Hoe krijg ik de combinatie stabieler? - Bandendruk en stuiteren

HanK
Berichten: 793
Lid geworden op: vr 27 jan 2012 19:19
Locatie: Einde A9

Re: Hoe krijg ik de combinatie stabieler? - Bandendruk en stuiteren

Bericht door HanK » do 12 jul 2018 13:20

De tabel die ik geplaatst heb, is een tabel van uni-royal banden. Dat was de band van mijn caravan.
Ik denk dat elke fabrikant van banden wel zo-iets zal hebben.
Wat ik wilde aangeven is ,dat je niet zomaar de band op het maximum moet oppompen wat op de band staat aangegeven !
Renault Kangoo II 1.2 TCe en Trigano Silver 310 TDL

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Hoe krijg ik de combinatie stabieler? - Bandendruk en stuiteren

Bericht door meeder » do 12 jul 2018 15:15

RE.gif RE.gif
Ik ga niet uit van die tabel. Ik ga uit van de opgave van de fabrikant van de caravan. Die geeft 3 bar op voor onze caravan die voorzien is van normale XL banden, niet van C banden.

HanK
Berichten: 793
Lid geworden op: vr 27 jan 2012 19:19
Locatie: Einde A9

Re: Hoe krijg ik de combinatie stabieler? - Bandendruk en stuiteren

Bericht door HanK » do 12 jul 2018 17:32

Deze tabel van Uni-Royal is ook voor XL banden.
Renault Kangoo II 1.2 TCe en Trigano Silver 310 TDL

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Hoe krijg ik de combinatie stabieler? - Bandendruk en stuiteren

Bericht door Ab » vr 13 jul 2018 00:14

meeder schreef:
do 12 jul 2018 15:15
RE.gif RE.gif
Ik ga niet uit van die tabel. Ik ga uit van de opgave van de fabrikant van de caravan. Die geeft 3 bar op voor onze caravan die voorzien is van normale XL banden, niet van C banden.
Ook daar kan je niet van uitgaan.
Tenzij de eerste banden er nog op liggen of de banden vervangen zijn door exact dezelfde.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Hoe krijg ik de combinatie stabieler? - Bandendruk en stuiteren

Bericht door meeder » vr 13 jul 2018 08:37

RE.gif daar heb je gelijk in maar er zitten nog de eerste benen uit 2016 op de caravan.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Hoe krijg ik de combinatie stabieler? - Bandendruk en stuiteren

Bericht door Ab » zo 28 jul 2019 09:37

Dan klopt het uiteraard. knipoog.gif
Ik ken een paar gevallen waarbij dat echter totaal niet meer klopte.
De sticker met bandendruk die een fabrikant ergens op een spatbord plakt slaat op de banden die diezelfde fabrikant er bij eerste montage opgezet heeft.
Bij vervangen van die banden bestaat de kans dat er niks meer van klopt.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Hoe krijg ik de combinatie stabieler? - Bandendruk en stuiteren

Bericht door Cara-Fan » di 30 jul 2019 10:30

Ik las dat de contisportscontact geen ideale band is met de caravan er achter? Kan iemand mij dat uitleggen? Ik heb er net 4 nieuwe onder liggen en vind het solo i.g. fantastisch rijden.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Hoe krijg ik de combinatie stabieler? - Bandendruk en stuiteren

Bericht door Nimma » di 30 jul 2019 10:36

RE.gif jij las het, maar wie schrijft dat? Ik kan me niet voorstellen dat dit een algemene tekortkoming is van deze banden.
Ik zie dat de 6 voor super sportwagens is tot 350km/u. Heb je het daarover, dan wordt het een ander verhaal misschien.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Hoe krijg ik de combinatie stabieler? - Bandendruk en stuiteren

