Trekhaak van Peugeot Partner zakt in

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: Trekhaak van Bosal zakt in

Bericht door Davendre » ma 2 jul 2018 22:13

Ik denk dat de mening van het forum hier niet zoveel zegt. Het geeft je een richting. Naar mijn idee heb je iemand opdracht gegeven om een trekhaak onder de Partner te bouwen. Die is er mi voor verantwoordelijk dat het goed is gebeurd. En als hij van mening is dat het aan Bosal of aan Peugeot ligt, dan mag hij daar lekker over gaan bakkelijen met Peugeot of Bosal.

Rechtstreeks retour dus naar degene die de trekhaak er onder heeft gezet.
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Trekhaak van Bosal zakt in

Bericht door Ab » ma 2 jul 2018 22:56

Daar ben ik het mee eens.
Het kan bijna niet anders dat daar fouten bij montage gemaakt zijn.
Er is niks mis met de trekhaak onder een Partner.
Daar rijden er duizenden van rond zonder problemen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Trekhaak van Bosal zakt in

Bericht door erichendri » ma 2 jul 2018 23:02

Of het nou een trekhaak is van thule, bosal of brink.
Ze zitten op dezelfde manier gemonteerd.
Trekhaak monteren stelt niks voor, lastigste is het boren van
de gaten op de juiste positie.
Ga met deze auto naar een grote peugeot garage en laat hun kijken.
Zij hebben de merk gerichte kennis.
Ik was daar al lang heengereden, vooral na die rare opmerkingen
van bosal en de trekhaakgarage.
Succes.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Unplugged
Berichten: 640
Lid geworden op: wo 19 aug 2009 10:51
Locatie: Barneveld

Re: Trekhaak van Bosal zakt in

Bericht door Unplugged » ma 2 jul 2018 23:24

qton schreef:
ma 2 jul 2018 22:07
Schema van Brink. Balk E neemt alleen trekkrachten op volgens mij
Op balk E bij Brink komt dezelfde kracht te staan als op balk 2 bij Bosal. Ook is de trekhaakconstructie op dezelfde plek op de flens bevestigd. In de handleiding van Brink is dit mooi te zien, omdat daar een onderaanzicht van de auto te zien is. Op plaats D gebeurt dit.
Op balk E staan zowel horizontale als verticale trekkrachten. De verticale trekkracht wordt gefixeerd door de bevestiging in de flens, de horizontale door de bevestiging verder onder de auto. Samen zorgen ze voor een onwrikbare situatie... als het goed is. En dat is het niet.

Wat mij verbaast in jou verhaal is, dat de trekhaak eerst wel goed gezeten heeft, maar door het trekken van een aanhangwagen inmiddels al 13 cm gezakt is. Maar op het filmpje zijn eigenlijk geen rare dingen te zien. De vraag is dus waar en waardoor die kanteling heeft kunnen plaatsvinden!
Ik zou ook zeggen: laat er een andere garage, nu van Peugeot, even naar kijken! Als die kunnen zien waar het probleem zit, heb je wel een sterk(er) verhaal bij de garage waar ze je trekhaak eronder gehangen hebben.

Citrorob

Re: Trekhaak van Bosal zakt in

Bericht door Citrorob » di 3 jul 2018 06:24

In het eerste bericht staat dat de kogel met 75kg 10cm zakt. Met minder dan 70kg nog 3 cm.....

Wonderbaarlijke komt de kogel blijkbaar weer omhoog bij een kleinere belasting.

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Trekhaak van Bosal zakt in

Bericht door RichTrip » di 3 jul 2018 07:16

Het zal zeker niet de oorzaak zijn, maar je ziet wel duidelijk dat het bedrijf welke de trekhaak heeft gemonteerd dit puur op routine heeft gedaan en zeker niet met het montagevoorschrift en/of de tekening er bij. De bouten en moeren op montagepunt C op de Bosal tekening zitten er verkeerd om in..... scratch.gif
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Trekhaak van Bosal zakt in

Bericht door JPGeetje » di 3 jul 2018 08:20

Betreft het misschien een auto met een schadehistorie aan de achterzijde.
Als deze niet vakkundig is herstelt, kunnen zich ook dit soort problemen voordoen.
Kan TS onder de auto kijken waar beweging plaatsvindt tijdens belasting van de haak?
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
nitro68
Berichten: 442
Lid geworden op: do 31 mei 2018 11:02

Re: Trekhaak van Bosal zakt in

Bericht door nitro68 » di 3 jul 2018 09:33

VIP Premium schreef:
ma 2 jul 2018 16:24
Op basis van deze foto van QTON, kun je al zien dat andere montagepunten niet goed zitten.

