Nog maar een keertje kogelduk
Re: Nog maar een keertje kogelduk
Aha, je bedoelt de gemiddelde in 2017/18 verkochte nieuwe caravans. Ook weer duidelijk
Re: Nog maar een keertje kogelduk
Nee hoor, ook met een E rijbewijs van na 19 januari 2013 mag je nog gewoon een aanhanger t/m 3500 kg trekken met een trekvoertuig van 3500 kg. Van een C rijbewijs is helemaal geen sprake bij het trekken van een caravan, behalve wanneer het trekkende voertuig boven de 3500 kg mag wegen. Maar dan kom je ook andere problemen tegen zoals E rijbewijs achter C en tolkastjes voor vrachtwagensJaco1 schreef: ↑zo 15 jul 2018 15:30
Tja,
Ik weet het ook niet, een Hobby 560 mag 1600 kg wegen, ik weet niet wat jij als gemiddelde caravan aanhoud en wat je referentiekader is. Gezien de doorsnee leeftijd van het huidige caravanpark betekend het waarschijnlijk dat de nu verkochte caravans ruim boven de 2500kg mogen wegen. Dan heb je inderdaad minimaal een BE van voor febr 2013 nodig en tegenwoordig zelfs C1E.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Nog maar een keertje kogelduk
Klopt, ik was even in de war met code 96 (B+)
Re: Nog maar een keertje kogelduk
Je achterbak volgooien met zandzakken gaat de caravan met 75kg kogeldruk nergens heen, het is maar een idee.karelV schreef:Kogeldruk mag bij de nieuwe trekker 140 kg. zijn dus wil daarom eigenlijk naar 90 á 95 kg. Bij de vorige auto lag de caravan altijd goed erachter met een kogeldruk va pl./min. 70 á 75 kg. bij pl./min. 95 km/h maar we willen met de nieuwe trekker missschien wat sneller gaan rijden.
Groet Arnold
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18814
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Nog maar een keertje kogelduk
RE.gif
Kogeldruk is inderdaad niet alleen afhankelijk van de caravan. Ook de bandenspanning van het trekkende voertuig is ook belangrijk. Veel bagage in de auto en een hoge kogeldruk geeft een hogere bandenspanning van het trekkende voertuig. Check de bandenspanning van je voertuig voor vertrek.
Kogeldruk is inderdaad niet alleen afhankelijk van de caravan. Ook de bandenspanning van het trekkende voertuig is ook belangrijk. Veel bagage in de auto en een hoge kogeldruk geeft een hogere bandenspanning van het trekkende voertuig. Check de bandenspanning van je voertuig voor vertrek.
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Re: Nog maar een keertje kogelduk
Ik pomp altijd mijn banden op voordat ik de caravan aankoppel en de spullen inlaad in de auto. Hiervoor houdt ik het advies aan van het boekje aan, volgens mij 2,8 bar achter.
Re: Nog maar een keertje kogelduk
Okay, worden dan geen zandzakken maar.........juist ja......bier en.......aardappels
Verstuurd vanaf mijn GT-I9506 met TapatalkStigter schreef:Je achterbak volgooien met zandzakken gaat de caravan met 75kg kogeldruk nergens heen, het is maar een idee.karelV schreef:Kogeldruk mag bij de nieuwe trekker 140 kg. zijn dus wil daarom eigenlijk naar 90 á 95 kg. Bij de vorige auto lag de caravan altijd goed erachter met een kogeldruk va pl./min. 70 á 75 kg. bij pl./min. 95 km/h maar we willen met de nieuwe trekker missschien wat sneller gaan rijden.
Caravan die getrokken wordt door een auto
Re: Nog maar een keertje kogelduk
Ik had dat probleem vorig jaar ook...karelV schreef: ↑zo 15 jul 2018 19:49Okay, worden dan geen zandzakken maar.........juist ja......bier en.......aardappels[]karelV schreef:Kogeldruk mag bij de nieuwe trekker 140 kg. zijn dus wil daarom eigenlijk naar 90 á 95 kg. Bij de vorige auto lag de caravan altijd goed erachter met een kogeldruk va pl./min. 70 á 75 kg. bij pl./min. 95 km/h maar we willen met de nieuwe trekker missschien wat sneller gaan rijden.