Bericht door Ab » di 30 jul 2019 17:20

HanK schreef:
wo 11 jul 2018 19:21
Ben het met Mickey eens. Mijn banden waren te hard , daardoor kreeg je dat stuitergedrag, vooral de bermzijde kant.
Resultaat mrgreen.gif , de zijwand was een 1.5 cm verzakt aan de disselkant. Heeft mij wel wat gekost!
Kan het natuurlijk niet bewijzen maar banden waren opgepompt tot de max. waarde ,wat op de band staat.
Echter, dat geldt niet voor een lichtere caravan belasting. Voor het max. gewicht ( incl. belading), gaf de fabrikant van die band een lagere waarde op. Ik ben er dus van overtuigd dat de verzakking een gevolg was van een te hard opgepompte band.
Geloof je dat echt??
Ik ben er van overtuigd dat het enkel en alleen te wijten is geweest aan een slechte konstruktie van de caravan.
Ook dat komt voor.
Zelfs bij gerenommeerde merken kom je losgeraakte zijwanden tegen. Zelfs bij vrij nieuwe caravans.
Stuiteren heb ik nog nooit last van gehad afgelopen 50 jaar. Ook niet met 4 banden die 4000 kg draagvermogen hadden, en maar met 1000 kg belast werden.
Wat bijna dagelijkse praktijk voor mij was.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Sander_knaus550tkm
Berichten: 327
Lid geworden op: wo 23 aug 2017 08:40
Locatie: Overijssel

Re: Hoe krijg ik de combinatie stabieler? - Bandendruk en stuiteren

Bericht door Sander_knaus550tkm » di 30 jul 2019 17:46

Ik lees op dit forum veel over stuiteren, stuitergedrag, inveren en dergelijke maar wat is jullie definitie hier nu van? Ik denk dat er wellicht veel verschil zit in de uitleg van de woorden en vandaar misschien ook de verschillende ervaringen die men heeft?

Zoals ik het zie (correct me if I’m wrong):

stuiteren = aanhanger/caravan die los raakt van t wegdek

stuitergedrag = als bovenstaand maar dan niet loskomend van t wegdek, maar wel neigend naar loskomen

inveren = op en neer bewegen van aanhanger/caravan zonder dat deze loskomt van t wegdek, zoals bij een kuil/hobbel
Knaus 550 TKM met ATC, Winterhoff 3000, PriAlde vloeistofverwarming, UniQuick, buitenaansluiting gas/12v, USB WCD en inbouw Split-airco

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: Hoe krijg ik de combinatie stabieler? - Bandendruk en stuiteren

Bericht door Jadatis » wo 7 aug 2019 12:18

Bij mijn bandendruk berekeningen , gebruik ik ook de term stuiteren. Maar dit is om het geheel in een woord te vattenn.
Heb in mijn bandendruk-bemoeienissen al wel duidelijke tekenen van trillen door te hoge bandendruk vernomen.
Op Amerikaans Airstream forum bij tandemasser de daar gebruikelijke ST banden met 65psi/4,5 bar, wat daar dan ook als adviesdruk opstond.
Daar raakten geregeld "rivets"los , denk popnagels, maar kunnen ook schroeven zijn. Ik had daar als hoogste druk met ruimste reserve, waarbij nog geen "stuiteren" 50 psi uitgerekent, wat ze daar dan weer eng vinden.

Op ander amerikaans forum werd mijn lage drukadvies , ook weer bij tandemasser, zelfs onverantwoord gevonden, door een maar, andere gingen weer verdedigen.
Daarom topic hier gestart over feedback met mijn bandendrukadviezen, om te zien of ik toch niet verkeerd bezig was.
Daar kwam ook al uit dat wel degelijk bij te hoge druk schroeven uit het houtwerk loskwamen, en met mijn lager advies dat niet meer gebeurde.

Ab had daar ook al gereageerd, en haalt hier een band met 4000 kg draagvermogen aan.
Dat moet wel een 22,5 inch zijn met iets van 8 bar referentiedruk, dus waarvoor die maxload berekent is , maar dan voor 120 of 130 kmpu.
Dan mag de band meer inveren zonder te oververhitten, en ik reken dat dan om naar de invering die voor 160kmpu nodig zou zijn, en tel 10% op bij het werkelijk gewicht , waardoor mijn drukadvies duidelijk hoger uitvalt. Jaja , en ik weet ook wel dat je met een vrachtwagen band niet 160 kmpu moet gaan rijden, maar die 160kmpu is alleen om de invering minimaal te maken zonder "gestuiter" of zullen we het verder maar trillen noemen.
Voor personen , heb ik de comfortgrens op 85% gesteld. Mogelijk moet ik dat nog eens naar beneden bijstellen, maar dat er een grens is , is zeker.
En comfort is subjectief, en ook speelt gewenning daarin een rol.
Ben je eenmaal gewent dat je in je buitenspiegel je nieren mee ziet lopen, dan denk je dat dat normaal comfort is. haphop.gif mrgreen.gif