Afbeelding
Heb mijn eigen auto gemeten, daar zit de bovenkant knobbel op 45cm, auto collega (Quasqai) 47cm.
Weet niet of dat bij alle auto's zo een beetje het zelfde is, lijkt mij wel dat het rond die 45cm moet liggen.
RAV4 Hybride 4WD + Knaus 500FU "Exclusive"

Citrorob

Re: Trekhaak van Bosal zakt in

Bericht door Citrorob » di 3 jul 2018 09:37

Idd tussen de 43 en 47 cm is zo'n beetje standaard.

Gebruikersavatar
nitro68
Berichten: 442
Lid geworden op: do 31 mei 2018 11:02

Re: Trekhaak van Bosal zakt in

Bericht door nitro68 » di 3 jul 2018 09:42

Dat kan dat bedrijf die dat ding gemonteerd heeft toch ook meten en begrijpen dat er iets niet goed zit?
Kan maar niet begrijpen dat ze de schuld bij wie dan ook leggen en niet dat ding de brug op rijden en kijken wat de oorzaak is.
Een klant met zo een verhaal wegsturen is toch diep triest?
Vindt het maar een vreemde gang van zaken.
RAV4 Hybride 4WD + Knaus 500FU "Exclusive"

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Trekhaak van Bosal zakt in

Bericht door p_vingerhoets » di 3 jul 2018 10:04

Ik zie op het filmpje eigenlijk ook niets bijzonders of de bouten nu linksom of rechtsom gemonteerd zijn is niet van belang als ze maar vast zitten

Ook hoeft de de ronding omhoog naar de kogel niet precies haaks op het wegdek te staan.

Zitten de bouten vast waarmee de kogel aan de trekbalk vast zit de trekbalk zelf lijkt ook niet gekanteld te zijn kan die ook niet anders zouden de 2 stangen of hun montage verbogen moeten zijn.

De kogel meten naar de hoogte is leuk maar houdt er rekening mee dat als je een aanhanger eraan hangt de auto in zijn geheel zakt in de veren en dat de kogel dan uiterraard ook mee omlaag gaat dus dan kun je wel de kogelhoogt meten vanaf de grond maar de bumper is dan met dezelfde afstand gezakt

Ik weet niet hoe de veren van een peugeot tegenswoordig reageren onder belasting
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Trekhaak van Bosal zakt in

Bericht door meeder » di 3 jul 2018 10:07

Wat op de foto niet klopt is dat de bovenkant van de kogel niet vlak staat. De kogel heeft een vlak stukje aan de bovenkant en dat moet toch echt haaks op het wegdek staan. Dat de trekhaak zelf een rare bocht maakt staat daar los van.

Gebruikersavatar
nitro68
Berichten: 442
Lid geworden op: do 31 mei 2018 11:02

Re: Trekhaak van Bosal zakt in

Bericht door nitro68 » di 3 jul 2018 10:09

Ehhhh, we praten hier wel over een verschil van 13-15cm! verschil met andere auto's, dat is toch wel erg veel.
Meet die van je zelf maar eens.
Uiteraard veert de hele auto in als je er een caravan aan hangt, maar als je met -15cm begint komt die haak wel heel dicht bij de grond lijkt mij.
RAV4 Hybride 4WD + Knaus 500FU "Exclusive"

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Trekhaak van Bosal zakt in

Bericht door p_vingerhoets » di 3 jul 2018 10:13

Daar heb je gelijk in.@meeder Eerst maar eens kontroleren of de bouten van de kogel goed vast zitten. Is eigenlijk de enige plek waar een verdraaing van de kogel mogelijk is.

Elke merk en model kan een andere hoogte hebben is niet te vergelijken met elkaar alleen als je eenzelfde merk model neemt waarbij ook het merk trekhaak hetzelfde is dan zou je kunnen vergelijken, maar ook dan zul je verschillen meten naar gelang de auto gebruikt is door slijtage aan de vering en banden.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Trekhaak van Bosal zakt in

Bericht door deusjevo » di 3 jul 2018 10:16

Bevestigspunten zitten goed, kan er niet een productiefout in bocht van de haak zelf zitten, hij hangt nu echt te ver achterover en daardoor zit de kogel ook te laag.
Andere Bosal haak voor een Partner eronder laten zetten zou ik zeggen en kijken of dit scheelt.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Techn
Berichten: 1117
Lid geworden op: di 9 jan 2018 21:26

Re: Trekhaak van Bosal zakt in

Bericht door Techn » di 3 jul 2018 11:34

Ik ben bijna in staat om zelf te gaan kijken!!!

Dit kan toch niet??

Ik geef de schuld aan diegene die de haak heeft gemonteerd.
Het is bijna onmogelijk om dit verkeerd te monteren maar toch is hem dat waarschijnlijk gelukt


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Trekhaak van Bosal zakt in

Bericht door VIP » di 3 jul 2018 11:36

RE.gif

Lijkt mij niet dat het daar aan ligt. In het begin was de kogel wel goed qua hoogte schrijft TS.