Opgelost door bij Katzenkopf langs te rijden en een aantal dozen wijn te laten brengen door een plaatselijk weinhaus.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Nog maar een keertje kogelduk
RE.gif
en gelijk een super leuke overnachtingscamping en lekker buiten eten
en gelijk een super leuke overnachtingscamping en lekker buiten eten
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Nog maar een keertje kogelduk
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Nog maar een keertje kogelduk
Neem je dan wel Malt anders is het probleem maar half opgelost, op de weg terug moeten de flesjes ook nog vol zijn.karelV schreef:Okay, worden dan geen zandzakken maar.........juist ja......bier
Groet Arnold
Re: Nog maar een keertje kogelduk
Vullen met water en kurk erin
Verstuurd vanaf mijn GT-I9506 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn GT-I9506 met Tapatalk
Caravan die getrokken wordt door een auto
Re: Nog maar een keertje kogelduk
Zullen we weer on-topic gaan. Het is geen babbelbox en ook geen caravan-café
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Nog maar een keertje kogelduk
Oops okay
Verstuurd vanaf mijn GT-I9506 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn GT-I9506 met Tapatalk
Caravan die getrokken wordt door een auto
Re: Nog maar een keertje kogelduk
Beetje laat met posten, maar dit is de reactie van Volvo:
"Nogmaals dank voor uw e-mail.
Allereerst onze excuus voor het feit dat het antwoord langer op zich heeft laten wachten.
Vanuit Zweden is inderdaad aangegeven dat dit een fout betreft en de 50KG moet 75KG zijn. Wij hebben een verzoek uitgezet om dit aan te passen."
Geen nattevingerwerk, gewoon even de vraag neerleggen waar hij hoort.
En laat de rest maar ongeverifieerd advies geven.
"Nogmaals dank voor uw e-mail.
Allereerst onze excuus voor het feit dat het antwoord langer op zich heeft laten wachten.
Vanuit Zweden is inderdaad aangegeven dat dit een fout betreft en de 50KG moet 75KG zijn. Wij hebben een verzoek uitgezet om dit aan te passen."
Geen nattevingerwerk, gewoon even de vraag neerleggen waar hij hoort.
En laat de rest maar ongeverifieerd advies geven.
Re: Nog maar een keertje kogelduk
Hoezo ongeverificeerd..
Het was toch duidelijk dat het een fout moest zijn ?
Voor mij tenminste wel.
Het was toch duidelijk dat het een fout moest zijn ?
Voor mij tenminste wel.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Nog maar een keertje kogelduk
RE.gif voor jou ook al :)
Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Nog maar een keertje kogelduk
RE.gif en RE.gif Hebben jullie het dan wel geverifieerd? Had het dan vermeld, dan was het draadje geen 10 pagina's geworden.
Re: Nog maar een keertje kogelduk
RE.gif
zoiets hoef je eigenlijk niet te verifiëren, gewoon omdat het onlogisch is (mijn mening), los daarvan heb ik 2 volvo's gehad een S60 (2005) en een V50 (2012), waarbij ik bij beide achteraf een trekhaak heb gemonteerd en dus uit ervaring weet wat Volvo adviseert.
het is nooit logisch een lage kogeldruk te adviseren tot een bepaald gewicht om vervolgens een hogere kogeldruk te adviseren bij een zwaardere aanhanger en weer lagere kogeldruk bij een nog zwaardere aanhanger.
het draadje hoefde idd geen 10 pagina's te duren omdat het antwoord op de eerste pagina al gegeven is (eigenlijk meerdere logische verklaringen).
zoiets hoef je eigenlijk niet te verifiëren, gewoon omdat het onlogisch is (mijn mening), los daarvan heb ik 2 volvo's gehad een S60 (2005) en een V50 (2012), waarbij ik bij beide achteraf een trekhaak heb gemonteerd en dus uit ervaring weet wat Volvo adviseert.
het is nooit logisch een lage kogeldruk te adviseren tot een bepaald gewicht om vervolgens een hogere kogeldruk te adviseren bij een zwaardere aanhanger en weer lagere kogeldruk bij een nog zwaardere aanhanger.
het draadje hoefde idd geen 10 pagina's te duren omdat het antwoord op de eerste pagina al gegeven is (eigenlijk meerdere logische verklaringen).
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Nog maar een keertje kogelduk
Bladz. 1.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.