Nog maar een keertje kogelduk

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Nog maar een keertje kogelduk

Bericht door Peter 1969 » wo 13 jun 2018 22:09

Micky schreef:
wo 13 jun 2018 22:05
RE.gif

, vroeger was dat niet, duidelijk iets van de laatste tijd
Ik denk dat je oud wordt.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Nog maar een keertje kogelduk

Bericht door Micky » wo 13 jun 2018 22:10

RE.gif

thumbup.gif ik hoop het, beste "koppelomvormer" knipoog.gif awhoea.gif awhoea.gif
Laatst gewijzigd door Micky op wo 13 jun 2018 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Nog maar een keertje kogelduk

Bericht door Hobby Linka » wo 13 jun 2018 22:11

RE.gif RE.gif

Ik hoop het wel voor hem...… Alleen zullen sommige dat hier niet meemaken.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Rene_13
Berichten: 1001
Lid geworden op: zo 21 mei 2017 15:48

Re: Nog maar een keertje kogelduk

Bericht door Rene_13 » wo 13 jun 2018 22:14

ik vind dat geen boude uitspraak.. je bent net een jaar lid, vroeger was dat niet, duidelijk iets van de laatste tijd, jij kent je eigen uitspraken toch ook wel
Zo een jaar lid, dan moet ik eigenlijk mijn mond houden toch?
Toen ik klein was, had ik een hut en een trekker
Nu heb ik een caravan en een auto.
thumbup.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Nog maar een keertje kogelduk

Bericht door Micky » wo 13 jun 2018 22:18

RE.gif

Absoluut niet, wellicht heb ik me anders geuit dan bedoelt of wellicht heb jij het anders gelezen dan bedoelt.
jij vind dat ik een gewaagde uitspraak doe omdat ik schrijf dat de laatste tijd..... afijn, dat gaat dus veel verder terug dan 1 jaar, maar iedereen heeft volgens mij evenveel recht hier om iets te plaatsen.

je kunt natuurlijk achter elke uitspraak wat zoeken knipoog.gif

aflower.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Nog maar een keertje kogelduk

Bericht door Hobby Linka » wo 13 jun 2018 22:19

Zullen we weer on topic gaan?

Anders gaat er hier een slotje op.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Nog maar een keertje kogelduk

Bericht door Ab » wo 13 jun 2018 23:23

duwerke schreef:
wo 13 jun 2018 21:06
RE.gif
Ik begrijp wel dat jullie volharden in het feit dat achterop niet de veiligste manier.
En dat heeft Wim volgens mij ook wel toe.
Maar het kan wel, ze verkopen het en er rijden zo veel caravans rond.
Kijk maar eens rond op de campings. Hoeveel kunnen er hun achterraam niet opendoen door dat fietsrek die er hangt.
Als ik hier sommige commentaren lees zou je denken dat mensen met een fietsrek achter op de caravan potentiële moordenaars zijn.
Wim geeft niks toe. Al vele jaren niet. Het is al die tijd al zijn stokpaardje. Wil het blijkbaar niet snappen.
Potentiële moordenaars maak jij ervan..dat heb ik nergens gelezen.
Het kan. Niemand beweert dat het niet kan. Alleen raadt iedereen die wat van caravans afweet het af. ADAC ,Fendt, Anwb om maar een paar te noemen.
Maar om nu de kop in het zand te steken, en gewoon accepteren dat het span 20 % of meer inlevert aan stabiliteit en goede rijeigenschappen is gewoon dom te noemen.
Niks meer of minder.
Ook al rijdt het prima..er kan zich altijd een situatie voordoen dat je echt alles nodig hebt om het spul op de weg te houden.
Dan kan die 20 of 25 % ineens het verschil maken.
Ook het gewichtsverschil tussen 2 dezelfde combinaties waarvan de een fietsen achterop heeft en de ander niet speelt nog een grote rol.
Stel even: beide auto's leeg 1000 kg, beide caravans ook.
Auto 1 fietsen op het dak. Auto 2 fietsen achterop de caravan. Fietsendragers gelijk in gewicht..Verdere belading auto's en caravans gelijk.
Caravan 2 heeft 50 kg extra voorin nodig als contragewicht voor de fietsen. Bij caravan 1 kan die 50 kg eruit en in de auto. Verdere lading buiten beschouwing.
Dan krijg je:

