Trekhaak van Peugeot Partner zakt in

Gebruikersavatar
EricS
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 20 apr 2012 19:04
Locatie: Assen

Re: Trekhaak van Bosal zakt in

Bericht door EricS » vr 6 jul 2018 12:29

Beste TS

Blijft ve4velend voor je!
(Laatste) advies....achterhaal wat Peugeot zegt over Max kogeldruk voor een Partner en rijd bij een Peugeot dealer naar binnen voor een advies/check over hoe je trekhaak nu is bevestigd. Betere zekerheid kan je mi niet krijgen...
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Trekhaak van Bosal zakt in

Bericht door deusjevo » vr 6 jul 2018 12:53

qton schreef:
vr 6 jul 2018 12:21
(Tekst aangepast wegens onnodig quoten)

onder de caravantrekkers weten dat als je net iets te hard over de drempel rijden, de kogeldruk veelvuldig zwaarder wordt en dus ver over de maximale toelaatbaar heen gaan
Tuurlijk, de maximale kogeldruk die fabrikanten aangeven is de statische belasting, die kan iedereen zo metenden een eenvoudige personenweegschaal.
De dynamische belasting is een ander verhaal, ik heb zelf geen idee hoeveel die soms bij mijn combi bedraagt misschien wel 300 kilo, geen idee.
Statische belading mag max 100 kilo zijn in mijn geval, over de dynamische belasting staat ook geen woord in het instructieboekje.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

qton
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 29 jun 2018 17:59

Re: Trekhaak van Bosal zakt in

Bericht door qton » vr 6 jul 2018 13:03

RE.gif

ik weet wel een oplossing alleen of het wettelijk mag is de vraag.
de oplossing is eigenlijk heel simpel waar zwak is, ga je het versterken. Dat stripje kan versterkt worden door een stripje loodrecht eraan te lassen. dan kan het stripje geen kant meer op.
Laatst gewijzigd door Forumteam op vr 6 jul 2018 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodig quoten verwijderd.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Trekhaak van Bosal zakt in

Bericht door Jan van Vijven » vr 6 jul 2018 13:06

Kom op zeg, ik neem aan dat de zusjes van jou auto dat ook niet nodig hebben, zoek nu eens goed naar de oorzaak!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Trekhaak van Bosal zakt in

Bericht door Micky » vr 6 jul 2018 13:25

Een beetje lassen is zeker niet de oplossing, ik snap niet waarom er niet adequaat gehandeld wordt, dus is toch niets zo?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Trekhaak van Bosal zakt in

Bericht door meeder » vr 6 jul 2018 14:32

Beste qton er is een lid van die forum zo vrijgevig geweest om aan te bieden dat hij vanuit een neutraal standpunt naar jouw auto wil kijken. Ik zou hem vragen of het aanbod nog geldig is en dan zou ik echt iemand laten kijken die weet waar hij het over heeft.

qton
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 29 jun 2018 17:59

Trekhaak van Bosal zakt in

Bericht door qton » vr 6 jul 2018 15:05

(Bericht wederom aangepast...lees de spelregels betreffende quoten!) (tevens bedrijfsnaam verwijderd!!)

Ik weet het, bedankt voor het aanbod. Wij weten inmiddels wat de oorzaak is.
......., je wordt bedankt voor je onkundig advies en een rekening van 78 euro en uiteindelijk niets opgelost

pieter
Berichten: 95
Lid geworden op: wo 6 jul 2011 19:48
Locatie: (zh)

Trekhaak van Bosal zakt in

Bericht door pieter » vr 6 jul 2018 15:17

Dus ........ is nu de …...paal?
Austin 1300 GT (1971) Eriba Familia (1991) citroen 1.6 automaat (2008)

Techn
Berichten: 1117
Lid geworden op: di 9 jan 2018 21:26

Re: Trekhaak van Bosal zakt in

Bericht door Techn » vr 6 jul 2018 16:17

Komt qton uit een stripboek?????

Ik sta werkelijk paf

Hoe moeilijk is het om iets toe te geven


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

qton
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 29 jun 2018 17:59

Trekhaak van Bosal zakt in

Bericht door qton » vr 6 jul 2018 16:36

(Aangepast!!!)

