstellen dat dit allemaal met elkaar heeft te maken met de remkrachten.
Gezien de hoogte van de trekhaken ook allemaal vershillend zijn.

Dat betekent dat de krachten van de remwerking allemaal verdeeld worden. Dus bij een lagere trekhaak de krachten naar beneden hoger zijn, dan een trekhaak die hoger zit.

De mensen die ook sterkteleer hebben gehad kunnen dit beamen.

Want het kracht maal arm.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Kogeldruk

Bericht door meeder » za 16 apr 2016 09:55

Een paar kilo extra maak ik mij niet druk om maar ik ga de kogeldruk niet met 10kg of meer overschrijden.

Daarnaast is de kogeldruk een waarde die je statisch meet, dynamisch zullen de krachten tijdens het rijden aanzienlijk hoger zijn.

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1717
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Kogeldruk

Bericht door witjesm » za 16 apr 2016 09:55

Ik denk dat we allemaal ongeveer hetzelfde zeggen over de term kalibreren. Ik reageerde hoofdzakelijk op de opmerking:
Jan van Vijven schreef:Ech nie....
Met de opmerking wordt voor mij indruk gewekt dat de voorgaande opmerking mbt acceptabele toleranties niet juist was. Ik blijf er bij dat een calibratie op zich zonder acceptatie criteria voor liniareit, hysterese en offset niet veel betekend!
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Kogeldruk

Bericht door meeder » za 16 apr 2016 09:57

RE.gif
Helemaal juist. Jouw omschrijving klopt helemaal.
Laatst gewijzigd door Forumteam op za 16 apr 2016 10:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18278
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Kogeldruk

Bericht door deusjevo » za 16 apr 2016 10:54

Wij gebruiken veel meetapparatuur (glasthermometers, electronische thermometers, meetlinten etc)
Deze zijn allemaal gekalibreerd en dat berekent dat ze zijn vergeleken met geijkte meetapparatuur die wij ook hebben.
Deze geijkte apparatuur wordt niet gebruikt voor de werkzaamheden, alleen om de andere materialen te kalibreren.
De afwijkingen van de meetapparatuur wordt bijgehouden in een correctie boekje dat hoort bij het betreffende apparaat.
Wij houden voor gecalibreerde meetlinten een afwijking van + / - 5 mm aan en die correctie pas je dus toe na een meting van object.
Kalibreren doen we in principe voor elk gebruik van een gekalibreerd apparaat maar minimaal 1 maal per maand bij bijv thermometers.

De reden dat wij geen geijkte meetapparatuur tijdens werkzaamheden gebruiken is simpel, dat is niet te betalen en onhandig.
Een knik zit er zo in een meetlint, een glasthermometer is zo gebroken tijdens vervoer en werkzaamheden.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
erik-waalwijk
Berichten: 196
Lid geworden op: do 22 okt 2015 11:39
Locatie: waalwijk

Re: Kogeldruk

Bericht door erik-waalwijk » za 16 apr 2016 11:13

Kalibreren is wat anders dan ijken... ijken is wettelijk verplicht en mag alleen door de overheid aangewezen instellingen worden uitgevoerd. Denk hierbij aan controle apparatuur van de politie. Ook hierbij zal het nooit 100% naukeurig zijn. Denk aan een wettelijke correctie op je gereden snelheid.

Als bijvoorbeeld een weegbrug gekalibreerd moet worden, gebeurd dit met geijkte matrialen.

Het kalibreren van bijvoorbeeld een kogeldruk weger is dan niet 100% nauwkeurig maar je kunt ervan uitgaan dat 80 kg ook 80 kg is. Het zal misschien 81 kg kunnen zijn of 79 kg. Dit heeft te maken met de meetonnaukeurigheid.
Dit zal nooit 5kg verschil kunnen zijn. Omdat het met stapjes van 1kg omhoog gaat, kan 79,3 kg ook 80kg zijn.

Daarom zie je op een keukenweegschaal ook staan dat het niet voor handelsdoeleinden mag worden gebruikt. Bijvoorbeeld een juwelier moet weer geijkte weegschaal gebruiken om goud te kunnen wegen.

Er zullen vast wel geijkte kogeldruk wegers op de markt zijn, maar of er iemand is die daar honderden euro's voor betaald.....

