Ik denk dat je oud wordt.
Nog maar een keertje kogelduk
-
- Berichten: 700
- Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22
Re: Nog maar een keertje kogelduk
RE.gif
ik hoop het, beste "koppelomvormer"
ik hoop het, beste "koppelomvormer"
Laatst gewijzigd door Micky op wo 13 jun 2018 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18818
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Nog maar een keertje kogelduk
RE.gif RE.gif
Ik hoop het wel voor hem...… Alleen zullen sommige dat hier niet meemaken.
Ik hoop het wel voor hem...… Alleen zullen sommige dat hier niet meemaken.
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Re: Nog maar een keertje kogelduk
Zo een jaar lid, dan moet ik eigenlijk mijn mond houden toch?ik vind dat geen boude uitspraak.. je bent net een jaar lid, vroeger was dat niet, duidelijk iets van de laatste tijd, jij kent je eigen uitspraken toch ook wel
Toen ik klein was, had ik een hut en een trekker
Nu heb ik een caravan en een auto.
Nu heb ik een caravan en een auto.
Re: Nog maar een keertje kogelduk
RE.gif
Absoluut niet, wellicht heb ik me anders geuit dan bedoelt of wellicht heb jij het anders gelezen dan bedoelt.
jij vind dat ik een gewaagde uitspraak doe omdat ik schrijf dat de laatste tijd..... afijn, dat gaat dus veel verder terug dan 1 jaar, maar iedereen heeft volgens mij evenveel recht hier om iets te plaatsen.
je kunt natuurlijk achter elke uitspraak wat zoeken
Absoluut niet, wellicht heb ik me anders geuit dan bedoelt of wellicht heb jij het anders gelezen dan bedoelt.
jij vind dat ik een gewaagde uitspraak doe omdat ik schrijf dat de laatste tijd..... afijn, dat gaat dus veel verder terug dan 1 jaar, maar iedereen heeft volgens mij evenveel recht hier om iets te plaatsen.
je kunt natuurlijk achter elke uitspraak wat zoeken
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18818
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Nog maar een keertje kogelduk
Zullen we weer on topic gaan?
Anders gaat er hier een slotje op.
Anders gaat er hier een slotje op.
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Re: Nog maar een keertje kogelduk
Wim geeft niks toe. Al vele jaren niet. Het is al die tijd al zijn stokpaardje. Wil het blijkbaar niet snappen.duwerke schreef: ↑wo 13 jun 2018 21:06RE.gif
Ik begrijp wel dat jullie volharden in het feit dat achterop niet de veiligste manier.
En dat heeft Wim volgens mij ook wel toe.
Maar het kan wel, ze verkopen het en er rijden zo veel caravans rond.
Kijk maar eens rond op de campings. Hoeveel kunnen er hun achterraam niet opendoen door dat fietsrek die er hangt.
Als ik hier sommige commentaren lees zou je denken dat mensen met een fietsrek achter op de caravan potentiële moordenaars zijn.
Potentiële moordenaars maak jij ervan..dat heb ik nergens gelezen.
Het kan. Niemand beweert dat het niet kan. Alleen raadt iedereen die wat van caravans afweet het af. ADAC ,Fendt, Anwb om maar een paar te noemen.
Maar om nu de kop in het zand te steken, en gewoon accepteren dat het span 20 % of meer inlevert aan stabiliteit en goede rijeigenschappen is gewoon dom te noemen.
Niks meer of minder.
Ook al rijdt het prima..er kan zich altijd een situatie voordoen dat je echt alles nodig hebt om het spul op de weg te houden.
Dan kan die 20 of 25 % ineens het verschil maken.
Ook het gewichtsverschil tussen 2 dezelfde combinaties waarvan de een fietsen achterop heeft en de ander niet speelt nog een grote rol.
Stel even: beide auto's leeg 1000 kg, beide caravans ook.
Auto 1 fietsen op het dak. Auto 2 fietsen achterop de caravan. Fietsendragers gelijk in gewicht..Verdere belading auto's en caravans gelijk.
Caravan 2 heeft 50 kg extra voorin nodig als contragewicht voor de fietsen. Bij caravan 1 kan die 50 kg eruit en in de auto. Verdere lading buiten beschouwing.