Weten jullie wat het advies van ....? Een nieuwe maar exact dezelfde trekhaak eronder te zetten. Want dan kunnen ze weer een rekening bij mij neerleggen. En het probleen is nog steeds niet opgelost. Een alternatief is verstevigen door te lassen. Begroting ruim 240 euro. Is dat normaal?

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Trekhaak van Bosal zakt in

Bericht door Jan van Vijven » vr 6 jul 2018 16:42

RE.gif

Na herhaaldelijk je postings aangepast te hebben dan nu ook maar even een duidelijke berisping:
- ophouden met onnodig quoten!
- ophouden met namen van garagehouders negatief te vermelden!

Lees nu eerst eens even de spelregels!
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
dennisb
Berichten: 493
Lid geworden op: wo 3 aug 2016 17:23
Locatie: KWK

Re: Trekhaak van Bosal zakt in

Bericht door dennisb » vr 6 jul 2018 16:44

Als je die aanpassing laat doen is het normaal. Maar een ieder ander had dit niet geaccepteerd.
Volkswagen Passat Variant 2.0FSI | Hobby 490 KMF | Truma SX | Victron PPP 20Ah | Truma Saphir Comfort rc

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Trekhaak van Bosal zakt in

Bericht door Ab » vr 6 jul 2018 17:17

Ik heb al effe niet meer gereageerd.
Maar het is exact gelopen zoals ik al verwacht had.
De fout ligt niet bij de auto.
Ook niet bij Bosal.
Degene die de fouten gemaakt heeft praat zijn straatje schoon en geeft niet thuis.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Trekhaak van Bosal zakt in

Bericht door Stef » vr 6 jul 2018 18:00

Voor mij zou de oplossing heel simpel zijn ;.
Ik zou een andere auto kopen die wel op een goeie manier het gewenste gewicht kan trekken en ook voldoende kogeldruk aan kan.

Weg met dat ding !!

Mvg
Stef kus.gif
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

qton
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 29 jun 2018 17:59

Re: Trekhaak van Bosal zakt in

Bericht door qton » vr 6 jul 2018 19:23

Haal het onderwerp maar van het forum. Het gaat er om dat ik het verhaal deel met de leden om zo te voorkomen dat men in de fout gaat net als ik. Daarbij kan het positief of negatief uitpakken in mijn geval negatief. Dat mag toch wel verteld worden of niet?

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Trekhaak van Bosal zakt in

Bericht door p_vingerhoets » vr 6 jul 2018 19:35

Ik denk dat zoiets altijd negatief uit valt voor de eigenaar

Je zou een claim naar de fabriekant van de auto kunnen doen, maar of dat veel uitmaakt betwijfel ik aangezien er ook legio zijn die blijkbaar geen problemen hebben.

Dus wat er dan bij jouw auto fout zit is nog steeds niet duidelijk
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Trekhaak van Bosal zakt in

Bericht door meeder » vr 6 jul 2018 19:37

Het mag zeker verteld worden daar gaat het ook niet om.
Wat mij en volgens mij ook anderen opvalt is dat jij de schuld bij Bosal neergelegd hebt en nooit in bent gegaan op de opmerkingen dat een Brink trekhaak dezelfde montagepunten gebruikt.

Het lijkt er op dat of de kogeldruk de eerste keer extreem hoog is geweest waardoor het spul verbogen is of dat er wat met de auto aan de hand is (schadeverleden bijvoorbeeld) of dat er fouten zijn gemaakt bij de montage.

Er rijden honderden, zo niet duizenden Partners rond met een trekhaak en ik zie ze ook best wel eens met een caravan aan de haak rijden zonder dat de trekhaak raar hangt.

Gebruikersavatar
duwerke
Berichten: 509
Lid geworden op: do 1 apr 2010 12:34
Locatie: Menen

Re: Trekhaak van Bosal zakt in

Bericht door duwerke » vr 6 jul 2018 19:43

Re.
Idd maar antwoorden op die vragen hebben we van de TS nog altijd gekregen.

