Nog maar een keertje kogelduk

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Nog maar een keertje kogelduk

Bericht door Wim Verso » za 9 jun 2018 12:43

Jan van Vijven schreef:
za 9 jun 2018 12:01
Wim Verso schreef:
Stigter schreef:
vr 8 jun 2018 22:13
Wim wat verander jij aan je belading het lijkt alsof je behoorlijk wat gewicht verplaatst in de caravan.

Fietsen achterop rij je met kogeldruk 75/80 kg en zonder fietsen is de kogeldruk 65 kg.

Waarom?

Groeten aan Corrie.

Met de fietsen achterop Arnold, gaat alle gewicht naar de voorkant van de caravan, gaan ze niet mee, dan word het gewicht over de hele caravan verdeeld en dat gaat al jaren zo, en bevalt prima.

De Groetjes aan Corrie, zal ik over brengen, overigens de groetjes aan jou, maar ook aan je vrouw en de kinderen, is al weer een hele poos geleden, dat we jullie gezien en gesproken hebben.
Je vroeg: waar slaat dat op? Hier geef je zelf het antwoord.
Jou combi is dus niet speciaal, je past zelf telkens de belading aan.
Mijn combi is juist wel ideaal, wat betreft de wegligging, natuurlijk moet je altijd het gewicht aanpassen, in mijn geval , zeker met de fietsen achterop, maar bij welke combinatie is dat dan niet?
Je blijft altijd wegen, en ik ben niet zo'n persoon, die als hij van huis of van de camping wegrijd, het zal wel goed zitten met de kogeldruk, en die mensen zijn er heel veel, zie bijna geen mens zijn kogeldruk wegen als hij van start gaat.
Ook als ik geen fietsen mee neem , ten alle tijden weeg ik eerst de kogeldruk, voor ik weg rijd, of dat nou op de camping is of thuis, dat maakt voor mij geen verschil, veiligheid voor alles.
En dat gaat nu al 36 jaar zo. thumbup.gif
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Nog maar een keertje kogelduk

Bericht door Wim Verso » za 9 jun 2018 12:46

Wim Verso schreef:
za 9 jun 2018 12:43
Jan van Vijven schreef:
za 9 jun 2018 12:01
Wim Verso schreef:

Met de fietsen achterop Arnold, gaat alle gewicht naar de voorkant van de caravan, gaan ze niet mee, dan word het gewicht over de hele caravan verdeeld en dat gaat al jaren zo, en bevalt prima.

De Groetjes aan Corrie, zal ik over brengen, overigens de groetjes aan jou, maar ook aan je vrouw en de kinderen, is al weer een hele poos geleden, dat we jullie gezien en gesproken hebben.
Je vroeg: waar slaat dat op? Hier geef je zelf het antwoord.
Jou combi is dus niet speciaal, je past zelf telkens de belading aan.
Mijn combi is juist wel ideaal, wat betreft de wegligging, natuurlijk moet je altijd het gewicht aanpassen, in mijn geval , zeker met de fietsen achterop, maar bij welke combinatie is dat dan niet?
Je blijft altijd wegen, en ik ben niet zo'n persoon, die als hij van huis of van de camping wegrijd, het zal wel goed zitten met de kogeldruk, en die mensen zijn er heel veel, zie bijna geen mens zijn kogeldruk wegen als hij van start gaat.
Ook als ik geen fietsen mee neem , ten alle tijden weeg ik eerst de kogeldruk, voor ik weg rijd, of dat nou op de camping is of thuis, dat maakt voor mij geen verschil, veiligheid voor alles.
En dat gaat nu al 36 jaar zo. thumbup.gif
Zou het kunnen, dat ik enige ervaring heb opgedaan in al die jaren?
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Re di Coppi
Berichten: 1439
Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47

Re: Nog maar een keertje kogelduk

Bericht door Re di Coppi » za 9 jun 2018 12:54

RE.gif
Ongetwijfeld, alleen door bewust extra massa achter de as te plaatsen terwijl het ook voor de as kan, maakt het geen ideale combinatie. Hooguit een gecontroleerde combinatie.
V60, Fendt Saphir 510 TFK