Dan krijg je:
Auto 1. Caravan 1. Auto 2. Caravan 2
1100 kg. 1000 kg. 1000 kg. 1100 kg
Ook dat maakt nog extra verschil in extreme situaties.
Ik hoef niet uit te leggen welke combinatie de beste is, en waar de auto het beste baas is over de caravan lijkt me.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Nog maar een keertje kogelduk
On topic;
Mijn kogeldruk is meestal 80 kg.
Mijn kogeldruk is meestal 80 kg.
Caravan die getrokken wordt door een auto
Re: Nog maar een keertje kogelduk
Dan heb je geen Volvo zeker.. Of het instructie boekje niet goed gelezen..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Nog maar een keertje kogelduk
Ik mag 100kg. kogeldruk met mijn combinatie (Volvo met een Sprite).
Mijn indeling is verre van ideaal. Frans bed achterin, toilet daarnaast. Onder het bed diverse spullen, gewicht van deze spullen zo verdeeld dat het zwaarste aan het voeteneind ligt dus dicht bij de as. Keuken zit links, op de as. De bank daarvoor zit de 10ltr boiler en de watertank. Veel gewicht links dus. Met het laden let ik hier goed op. Ik rijd rond met water in de tanks (niet vol, klotsen voel je niet). Wil namelijk niet op iedere camping mijn leidingen en boiler ontluchten.
Als ik met een beladen caravan rijd met een kogeldruk minder dan 90kg ben ik voorzichtig. Hij slingert niet maar voelt niet 'lekker' of stabiel. Met 105/110kg geeft de combinatie geen krimp.
Persoonlijk moet ik niet denken aan fietsen achterop. Zeker een beginnend caravan bestuurder (zou een nieuwe rijbewijs categorie moeten worden) wil ik adviseren om de kogeldruk maximaal te houden, zo min mogelijk gewicht na de as en de snelheid langzaam op te voeren naar waar jij je prettig bij voelt en wat op dat moment verantwoord en veilig is.
Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Mijn indeling is verre van ideaal. Frans bed achterin, toilet daarnaast. Onder het bed diverse spullen, gewicht van deze spullen zo verdeeld dat het zwaarste aan het voeteneind ligt dus dicht bij de as. Keuken zit links, op de as. De bank daarvoor zit de 10ltr boiler en de watertank. Veel gewicht links dus. Met het laden let ik hier goed op. Ik rijd rond met water in de tanks (niet vol, klotsen voel je niet). Wil namelijk niet op iedere camping mijn leidingen en boiler ontluchten.
Als ik met een beladen caravan rijd met een kogeldruk minder dan 90kg ben ik voorzichtig. Hij slingert niet maar voelt niet 'lekker' of stabiel. Met 105/110kg geeft de combinatie geen krimp.
Persoonlijk moet ik niet denken aan fietsen achterop. Zeker een beginnend caravan bestuurder (zou een nieuwe rijbewijs categorie moeten worden) wil ik adviseren om de kogeldruk maximaal te houden, zo min mogelijk gewicht na de as en de snelheid langzaam op te voeren naar waar jij je prettig bij voelt en wat op dat moment verantwoord en veilig is.
Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Duitse degelijkheid getrokken door Zweedse hybrid dieselpower.
Re: Nog maar een keertje kogelduk
Let op, dat is het max. opleggewicht vwb het het chassis.VIP Premium schreef: ↑wo 13 jun 2018 16:53Kwam net de sticker met de kogeldruk tegen in de ruimte van het reservewiel, 140 kilo.
Kijk ook even op je koppeling, grote kans dat die een lagere waarde aangeeft waar je je dan aan moet houden.
Het is een kwestie van de zwakste schakel die bepalend is.
Die schakels zijn.
Voorschriften trekauto
Voorschriften trekhaakfabrikant
Voorschriften (stabilisator)koppeling
Voorschriften caravanfabrikant (chassis)
De laagste van die waarden is maatgevend.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Re: Nog maar een keertje kogelduk
Onze auto KIA Niro mag 100kg hebben.
KIP geeft 75kg aan. dus daar probeer ik mij aan te houden.
Onderweg naar Kroatië hadden we twee E-bikes mee. één op de dissel en de andere in het midden van de caravan.
Meeste zware spullen (behalve de gasflessen!), accu's van de fietsen, voortent, boodschappen, etc. hadden we in de auto geladen.
