Nog maar een keertje kogelduk

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Nog maar een keertje kogelduk

Bericht door Michel1975 » zo 10 jun 2018 12:43

Sunline99 schreef:
zo 10 jun 2018 10:22
Combi’s op het randje zijn dat nu juist vaak door een foute belading die “gecompenseerd” wordt door een hoge kogeldruk.
De meeste van ons hebben (heel) veel ervaring en gaandeweg de jaren veel geïnvesteerd in het verkrijgen van een moderne combi die ook met wat meer kogeldruk nog stabiliteitsmarge genoeg heeft. De meeste beginnende caravanners kiezen een betaalbare, wat oudere caravan die getrokken mag worden door de gezinsauto die ze al hebben. Juist die combi’s worden door een hoge kogeldruk op scherp gezet, vooral als er nog eens flink mee door gereden wordt. En dat gebeurt automatisch als men al gewoon met het hedendaagse verkeer mee rijdt. De wettelijk verplichte kogeldruk is niet voor niets zo “laag”. De trekauto moet zo min mogelijk “last” hebben van de aanhanger zodat deze optimaal kan sturen en remmen. Mocht een juist beladen caravan toch onrustig zijn kies dan voor een stabilisator en matig de snelheid.
Het is wederom onzin wat je uitkraamt. Jij zegt hier glashard dat je de minimale kogeldruk aan moet houden om de auto in het rijden niet te verstoren. #bullshitalarm #desinformatie. In je eerste bijdrage was het nog alleen maar om de caravan niet te laten kieperen. Het woord minimaal zegt het al. Maar neem lekker de proef op som n ga met 30 kg kogeldruk onderweg. Als mensen jouw advies overnemen staan wij komende zomer weer in de file vanwege geschaarde caravans.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Nog maar een keertje kogelduk

Bericht door meeder » zo 10 jun 2018 12:46

Mees schreef:@Meeder: waar staat het in de wet, van dat instructieboekje?
Ik ben geen jurist maar ik denk dat de laagste van de 4 leidend is.
Ik denk niet dat bijvoorbeeld Brink kan en mag beslissen of een auto die volgens de fabrikant 55kg kogeldruk mag hebben ineens 75kg kogeldruk mag hebben omdat een andere uitvoering van die auto dat bijvoorbeeld wel mag hebben met dezelfde trekhaak.

Mees

Re: Nog maar een keertje kogelduk

Bericht door Mees » zo 10 jun 2018 12:58

Dat lijkt mij ook.
Mijn boekje zegt 75 en de trekhaak 85.

Ab
Moderator
Berichten: 26695
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Nog maar een keertje kogelduk

Bericht door Ab » zo 10 jun 2018 13:08

Voor de geïnteresseerden..
Hier in Nederland zijn wij erg beperkt in het te trekken gewicht. Het algemeen geldend advies is max 75 % van het gewicht van de personenauto.
Voor caravans dan. Een platte lage aanhanger kan best zwaarder zijn.

Dit rijmt niet met bijv. mijn auto. In het land van herkomst mag er 5500 kg achter. Eigen gewicht iets van 2600 kg.
Dezelfde auto met zwaardere veren en assen mag meer dan 10000 kg trekken.
Dat is mogelijk door een heel andere trekhaak constructie.
Hierbij kan een kogeldruk van 1500 (!) kg gehanteerd worden.
Die wordt door de trekhaak verdeeld op 1 derde van dat gewicht op de achteras, 1 derde op de voor as van de trekkende pick-up, en 1 derde gaat naar de assen van de getrokken caravan of aanhanger.
Op deze wijze zijn dergelijke zeer hoge trekgewichten veilig te trekken. Beter kan het niet.
Uiteraard is het remsysteem geen lullige oplooprem, maar dit terzijde.
Jammer dat dit in Europa niet mogelijk is door de wetgeving hier.
De Yanks bewijzen al jaren dat het anders kan.
Mits je maar genoeg kogeldruk hebt Sunline awhoea.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Mees

Re: Nog maar een keertje kogelduk

Bericht door Mees » zo 10 jun 2018 13:13

Voorbeeldje van zo'n koppeling:
viewtopic.php?f=99&t=24054&p=350207#p350285

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Nog maar een keertje kogelduk

Bericht door Peter 1969 » zo 10 jun 2018 13:42

Ab schreef:
zo 10 jun 2018 13:08
Voor de geïnteresseerden..
Hier in Nederland zijn wij erg beperkt in het te trekken gewicht. Het algemeen geldend advies is max 75 % van het gewicht van de personenauto.
Voor caravans dan. Een platte lage aanhanger kan best zwaarder zijn.