Gebruikersavatar
Jeroent83
Berichten: 688
Lid geworden op: di 6 jan 2015 08:14
Locatie: Venray

Re: Nog maar een keertje kogelduk

Bericht door Jeroent83 » za 9 jun 2018 13:39

RE.gif
RE.gif

Ruis eruithalen, dit hele topic bevat ruis

van een antislingerkoppeling tot en met kogeldruk van 1% van MTM, het is wachten op de gene die beweerd dat je gasmoet bij geven als je combie onstabiel wordt. weenie.gif
BMW 340i Touring + Adria Adora 613 UT

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Nog maar een keertje kogelduk

Bericht door JPGeetje » za 9 jun 2018 14:33

Wim Verso schreef:
za 9 jun 2018 12:46
Wim Verso schreef:
za 9 jun 2018 12:43
Je blijft altijd wegen, en ik ben niet zo'n persoon, die als hij van huis of van de camping wegrijd, het zal wel goed zitten met de kogeldruk, en die mensen zijn er heel veel, zie bijna geen mens zijn kogeldruk wegen als hij van start gaat.
Ook als ik geen fietsen mee neem , ten alle tijden weeg ik eerst de kogeldruk, voor ik weg rijd, of dat nou op de camping is of thuis, dat maakt voor mij geen verschil, veiligheid voor alles.
En dat gaat nu al 36 jaar zo. thumbup.gif
Zou het kunnen, dat ik enige ervaring heb opgedaan in al die jaren?
Over die ervaring van jou heb ik dan toch een beetje mijn twijfels. scratch.gif
Als jij na 36 jaar caravans beladen nog steeds elke keer moet meten wat de kogeldruk is.
Ik doe dat de eerste paar keren als er een andere caravan is. Daarna weet ik het wel want dat beladen gebeurt steeds hetzelfde.
Zo af en toe controleer ik me zelf nog eens en dan blijkt dat ik altijd binnen een marge van 5 tot 10 kg. zit waarbij 75kg. de standaard is. Verschillen die waarschijnlijk ontstaan door een meer of minder gevulde gas of water-tank.
Ik ga dus echt niet elke keer vóór de reis die kogeldruk meten. Na 22 jaar caravan vertouw ik wat dat betreft wél op mijn ervaring whistle.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Nog maar een keertje kogelduk

Bericht door Peter 1969 » za 9 jun 2018 15:34

Wim Verso schreef:
za 9 jun 2018 12:43

.....zie bijna geen mens zijn kogeldruk wegen als hij van start gaat.
Dit mens doet dat altijd, behalve leeg bij de caravan boer weg halen dus omdat er toch geen lading is om te verplaatsen en hij niet overbeladen kan zijn.

Hier op dit forum opgestoken overigens, met de Reich caravanweger. Heb je niet alleen de druk op het neuswiel ( oftewel bijna gelijk aan kogeldruk ) maar ook de wieldruk aan beide zijden. Fors verschil in wieldruk L/R wil je natuurlijk ook niet.

Ik heb ook een digitaal weeg ding tussen kogel en koppeling maar die is in ongebruik geraakt omdat de Reich ongeveer hetzelfde ook al meet op het neuswiel. En het onhandig werkt vind ik...

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Nog maar een keertje kogelduk

Bericht door Peter 1969 » za 9 jun 2018 20:14

Zoek in het Frans of Duits en dan zie je ineens de wrakken wel ( vooral kranten en lokaal nieuwsberichten in aanzienlijke aantallen ) van diegenen die DACHTEN dat hun combi stabiel was. Dat kan ie ook aanvoelen te zijn, totdat bij een koers/druk verstoring de krachten plotsklaps onbeheersbaar blijken.

