Nog maar een keertje kogelduk
Nog maar een keertje kogelduk
Ik heb de onhebbelijke gewoonte om handleidingen etc. door te nemen en kom nu het volgende tegen nadat ik me kortgeleden een Volvo V70 heb verschaft.
Onder de afdeling trekhaak adviseert Volvo de volgende kogeldrukken bij verschillende aanhangwagen-gewichten:
gewicht 0-1200 kg: 50 kg.
gewicht 1201-1600 kg: 75 kg.
gewicht 1601-1800 kg: 50 kg.
De eerste 2 kan ik wel begrijpen, die liggen zo rond de 5 tot 7% van het aanhangergewicht. Maar vanaf 1601 kg. terug naar 50 kg. heb ik niet echt een logische verklaring. In het algemeen is toch de opvatting dat een wat hogere kogeldruk de stabiliteit ten goede komt en de verhalen daarover zijn intussen wel breed uitgemeten, dus dat hoeft nu niet meer. Maar Volvo zal dit advies niet voor niets geven. Wie weet?
Onder de afdeling trekhaak adviseert Volvo de volgende kogeldrukken bij verschillende aanhangwagen-gewichten:
gewicht 0-1200 kg: 50 kg.
gewicht 1201-1600 kg: 75 kg.
gewicht 1601-1800 kg: 50 kg.
De eerste 2 kan ik wel begrijpen, die liggen zo rond de 5 tot 7% van het aanhangergewicht. Maar vanaf 1601 kg. terug naar 50 kg. heb ik niet echt een logische verklaring. In het algemeen is toch de opvatting dat een wat hogere kogeldruk de stabiliteit ten goede komt en de verhalen daarover zijn intussen wel breed uitgemeten, dus dat hoeft nu niet meer. Maar Volvo zal dit advies niet voor niets geven. Wie weet?
Re: Nog maar een keertje kogelduk
Misschien gaat volvo ervan uit dat 1600 kg en meer tandemassers zijn?
Die hebben minder kogeldruk nodig.
0-1200 kg zou ik ook gewoon op 75 kg kogeldruk zetten.
Het rijdt namelijk een stuk prettiger dan 50 kg.
Die hebben minder kogeldruk nodig.
0-1200 kg zou ik ook gewoon op 75 kg kogeldruk zetten.
Het rijdt namelijk een stuk prettiger dan 50 kg.
Volvo XC90 D5 gekieteld met een TEC 555K1
Ex caravan trekkers: Renault traffic 150 quickshift, Opel Zafira 2.2dti, Volvo v70 bi-fuel, V70 D5 geartronic.
Ex caravan trekkers: Renault traffic 150 quickshift, Opel Zafira 2.2dti, Volvo v70 bi-fuel, V70 D5 geartronic.
Re: Nog maar een keertje kogelduk
Het komt idd merkwaardig over.
Welke V70 heb je? Als ik in de V70 Gebruikershandleiding online kijk, zie ik enkel de maximale toegestane kogeldrukken vermeld.
Welke V70 heb je? Als ik in de V70 Gebruikershandleiding online kijk, zie ik enkel de maximale toegestane kogeldrukken vermeld.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: Nog maar een keertje kogelduk
RE.gif
Owners Manual MY 2004. Ik heb de 2,4 automaat 170 PK.
Owners Manual MY 2004. Ik heb de 2,4 automaat 170 PK.
Re: Nog maar een keertje kogelduk
Niet alles geloven wat die manual schrijvers neerzetten.
De ene aanhanger is de andere caravan niet.
Gewoon minimaal 5 % van het caravangewicht aanhouden. Als er ruimte is voor meer, dan zeker doen.
Een hoge kogeldruk rijdt altijd beter en veiliger.
De ene aanhanger is de andere caravan niet.
Gewoon minimaal 5 % van het caravangewicht aanhouden. Als er ruimte is voor meer, dan zeker doen.