Ik vind het het belangrijkste dat ik zo rond die 75kg uitkom. Het is ook maar een hulpmiddel.
VW Jetta 2.0 fsi met Hobby 495 ufe excellent

eurotrotter
Berichten: 6218
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Kogeldruk

Bericht door eurotrotter » za 16 apr 2016 12:43

Niels W schreef:
Patrick schreef:Hallo,

Ik heb op dit forum nu al één en ander gelezen over de kogeldruk.
Blijkbaar is er geen enkel meettoestel en/of neuswiel (met weger) te koop die dit naar behoren doet.
Hoe kan ik dan mijn kogeldruk zo juist mogelijk bepalen?
Patrick,

Ik heb een disselweger van reich, is digitaal en werkt prima. Ook handig om de druk op de terugweg te wegen....
Tenzij de personenweegschaal een dubbelfunctie heeft op de camping maar ik laat m liever thuis! whistle.gif

grt. Niels
Als je thuis de kogeldruk op orde hebt en die meet,,en je legt op de terugreis alles op ongeveer dezelfde plaats ,,,zal je kogeldruk toch niet dramatisch afwijken??? scratch.gif

Of je moet natuurlijk verschrikkelijk veel wijn mee terug nemen. haphop.gif haphop.gif mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
AadB
Berichten: 2823
Lid geworden op: za 19 sep 2015 11:16
Locatie: Westland

Re: Kogeldruk

Bericht door AadB » za 16 apr 2016 12:49

RE.gif
awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif proost.gif
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016

Volvodriver

Re: Kogeldruk

Bericht door Volvodriver » za 16 apr 2016 13:48

Die wijn gaat bij ons per definitie niet in de caravan. Daarvoor gaan er gewoonweg teveel dozen mee terug. En dat gaat schuiven in de caravan blij.gif knipoog.gif blij.gif blij.gif cool.gif cool.gif cool.gif cool.gif cool.gif

Gelukkig hebben wij daarvoor nog ruimte genoeg in de trekker. cool.gif

Maar on topic. Ik moet volgend jaar ook aan de weegcyclus voordat we met de huidige combi naar verdere oorden gaan. Wil maximaal 80 tot 85 kg op de kogel hebben.

eurotrotter
Berichten: 6218
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Kogeldruk

Bericht door eurotrotter » za 16 apr 2016 14:08

Volvodriver schreef:Die wijn gaat bij ons per definitie niet in de caravan. Daarvoor gaan er gewoonweg teveel dozen mee terug. En dat gaat schuiven in de caravan blij.gif knipoog.gif blij.gif blij.gif cool.gif cool.gif cool.gif cool.gif cool.gif.
Je moet ook zodanig stapelen dat er geen ruimte meer is tussen je dozen en de wanden/meubilair,desnoods koop je n paar dozen méér. mrgreen.gif mrgreen.gif
Vormvast stapelen heet dat in vaktermen. thumbup.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16286
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Kogeldruk

Bericht door Jan van Vijven » za 16 apr 2016 15:17

Je kan ook de airbag leveler gebruiken om de boel te zeevasten ;-)
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36087
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Kogeldruk

Bericht door Chris » za 16 apr 2016 15:43

Dan weet ik ook nog wel wat van calibreren....
Bij ons wordt jaarlijks of nog eerder alle meet apparatuur gecalibreerd en voorzien van een afwijkingstabel.
Gecalibreerd aan de bedrijfs standaard, die weer door b.v. het NMI ( Nederlands MEET instituut) of anderen met meetstandaarden wordt gecalibreerd.
Dus bij alle apparatuur is de meet onnauwkeurigheid bekend en vermeld, en bij zeer nauwkeurige metingen worden de correctie's ook volgens die tabellen gecorrigeerd.
Er zal zelfs geen apparatuur bij ons gevonden worden die niet gecalibreerd is, alles wordt gecontroleerd.
En dat wordt regelmatig en steekproefgewijs weer onderzocht door het ILT ( de vroegere RLD o.a.)
Laat dat ook niet fout gaan, daarmee kan je heel veel verspelen, dus veiligheid en zekerheid voor alles.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26696
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Kogeldruk

Bericht door Ab » za 16 apr 2016 16:24

Ja zal best.
Maar het gaat hier over kogeldrukwegers.
Ik heb zelf een hele goeie.
Ik pak de dissel, en til ' m op.
Als dat zo zwaar gaat, dat ik het liever geen 4 keer doe is de kogeldruk goed.
Werkt feilloos tot nu toe.
Over 5 jaar of zo is het goed als ik het niet meer kan tillen.
Tenzij ik toch maar besluit om naar de sportschool te gaan. mrgreen.gif
Om daar mijn hefkracht te calibreren. :lol:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
AadB
Berichten: 2823
Lid geworden op: za 19 sep 2015 11:16
Locatie: Westland

Re: Kogeldruk

Bericht door AadB » za 16 apr 2016 17:08

RE.gif
thumbup.gif
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: Kogeldruk

Bericht door Jadatis » za 16 apr 2016 21:20

Wat betreft kogeldruk wegen en nauwkeurigheid.
Dat balkje onder de dissel is om de aansluiting op de kogel op ongeveer de zelfde hoogte te krijgen als die op de auto aangesloten zit.
Zou je de aansluiting direct op een personenweegschaal zetten dan zit die zo laag dat er meer gewicht gewogen wordt.
Ooit heb ik een topic daarover gemaakt , maar dan andersom, om de hoogte van het zwaartepunt te bepalen door de dissel waterpas en omhoog getild te wegen .
viewtopic.php?f=72&t=13228&p=179533#p179533
Dus ook al is de weger 100% nauwkeurig , dan nog kan er verschil gewogen worden.
Zo ook als je de wielen weegt en de weegschaal of wat dan ook staat veel hoger dan het andere wiel ( of lager).
Dan krijg je ook verschil.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36087
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Kogeldruk

Bericht door Chris » za 16 apr 2016 21:31

@ Ab.