De TS schopt ip bosal en wil daar niet vanaf wijken.
Nu dit opgelost wordt er op de monteerder geschopt zonder nier verder de oorzaak te zoeken.
Officiële Peugeot dealer kan de auto checken of alles ok is maar dit is niet in overweging genomen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volvo XC90 Inscription T8 Long Range 455Pk / Fendt Tendenza 515SG Performance - Truma XT mover - Thule 6200 luifel - Fortex Circum voortent

Unplugged
Berichten: 640
Lid geworden op: wo 19 aug 2009 10:51
Locatie: Barneveld

Re: Trekhaak van Bosal zakt in

Bericht door Unplugged » vr 6 jul 2018 22:43

Unplugged schreef:
wo 4 jul 2018 18:18
- Als onbetwist is dat de verbinding bij E onwrikbaar is, evenals bij A, C en D
- Als onbetwist is dat de hoekprofielen 1, de balk 2 en de armen 3 stijf zijn

Dan kan het toch niet anders dan dat er geen beweging in de trekhaak hoort te zitten?

Immers, de bevestigingen B kunnen dan geen horizontale beweging maken omdat de hoekprofielen 1 dat verhinderen. En een verticale beweging ter plaatse van de flenzen is ook niet mogelijk, tenzij de flenzen op de plekken van de verbindingen B niet goed vastgelast zitten óf daar beweging zit in het chassis.
Ik vind het nog steeds een heel vreemd verhaal.
Of ik moet een denkfout hierboven maken, of de monteur heeft zitten prutsen met de bevestiging van de trekhaak. Als er mobiliteit in de flenzen zit, dan ga je daar toch geen trekhaak op bevestigen?

Het is inderdaad waar dat qton niet of nauwelijks reageert op wat hier geschreven wordt. Het is ook waar dat voor hem eerst Bosal de zondebok was, en nu dat uitgesloten is, is dat de monteur. Het is een zwak verhaal dat hij nu oproept om dit draadje te verwijderen. Het is op zijn minst allemaal zeer selectief winkelen.

Dat neemt echter mijns inziens niet weg dat een monteur een verantwoordelijkheid heeft bij het bevestigen van een trekhaak op een gemankeerde auto. Dat is toch ook een kwestie van professionaliteit. Als een schilder zonder blikken of blozen een rotte plek in het hout overschildert, dan neem je die man toch ook niet meer serieus als hij daarvan geen melding heeft gemaakt bij jou als opdrachtgever? Een klacht in behandeling nemen, Bosal laten komen en de rekening daarvoor bij de klant leggen vind ik toch ook een vorm van beunhazerij, eerlijk gezegd. Je zou op zijn minst een klacht bij de Bovag neer kunnen leggen hierover.

Maar nu is wel duidelijk dat het niet ligt aan de trekhaak. Geef dat nu gewoon toe!
Ook is duidelijk dat het niet ligt aan de montage. Geef dat ook gewoon toe.
Wel lijkt duidelijk dat de monteur niet goed de situatie onder de auto beoordeeld heeft. Hem of zijn werkgever valt dus echt wat aan te rekenen.
Maar het grootste probleem lijkt toch de Peugeot zelf te zijn. Een soort van kat in de zak.

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Trekhaak van Bosal zakt in

Bericht door erichendri » vr 6 jul 2018 23:03

Ik heb al een keer gezegd, ga naar een peugeotdealer.
Hoe groter hoe beter des te meer van deze auto's in onderhoud.
Hebben ze soms teveel weggehaald met démonteren.
Bumperbalkje of zo.

Ga nou maar dan is het misschien sneller opgelost.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

qton
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 29 jun 2018 17:59

Re: Trekhaak van Bosal zakt in

Bericht door qton » vr 6 jul 2018 23:08

Unplugged schreef:
vr 6 jul 2018 22:43
Unplugged schreef:
wo 4 jul 2018 18:18
- Als onbetwist is dat de verbinding bij E onwrikbaar is, evenals bij A, C en D
- Als onbetwist is dat de hoekprofielen 1, de balk 2 en de armen 3 stijf zijn

Dan kan het toch niet anders dan dat er geen beweging in de trekhaak hoort te zitten?

Immers, de bevestigingen B kunnen dan geen horizontale beweging maken omdat de hoekprofielen 1 dat verhinderen. En een verticale beweging ter plaatse van de flenzen is ook niet mogelijk, tenzij de flenzen op de plekken van de verbindingen B niet goed vastgelast zitten óf daar beweging zit in het chassis.
Ik vind het nog steeds een heel vreemd verhaal.
Of ik moet een denkfout hierboven maken, of de monteur heeft zitten prutsen met de bevestiging van de trekhaak. Als er mobiliteit in de flenzen zit, dan ga je daar toch geen trekhaak op bevestigen?