Een hoge kogeldruk rijdt altijd beter en veiliger.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
-
- Berichten: 1260
- Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
- Locatie: Best
Re: Nog maar een keertje kogelduk
RE.gif
Een caravan is anders ook maar een ,zij het dichte, aanhanger waar je gewicht in kunt laden
Dus wat bedoel je precies
Een caravan is anders ook maar een ,zij het dichte, aanhanger waar je gewicht in kunt laden
Dus wat bedoel je precies
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007
Re: Nog maar een keertje kogelduk
Volvo test uitgebreid met caravans. Daar hebben ze een hele vloot van. Ik ken de beweegredenen niet waarom bij een zwaardere caravan minder kogeldruk gewenst is. Er zal echter een gedachte achter zitten.
Daarnaast valt het mij al jaren op dat Volvo zelf maximale kogeldrukken van 75 of 80 kg aangeeft. Dat terwijl je met die wagens tot 2000 kg mag trekken.
Daarnaast valt het mij al jaren op dat Volvo zelf maximale kogeldrukken van 75 of 80 kg aangeeft. Dat terwijl je met die wagens tot 2000 kg mag trekken.
Re: Nog maar een keertje kogelduk
Maar wel een relatief lange, die ook nog eens een hoog zwaartepunt heeft en een substantieel deel van zijn gewicht, ver van de as heeft zitten.p_vingerhoets schreef: ↑di 29 mei 2018 13:57RE.gif
Een caravan is anders ook maar een ,zij het dichte, aanhanger waar je gewicht in kunt laden
Dus wat bedoel je precies
Dat maakt hem een "hork" van een aanhanger en daar zul je mee moeten dealen
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Re: Nog maar een keertje kogelduk
Een hele simpele vraag: Waarom stel je deze vraag hier op het forum? Ik zou het bij Volvo vragen en het antwoord hier publiceren. Dan deel je kennis, tenzij dat niet de bedoeling is.Rijk schreef: ↑di 29 mei 2018 00:40Ik heb de onhebbelijke gewoonte om handleidingen etc. door te nemen en kom nu het volgende tegen nadat ik me kortgeleden een Volvo V70 heb verschaft.
Onder de afdeling trekhaak adviseert Volvo de volgende kogeldrukken bij verschillende aanhangwagen-gewichten:
gewicht 0-1200 kg: 50 kg.
gewicht 1201-1600 kg: 75 kg.
gewicht 1601-1800 kg: 50 kg.
De eerste 2 kan ik wel begrijpen, die liggen zo rond de 5 tot 7% van het aanhangergewicht. Maar vanaf 1601 kg. terug naar 50 kg. heb ik niet echt een logische verklaring. In het algemeen is toch de opvatting dat een wat hogere kogeldruk de stabiliteit ten goede komt en de verhalen daarover zijn intussen wel breed uitgemeten, dus dat hoeft nu niet meer. Maar Volvo zal dit advies niet voor niets geven. Wie weet?
Re: Nog maar een keertje kogelduk
Volgens mij gewoon een drukfout; absoluut onlogischRijk schreef: ↑di 29 mei 2018 00:40Ik heb de onhebbelijke gewoonte om handleidingen etc. door te nemen en kom nu het volgende tegen nadat ik me kortgeleden een Volvo V70 heb verschaft.
Onder de afdeling trekhaak adviseert Volvo de volgende kogeldrukken bij verschillende aanhangwagen-gewichten:
gewicht 0-1200 kg: 50 kg.
gewicht 1201-1600 kg: 75 kg.
gewicht 1601-1800 kg: 50 kg.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Nog maar een keertje kogelduk
Foutieve kennis kan je beter niet delen..
Het is onbegrijpelijk en onjuist dat een zware aanhanger minder kogeldruk zou moeten hebben dan een lichte.
Verder, zoals ik eerder al schreef, de ene aanhanger is de andere niet.
Ik trek nog wel eens een aanhanger met een gewicht wat zwaarder is dan 2 grote caravans.
De kogeldruk is bijna nihil.
Dat komt omdat dat ding 3 assen heeft..en de voorste zit bijna vooraan.
Een stom voorbeeld..als de assen anders geplaatst zouden zijn zou ik wellicht wel 250 kg kogeldruk hebben.