Het was even een puzzel om tot een goede belading en kogeldruk te komen, maar is aardig gelukt.
De combinatie reed uiterst stabiel.
KIP geeft 75kg aan. dus daar probeer ik mij aan te houden.
Onderweg naar Kroatië hadden we twee E-bikes mee. één op de dissel en de andere in het midden van de caravan.
Meeste zware spullen (behalve de gasflessen!), accu's van de fietsen, voortent, boodschappen, etc. hadden we in de auto geladen.
Het was even een puzzel om tot een goede belading en kogeldruk te komen, maar is aardig gelukt.
De combinatie reed uiterst stabiel.
Kip Grey Line 44 TDB Special 2006
Kia Niro Dynamic Line (Hybride trekpaardje)
Moeizame wegen leiden vaak naar de mooiste bestemmingen
Kia Niro Dynamic Line (Hybride trekpaardje)
Moeizame wegen leiden vaak naar de mooiste bestemmingen
Re: Nog maar een keertje kogelduk
Dat geloof ik direkt.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Nog maar een keertje kogelduk
JPGeetje schreef: ↑vr 15 jun 2018 09:45Let op, dat is het max. opleggewicht vwb het het chassis.VIP Premium schreef: ↑wo 13 jun 2018 16:53Kwam net de sticker met de kogeldruk tegen in de ruimte van het reservewiel, 140 kilo.
Kijk ook even op je koppeling, grote kans dat die een lagere waarde aangeeft waar je je dan aan moet houden.
Het is een kwestie van de zwakste schakel die bepalend is.
Die schakels zijn.
Voorschriften trekauto
Voorschriften trekhaakfabrikant
Voorschriften (stabilisator)koppeling
Voorschriften caravanfabrikant (chassis)
De laagste van die waarden is maatgevend.
Dat weet ik, wilde alleen informatief het gewicht vermelden.
Porsche + Tabbert
Re: Nog maar een keertje kogelduk
Ik zou niet meer reageren, maar hier kan ik, denk ik, wat van leren, dus sorry!
Mogelijk bekijk ik het vanuit een ander referentiekader?
Hoe doen die gasten dat toch! De kogeldruk op een trekhaak verdelen over de voor en achteras. Ik heb mij rot gezocht op Google, maar bij towbar kom ik alleen maar plaatjes tegen van koppelingen achter de auto, nabij de achterbumper.(net als "onze" trekhaken) Hoe krijgen ze die kogeldruk dan tóch op de vooras.Ab schreef: ↑zo 10 jun 2018 13:08Voor de geïnteresseerden..
Hier in Nederland zijn wij erg beperkt in het te trekken gewicht. Het algemeen geldend advies is max 75 % van het gewicht van de personenauto.
Voor caravans dan. Een platte lage aanhanger kan best zwaarder zijn.
Dit rijmt niet met bijv. mijn auto. In het land van herkomst mag er 5500 kg achter. Eigen gewicht iets van 2600 kg.
Dezelfde auto met zwaardere veren en assen mag meer dan 10000 kg trekken.
Dat is mogelijk door een heel andere trekhaak constructie.
Hierbij kan een kogeldruk van 1500 (!) kg gehanteerd worden.
Die wordt door de trekhaak verdeeld op 1 derde van dat gewicht op de achteras, 1 derde op de voor as van de trekkende pick-up, en 1 derde gaat naar de assen van de getrokken caravan of aanhanger.
Op deze wijze zijn dergelijke zeer hoge trekgewichten veilig te trekken. Beter kan het niet.
Uiteraard is het remsysteem geen lullige oplooprem, maar dit terzijde.
Jammer dat dit in Europa niet mogelijk is door de wetgeving hier.
De Yanks bewijzen al jaren dat het anders kan.
Mits je maar genoeg kogeldruk hebt Sunline
Mogelijk bekijk ik het vanuit een ander referentiekader?
-
- Berichten: 1260
- Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
- Locatie: Best
Re: Nog maar een keertje kogelduk
Ik vermoed dat er een andere trekhaakconstruktie onder zit die zwaarder uitgevoerd is en ook aan het chassis vast zit met extra stangen naar voren
Hierdoor zal de kogeldruk wel wat hoger kunnen zijn maar 1500 kg lijkt me ook veel.