Auto 1. Caravan 1. Auto 2. Caravan 2
1100 kg. 1000 kg. 1000 kg. 1100 kg
Ook dat maakt nog extra verschil in extreme situaties.
Ik hoef niet uit te leggen welke combinatie de beste is, en waar de auto het beste baas is over de caravan lijkt me.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7068
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Nog maar een keertje kogelduk

Bericht door karelV » wo 13 jun 2018 23:24

On topic;
Mijn kogeldruk is meestal 80 kg. mrgreen.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Nog maar een keertje kogelduk

Bericht door Ab » wo 13 jun 2018 23:29

Dan heb je geen Volvo zeker.. mrgreen.gif Of het instructie boekje niet goed gelezen.. :lol:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7068
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Nog maar een keertje kogelduk

Bericht door karelV » wo 13 jun 2018 23:30

RE.gif

:lol: :lol: :lol: thumbup.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
apejoekie
Berichten: 952
Lid geworden op: wo 13 mar 2013 13:48

Re: Nog maar een keertje kogelduk

Bericht door apejoekie » vr 15 jun 2018 06:31

Ik mag 100kg. kogeldruk met mijn combinatie (Volvo met een Sprite).

Mijn indeling is verre van ideaal. Frans bed achterin, toilet daarnaast. Onder het bed diverse spullen, gewicht van deze spullen zo verdeeld dat het zwaarste aan het voeteneind ligt dus dicht bij de as. Keuken zit links, op de as. De bank daarvoor zit de 10ltr boiler en de watertank. Veel gewicht links dus. Met het laden let ik hier goed op. Ik rijd rond met water in de tanks (niet vol, klotsen voel je niet). Wil namelijk niet op iedere camping mijn leidingen en boiler ontluchten.

Als ik met een beladen caravan rijd met een kogeldruk minder dan 90kg ben ik voorzichtig. Hij slingert niet maar voelt niet 'lekker' of stabiel. Met 105/110kg geeft de combinatie geen krimp.

Persoonlijk moet ik niet denken aan fietsen achterop. Zeker een beginnend caravan bestuurder (zou een nieuwe rijbewijs categorie moeten worden) wil ik adviseren om de kogeldruk maximaal te houden, zo min mogelijk gewicht na de as en de snelheid langzaam op te voeren naar waar jij je prettig bij voelt en wat op dat moment verantwoord en veilig is.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Duitse degelijkheid getrokken door Zweedse hybrid dieselpower.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Nog maar een keertje kogelduk

Bericht door JPGeetje » vr 15 jun 2018 09:45

VIP Premium schreef:
wo 13 jun 2018 16:53
Kwam net de sticker met de kogeldruk tegen in de ruimte van het reservewiel, 140 kilo.
Let op, dat is het max. opleggewicht vwb het het chassis.
Kijk ook even op je koppeling, grote kans dat die een lagere waarde aangeeft waar je je dan aan moet houden.
Het is een kwestie van de zwakste schakel die bepalend is.
Die schakels zijn.
Voorschriften trekauto
Voorschriften trekhaakfabrikant
Voorschriften (stabilisator)koppeling
Voorschriften caravanfabrikant (chassis)
De laagste van die waarden is maatgevend.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Roland54
Berichten: 437
Lid geworden op: za 24 mar 2018 15:20
Locatie: Noord Holland