Als je in het Nederlands zoekt vind je weinig, klein landje, buitenlandse crashes worden meestal niet vertaald/overgenomen......dan kun je een vals gevoel van veiligheid krijgen. Scharende en door de caravan over de kop getrokken auto's gebeurd natuurlijk vooral in landen waar je hard mag rijden met caravans. Vooral dan komt de aap uit de mouw.

willianv
Berichten: 1092
Lid geworden op: zo 15 feb 2009 14:55
Locatie: Omg. Eindhoven...

Re: Nog maar een keertje kogelduk

Bericht door willianv » za 9 jun 2018 21:54

Ik word een beetje moe van dit draadje. Ik denk dat we het er over eens zijn dat fietsen achterop niet het meest ideaal is, zacht uitgedrukt.
Maar om nu iedereen die de fietsen wel achterop heeft bijna als crimineel te behandelen gaat me wat ver...




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Momenteel weer caravan- en camperloos….

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Nog maar een keertje kogelduk

Bericht door Peter 1969 » za 9 jun 2018 23:05

RE.gif Wellicht zou het dat wel moeten zijn, omdat je als je de controle kwijtraakt over je combi niet alleen jezelf in gevaar brengt maar ook iedereen die in je buurt rijdt, zoals hier een goed voorbeeld van is https://youtu.be/OjsTf88tCos?t=1m29s ( en idd geen fietsen maar rijdt gewoon te hard voor slechte stabiliteit combi ) of hier https://youtu.be/PhmGopEHe78?t=17s

Ik ben niet tegen mensen die een combi hebben op het randje, ik respecteer dat iemand niet al zijn geld wil uitgeven aan een 2+ ton trekvoertuig. Maar doe dan alles om de combi zo stabiel mogelijk te krijgen. En ga er niet mee boven de 90 km/u, dat scheelt ook heel erg.

Wat dat betreft….dubbelassers liggen ook weleens op de vangrail https://youtu.be/abdpCbUqixo

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Nog maar een keertje kogelduk

Bericht door VIP » zo 10 jun 2018 08:45

Wim Verso schreef:
vr 8 jun 2018 19:31
Ik heb dan zeker een bijzondere combinatie, zoals jullie nu wel weten, fietsen achterop 70/80 kg kogeldruk, zonder fietsen rond de 65 kg kogeldruk en gaat hij naar de stalling, zoals afgelopen maandagavond, dat zit ik om en nabij de 50kg.
Stalling is 15 km van mijn woonplaats.

Stoten of slingerneigingen, nog nooit gehad, met welke kogeldruk ik dan ook rij.
De caravan ligt altijd als een blok achter de auto, heerlijke combinatie. thumbup.gif
Dit druist tegen alle natuurkundige wetten in........ awhoea.gif
Porsche + Tabbert

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Nog maar een keertje kogelduk

Bericht door p_vingerhoets » zo 10 jun 2018 09:42

Regeltje was duidelijk niet helemaal compleet zoals in een volgend bericht ook werd verklaard

Jammer is wel dat als er filmpjes worden geplaatst er ook maar meteen vanuit gegaan wordt dat er te hard gereden wordt zonder dat hiervan enig bewijs is er is geen snelheids meting lopende dus hoe kun je dan zeggen dat er te hard gereden wordt is niet te zien
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Nog maar een keertje kogelduk

Bericht door Nimma » zo 10 jun 2018 10:21

Goede morgen, op mijn caravan zit bijgaand type-plaatje. Betekent dat hier 100kg op de kogel mag?
identplaatje.jpg
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Sunline99

Re: Nog maar een keertje kogelduk

Bericht door Sunline99 » zo 10 jun 2018 10:22

Combi’s op het randje zijn dat nu juist vaak door een foute belading die “gecompenseerd” wordt door een hoge kogeldruk.
De meeste van ons hebben (heel) veel ervaring en gaandeweg de jaren veel geïnvesteerd in het verkrijgen van een moderne combi die ook met wat meer kogeldruk nog stabiliteitsmarge genoeg heeft. De meeste beginnende caravanners kiezen een betaalbare, wat oudere caravan die getrokken mag worden door de gezinsauto die ze al hebben. Juist die combi’s worden door een hoge kogeldruk op scherp gezet, vooral als er nog eens flink mee door gereden wordt. En dat gebeurt automatisch als men al gewoon met het hedendaagse verkeer mee rijdt. De wettelijk verplichte kogeldruk is niet voor niets zo “laag”. De trekauto moet zo min mogelijk “last” hebben van de aanhanger zodat deze optimaal kan sturen en remmen. Mocht een juist beladen caravan toch onrustig zijn kies dan voor een stabilisator en matig de snelheid.