Dit rijmt niet met mijn auto. In het land van herkomst mag er 5500 kg achter. Eigen gewicht iets van 2600 kg.
Dezelfde auto met zwaardere veren en assen mag meer dan 10000 kg trekken.
Dat is mogelijk door een heel andere trekhaak constructie.
Hierbij kan een kogeldruk van 1500 (!) kg gehanteerd worden.
Die wordt door de trekhaak verdeeld op 1 derde van dat gewicht op de achteras, 1 derde op de voor as van de trekkende pick-up, en 1 derde gaat naar de assen van de getrokken caravan of aanhanger.
Op deze wijze zijn dergelijke zeer hoge trekgewichten veilig te trekken. Beter kan het niet.
Uiteraard is het remsysteem geen lullige oplooprem, maar dit terzijde.
Jammer dat dit in Europa niet mogelijk is door de wetgeving hier.
De Yanks bewijzen al jaren dat het anders kan.
Mits je maar genoeg kogeldruk hebt Sunline awhoea.gif
Daarom heet dat ook "light truck" op zijn Amerikaans. Heeft niets meer met een normale auto te maken mrgreen.gif :lol:

Maar je punt is gemaakt en valide in mijn ogen.

Gebruikersavatar
andrehj
Berichten: 161
Lid geworden op: zo 28 aug 2016 14:34

Re: Nog maar een keertje kogelduk

Bericht door andrehj » zo 10 jun 2018 22:16

Ik zag net dit Twitterbericht van Rijkswaterstaat van vanmiddag.
1x raden wat daar achterop die caravan hangt...
Afbeelding
Ik denk niet dat het toeval is.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16283
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Nog maar een keertje kogelduk

Bericht door Jan van Vijven » ma 11 jun 2018 13:21

@ Jakkemeiner,
Je hebt gelijk, het zou zo niet mogen.....

Normale discussies en verschil van mening moet kunnen, maar mensen die willens en wetens verkeerde en vooral gevaarlijke info blijven geven zijn een gevaar voor beginnende caravanners.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Nog maar een keertje kogelduk

Bericht door Peter 1969 » ma 11 jun 2018 20:32

Om Wim bij te vallen zegt Caravantrekker als je combi oranje is ook dat het wel kan, maar aan "vrachtwagen snelheid" dus dat je gewoon met zo'n combi niet moet jakkeren.

Omdat het in Belgie en Frankrijk wel mag onder de 3500 kg is dat misschien belangrijker om te benadrukken. Fietsen achterop ? Prima maar rij dan 80-90 km/u.

Veel forummers die fietsen achterop not done vinden vallen mij ook op door te klagen over snelheids boetes in het buitenland. Misschien gaan zij teveel uit van eigen snelheden, dan zijn fietsen achterop inderdaad not done. mrgreen.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26695
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Nog maar een keertje kogelduk

Bericht door Ab » ma 11 jun 2018 23:06

Waarom kan het alleen bij oranje combi's? :lol:
Wim heeft een witte caravan. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3686
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Nog maar een keertje kogelduk

Bericht door Niels83 » ma 11 jun 2018 23:17

Wat een hoop geklets in dit topic. Enige interessante is nu eigenlijk wat volvo zweden zei?

Ab
Moderator
Berichten: 26695
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Nog maar een keertje kogelduk

Bericht door Ab » ma 11 jun 2018 23:22

Daar is voor mij geen enkele twijfel over.
Excuses voor de drukfout.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3686
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Nog maar een keertje kogelduk

Bericht door Niels83 » di 12 jun 2018 00:17

Ab schreef:
ma 11 jun 2018 23:22
Daar is voor mij geen enkele twijfel over.
Excuses voor de drukfout.
Want jij bent test chaffeur bij volvo of zo?

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Nog maar een keertje kogelduk

Bericht door Peter 1969 » di 12 jun 2018 00:26

Niels83 schreef:
di 12 jun 2018 00:17


Want jij bent test chaffeur bij volvo of zo?
In andere talen staat een kogeldruk die oploopt samen met trekgewicht. ( kun je zo online vinden ) wat ook logisch is.

Behalve in Nederlands, waar de kogeldruk ineens zakt bij een hogere treklast….dat maakt het met zeer hoge waarschijnlijkheid een drukfout.