Re: Nog maar een keertje kogelduk

Bericht door Roland54 » vr 15 jun 2018 11:47

Onze auto KIA Niro mag 100kg hebben.
KIP geeft 75kg aan. dus daar probeer ik mij aan te houden.
Onderweg naar Kroatië hadden we twee E-bikes mee. één op de dissel en de andere in het midden van de caravan.
Meeste zware spullen (behalve de gasflessen!), accu's van de fietsen, voortent, boodschappen, etc. hadden we in de auto geladen.
Het was even een puzzel om tot een goede belading en kogeldruk te komen, maar is aardig gelukt.
De combinatie reed uiterst stabiel.
Kip Grey Line 44 TDB Special 2006
Kia Niro Dynamic Line (Hybride trekpaardje)
Moeizame wegen leiden vaak naar de mooiste bestemmingen

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Nog maar een keertje kogelduk

Bericht door Ab » vr 15 jun 2018 12:56

Dat geloof ik direkt.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Nog maar een keertje kogelduk

Bericht door VIP » vr 15 jun 2018 16:29

JPGeetje schreef:
vr 15 jun 2018 09:45
VIP Premium schreef:
wo 13 jun 2018 16:53
Kwam net de sticker met de kogeldruk tegen in de ruimte van het reservewiel, 140 kilo.
Let op, dat is het max. opleggewicht vwb het het chassis.
Kijk ook even op je koppeling, grote kans dat die een lagere waarde aangeeft waar je je dan aan moet houden.
Het is een kwestie van de zwakste schakel die bepalend is.
Die schakels zijn.
Voorschriften trekauto
Voorschriften trekhaakfabrikant
Voorschriften (stabilisator)koppeling
Voorschriften caravanfabrikant (chassis)
De laagste van die waarden is maatgevend.

Dat weet ik, wilde alleen informatief het gewicht vermelden.
Porsche + Tabbert

Jaco1
Berichten: 111
Lid geworden op: wo 26 jul 2017 17:52

Re: Nog maar een keertje kogelduk

Bericht door Jaco1 » vr 15 jun 2018 18:34

Ik zou niet meer reageren, maar hier kan ik, denk ik, wat van leren, dus sorry!
Ab schreef:
zo 10 jun 2018 13:08
Voor de geïnteresseerden..
Hier in Nederland zijn wij erg beperkt in het te trekken gewicht. Het algemeen geldend advies is max 75 % van het gewicht van de personenauto.
Voor caravans dan. Een platte lage aanhanger kan best zwaarder zijn.

Dit rijmt niet met bijv. mijn auto. In het land van herkomst mag er 5500 kg achter. Eigen gewicht iets van 2600 kg.
Dezelfde auto met zwaardere veren en assen mag meer dan 10000 kg trekken.
Dat is mogelijk door een heel andere trekhaak constructie.
Hierbij kan een kogeldruk van 1500 (!) kg gehanteerd worden.
Die wordt door de trekhaak verdeeld op 1 derde van dat gewicht op de achteras, 1 derde op de voor as van de trekkende pick-up, en 1 derde gaat naar de assen van de getrokken caravan of aanhanger.
Op deze wijze zijn dergelijke zeer hoge trekgewichten veilig te trekken. Beter kan het niet.
Uiteraard is het remsysteem geen lullige oplooprem, maar dit terzijde.
Jammer dat dit in Europa niet mogelijk is door de wetgeving hier.
De Yanks bewijzen al jaren dat het anders kan.
Mits je maar genoeg kogeldruk hebt Sunline awhoea.gif
Hoe doen die gasten dat toch! De kogeldruk op een trekhaak verdelen over de voor en achteras. Ik heb mij rot gezocht op Google, maar bij towbar kom ik alleen maar plaatjes tegen van koppelingen achter de auto, nabij de achterbumper.(net als "onze" trekhaken) Hoe krijgen ze die kogeldruk dan tóch op de vooras.
Mogelijk bekijk ik het vanuit een ander referentiekader?