Ab
Moderator
Berichten: 26556
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Nog maar een keertje kogelduk

Bericht door Ab » zo 10 jun 2018 10:41

@ Jakkemeiner.
Ja, dat is inderdaad de toegelaten kogeldruk .
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Nog maar een keertje kogelduk

Bericht door Nimma » zo 10 jun 2018 10:44

RE.gif thumbup.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Mees

Re: Nog maar een keertje kogelduk

Bericht door Mees » zo 10 jun 2018 11:04

RE.gif
Maar bedenk je dat de koppeling (van Alko of zo) wellicht ook nog een 'plaatje' heeft, die anders aangeeft.
Wij hebben toevallig allebei hetzelfde (ook 100kg).
En je trekhaak van de auto kan ook anders aangeven.
En je instructieboekje van je auto ook.
Want de auto kan niet weten, welke trekhaak er gemonteerd werd.
En de trekhaakmonteur zou ook een zwaardere gemonteerd kunnen hebben
Je zal begrijpen dat de laagste van de 4 waarden aangehouden moet worden
omdat dat de 'zwakste schakel' is.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Nog maar een keertje kogelduk

Bericht door Nimma » zo 10 jun 2018 11:31

RE.gif ALKO met 120kg, trekhaak 75kg, EribaTouring 100kg. Ik kom zeker niet boven de 90kg.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Nog maar een keertje kogelduk

Bericht door Peter 1969 » zo 10 jun 2018 11:36

p_vingerhoets schreef:
zo 10 jun 2018 09:42


Jammer is wel dat als er filmpjes worden geplaatst er ook maar meteen vanuit gegaan wordt dat er te hard gereden wordt zonder dat hiervan enig bewijs is er is geen snelheids meting lopende dus hoe kun je dan zeggen dat er te hard gereden wordt is niet te zien
Het bewijs is dat die combi's gaan slingeren ( aanleiding doet er niet toe ) en niet meer onder controle komen. Dat doet snelheid, en snelheid alleen.

Daarom weten we tegenwoordig dat je alleen met hard remmen ( snelheid onmiddelijk fors verlagen ) je misschien nog je combi kan redden. In de filmpjes zie je dat mis gaan : men remt niet hard/lang genoeg totdat er geen houden meer aan is. Waarschijnlijk omdat de combi al de hele tijd kwispelde en men er aan gewend was en daarom niet onmiddelijk reageerde. Of misschien een misplaatst vertrouwen in de trekauto of eigen kunnen dat kwispelen niet serieus te nemen. Wie zal het zeggen. Maar dat de snelheid het veroorzaakte, dat is een vaststaand feit.

In de filmpjes halen ze ook allemaal een vrachtwagen in, rijden dus sneller dan ~90 km/u. Dat is teveel voor onstabiele combi's, het wegvallen van de zijwind door zo'n vrachtauto kan dan de druppel zijn waardoor instabiliteit geopenbaart wordt.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Nog maar een keertje kogelduk

Bericht door meeder » zo 10 jun 2018 11:50

Wat op de trekhaak staat is niet leidend. Het instructieboekje van je auto is leidend.
Dezelfde trekhaak kan vaak op verschillende uitvoeringen van auto's gebruikt worden waarbij de toegestane kogeldruk ook kan variëren.