Uit het hele verhaal zou ik dan eerder denken aan een kogelkoppeling die in de laadbak zit dus voor de achteras en dan kan het wel
Is dus eigenlijk geen koppelschotel dus geen fifth wheeler maar een "gewone " kogelkoppeling in verzwaarde uitvoering
Hierdoor zal de kogeldruk wel wat hoger kunnen zijn maar 1500 kg lijkt me ook veel.
Uit het hele verhaal zou ik dan eerder denken aan een kogelkoppeling die in de laadbak zit dus voor de achteras en dan kan het wel
Is dus eigenlijk geen koppelschotel dus geen fifth wheeler maar een "gewone " kogelkoppeling in verzwaarde uitvoering
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007
Re: Nog maar een keertje kogelduk
RE.gif RE.gif
Kijk eens goed naar de foto, als je hem vergroot hebt.
De twee zwarte stangen links en rechts van de dissel.
-- Bij de trekhaak is er een verticaal gedeelte
-- Aan de achterzijde trekt de ketting (met een mechanisme waar een stang als hefboom op gaat) hem erg strak.
Zie je het hoogte verschil tussen
-- de trekhaak-knobbel
-- en die zwarte stang bij de trekhaak?
Kan je het je voorstellen dat de boel niet zomaar doorzakt met 200kg kogeldruk?
De caravan is een 'verlengde' geworden van de trekauto...... 'aangrijpingspunt' ligt dus ook elders (voorlijker). Let ook eens op de kruislingse ketting, voor het geval de boel afbreekt
en de elektrische 'losbreekremkabel'....
Kijk eens goed naar de foto, als je hem vergroot hebt.
De twee zwarte stangen links en rechts van de dissel.
-- Bij de trekhaak is er een verticaal gedeelte
-- Aan de achterzijde trekt de ketting (met een mechanisme waar een stang als hefboom op gaat) hem erg strak.
Zie je het hoogte verschil tussen
-- de trekhaak-knobbel
-- en die zwarte stang bij de trekhaak?
Kan je het je voorstellen dat de boel niet zomaar doorzakt met 200kg kogeldruk?
De caravan is een 'verlengde' geworden van de trekauto...... 'aangrijpingspunt' ligt dus ook elders (voorlijker). Let ook eens op de kruislingse ketting, voor het geval de boel afbreekt
en de elektrische 'losbreekremkabel'....
Laatst gewijzigd door Mees op vr 15 jun 2018 20:27, 5 keer totaal gewijzigd.
Re: Nog maar een keertje kogelduk
Op deze manier kunnen pick ups veel meer kogeldruk hebben.
Google maar eens op "goose neck".
Nu drukt de caravan niet helemaal achterop de auto maar veel verder naar voren.
Google maar eens op "goose neck".
Nu drukt de caravan niet helemaal achterop de auto maar veel verder naar voren.
Re: Nog maar een keertje kogelduk
Dit is het soort trailer wat erbij hoort.
Met de wielen bijna helemaal achteraan.
Zo wordt de kogeldruk natuurlijk erg hoog.
Met de wielen bijna helemaal achteraan.
Zo wordt de kogeldruk natuurlijk erg hoog.
Re: Nog maar een keertje kogelduk
Maar wel erg stabiel.
Re: Nog maar een keertje kogelduk
Kijk, ik moet natuurlijk een beetje voorzichtig zijn hoe ik het neer zet. Voor je het weet wordt je beticht van rellen, krijg je klop omdat je nog geen jaar forumlid ben of schiet men in de verdediging door te stellen dat er geen onwaarheden op dit forum staan. Het is alleen jammer dat men berichten post die in mijn ogen niet helemaal correct zijn en je vraagt uitleg dat het dan ijzig stil wordt.... Ik sluit niet uit dat ik op een verkeerd spoor zit doordat ik vanuit mijn referentiekader kijkt, en dan is het juist fijn om het vanuit het juiste perspectief te kunnen bekijken.
Net zoals nu wordt er weer, vanuit de beste wil, gereageerd maar wordt er geen antwoordt gegeven. Mees komt met een plaatje van een erg ingewikkeld iets maar waarbij er altijd een beweging mogelijk moet zijn in alle richtingen. Anders kan je nooit een bocht maken of over een drempel rijden. Dus drukt de dissel achter de achteras waardoor er nooit op de vooras druk uitgeoefend kan worden. Is dat wel zo, (dat was de vraagstelling) hoe doen ze dat.