Ik bedoel maar..je kunt nooit een bepaalde kogeldruk voorschrijven als autofabrikant bij een bepaald gewicht van een aanhanger.
Wel een maximale kogeldruk.
Het is onbegrijpelijk en onjuist dat een zware aanhanger minder kogeldruk zou moeten hebben dan een lichte.
Verder, zoals ik eerder al schreef, de ene aanhanger is de andere niet.
Ik trek nog wel eens een aanhanger met een gewicht wat zwaarder is dan 2 grote caravans.
De kogeldruk is bijna nihil.
Dat komt omdat dat ding 3 assen heeft..en de voorste zit bijna vooraan.
Een stom voorbeeld..als de assen anders geplaatst zouden zijn zou ik wellicht wel 250 kg kogeldruk hebben.
Ik bedoel maar..je kunt nooit een bepaalde kogeldruk voorschrijven als autofabrikant bij een bepaald gewicht van een aanhanger.
Wel een maximale kogeldruk.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Nog maar een keertje kogelduk
Beetje heel raar is wel dat deze fout in meerdere bouwjaren van dit model V70 gemaakt wordt.
Dus niet alleen in MY 2004.
Vanaf 2007 is het alleen maar 50kg tot 1200 KG en hoger tot 1800 KG is de advies kogeldruk 75 KG.
Gek hoor..
Dus niet alleen in MY 2004.
Vanaf 2007 is het alleen maar 50kg tot 1200 KG en hoger tot 1800 KG is de advies kogeldruk 75 KG.
Gek hoor..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Nog maar een keertje kogelduk
Ik heb de vraag op het Volvo-forum gezet.
weet je, tot begin jaren 70 was het algemene advies om bij het begin van slingeren vooral gas te geven. De combi zou zich dan vanzelf strekken. Volkswagen verwierf zich enige hoon door te beweren dat er alleen maar geremd moest worden, en wel zo stevig mogelijk. Filosofie daar achter: je moet geen energie aan een instabiele combinatie toevoegen. Als iets potentieel instabiel is, neemt die mogelijk alleen maar toe bij het toevoegen van energie.
Nu nog zijn er mensen die beweren dat je het beste veel gas kan geven. Ik bedoel niet om hierover ook een discussie op te starten.
Wellicht moeten we Volvo hier nog even het voordeel van onze twijfel geven. Een foutief advies (of achterwege laten) kan flinke consequenties hebben. (denk aan het drogen van een hondje in de magnetron). En is Volvo er na intensief testen (dat doen ze namelijk) gebleken dat deze gegevens voor dit specifieke model wel degelijk van toepassing zijn.
weet je, tot begin jaren 70 was het algemene advies om bij het begin van slingeren vooral gas te geven. De combi zou zich dan vanzelf strekken. Volkswagen verwierf zich enige hoon door te beweren dat er alleen maar geremd moest worden, en wel zo stevig mogelijk. Filosofie daar achter: je moet geen energie aan een instabiele combinatie toevoegen. Als iets potentieel instabiel is, neemt die mogelijk alleen maar toe bij het toevoegen van energie.
Nu nog zijn er mensen die beweren dat je het beste veel gas kan geven. Ik bedoel niet om hierover ook een discussie op te starten.
Wellicht moeten we Volvo hier nog even het voordeel van onze twijfel geven. Een foutief advies (of achterwege laten) kan flinke consequenties hebben. (denk aan het drogen van een hondje in de magnetron). En is Volvo er na intensief testen (dat doen ze namelijk) gebleken dat deze gegevens voor dit specifieke model wel degelijk van toepassing zijn.
Re: Nog maar een keertje kogelduk
Dat is zo goed als uitgesloten.
Ik vermoed gewoon een ordinaire drukfout in de manual.
Ik vermoed gewoon een ordinaire drukfout in de manual.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Nog maar een keertje kogelduk
RE.gif
Een boude uitspraak.
Een boude uitspraak.
Re: Nog maar een keertje kogelduk
Een berichtje gestuurd naar Volvo Nederland:
Reactie:
Dank voor uw e-mail.
Wij zullen dit communiceren met Zweden. Wij komen hier later op terug.
