Nog maar een keertje kogelduk

arnovariante

Re: Nog maar een keertje kogelduk

Bericht door arnovariante » za 16 jun 2018 12:40

Nou heb ik me toch de afgelopen jaren best verdiept in Amerikaanse pick ups, maar dit systeem was ik nog niet tegen gekomen.
Waarschijnlijk omdat ik me puur heb verdiept in het kopen en rijden van zo'n ding in ons kikkerlandje.
mrgreen.gif
Tongue weight distribution.
Als ik tijd heb morgen eens zoeken wat het is en hoe het 1/3 van het gewicht op de vooras krijgt.

Mees

Re: Nog maar een keertje kogelduk

Bericht door Mees » za 16 jun 2018 13:22

RE.gif Effe nabouwen met een Lego- of Mecanodoos.
Druk op de dissel en de hele combi is bijna zo stijf als een plank.
Ik kende het ook niet maar weet nog dat Ab het uitlegde toen ik het draadje over Australian RV's maakte.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Nog maar een keertje kogelduk

Bericht door meeder » za 16 jun 2018 13:23

Dit is toch wat jullie bedoelen?

https://youtu.be/6OpUdD_kDp8


Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Nog maar een keertje kogelduk

Bericht door JPGeetje » za 16 jun 2018 14:43

In dit filmpje kun je zien hoe de aanhanger met weight distribution wordt aangekoppelt
Waarschijnlijk dat de mensen die het nog niet kennen dan beter begrijpen hoe die krachten naar de voorwielen worden gedistribueerd.
Ook komt er nog effe een antislinger-tool in beeld wat de eenvoud zelf is en waarschijnlijk veel beter werkt dat de exemplaren die op de Europeese caravanmarkt gebruikt worden.
https://www.youtube.com/watch?v=iGd7NSX9w_M
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Driekske
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 21 jul 2013 15:51

Re: Nog maar een keertje kogelduk

Bericht door Driekske » za 16 jun 2018 18:23

Zag ik het nou goed dat de caravans in het filmpje niet geremd zijn? In ieder geval niet met een oplooprem zoals wij hier gewend zijn.......
Mazda CX5 2.5 GT-M AWD, Chateau Calista 390 TZF, Reich Easydriver 1.8 Basic mover. Dometic dakairco.

Gebruikersavatar
apejoekie
Berichten: 952
Lid geworden op: wo 13 mar 2013 13:48

Re: Nog maar een keertje kogelduk

Bericht door apejoekie » za 16 jun 2018 18:29

Die remmen worden aangestuurd via de remlichten. Hoe precies weet ik niet maar dat remt beter dan ons systeem.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Duitse degelijkheid getrokken door Zweedse hybrid dieselpower.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Nog maar een keertje kogelduk

Bericht door meeder » za 16 jun 2018 19:17

Het aansturen werkt tegenwoordig wel iets nauwkeuriger dan alleen via de remlichten. Er worden controllers geplaatst of die zitten af fabriek al in een auto die de remmen aansturen.

https://youtu.be/IYJvRZRHBk4

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Nog maar een keertje kogelduk

Bericht door Ab » za 16 jun 2018 21:02

Inderdaad. Ik ben er wel eens jaloers op.
Vergeleken met deze systemen voor stabilisatie, krachtenverdeling van de kogeldruk en remsysteem lopen we in Europa mijlenver achter.
Geen last met heetlopende remmen bergafwaarts, een veel strakker rijdende combinatie door veel verder naar achter geplaatste assen, en een echt werkende slingerbedwinger.
Waar wij het moeten doen met een alleen comfort verhogende stabilisator. Die weinig of niks helpt om een echte slingerbeweging tegen te gaan.
Hopelijk wordt de wetgever hier ook eens wakker..en houdt op met moeilijk doen over Amerikaanse koppelings en remsystemen..
Ik heb zelf ruim 20 jaar met een Amerikaanse trailer gereden..Illegaal, want niet door de keuring te krijgen.
Maar zo goed rijdend en remmend, dat ik dat ding absoluut niet kwijt wilde...alleen maar door gemauw van de ambtenarij.
In al die jaren 1 keer in een algehele verkeerscontrole terecht gekomen.
Remmentest en alle mogelijke controles.
Van de zeer ter zake kundige technische specialisten van de RP kreeg ik een compliment over de technische staat, en het remmen.
Maar wel een boete omdat het kenteken niet klopte.
En mocht daarna gewoon weer doorrijden. thumbup.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Nog maar een keertje kogelduk