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Nog maar een keertje kogelduk

Bericht door p_vingerhoets » vr 15 jun 2018 19:13

Ik vermoed dat er een andere trekhaakconstruktie onder zit die zwaarder uitgevoerd is en ook aan het chassis vast zit met extra stangen naar voren

Hierdoor zal de kogeldruk wel wat hoger kunnen zijn maar 1500 kg lijkt me ook veel.
Uit het hele verhaal zou ik dan eerder denken aan een kogelkoppeling die in de laadbak zit dus voor de achteras en dan kan het wel

Is dus eigenlijk geen koppelschotel dus geen fifth wheeler maar een "gewone " kogelkoppeling in verzwaarde uitvoering
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Mees

Re: Nog maar een keertje kogelduk

Bericht door Mees » vr 15 jun 2018 19:35

RE.gif RE.gif
Kijk eens goed naar de foto, als je hem vergroot hebt.
De twee zwarte stangen links en rechts van de dissel.
-- Bij de trekhaak is er een verticaal gedeelte
-- Aan de achterzijde trekt de ketting (met een mechanisme waar een stang als hefboom op gaat) hem erg strak.
Zie je het hoogte verschil tussen
-- de trekhaak-knobbel
-- en die zwarte stang bij de trekhaak?

Kan je het je voorstellen dat de boel niet zomaar doorzakt met 200kg kogeldruk?
De caravan is een 'verlengde' geworden van de trekauto...... 'aangrijpingspunt' ligt dus ook elders (voorlijker).
P1190462.jpg
Let ook eens op de kruislingse ketting, voor het geval de boel afbreekt
en de elektrische 'losbreekremkabel'....
Laatst gewijzigd door Mees op vr 15 jun 2018 20:27, 5 keer totaal gewijzigd.

arnovariante

Re: Nog maar een keertje kogelduk

Bericht door arnovariante » vr 15 jun 2018 19:40

Op deze manier kunnen pick ups veel meer kogeldruk hebben.
Google maar eens op "goose neck".
Nu drukt de caravan niet helemaal achterop de auto maar veel verder naar voren.

Afbeelding

arnovariante

Re: Nog maar een keertje kogelduk

Bericht door arnovariante » vr 15 jun 2018 19:53

Dit is het soort trailer wat erbij hoort.
Met de wielen bijna helemaal achteraan.
Zo wordt de kogeldruk natuurlijk erg hoog.

Afbeelding

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Nog maar een keertje kogelduk

Bericht door meeder » vr 15 jun 2018 20:22

Maar wel erg stabiel.

Jaco1
Berichten: 111
Lid geworden op: wo 26 jul 2017 17:52

Re: Nog maar een keertje kogelduk

Bericht door Jaco1 » za 16 jun 2018 10:32

Kijk, ik moet natuurlijk een beetje voorzichtig zijn hoe ik het neer zet. Voor je het weet wordt je beticht van rellen, krijg je klop omdat je nog geen jaar forumlid ben of schiet men in de verdediging door te stellen dat er geen onwaarheden op dit forum staan. Het is alleen jammer dat men berichten post die in mijn ogen niet helemaal correct zijn en je vraagt uitleg dat het dan ijzig stil wordt.... Ik sluit niet uit dat ik op een verkeerd spoor zit doordat ik vanuit mijn referentiekader kijkt, en dan is het juist fijn om het vanuit het juiste perspectief te kunnen bekijken.
Net zoals nu wordt er weer, vanuit de beste wil, gereageerd maar wordt er geen antwoordt gegeven. Mees komt met een plaatje van een erg ingewikkeld iets maar waarbij er altijd een beweging mogelijk moet zijn in alle richtingen. Anders kan je nooit een bocht maken of over een drempel rijden. Dus drukt de dissel achter de achteras waardoor er nooit op de vooras druk uitgeoefend kan worden. Is dat wel zo, (dat was de vraagstelling) hoe doen ze dat.
In de reactie van Arnovariante wordt Gooseneck hitch getoond. Vrij vertaal een zwanehalskoppeling. dit is geen trekhaak waar Ab het over heeft maar een variant op een opleggerkoppeling. Het lijkt mij ook vrij lastig om een Hobby 640 achter te hangen. enn.. Ab heeft het NIET over OPLEGGERS.
Maar in ieder geval bedankt voor de goedbedoelde reacties, maar ben toch benieuwd hoe Ab dan zo'n hoge kogeldruk op een trekhaak krijg met waarbij 2/3 van de caravanmassa op zijn auto drukt met zij Fendt.