Met vriendelijke groet,
Reactie:
Dank voor uw e-mail.
Wij zullen dit communiceren met Zweden. Wij komen hier later op terug.
Met vriendelijke groet,
Re: Nog maar een keertje kogelduk
Valt mee hoor. Gewoon logisch denken.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
-
- Berichten: 700
- Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22
Re: Nog maar een keertje kogelduk
Als het een vertaal fout is heb je kans dat het anders in Franse of Duitse instructie boekjes of info staat.......Dat is misschien al online te vinden voordat je antwoord krijgt van Volvo.
Duitse info is in ieder geval iets anders. (blz231) voor V70, V70R en XC70 (2006=geen idee of dat dan relevant is)
https://az685612.vo.msecnd.net/pdfs/7eb ... tp8172.pdf
GebremsterAnhänger
Max. Anhängergewicht:
Max.Stützlast aufderAnhängevorrichtung:
0-1200kg 50kg
1201-1800kg75kg
B5204T5Automatik 1600kg 75kg
Duitse info is in ieder geval iets anders. (blz231) voor V70, V70R en XC70 (2006=geen idee of dat dan relevant is)
https://az685612.vo.msecnd.net/pdfs/7eb ... tp8172.pdf
GebremsterAnhänger
Max. Anhängergewicht:
Max.Stützlast aufderAnhängevorrichtung:
0-1200kg 50kg
1201-1800kg75kg
B5204T5Automatik 1600kg 75kg
-
- Berichten: 700
- Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22
Re: Nog maar een keertje kogelduk
2016 Volvo V70 - Betriebsanleitung : blz 432-433 ( kogeldruk bij gewicht aanhanger )
Alle : 50 kg max 750 kg (ongeremd)
Alle : 50 kg max 1200 kg
T4 : 75 kg max 1600 kg
T5 : 90 kg max 1800 kg
D2-D4 : 90 kg max 1800
D4 AWD 90 kg max 2000 kg
XC70 90 kg max 1800-2100 kg ( anhankelijk van uitvoering )
Geen teruglopende kogeldruk bij meer gewicht dus.
Alle : 50 kg max 750 kg (ongeremd)
Alle : 50 kg max 1200 kg
T4 : 75 kg max 1600 kg
T5 : 90 kg max 1800 kg
D2-D4 : 90 kg max 1800
D4 AWD 90 kg max 2000 kg
XC70 90 kg max 1800-2100 kg ( anhankelijk van uitvoering )
Geen teruglopende kogeldruk bij meer gewicht dus.
Re: Nog maar een keertje kogelduk
Dat klopt beter. :lol:8
Alleen verkopen de caravanfabrikanten dan niks meer..
Eigenlijk moet de kogeldruk (tongue weight) nog veel hoger.Alleen verkopen de caravanfabrikanten dan niks meer..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Nog maar een keertje kogelduk
Ik mag 75 kilo, ik zit meestal iets daarboven.
Als ik met 12,5 kilo kogeldruk zou gaan rijden, vermoed ik dat dat hoogst onverstandig is en averechts werkt op de stabiliteit van mijn combinatie.
Maar goed, ik laat me graag overtuigen.
Als ik met 12,5 kilo kogeldruk zou gaan rijden, vermoed ik dat dat hoogst onverstandig is en averechts werkt op de stabiliteit van mijn combinatie.
Maar goed, ik laat me graag overtuigen.
-
- Berichten: 700
- Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22
Re: Nog maar een keertje kogelduk
Ik ervaar een zeer onrustige ( stoten, deinen ) 1500 kg MTM caravan als ik hem leeg van de caravanboer naar huis sleep. Ik weet door metingen dat ie dan ~60 kg kogeldruk heeft. Ik kan dan geen lading naar voren halen dus kan ik niets doen aan die specifieke kogeldruk.
Beladen voor een vakantie rit is het 90-100 kg kogeldruk. Een wereld aan verschil in rijcomfort en stabiliteit.
Maar dat is mijn situatie. Ik kan me voorstellen dat als de wielen van je trekauto achter in de wielkasten verdwijnen, de dissel ( bij het neuswiel ) bijna de grond raakt en de neus van je auto omhoog gaat door de kogeldruk je combinatie wellicht stabiliteit verliest, en minder kogeldruk toch beter is.