Bericht door meeder » za 16 jun 2018 21:14

Vooral het remsysteem zal al veel schelen. Voor de rest moeten allemaal Amerikaanse pickups gaan rijden ;)

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Nog maar een keertje kogelduk

Bericht door Ab » za 16 jun 2018 22:45

Ja ..daar loopt het spaak.. mrgreen.gif
En dat is dan ook weer precies de reden waarom Europese caravan fabrikanten caravans zijn gaan bouwen zoals wij die kennen.
Daar is ook niet zoveel mis mee.
Door te bouwen met een lager zwaartepunt, Delta assen enz. gaat het met een lagere kogeldruk, mits goed beladen ook best redelijk goed.
Bij de meeste caravans, behalve de grotere, is de kogeldruk gelimiteerd tot 100 kg.
De meeste trekhaken op normale personenwagens zitten daar een stuk onder, soms zelfs maximaal 55 kg.
Wat ik heb willen aangeven, is dat het beter zou zijn als de kogeldruk veel hoger zou kunnen zijn.
Eigenlijk meer om de mening van een enkeling te bestrijden dat géén of heel lage kogeldruk ideaal zou zijn. stom.gif
Het is andersom..hoe hoger hoe beter.
Met mijn voorbeelden wil ik alleen maar aangeven dat het grootste deel van de wereld buiten Europa het daarmee eens is, en streeft naar
een minimale kogeldruk van 15 % of meer van het aanhangergewicht op de trekhaak.
Dat gaat hier niet in de meeste gevallen, met wat zwaardere aanhangers.
Maar er zoveel mogelijk naar streven om daar zo kort mogelijk in de buurt te komen kan ik iedereen aanraden.
En wat zou het mooi zijn als we hier ook de beschikking zouden krijgen over de systemen zoals hiervoor beschreven.
Vooral voor voorwiel aangedreven auto's zoals er zoveel van zijn.
Dan kan je een heel hoge kogeldruk terecht laten komen (voor een groot deel) op de aangedreven voorwielen. Net zoveel als je zelf wilt.
Klinkt gek..maar is echt waar.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

arnovariante

Re: Nog maar een keertje kogelduk

Bericht door arnovariante » zo 17 jun 2018 10:16

Zo dat was even een leerzaam ochtendje!
En ik hoefde niet eens zelf filmpjes te zoeken,!
Zoals ik al zei, ik had er nog niet van gehoord.
In eerste instantie was het me met die krachten door de weight distribution niet helemaal duidelijk.
Tot ik via via een Australisch filmpje tegen kwam waarbij ze zelfs het trekkende voertuig op een weegbrug zetten.
Ziet er trouwens wel flink "old skool" uit hoor, een paar flinke stalen balken en kettingen en gaan.
Tipysch Amerikaans als je het mij vraagt, make it heavy and big and it should be OK.
Maar het werkt!

Afbeelding

Re di Coppi
Berichten: 1439
Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47

Re: Nog maar een keertje kogelduk

Bericht door Re di Coppi » zo 17 jun 2018 10:36

RE.gif

Het verplaatsen van 'neerwaartse' krachten naar 'horizontale' krachten richting de voorwiel is mij ook nog niet duidelijk. Ik heb alle fimpjes gezien maar er wordt niet uitgelegd hoe die krachten naar voren verplaatst kan worden. Heb je een link van dat Australisch filmpje?
V60, Fendt Saphir 510 TFK