Ooit eens bepaald dat een wiel gaat stuiteren, als het werkelijk gewicht onder de 80% komt van het gewicht waarop de bandendruk berekent is met de volgens de natuurwetten ideaale formule, voor 160kmpu. Vast ook niet ideaal, want bij een lage H/B verhouding zoals bij de 17/18 inch verhaal hier, wordt de invering dan toch zo weining dat je en oververhitting, en stuiteren zamen kan krijgen. Dan telt de veiligheid alleen voor bandendrukadvies, en moet je discomfort voor lief nemen, of bijzonder goede schokbrekers hebben. Schat zo in dat een invering van de band van 1,5 cm voldoende is om geen schroeven los te laten trillen.


Maar bij caravans zitten er niet vaak schokbrekers onder , dus dan telt de schokbreking van de banden dubbel.
Denk ook dat de schokbreking van banden een ander patroon heeft dan van een schokbreker.
Schokbreker lineair, en banden progressief en directer.-
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Hoe krijg ik de combinatie stabieler? - Bandendruk en stuiteren

Bericht door PD » wo 7 aug 2019 12:41

Jadatis schreef:
wo 7 aug 2019 12:18
Maar bij caravans zitten er niet vaak schokbrekers onder , dus dan telt de schokbreking van de banden dubbel.
Volgens mij hebben al onze caravans, tenminste sinds 2010 toen wij een nieuwe 540 UL Excellent kochten, hydraulische schokdempers. Dit is ook een eis bij Tempo100.
Laatst gewijzigd door PD op wo 7 aug 2019 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Hoe krijg ik de combinatie stabieler? - Bandendruk en stuiteren

Bericht door Conradi » wo 7 aug 2019 12:44

Als je Tempo 100 keuring wilt, zijn schokdempers noodzakelijk :wink:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Citrorob

Re: Hoe krijg ik de combinatie stabieler? - Bandendruk en stuiteren

Bericht door Citrorob » wo 7 aug 2019 13:10

Ab schreef:
di 30 jul 2019 17:20
HanK schreef:
wo 11 jul 2018 19:21
Ben het met Mickey eens. Mijn banden waren te hard , daardoor kreeg je dat stuitergedrag, vooral de bermzijde kant.
Resultaat mrgreen.gif , de zijwand was een 1.5 cm verzakt aan de disselkant. Heeft mij wel wat gekost!
Kan het natuurlijk niet bewijzen maar banden waren opgepompt tot de max. waarde ,wat op de band staat.
Echter, dat geldt niet voor een lichtere caravan belasting. Voor het max. gewicht ( incl. belading), gaf de fabrikant van die band een lagere waarde op. Ik ben er dus van overtuigd dat de verzakking een gevolg was van een te hard opgepompte band.
Geloof je dat echt??
Ik ben er van overtuigd dat het enkel en alleen te wijten is geweest aan een slechte konstruktie van de caravan.
Ook dat komt voor.
Zelfs bij gerenommeerde merken kom je losgeraakte zijwanden tegen. Zelfs bij vrij nieuwe caravans.
Stuiteren heb ik nog nooit last van gehad afgelopen 50 jaar. Ook niet met 4 banden die 4000 kg draagvermogen hadden, en maar met 1000 kg belast werden.
Wat bijna dagelijkse praktijk voor mij was.
Precies het enige hok dat ik zelf heb gehad met schade wat volgens de dealer door de banden kwam was een Hobby met C bandjes in de tijd dat Hobby dat nog niet nodig vond en C banden toen ook afraden omdat de Hobby hokken toen uit elkaar trilde. Maar stuiteren deed ook die niet met een Peitz onderstel.