Ab
Moderator
Berichten: 26695
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Nog maar een keertje kogelduk

Bericht door Ab » di 12 jun 2018 00:56

Nee, ik ben geen testchauffeur bij Volvo.
Maar weet al heel lang hoe een lange zware en hoge middenas aanhanger te beladen, en hoe slingerbewegingen bij relatief hoge snelheden te voorkomen.
Daaruit concludeer ik dat het niets anders dan een drukfout kan zijn. (Of totale verstandsverbijstering bij Volvo, waar ik niet in geloof eigenlijk)

Bovendien is het totaal onlogisch en gaat in tegen alle bekende adviezen van experts over de gehele wereld, en is zelfs gevaarlijk. Minimaal 5% van het caravangewicht moet op de kogel. Iedereen die langere ervaring met caravans heeft bij langere ritten en bij hogere snelheden dan 80 kmu weet dat.
Negeren van deze adviezen leveren plaatjes op zoals even terug.

Nb. Ik heb dit draadje opgeschoond.
En ontdaan van zeer gevaarlijke adviezen van een bepaald persoon.
Als ik daarmee kan voorkomen dat ook maar 1 beginnende caravanner dit zou overnemen is mijn
hele jaar goed.
Ook meteen maar wat niet ter zake doende onzin eruit gehaald.
Ik vind dit draadje daar bij nader inzien toch te belangrijk voor.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Nog maar een keertje kogelduk

Bericht door meeder » di 12 jun 2018 06:55

Bij Kip valt dat best mee met het advies.

Afbeelding

Ab
Moderator
Berichten: 26695
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Nog maar een keertje kogelduk

Bericht door Ab » di 12 jun 2018 07:51

Het enig juiste advies.
Kip snapt het.
Houdt hierbij rekening met de maximale kogeldruk schrijven ze.
Als zo'n Kip achter een Volvo hangt is dat niet ineens anders.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2053
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Nog maar een keertje kogelduk

Bericht door Aviva » di 12 jun 2018 08:05

Duidelijk plaatje van Kip.

Dat verkijken op kogeldruk je snel overkomt kwam ik achter na het voor de eerste keer beladen van onze caravan.
Met mij ouders vroeger ook veel met de caravan onderweg geweest dus ook in het verleden wel 'bemoeid' met de kogeldruk.

Toen wij de caravan kochten bij de dealer de kogeldruk voor aankoop laten wegen om een beeld te krijgen wat de 'lege' kogeldruk van de caravan was.
Dit zat rond de 60 kilo. Thuis de caravan ingepakt, veel rond de as gelegd en voorin nog wat extra voor de kogeldruk (2 potten gas etc).Toen de fietsen achterop gezet á 20 kg per stuk. Mijn schatting was na beladen (had alles van te voren gewogen) dat ik rond de 60/65 kg kogeldruk zou zitten. De Reich TLC disselweger eronder en wat bleek 30 kg kogeldruk scratch.gif. Toen aan het her beladen gegaan wat extra water getankt waardoor ik wel tot 70 kg kwam.

De tip die ik dus wil meegeven weeg je kogeldruk (vooral als beginnend kampeerder of bij een andere caravan) ook op het laatste moment nog als de caravan achter de auto gaat. Want soms gaat er op het laatste moment nog heel wat in (of fietsen achterop bijvoorbeeld)
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Gebruikersavatar
EricS
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 20 apr 2012 19:04
Locatie: Assen

Re: Nog maar een keertje kogelduk

Bericht door EricS » di 12 jun 2018 08:21

RE.gif RE.gif
en bij VW snappen ze het ook...uit meest recente instructieboekje Passat:
(ps, er wordt max 90 kg geschreven, mijn KIP chassisplaatje zegt max 75 KG koppeldruk, deze houd ik aan)
Bijlagen
VW advies kogeldruk.JPG
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Nog maar een keertje kogelduk

Bericht door meeder » di 12 jun 2018 08:30

Goed dat ze dat zo duidelijk beschrijven bij VW!