Jaco1
Berichten: 111
Lid geworden op: wo 26 jul 2017 17:52

Re: Nog maar een keertje kogelduk

Bericht door Jaco1 » zo 17 jun 2018 10:43

Bedankt Ab, duidelijke uitleg en, met deze constructie, wordt de hoge kogeldruk gewoon gebruik om de stabiliteit van de combinatie te verhogen.
Ik heb het filmpje gezien en begrijp nu ook wel waarom het hier niet toegepast wordt. Afgezien van het feit dat moderne personenauto's (op een enkel uitzondering na) geen chassis meer hebben: Als de gemiddelde rijbewijsbezitter geen lekkeband kan wisselen of een lampje kan (of wil) vervangen, denk ik dat het niet bevorderlijk is voor de verkeersveiligheid, als ze op deze wijze een caravan of aanhanger moeten aankoppelen.
Laten we het (voor de gemiddelde rijbewijs bezitter) hier maar zo simpel laten zoals het nu is, en wijzen op de voorschriften van de fabrikant. Dat is voor velen al te ingewikkeld, maar blijft een caravanvakantie wel voor velen bereikbaar. (we kunnen niet allemaal een pick-up rijden)
Dat men de massa's overschrijdt... Tja, we rijden ook wel een ietsjes sneller. Het is wel te hopen dat men dan beseft wat men aan het doen is, immers een TE zware kogeldruk zorgt voor lekker licht sturen...
Maar de meesten zijn gelukkig zuinig op hun sleurhutje, al is het maar om de vakantie te vieren zoals was bedacht.

PS: Met rijbewijsbezitter bedoel ik ook bestuurders die nooit met een aanhanger rijden of hebben gereden. Zij MOGEN het wel...
Laatst gewijzigd door Jaco1 op zo 17 jun 2018 11:08, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Nog maar een keertje kogelduk

Bericht door Jan van Vijven » zo 17 jun 2018 10:58

Re:
Waarom je daar een universitaire opleiding voor moet hebben begrijp ik niet?!?
Dat de B of C (zonder E) bestuurder minder slim zou zijn vind ik nu ook niet bepaald erg vriendelijk over komen.
Alle rijopleidingen besteden hier veel te weinig aandacht aan, dom of slim heeft er niets mee te maken.

Dat “Amerikaanse” systeem werkt gewoon simpel anders zouden zij er ook niet mee overweg kunnen :-)
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

arnovariante

Re: Nog maar een keertje kogelduk

Bericht door arnovariante » zo 17 jun 2018 11:16

RE.gif
Nou idd, als er een volk over het algemeen knap simpel is , is het het Amerikaanse volk wel.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Nog maar een keertje kogelduk

Bericht door meeder » zo 17 jun 2018 11:16

Gezien de Amerikaanse rijopleidingen mogen wij hier nog niet klagen ;-)

Maar het is gewoon werken met wat je tot je beschikking hebt.

Een moderner remsysteem zou al erg mooi zijn hier. Als je het dan ook via de CAN bus aan je auto kunt koppelen zodat het ESP direct in kan grijpen op het remsysteem van de aanhanger krijg je een mooi systeem denk ik. Trailer ESP hebben steeds meer auto's al en als je dan een geïntegreerd systeem hebt met de aanhanger kan het een stuk veiliger worden.

Jaco1
Berichten: 111
Lid geworden op: wo 26 jul 2017 17:52

Re: Nog maar een keertje kogelduk

Bericht door Jaco1 » zo 17 jun 2018 11:31

Fijn om op deze mooie zondag van u te vernemen dat ik minder slim ben. ( een rijbewijs B/C bezitter, die bij gratie van de Koning de categorie AM er bij heeft gekregen) Volgens mij kennen wij elkaar niet, althans, ik u niet. weenie.gif
Maar ik wil u er van op de hoogte brengen dat mijn moeder van 83, nog steeds ook haar rijbewijs B heeft, niet universitaire opgeleid is maar wel met een caravan MAG rijden. Haar zie ik even nog niet zo'n aanhanger aankoppelen en ook geen band verwisselen. (trouwens mijn buurman van 25 ook niet)
Misschien zijn er op deze wereld mensen die niet het zelfde zijn, niet zo handig en in andere omstandigheden leven dan u?
Is dat gebrek aan inlevingsvermogen misschien ook de reden waarom soms mensen op dit forum afgebrand worden, die met fietsen achterop toch lekker stabiel rijden?
Ik proef een hoog IWAB gehalte die EIGEN referentiekaders als norm stellen.

Ik wens u ook een fijne zondag.
Laatst gewijzigd door Jaco1 op zo 17 jun 2018 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Nog maar een keertje kogelduk

Bericht door Ab » zo 17 jun 2018 11:39

Je draait de zaak om. Jij twijfelt aan de verstandelijke vermogens van rijbewijs bezitters. Niet Jan.