Schade aan de bermzijde komt doordat er aan die zijde veel vaker stoepranden en diepe putten worden meegenomen. [aschrik.gif]

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: Hoe krijg ik de combinatie stabieler? - Bandendruk en stuiteren

Bericht door Jadatis » wo 7 aug 2019 13:32

Maar het losraken van schroeven bij hogere druk, en bij lagere druk niet meer, is toch een teken dat een bepaalde grens is bereikt.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

Citrorob

Re: Hoe krijg ik de combinatie stabieler? - Bandendruk en stuiteren

Bericht door Citrorob » wo 7 aug 2019 14:24

Je geeft idd de klappen iets harder door. Dat merk je in de auto ook als je de bandenspanning iets opvoert.
Alleen het verhaal dat je caravan gaat stuiteren met iets meer bandenspanning is natuurlijk jereinste kolder.

Dan nog donderde een Hobby uit elkaar als je er alleen C banden onder zet.
Dit door de iets steviger wang. Dat ze zo op de limiet een hok bouwde is natuurlijk maatgevend voor de zeer gebrekkige kwaliteit van het product dat ze maakte.

Je moet er bij je auto toch ook niet aan denken dat deze uit elkaar valt omdat je een halve bar meer druk in je banden pompt?

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: Hoe krijg ik de combinatie stabieler? - Bandendruk en stuiteren

Bericht door Jadatis » wo 7 aug 2019 15:21

Ja maaarr.

Als ik nu de druk met zoveel mogelijk reserve uitreken zodat ik zeker niet over de grens van trillen ( dat schroeven loskomen) uitreken en ik kom voor een caravan van 1300 kg met LI 102Q banden uit op 3,8 bar, dan zal bij 4,5 bar toch echt ook bij de gemiddelde caravanconstructie, af en toe een schoefje loswerken van het houtwerk. Feedback van die strekking heb ik dus al gekregen. Maar ook over het rijgedrag op wat slechtere weg, bij snelweg geen verschil.
Dus dan nogmaals , er is dus een grens waarboven je nadelen gaat merken .
Die is ruim boven de minimum grens voor oververhitting van de banden bij 120kmpu, maar wel om mee rekening te houden.

De grens dat middenbaanslijtage gaat optreden van de banden ( ook weer minder belangrijk voor caravans , die in de regel weinig KM maken), ligt nog weer hoger, dus die zelfde banden met 4,5 bar gevuld zullen toch nog geen middenbaanslijtage geven.

Op Teslaforum, waar de zware auto met relatief hoge druk gevuld wordt, puur alleen om de actiradius van de accu te verhogen, al wel gelezen over middenbaanslijtage.
Denk dan ook dat bericht over schade aan wegdek door elektrische auto's niet komt door het gewicht maar door de extreem hoge bandendruk.
Al in verleden daar onderzoek over gelezen van overheid, over de relatie van bandendruk en wegdekslijtage, maar dan voor vrachtwagens.
Daar werdt dan de afweging gemaakt tussen voor en nadelen voor de Truck en wegdek.
En vrachtwagens hebben toch nog een veel groter gewicht dan de elektrische auto, ook per wiel, En daar rijden er al jaren veel meer van rond.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Hoe krijg ik de combinatie stabieler? - Bandendruk en stuiteren

Bericht door Morgoth » wo 7 aug 2019 15:45

Ik heb bij mijn caravan dit "stuiteren" ook gemerkt. Hij doet het bij een bepaalde snelheid op een bepaald wegdek. Ga je iets sneller of langzamer rijden dan gaat het weg. Blijf je dezelfde snelheid rijden dan kan het lang aanhouden.
De caravan weegt 1000kg. De C-banden in de maat 165/80-R13 zijn nieuw en opgepompt tot 4 bar. Op de caravan zelf staat een sticker met 2,5 bar. De caravan slingert niet en heeft schokbrekers. De staat daarvan weet ik niet.
Zou ik dit stuiteren met de bandendruk kunnen oplossen of moet ik nieuwe schokbrekers monteren?
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Citrorob

Re: Hoe krijg ik de combinatie stabieler? - Bandendruk en stuiteren

Bericht door Citrorob » wo 7 aug 2019 16:10

Jadatis schreef:
wo 7 aug 2019 15:21
Ja maaarr.