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Nog maar een keertje kogelduk

Bericht door meeder » di 12 jun 2018 08:35

Ik zag net dat Ford aangeeft minimaal 4% van het gewicht als kogeldruk te gebruiken. Bijna goed ;)

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Nog maar een keertje kogelduk

Bericht door Peter 1969 » di 12 jun 2018 08:45

Misschien is de discussie ook vervuild geraakt door fietsen achterop, wat niet per definitie tot een lagere kogeldruk hoeft te leiden. Dat kun je corrigeren met lading, maar het blijft minder ideaal om gewichten ver van de as te plaatsen omdat de caravan dan wil gaan tollen. Hoe harder je dan rijdt, hoe minder beheersbaar de krachten worden dus als je dat doet, rij dan niet harder dan 80-90 km/u. Daarom vind ik het ook vreemd dat juist combi's van < 3500 kg in Belgie en Frankrijk tot 120-130 km/u mogen rijden. Daartussen zitten juist veel beginnende caravanners die dat van de fietsen achterop, kogeldruk maximaal en juist verdelen van lading mogelijk (nog) niet weten. Bij de eerste combi ( ook onder 3500 kg ) had ik me daar ook niet mee bezig gehouden, en die kwispelde er flink op los. Gelukkig had ik toen ook geen lust te gaan jakkeren.

Qua kogeldruk is het dus gewoon de maximaal toegestaade kogeldruk proberen te bereiken, oftewel het laagste getal die op kenteken auto, plaatje trekhaak en plaatje caravan ( dissel ) staan. En als je fietsen achterop doet die maximale kogeldruk zeker bereikt en de rest van de lading wel laag boven de as probeert te plaatsen.

Ab
Moderator
Berichten: 26695
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Nog maar een keertje kogelduk

Bericht door Ab » di 12 jun 2018 11:26

Houdt er dan wel rekening mee dat 50 kg achterop ook 50 kg of meer voorin de caravan betekent als contra gewicht.
Wat een gewichtstoename betekent van 100 kg in de caravan! (Nog afgezien van het feit dat gewicht ver achter de as de rijeigenschappen ook negatief beïnvloedt.)
Doe je de fietsen op de auto, dan kan die 50 kg contragewicht mogelijk ook in de auto.
Waardoor de auto zwaarder kan worden en de caravan lichter.
Het moge duidelijk zijn wat beter is.
Ja ik weet het..ik blijf het herhalen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Wim Verso
Berichten: 6518
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Nog maar een keertje kogelduk

Bericht door Wim Verso » di 12 jun 2018 18:49

Caravanner12 schreef:
di 12 jun 2018 08:05
Duidelijk plaatje van Kip.

Dat verkijken op kogeldruk je snel overkomt kwam ik achter na het voor de eerste keer beladen van onze caravan.
Met mij ouders vroeger ook veel met de caravan onderweg geweest dus ook in het verleden wel 'bemoeid' met de kogeldruk.

Toen wij de caravan kochten bij de dealer de kogeldruk voor aankoop laten wegen om een beeld te krijgen wat de 'lege' kogeldruk van de caravan was.
Dit zat rond de 60 kilo. Thuis de caravan ingepakt, veel rond de as gelegd en voorin nog wat extra voor de kogeldruk (2 potten gas etc).Toen de fietsen achterop gezet á 20 kg per stuk. Mijn schatting was na beladen (had alles van te voren gewogen) dat ik rond de 60/65 kg kogeldruk zou zitten. De Reich TLC disselweger eronder en wat bleek 30 kg kogeldruk scratch.gif. Toen aan het her beladen gegaan wat extra water getankt waardoor ik wel tot 70 kg kwam.

De tip die ik dus wil meegeven weeg je kogeldruk (vooral als beginnend kampeerder of bij een andere caravan) ook op het laatste moment nog als de caravan achter de auto gaat. Want soms gaat er op het laatste moment nog heel wat in (of fietsen achterop bijvoorbeeld)
thumbup.gif thumbup.gif
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Re di Coppi
Berichten: 1452
Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47

Re: Nog maar een keertje kogelduk

Bericht door Re di Coppi » di 12 jun 2018 22:21

Ab schreef:
di 12 jun 2018 11:26
Houdt er dan wel rekening mee dat 50 kg achterop ook 50 kg of meer voorin de caravan betekent als contra gewicht.
Wat een gewichtstoename betekent van 100 kg in de caravan! (Nog afgezien van het feit dat gewicht ver achter de as de rijeigenschappen ook negatief beïnvloedt.)
Doe je de fietsen op de auto, dan kan die 50 kg contragewicht mogelijk ook in de auto.
Waardoor de auto zwaarder kan worden en de caravan lichter.
Het moge duidelijk zijn wat beter is.
Ja ik weet het..ik blijf het herhalen.
Top! thumbup.gif
V60, Fendt Saphir 510 TFK

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”