Klopt, maar om het risico te nemen van een weekje rugpijn....
Ik zet mijn disselweger er wel onder, weet ik meer. ( trouwens, kan ook met mijn Reich wieldrukmeter, die telt ook nog netjes alles op.)
Nu weet je op een goed moment wel hoe je de caravan belaad voor een nette kogeldruk.
Dat inpakken doe ik gewoon elke keer hetzelfde.
Dus, ik zie eigenlijk nooit verrassingen op de disselweger, zal eens iets te laag zijn, nou dan schuif ik het Bolon tapijt naar voren gewoon.
Ervaring leert veel...

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ejs-Digipics
Berichten: 61
Lid geworden op: di 12 apr 2016 13:30

Re: Kogeldruk

Bericht door Ejs-Digipics » di 19 apr 2016 16:29

Beste,

Ik heb gekeken voor mijn wagen e kom op een kogeldruk van 115 kg.
Nu stel ik mij de vraag hoe weten jullie wat de druk op jullie kogel is?
Meten jullie dat constant ?
Hoe doe je dat zonder apparatuur ?
Ik heb al met de lege caravan gereden (enkel voortent en mat erin) en de combinatie is niet gaan slingeren, nu heel binnenkort vertrekken wij op weekend en wil nu door het laden wel geen slingerende caravan trekken ...
Ford Ranger Wildtrack 3.2 4x4 met een Dethleffs familie aan de haak

arnovariante

Re: Kogeldruk

Bericht door arnovariante » di 19 apr 2016 16:33

RE.gif
Er zijn veel mensen die niet meer wegen omdat ze vinden dat ze altijd hetzelfde laden en er dus ook niets aan verandert.
Zelf haal ik nogal eens wat eruit of neem wat anders juist mee.
Ik weeg dus altijd de kogeldruk.
De kogeldrukwegers die je in de markt kunt kopen zijn over het algemeen niet erg nauwkeurig.
Ik heb die van mij gecalibreerd met de weegschaal, de afwijking is altijd constant en dus heb ik een streepje gezet op wat 80 kg is en zo gebruik ik de kogeldrukweger.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Kogeldruk

Bericht door PD » di 19 apr 2016 16:34

RE.gif
Ik weeg elke keer voor vertrek met het wegend neuswiel thumbup.gif
Daarnaast til ik altijd even de dissel op; op den duur weet je hoe 100 kg ongeveer aanvoelt knipoog.gif
Bijlagen
AL-KO neuswiel.jpg
AL-KO neuswiel.jpg (82.65 KiB) 1888 keer bekeken
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

arnovariante

Re: Kogeldruk

Bericht door arnovariante » di 19 apr 2016 16:41

Als we het dan toch over het optillen van de dissel hebben.....
Ejs digipics (of zoiets), het is ook handig om dit te doen NA het aankoppelen, het schijnt een paar keer gebeurt te zijn dat de dissel van de kogel afschoot ondanks het feit dat de indicator aangaf dat de koppeling OK was.
Als je dus NA het aankoppelen de dissel even op probeert te tillen en dat lukt niet, dan is de koppeling goed gelukt (of je bent gewoon heel slap....).

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38530
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Kogeldruk

Bericht door Micky » di 19 apr 2016 16:49

RE.gif

klopt, als de kogel niet exact in het gat klikt, maar een beetje te ver naar achteren (je hebt dan de caravan een cm of 2 te ver naar voren staan), bij het laten zakken hoor je dan een klik en lijkt het of er goed aangekoppeld is, niets is dan minder waar [aschrik.gif] niet elke koppeling heeft dit "probleem"
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18925
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Kogeldruk

Bericht door Hobby Linka » di 19 apr 2016 16:49

RE.gif RE.gif

Een niet nader bij naam te noemen forumlid heeft dit ook al eens bij de hand gehad toe hij op weg was naar het derde CFW in Beekbergen. Gelukkig geen schade.

Sindsdien contoleer ik ook altijd na het koppelen even door de dissel op te tillen. Gaat de auto mee omhoog ga ik er vanuit dat er goed gekoppeld is.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”