Het is inderdaad waar dat qton niet of nauwelijks reageert op wat hier geschreven wordt. Het is ook waar dat voor hem eerst Bosal de zondebok was, en nu dat uitgesloten is, is dat de monteur. Het is een zwak verhaal dat hij nu oproept om dit draadje te verwijderen. Het is op zijn minst allemaal zeer selectief winkelen.

Dat neemt echter mijns inziens niet weg dat een monteur een verantwoordelijkheid heeft bij het bevestigen van een trekhaak op een gemankeerde auto. Dat is toch ook een kwestie van professionaliteit. Als een schilder zonder blikken of blozen een rotte plek in het hout overschildert, dan neem je die man toch ook niet meer serieus als hij daarvan geen melding heeft gemaakt bij jou als opdrachtgever? Een klacht in behandeling nemen, Bosal laten komen en de rekening daarvoor bij de klant leggen vind ik toch ook een vorm van beunhazerij, eerlijk gezegd. Je zou op zijn minst een klacht bij de Bovag neer kunnen leggen hierover.

Maar nu is wel duidelijk dat het niet ligt aan de trekhaak. Geef dat nu gewoon toe!
Ook is duidelijk dat het niet ligt aan de montage. Geef dat ook gewoon toe.
Wel lijkt duidelijk dat de monteur niet goed de situatie onder de auto beoordeeld heeft. Hem of zijn werkgever valt dus echt wat aan te rekenen.
Maar het grootste probleem lijkt toch de Peugeot zelf te zijn. Een soort van kat in de zak.
Eerst was de auto. De trekhaak komt later. PEUGEOT geeft aan waar de trekhaak aan de auto mag bevestigen. Zo is mij verteld. Dan mag jij zeggen wie hier verntwoordelijk is.
Monteur monteert conform de handleiding, doet verder niets verkeerd.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Trekhaak van Bosal zakt in

Bericht door Jan van Vijven » vr 6 jul 2018 23:19

Wat is de reden om geen normaal antwoord op vragen te geven?
Waarom ga je niet bij Peugeot langs? Bang dat er iets wat je niet bevalt, dus niet in je straatje past, boven water komt?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Unplugged
Berichten: 640
Lid geworden op: wo 19 aug 2009 10:51
Locatie: Barneveld

Re: Trekhaak van Bosal zakt in

Bericht door Unplugged » za 7 jul 2018 00:12

qton schreef:
vr 6 jul 2018 23:08
Eerst was de auto. De trekhaak komt later. PEUGEOT geeft aan waar de trekhaak aan de auto mag bevestigen. Zo is mij verteld. Dan mag jij zeggen wie hier verntwoordelijk is. Monteur monteert conform de handleiding, doet verder niets verkeerd.
Maar ondertussen doe je hier wel aan naming and shaming. Eerst krijgt Bosal de schuld. Blijkt onterecht. Dan krijgt het garagebedrijf de schuld, en lijk jij nu onterecht te vinden. Daar zit een kern van waarheid in. Maar als jij een klacht hebt over je trekhaak, je gaat daarvoor naar je monteur toe, die ziet zelf niet wat er aan de hand is en roept er een Bosal vertegenwoordiger bij, dan kan het niet zo zijn dat de rekening daarvoor bij jou wordt neergelegd. Maar goed, dat is mijn mening.

Je gaat overigens - zoals zo vaak in dit draadje - niet in op argumenten. Als er zóveel auto's rondrijden van dit merk en type zónder problemen, dan is het in de eerste plaats duidelijk dát er op deze auto fatsoenlijk en zonder meer een trekhaak bevestigd kan worden. Tenzij je een bord voor je hoofd hebt, zul je hier toch mee moeten instemmen.