In de reactie van Arnovariante wordt Gooseneck hitch getoond. Vrij vertaal een zwanehalskoppeling. dit is geen trekhaak waar Ab het over heeft maar een variant op een opleggerkoppeling. Het lijkt mij ook vrij lastig om een Hobby 640 achter te hangen. enn.. Ab heeft het NIET over OPLEGGERS.
Maar in ieder geval bedankt voor de goedbedoelde reacties, maar ben toch benieuwd hoe Ab dan zo'n hoge kogeldruk op een trekhaak krijg met waarbij 2/3 van de caravanmassa op zijn auto drukt met zij Fendt.
Net zoals nu wordt er weer, vanuit de beste wil, gereageerd maar wordt er geen antwoordt gegeven. Mees komt met een plaatje van een erg ingewikkeld iets maar waarbij er altijd een beweging mogelijk moet zijn in alle richtingen. Anders kan je nooit een bocht maken of over een drempel rijden. Dus drukt de dissel achter de achteras waardoor er nooit op de vooras druk uitgeoefend kan worden. Is dat wel zo, (dat was de vraagstelling) hoe doen ze dat.
In de reactie van Arnovariante wordt Gooseneck hitch getoond. Vrij vertaal een zwanehalskoppeling. dit is geen trekhaak waar Ab het over heeft maar een variant op een opleggerkoppeling. Het lijkt mij ook vrij lastig om een Hobby 640 achter te hangen. enn.. Ab heeft het NIET over OPLEGGERS.
Maar in ieder geval bedankt voor de goedbedoelde reacties, maar ben toch benieuwd hoe Ab dan zo'n hoge kogeldruk op een trekhaak krijg met waarbij 2/3 van de caravanmassa op zijn auto drukt met zij Fendt.
Re: Nog maar een keertje kogelduk
Ff goed lezen Jaco.
Nergens beweert Ab dat de door hem geschetste situatie slaat op zijn eigen Fendt.
En daarom plaats ik foto's die volgens mij wel op de door Ab geschetste situatie slaan.
Alhoewel 1/3 op de vooras en 1/3 op de achteras moeilijk wordt als de "hitch" ongeveer boven de achteras bevestigd wordt.
Er zijn ook schotels in de handel voor Pick ups, misschien dat die nog wat verder naar voren bevestigd worden.
Nu ik even terug lees blijkt dat mijn reacties met Gooseneck foto's bedoeld is als antwoord op jouw vragen/opmerkingen.
Waarom je nu dan toch opmerkingen over gewone caravans die niet op een Gooseneck kunnen (DUH) erbij haalt is mij een raadsel.
Jou vraag over hoe Pick ups kogeldruk op de vooras krijgen en of er andere mogelijkheden zijn voor towbar is beantwoord met mijn foto's.
Graag gedaan!
Nergens beweert Ab dat de door hem geschetste situatie slaat op zijn eigen Fendt.
En daarom plaats ik foto's die volgens mij wel op de door Ab geschetste situatie slaan.
Alhoewel 1/3 op de vooras en 1/3 op de achteras moeilijk wordt als de "hitch" ongeveer boven de achteras bevestigd wordt.
Er zijn ook schotels in de handel voor Pick ups, misschien dat die nog wat verder naar voren bevestigd worden.
Nu ik even terug lees blijkt dat mijn reacties met Gooseneck foto's bedoeld is als antwoord op jouw vragen/opmerkingen.
Waarom je nu dan toch opmerkingen over gewone caravans die niet op een Gooseneck kunnen (DUH) erbij haalt is mij een raadsel.
Jou vraag over hoe Pick ups kogeldruk op de vooras krijgen en of er andere mogelijkheden zijn voor towbar is beantwoord met mijn foto's.
Graag gedaan!
Re: Nog maar een keertje kogelduk
Ik heb het nooit over Gooseneck of andere opleggers gehad.
Ook niet over mijn eigen Fendt, daar hanteer ik 105-110 kg kogeldruk.
Echt alleen over kogeldruk.
En inderdaad..over kogeldrukken op de trekhaak..en dan bedoel ik dat ding wat achteraan de auto zit.
De hoge kogeldrukken worden door de Yanks, overigens ook door de Canadezen en Australiërs en nog andere delen van de wereld verdeeld over de voorwielen, achterwielen en aanhangerwielen.