Ab
Moderator
Berichten: 26556
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Nog maar een keertje kogelduk

Bericht door Ab » zo 10 jun 2018 11:54

Ik wist niks van kogeldruk of wat dan ook af toen ik ruim 50 jaar geleden met lange tanks op aanhangers begon te rijden. Dagelijks, 6 dagen per week.
Waar ik heel snel achterkwam, was dat het vaak begon te slingeren, vaak al voordat ik het dorp uit was.
Altijd bij ca 85 kmu.
De oorzaak was altijd een te lage kogeldruk.
Of helemaal geen kogeldruk..nog erger. Dan begon de slingering bij 80 kmu al in te zetten.
Ik ging nooit terug naar de zaak.
Aan het einde van mijn "test circuit " kon ik een laantje oprijden.
Met dikke eikebomen.
Daar reed ik de aanhanger achteruit tegenaan, en drukte met de auto de tank iets naar voren, zodat de kogeldruk hoger werd.
Daarna ging het met 100 kmu richting klanten.
Zonder enig probleem.
Op heel jonge leeftijd al door heel veel ervaring en ook door schade en schande wijzer geworden.
Zonder eigenlijk precies te weten waarom die gevaarlijke slingerbewegingen nu eigenlijk optraden was vrij snel duidelijk dat de last naar voren verplaatsen die slingerbewegingen voorkwam.
Op latere leeftijd daar alles over gelezen en opgezocht wat deskundigen en wetenschappers daar over geschreven hebben.
Daaruit ben ik gaan snappen waarom en hoe die slingerbeweging ontstaan en hoe dat zoveel mogelijk te vermijden.
Het is eigenlijk heel simpel.
Als het effe kan verminder het gewicht achter de as zoveel mogelijk.
Als daardoor de kogeldruk te hoog wordt, niet compenseren, maar gewicht voorin de caravan verplaatsen naar de auto.
Ik weet dat dit soms allemaal niet volledig haalbaar is.
Maar denk zoveel mogelijk in deze richting tijdens het beladen.
Je zult er een strak en veilig rijdende combinatie aan overhouden.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Nog maar een keertje kogelduk

Bericht door Nimma » zo 10 jun 2018 11:55

RE.gif RE.gif Toyota geeft 75kg kogeldruk voor de RAV4
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Nog maar een keertje kogelduk

Bericht door meeder » zo 10 jun 2018 12:06

Bij onze Toyota Auris stond er 75kg op de trekhaak en in het boekje 55kg.

Mees

Re: Nog maar een keertje kogelduk

Bericht door Mees » zo 10 jun 2018 12:14

@Meeder: waar staat het in de wet, van dat instructieboekje?
Ik ben geen jurist maar ik denk dat de laagste van de 4 leidend is.
Laatst gewijzigd door Mees op zo 10 jun 2018 12:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18181
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Nog maar een keertje kogelduk

Bericht door deusjevo » zo 10 jun 2018 12:24

meeder schreef:
zo 10 jun 2018 11:50
Wat op de trekhaak staat is niet leidend. Het instructieboekje van je auto is leidend.
Dezelfde trekhaak kan vaak op verschillende uitvoeringen van auto's gebruikt worden waarbij de toegestane kogeldruk ook kan variëren.
Het laagste gewicht is leidend, bij mijn combi is het caravan/trekhaak/Qashqai allemaal 100 kilo max dus de keuze is niet zo moeilijk.
Met 90 kilo rijdt de combi fijn.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Ab
Moderator
Berichten: 26556
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Nog maar een keertje kogelduk

Bericht door Ab » zo 10 jun 2018 12:37

Jakkemeiner schreef:
zo 10 jun 2018 11:55
RE.gif RE.gif Toyota geeft 75kg kogeldruk voor de RAV4
Dat zou ik dan zeker aanhouden.
Als het goed rijdt is dat ok.
Voel je nog onrust dan kan je daar ook best nog een kilo of 10 overheen. En kijken of dat helpt. Meestal wel.
Afhankelijk van de vorm van de caravan kan de winddruk een groot gedeelte van de kogeldruk opheffen.
Dat hoeft echter niet.
Een Kip bijv, met een schuine voorkant kan maar zo door de rijwind een hogere kogeldruk krijgen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”