Naderhand is de kogel pas gezakt.

Ik heb een 2nd opinion aangeboden (gratis) omdat ik voor 99,99% verwacht dat het te maken heeft met het vastzetten/zitten van de bouten/moeren. (omdat de trekhaak in het begin wel goed zat qua hoogte).
Porsche + Tabbert

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Trekhaak van Bosal zakt in

Bericht door p_vingerhoets » di 3 jul 2018 12:38

Tja hoe wil je zo'n trekhaak verkeert monteren scratch.gif
Lijkt me onmogelijk zonder dat de kogel op zijn kop komt te zitten en dan nog zou die niet moeten zakken als alles goed vast zit.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Trekhaak van Bosal zakt in

Bericht door deusjevo » di 3 jul 2018 13:15

RE.gif
Kan ik mij ook niet voorstellen, stel dat het tectyl op de montage punten niet goed verwijderd is voor montage dan kan er hoogstens een klein beetje speling in de ophangpunten komen, zoveel zakken kan niet maar er is gister toch al gechecked op de bevestiging, dan zou ik het toch in de haak zelf zoeken l.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

BasSwift
Berichten: 108
Lid geworden op: do 6 mar 2014 14:27
Locatie: Schiedam

Re: Trekhaak van Bosal zakt in

Bericht door BasSwift » di 3 jul 2018 13:25

ik zie in het pdf bestand 2 bouten zitten, als je er 1 mist gaat de kogel kantelen.

gr
Bas
Ford C-Max 1.6 Ecoboost 150 Pk 240Nm met Swift Toscane 490/2

Unplugged
Berichten: 640
Lid geworden op: wo 19 aug 2009 10:51
Locatie: Barneveld

Re: Trekhaak van Bosal zakt in

Bericht door Unplugged » di 3 jul 2018 13:59

Ik heb een screenshot en een stukje uit de handleiding naast elkaar gezet. Voor zover mogelijk: zoek de verschillen.
Helaas is er alleen aan de linkerkant gefilmd. Aan de rechterkant zou te zien geweest zijn of de kogel inderdaad met twee bouten aan de balk bevestigd is.

Desondanks heb ik het idee dat het er toch anders uitziet. Zo zie ik nu voor de stekkerdoos (van achter naar voren gezien) een gat zitten voor de bevestiging van de losbreekreminrichting. Volgens de tekening hoort die onder het achterste gat te zitten. Om zijn minst vreemd. Of kijk ik verkeerd?
Schermafdruk 2018-07-03 13.37.29.png

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Trekhaak van Bosal zakt in

Bericht door RichTrip » di 3 jul 2018 14:24

RE.gif
Je kijkt verkeerd, het gat links van de stekkerdoos is een gat welke in het ophangbeugeltje van de stekkerdoos zit.
De contouren van het gat t.b.v. de losbreekkabel zijn nog net te zien onder/achter het klepje van de stekkerdoos.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Unplugged
Berichten: 640
Lid geworden op: wo 19 aug 2009 10:51
Locatie: Barneveld

Re: Trekhaak van Bosal zakt in

Bericht door Unplugged » di 3 jul 2018 14:36

Ja, ik zie het.

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Trekhaak van Bosal zakt in

Bericht door Leentje » di 3 jul 2018 15:03

VIP Premium schreef:
ma 2 jul 2018 17:13
RE.gif

Geen reactie is niet goed, teveel schijnbaar ook niet knipoog.gif

TS start niet voor niets een topic op het forum,TS heeft een probleem en zoekt een oplossing, daar denken een aantal hier over mee.

Ik zou als ik nieuw ben op een forum, juist blij zijn dat medeforummers zo actief meedenken en me niet links laten liggen, ondanks dat TS gelijk met zo'n post komt binnenvallen.

Hoe dan ook op basis van de foto's blijf ik er bij dat de bouten niet goed vastzitten en twijfel ik ik niet aan Bosal of enig ander gerenomeerd trekhaakmerk ( Brink, Westfalia, ORIS enz).

Wat het ook nog kan zijn is dat bij montage de beschermingslaag/coating/tectyl van de auto op de plekken van de bevestigingsbouten niet is weggehaald en de bouten/moeren daardoor zijn losgekomen met als gevolg dat de trekhaak is ingezakt.
Sorry mijn berichtje had ik eerder aangemaakt en is op een of andere manier, door mijzelf, later alsnog geplaatst. Veel meedenkende reacties inmiddels. Zo herken ik het forum zeker!
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Trekhaak van Bosal zakt in

Bericht door p_vingerhoets » di 3 jul 2018 17:20

We zullen even moetten wachten tot TSer weer reageert en of die antwoorden kan geven op alle vragen.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gesloten

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”