Het systeem werkt hardstikke simpel hoor.
Tenzij je alle krachten tot op de kilo verdelen wilt..dan heb je de eerste keer een weegbrug of zo nodig.
Je kijkt hoeveel de auto naar beneden hangt met zijn kont.
Dan draai je dat omhoog met de steunpoot (neuswielen gelooft men niet in)
Tot alles mooi vlak staat.
Dan draai je nog een stuk verder, bevestig de kettingen met de snelsluiting, en laat het spul weer zakken.
Nog te ver doorgezakt? Herhalen en 1 schakeltje verder zetten.
Geen rocket science...zelfs ik kan het.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Jaco1
Berichten: 111
Lid geworden op: wo 26 jul 2017 17:52

Re: Nog maar een keertje kogelduk

Bericht door Jaco1 » zo 17 jun 2018 12:01

Ab schreef:
zo 17 jun 2018 11:39
Je draait de zaak om. Jij twijfelt aan de verstandelijke vermogens van rijbewijs bezitters. Niet Jan.
Ik twijfel niet aan de verstandelijke vermogens van rijbewijsbezitters. (Anders hadden ze het papiertje niet gehaald)
Ik verwoord alleen wat ik dagelijks op straat om mij heen ziet. Veel auto's met defecte verlichting, auto's langs de weg met een lekkeband. Kennelijk valt het niet meer op?
https://www.anwb.nl/wegenwacht/nieuws/2 ... lekke-band
In 2012 werden nog 75.000 banden gewisseld. Eind 2015 zal dat rond de 68.000 liggen. De praktijk leert dat in 12.500 gevallen reparatie ter plaatse niet mogelijk is, terwijl er ook geen reserveband aanwezig is.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Nog maar een keertje kogelduk

Bericht door Ab » zo 17 jun 2018 12:46

Dat heeft ook niks te maken met handigheid of niet van de automobilisten.
Maar meer met het feit dat reservewielen in onbruik geraakt zijn bij veel nieuwe auto's.
En dat er veel banden geplugd worden ter plaatse.
Een lampje vervangen is een ander verhaal.
Dat is steeds gecompliceerder geworden de laatste 20 jaar..
Maar beide items hebben dan weer niks met kogeldruk te maken.
Die moet zo hoog mogelijk zijn . mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Nog maar een keertje kogelduk

Bericht door deusjevo » zo 17 jun 2018 12:53

Jaco1 schreef:
zo 17 jun 2018 12:01

Ik twijfel niet aan de verstandelijke vermogens van rijbewijsbezitters. (Anders hadden ze het papiertje niet gehaald)
@Jaco1
Ik zit dagelijks op de weg maar gezien de capriolen die ik daar zie kan er helemaal geen verband tussen zijn. knipoog.gif

On topic:

@Ab:
Dit systeem is begrijp is niet geschikt voor de huidige personenauto’s, ken jij ook dat systeem met een stalen “bladveer” tussen dissel en trekauto, wat was hiervan de bedoeling?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Nog maar een keertje kogelduk

Bericht door Ab » zo 17 jun 2018 13:55

Het is wel degelijk geschikt voor ook personenwagens.
Het staat of valt echter met de degelijkheid van de bevestiging van de trekhaak. En de trekhaak zelf.
Daar mankeert het wel eens aan.
Dat is ook de reden dat sommige auto's maar bijv. 55 kg op de trekhaak mogen hebben vlgs de fabrikant.
Dan heeft het voor de trekhaakfabrikant ook geen zin om een heel stevige trekhaak te fabriceren.
Met het kogeldruk gewichtverdeel apparaat ( vrije vertaling knipoog.gif ) komt er een behoorlijke kracht op het laatste stukje van de trekhaak.
Dat moet ie wel kunnen hebben natuurlijk.
Het bladveren systeem wat je bedoeld (denk ik) werd heel lang geleden toegepast als anti slinger systeem.
Er zullen weinigen zijn die zich dat nog herinneren of er ooit mee gereden hebben schat ik.
Of er zelfs ooit van gehoord hebben. :lol:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Nog maar een keertje kogelduk

Bericht door meeder » zo 17 jun 2018 16:40

In de jaren 60 zat dit op caravans van Wilk.

Afbeelding


Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Nog maar een keertje kogelduk

Bericht door Micky » zo 17 jun 2018 18:13

RE.gif

slingerbedwinger mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”