Als ik nu de druk met zoveel mogelijk reserve uitreken zodat ik zeker niet over de grens van trillen ( dat schroeven loskomen) uitreken en ik kom voor een caravan van 1300 kg met LI 102Q banden uit op 3,8 bar, dan zal bij 4,5 bar toch echt ook bij de gemiddelde caravanconstructie, af en toe een schoefje loswerken van het houtwerk. Feedback van die strekking heb ik dus al gekregen. Maar ook over het rijgedrag op wat slechtere weg, bij snelweg geen verschil.
Dus dan nogmaals , er is dus een grens waarboven je nadelen gaat merken .
Die is ruim boven de minimum grens voor oververhitting van de banden bij 120kmpu, maar wel om mee rekening te houden.
Dan kom je dus volgens deze logica in ernstige problemen met een aanhanger met een MTM van 2500kg die leeg 500kg is.
Dat kom je niet en deze stuiterd ook niet. Dus dat een caravan uit elkaar valt is een kwaliteitsprobleem.
Jadatis schreef:
wo 7 aug 2019 15:21
De grens dat middenbaanslijtage gaat optreden van de banden ( ook weer minder belangrijk voor caravans , die in de regel weinig KM maken), ligt nog weer hoger, dus die zelfde banden met 4,5 bar gevuld zullen toch nog geen middenbaanslijtage geven.

Op Teslaforum, waar de zware auto met relatief hoge druk gevuld wordt, puur alleen om de actiradius van de accu te verhogen, al wel gelezen over middenbaanslijtage.
Ik heb op het Teslaforum één persoon hierover gehoord en met nu ruim 30.000km, met één setje banden op 3,2 bar die maximaal 3,5 bar mogen hebben, en ik de banden nog niet voor de helft weg heb, kan ik en de rest van het forum dit niet beamen... Dus lijkt dit meer een kwestie van selectief lezen dan waarheidsvinding.

Je ziet dit overigens vaak in discussies. Men heeft een mening ergens over en er is vast ergens iets te vinden dat dit bevestigd.
Wanneer men dan één bericht gevonden heeft dat zeggen ze: "zie je wel ik heb het altijd al gezegd".
Jadatis schreef:
wo 7 aug 2019 15:21
Denk dan ook dat bericht over schade aan wegdek door elektrische auto's niet komt door het gewicht maar door de extreem hoge bandendruk.
Al in verleden daar onderzoek over gelezen van overheid, over de relatie van bandendruk en wegdekslijtage, maar dan voor vrachtwagens.
Daar werdt dan de afweging gemaakt tussen voor en nadelen voor de Truck en wegdek.
En vrachtwagens hebben toch nog een veel groter gewicht dan de elektrische auto, ook per wiel, En daar rijden er al jaren veel meer van rond.
Op dat zelfde Teslaforum is er idd één die trots vertelde dan zij maar 25.000km met een set banden deed met haar Model X P100D.
Enige dagen later staat het als artikel in de Telegraaf....
Waarschijnlijk als gevolg van het feit dat er een reporter van de Telegraaf volledig werd afgebrand omdat die in de Telegraaf beweerde dat je na 30min rijden met een Model 3 1,5 uur moest laden.

Dat zwaardere auto's meer belasting geven op de weg is geen geheim. Om weg slijtage bij EV's in de schoenen te schuiven is kolder.
Ook kijkt men alleen naar absolute cijfers en niet naar het juist vergelijk. Een model 3 is 1700kg en even grote 2WD BMW 3 serie vol getankt is ruim 1600kg dus niet veel lichter en de Xdrive zal nog een stukje zwaarder zijn. Mijn Model S is 2100kg maar een "kleinere" BMW 7 serie is afhankelijk van de uitvoering rijklaar tussen de 2050 en 2200kg.

Ook wordt het grotere vermogen van een EV genoemd. Slijtage krijg je echter eerder door een wisselend moment dan door een continue kracht.
Met een ICE dus veel meer last dat een EV...
Los daarvan zie je als je het Tesla forum idd leest dat veel het hard optrekken in het begin leuk vinden als het nog nieuw is maar naar verloop van tijd gaat de grote meerderheid juist veel gezapiger rijden omdat ze steeds meer op de AP gaan rijden en die maakt het niet zo bond.

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”