Vervolgens blijkt er bij jou iets grondig mis te zijn met je trekhaakconstructie. Wat precies is je wel gevraagd, maar heb je nooit helemaal duidelijk gemaakt:
Unplugged schreef:
do 5 jul 2018 17:19
qton schreef:
do 5 jul 2018 13:33
Morgen moet blijken waarom mijn kogel gaat zakken bij meer dan 70 kg kogeldruk en wat is de oorzaak hiervan?
Even voor de helderheid:
(1) ís je kogel gezakt bij meer dan 70 kg en is hij zo blijven staan? Of
(2) zakt je kogel bij meer dan 70 kg en komt hij weer omhoog als je de kogel vrij hebt?

Dat zijn namelijk wel twee heel verschillende dingen. Ik dacht uit je eerdere verhaal op te maken dat het 't eerste antwoord was, maar nu lijkt het erop alsof het 't tweede is.
Die flenzen zijn prima geschikt om een trekhaakconstructie aan te bevestigen, maar bij jou lijkt er met die flenzen iets mis te zijn. Mijn punt is, dat een professionele monteur dit had moeten zien. Maar goed, jij vindt bij nader inzien van niet. Ondertussen moet hier wel tot drie keer ingegrepen worden omdat je de naam van de monteur/het garagebedrijf door het slijk haalt.

En nu ineens zeg je: eerst was de auto, de trekhaak komt later. Het lijkt me heel goed, wat hier overigens al eerde geadviseerd is, om naar je Peugeotdealer te gaan.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Trekhaak van Bosal zakt in

Bericht door Ab » za 7 jul 2018 08:10

Normaal zou ik zeggen, kom maar effe langs met die Partner. 100% zeker dat die trekhaak met een uurtje werk onwrikbaar vast komt. Gratis, of misschien een mooi flesje.
Nu effe niet.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Trekhaak van Bosal zakt in

Bericht door JPGeetje » za 7 jul 2018 10:12

Ik blijf erbij, zoals ik aan het begin van dit draadje al heb aangegeven, dat dit waarschijnlijk geen "eerlijke" auto is.
Waarschijnlijk een keer aan de achterkant in elkaar gezeten en de reparatie kostenbesparend laten uitvoeren door een beun.
De constructie onder een auto gaat verder dan hetgeen je met het oog kunt zien. Overal zitten van buitenaf onzichtbare versterkingen/kreukelzones die na een aanrijding vervangen dienen te worden. Maar zoals ik al zij is daar bij een eventuele reparatie waarschijnlijk weinig geld in gestoken.
Het gevolg kan zijn dat je dit soort problemen krijgt.
Waarschijnlijk weet TS hier meer van, of niet en ontdekt nu dat hij bij de aanschaf van de auto een kat in de zak heeft gekocht.
Je kunt dan natuurlijk als het probleem boven water komt, proberen om de schuld bij ieder willekeurige instantie neer te leggen die betrokken is bij de service (het plaatsen van een trekhaak in dit geval) maar houdt er dan wel rekening mee dat alle extra te maken kosten voor jouw rekening zijn zolang niet is aangetoond dat de serviceverleners in gebreke zijn gebleven.
Naar Bosal wijzen is sowieso onzin, want die leveren gewoon een trekhaak waarvan de specificaties door Peugeot zijn aangeleverd.
Het montagebedrijf aanklagen heeft ook geen zin want die monteur hoeft niet te controleren of die auto onzichtbare gebreken heeft waardoor de trekhaakophanging niet meer voldoet. Of heb je daar soms wel opdracht voor gegeven? Als de monteur de trekhaak op de juiste wijze aan de juiste montagepunten heeft bevestigd, heeft hij zijn opdracht goed uitgevoerd.
Als de monteur tijdens de montage argwaan krijgt dan zal hij daar zeker wat mee doen maar als de montagepunten zodanig zitten dat de trekhaak past, zal die daar geen aanleiding toe zien.
Was je naar een Peugeot-dealer gegaan dan is de kans groot dat een monteur daar, die vrijwel dagelijks Partners zien van onder, meteen was opgevallen dat er wellicht zaken ontbreken of anders zitten, maar dat zal een leek niet zal opvallen omdat alles mooi is afgedekt met een laagje bitumen.

Ik beweer niet dat het zo gegaan zal zijn maar ik acht de kans wel groot.
TS kiest er helaas voor om vragen in die richting te ontwijken. Daar zal hij dan wel een reden voor hebben. whistle.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gesloten

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”