arnovariante

Re: Nog maar een keertje kogelduk

Bericht door arnovariante » za 16 jun 2018 10:38

Ff goed lezen Jaco.
Nergens beweert Ab dat de door hem geschetste situatie slaat op zijn eigen Fendt.
En daarom plaats ik foto's die volgens mij wel op de door Ab geschetste situatie slaan.
Alhoewel 1/3 op de vooras en 1/3 op de achteras moeilijk wordt als de "hitch" ongeveer boven de achteras bevestigd wordt.
Er zijn ook schotels in de handel voor Pick ups, misschien dat die nog wat verder naar voren bevestigd worden.

Nu ik even terug lees blijkt dat mijn reacties met Gooseneck foto's bedoeld is als antwoord op jouw vragen/opmerkingen.
Waarom je nu dan toch opmerkingen over gewone caravans die niet op een Gooseneck kunnen (DUH) erbij haalt is mij een raadsel.
Jou vraag over hoe Pick ups kogeldruk op de vooras krijgen en of er andere mogelijkheden zijn voor towbar is beantwoord met mijn foto's.
Graag gedaan!
knipoog.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Nog maar een keertje kogelduk

Bericht door Ab » za 16 jun 2018 11:58

Ik heb het nooit over Gooseneck of andere opleggers gehad.
Ook niet over mijn eigen Fendt, daar hanteer ik 105-110 kg kogeldruk.
Echt alleen over kogeldruk.
En inderdaad..over kogeldrukken op de trekhaak..en dan bedoel ik dat ding wat achteraan de auto zit.
De hoge kogeldrukken worden door de Yanks, overigens ook door de Canadezen en Australiërs en nog andere delen van de wereld verdeeld over de voorwielen, achterwielen en aanhangerwielen.
Gewoon op de trekhaak. ( dat ding achter de auto dus)
Dat kan, omdat pick-up trucks altijd een echt chassis hebben, 2 stevige chassisbalken die onder de gehele auto doorlopen.
Daaraan kan je een heel sterke trekhaak konstruktie bevestigen.
Daar hebben ze 4 of 5 verschillende klassen in.
De 2 hoogste klasses kogel kunnen voorzien worden van een zgn. "tongue weight distribution hitch "
Aan de bevestiging van de kogel wordt dan een sterk stuk staal geschroefd.
Daaraan bevestigd 2 heel sterke stalen veren, die meedraaien in bochten.
Die steken naar achteren, aan beide kanten onder of naast de (ook sterke) dissel van de aanhanger of caravan.
Vervolgens worden die 2 sterke veren opgetild, met een kracht, zodanig dat 1/3 van het aanhangergewicht op de voorwielen van de auto terecht komt.
Daarna wordt het geheel afgesteund aan de dissel.
Wat er dus gebeurt, is dat hierdoor de achterwielen als het ware opgetild worden.
Daardoor komt er weer 1/3 van het gewicht op de as (sen) van de aanhanger.
En ook 1/3 op de achteras van de auto.
Alle gewicht van de kogeldruk prachtig mooi verdeeld over 3 assen, en zonder dat de kont van de trekker naar beneden hangt.
Zo werkt het in grote lijnen. Meeder plaatste al eens een foto van een vergelijkbare trekhaak.
Hierdoor is een heel hoge kogeldruk mogelijk.
Echt honderden kilo's.
Heel verhaal..maar ik hoop dat het zo duidelijk is.
Btw..hulpveren zijn hierdoor ook overbodig. knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Mees

Re: Nog maar een keertje kogelduk

Bericht door Mees » za 16 jun 2018 12:05

RE.gif Wat een geluk, dat jij eerder tijd had om te tikken dan ik knipoog.gif
Bedankt voor de uitleg bij mijn foto enkele postings terug thumbup.gif
Nog eentje voor de liefhebbers....
P1190666.jpg

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”