Gewoon op de trekhaak. ( dat ding achter de auto dus)
Dat kan, omdat pick-up trucks altijd een echt chassis hebben, 2 stevige chassisbalken die onder de gehele auto doorlopen.
Daaraan kan je een heel sterke trekhaak konstruktie bevestigen.
Daar hebben ze 4 of 5 verschillende klassen in.
De 2 hoogste klasses kogel kunnen voorzien worden van een zgn. "tongue weight distribution hitch "
Aan de bevestiging van de kogel wordt dan een sterk stuk staal geschroefd.
Daaraan bevestigd 2 heel sterke stalen veren, die meedraaien in bochten.
Die steken naar achteren, aan beide kanten onder of naast de (ook sterke) dissel van de aanhanger of caravan.
Vervolgens worden die 2 sterke veren opgetild, met een kracht, zodanig dat 1/3 van het aanhangergewicht op de voorwielen van de auto terecht komt.
Daarna wordt het geheel afgesteund aan de dissel.
Wat er dus gebeurt, is dat hierdoor de achterwielen als het ware opgetild worden.
Daardoor komt er weer 1/3 van het gewicht op de as (sen) van de aanhanger.
En ook 1/3 op de achteras van de auto.
Alle gewicht van de kogeldruk prachtig mooi verdeeld over 3 assen, en zonder dat de kont van de trekker naar beneden hangt.
Zo werkt het in grote lijnen. Meeder plaatste al eens een foto van een vergelijkbare trekhaak.
Hierdoor is een heel hoge kogeldruk mogelijk.
Echt honderden kilo's.
Heel verhaal..maar ik hoop dat het zo duidelijk is.
Btw..hulpveren zijn hierdoor ook overbodig.
Ook niet over mijn eigen Fendt, daar hanteer ik 105-110 kg kogeldruk.
Echt alleen over kogeldruk.
En inderdaad..over kogeldrukken op de trekhaak..en dan bedoel ik dat ding wat achteraan de auto zit.
De hoge kogeldrukken worden door de Yanks, overigens ook door de Canadezen en Australiërs en nog andere delen van de wereld verdeeld over de voorwielen, achterwielen en aanhangerwielen.
Gewoon op de trekhaak. ( dat ding achter de auto dus)
Dat kan, omdat pick-up trucks altijd een echt chassis hebben, 2 stevige chassisbalken die onder de gehele auto doorlopen.
Daaraan kan je een heel sterke trekhaak konstruktie bevestigen.
Daar hebben ze 4 of 5 verschillende klassen in.
De 2 hoogste klasses kogel kunnen voorzien worden van een zgn. "tongue weight distribution hitch "
Aan de bevestiging van de kogel wordt dan een sterk stuk staal geschroefd.
Daaraan bevestigd 2 heel sterke stalen veren, die meedraaien in bochten.
Die steken naar achteren, aan beide kanten onder of naast de (ook sterke) dissel van de aanhanger of caravan.
Vervolgens worden die 2 sterke veren opgetild, met een kracht, zodanig dat 1/3 van het aanhangergewicht op de voorwielen van de auto terecht komt.
Daarna wordt het geheel afgesteund aan de dissel.
Wat er dus gebeurt, is dat hierdoor de achterwielen als het ware opgetild worden.
Daardoor komt er weer 1/3 van het gewicht op de as (sen) van de aanhanger.
En ook 1/3 op de achteras van de auto.
Alle gewicht van de kogeldruk prachtig mooi verdeeld over 3 assen, en zonder dat de kont van de trekker naar beneden hangt.
Zo werkt het in grote lijnen. Meeder plaatste al eens een foto van een vergelijkbare trekhaak.
Hierdoor is een heel hoge kogeldruk mogelijk.
Echt honderden kilo's.
Heel verhaal..maar ik hoop dat het zo duidelijk is.
Btw..hulpveren zijn hierdoor ook overbodig.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Nog maar een keertje kogelduk
RE.gif Wat een geluk, dat jij eerder tijd had om te tikken dan ik
Bedankt voor de uitleg bij mijn foto enkele postings terug
Nog eentje voor de liefhebbers....
Bedankt voor de uitleg bij mijn foto enkele postings terug
Nog eentje voor de liefhebbers....