Een wippende ( 2 wielen ) caravan zal niet alleen op de kogel drukken maar ook aan de kogel de auto willen optillen. Te weining positieve druk zal dat niet voldoende kunnen voorkomen, vandaar dat onrustige gedrag met weinig kogeldruk denk ik.
Beladen voor een vakantie rit is het 90-100 kg kogeldruk. Een wereld aan verschil in rijcomfort en stabiliteit.
Maar dat is mijn situatie. Ik kan me voorstellen dat als de wielen van je trekauto achter in de wielkasten verdwijnen, de dissel ( bij het neuswiel ) bijna de grond raakt en de neus van je auto omhoog gaat door de kogeldruk je combinatie wellicht stabiliteit verliest, en minder kogeldruk toch beter is.
Een wippende ( 2 wielen ) caravan zal niet alleen op de kogel drukken maar ook aan de kogel de auto willen optillen. Te weining positieve druk zal dat niet voldoende kunnen voorkomen, vandaar dat onrustige gedrag met weinig kogeldruk denk ik.
Laatst gewijzigd door Peter 1969 op vr 8 jun 2018 00:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Nog maar een keertje kogelduk
RE.gif
ik kan me dat niet voorstellen
ik kan me dat niet voorstellen
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Nog maar een keertje kogelduk
Voor onze enkelasser gebruikte ik 5 massastukken van elk 10 kg wanneer de caravan leeg naar de dealer of de stalling ging. Hiermee realiseerde ik dan ca. 70 kg kogeldruk en dat had ik echt nodig.
Normaal beladen reed ik met ca. 100 kg kogeldruk, o.a. door 2 E-bikes op de dissel.
Normaal beladen reed ik met ca. 100 kg kogeldruk, o.a. door 2 E-bikes op de dissel.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Nog maar een keertje kogelduk
Naar mijn mening is het onrustige gevoel niet altijd de schuld van de caravan.
Want bij het halen of brengen van de caravan naar de stalling is hij altijd onrustig, tenzij ik gewicht in de kofferbak van de auto leg.
Want jullie praten altijd maar alleen over de kogelgewicht.
Maar de rest is net zo van belang.
Want zodra de combinatie onrustig wordt is het altijd "hoeveel kogeldruk had u".
Nooit van zat er wel gewicht of bagage in de kofferbak.
Want de meeste oudere die hier met caravan rijden. Hebben 1 grote caravan met riante beladingsgewicht. En een sterke trekauto.
Dus de meeste of bijna alle spullen zit dan in de caravan!!!
Gek he dan de caravan onrustig wordt.
Naar mijn idee speelt de volgende punten mee
1 manier van beladen van de caravan
2 beladen van de auto
3 kogelgewicht
Als u hier op reageert moet u eerst geprobeerd hebben om de 3 punten alle te proberen.
En niet meteen afkraken.
En helemaal geen aanhangers met caravans te vergelijken want daar klopt geen bus van!
Want bij het halen of brengen van de caravan naar de stalling is hij altijd onrustig, tenzij ik gewicht in de kofferbak van de auto leg.
Want jullie praten altijd maar alleen over de kogelgewicht.
Maar de rest is net zo van belang.
Want zodra de combinatie onrustig wordt is het altijd "hoeveel kogeldruk had u".
Nooit van zat er wel gewicht of bagage in de kofferbak.
Want de meeste oudere die hier met caravan rijden. Hebben 1 grote caravan met riante beladingsgewicht. En een sterke trekauto.
Dus de meeste of bijna alle spullen zit dan in de caravan!!!
Gek he dan de caravan onrustig wordt.
Naar mijn idee speelt de volgende punten mee
1 manier van beladen van de caravan
2 beladen van de auto
3 kogelgewicht
Als u hier op reageert moet u eerst geprobeerd hebben om de 3 punten alle te proberen.
En niet meteen afkraken.
En helemaal geen aanhangers met caravans te vergelijken want daar klopt geen bus van!