Aslast verlagen - België
Aslast verlagen - België
Hallo iedereen,
ik heb een kort vraagje: Ik weet dat de RDW een administratieve aslastverlaging kan doen, maar is dit ook mogelijk voor België?
De reden is eigenlijk simpel: Veel keuze in het model dat we willen, maar bijna allemaal 1700 of 1800kg mtm, en dat is teveel voor de aanvraag van de tempo 100 sticker.
Bedankt!
ik heb een kort vraagje: Ik weet dat de RDW een administratieve aslastverlaging kan doen, maar is dit ook mogelijk voor België?
De reden is eigenlijk simpel: Veel keuze in het model dat we willen, maar bijna allemaal 1700 of 1800kg mtm, en dat is teveel voor de aanvraag van de tempo 100 sticker.
Bedankt!
Re: Aslast verlagen - België
Al eens een telefoontje naar de "RDW" in België gedaan?
Simpeler kan het niet.
Frans
Simpeler kan het niet.
Frans
Re: Aslast verlagen - België
ik hoopte hier dus te weten te komen wie onze "RDW" is in België en wat de te volgen procedure was.
De keuring bv kan het niet
Dekra kan enkel de tempo 100 sticker keuring doen
de DIV kan het voertuig inschrijven (kunnen zij de administratieve verlaging doen?)
De keuring bv kan het niet
Dekra kan enkel de tempo 100 sticker keuring doen
de DIV kan het voertuig inschrijven (kunnen zij de administratieve verlaging doen?)
Re: Aslast verlagen - België
https://www.belgium.be/nl/mobiliteit/Vo ... v-kantoren
Het 1e telefoonnummer wat je tegenkomt helpt je beslist verder.
Frans
Het 1e telefoonnummer wat je tegenkomt helpt je beslist verder.
Frans
Re: Aslast verlagen - België
Bedankt Frans!
Dus toch de DIV
Dus toch de DIV
Re: Aslast verlagen - België
Verlagen van de mtm is leuk, maar hou je dan wel genoeg laadvermogen over
Meestal hoort de mtm echt bij de indeling/maat caravan die je wenst en is in voorkomende gevallen in de praktijk eerder te gering dan te hoog
Meestal hoort de mtm echt bij de indeling/maat caravan die je wenst en is in voorkomende gevallen in de praktijk eerder te gering dan te hoog
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Aslast verlagen - België
Ja hoor, standaard komt ie met 1600kg. De 1700 en 1800kg as zijn in optie.PremiumDiscovery schreef: ↑di 17 apr 2018 15:58Verlagen van de mtm is leuk, maar hou je dan wel genoeg laadvermogen over
Meestal hoort de mtm echt bij de indeling/maat caravan die je wenst en is in voorkomende gevallen in de praktijk eerder te gering dan te hoog
Maar blijkbaar neemt iedereen die.
Mijn bedoeling is de caravan zo licht mogelijk te houden, voldoende laden voor een correcte kogeldruk maar voor de rest de caravan zo leeg mogelijk.
De auto is groot genoeg om nog bijna een ton aan bagage en personen te slikken.. mag nog 900kg laden voor ik aan mijn MTM zit
- hoboken
- Berichten: 707
- Lid geworden op: zo 7 feb 2016 14:12
- Locatie: Ergens tussen Antwerpen en Brussel
Re: Aslast verlagen - België
Ik vrees dat dit bij ons onmogelijk is of je moet een individuele keuring doen, dan word de hele caravan opnieuw gekeurd kost je enkele maanden en een hoop geld.
Maar waarom wil je een tempo 100 keuring ik heb die ook niet en ik rij in Duitsland altijd rond de 95 kmh in al die jaren nog nooit een boete gehad de Polizei kijkt er niet naar flitsen doen ze alleen maar op de stukken met een km beperking, hou daar rekening mee en je hebt nergens last van.
Maar waarom wil je een tempo 100 keuring ik heb die ook niet en ik rij in Duitsland altijd rond de 95 kmh in al die jaren nog nooit een boete gehad de Polizei kijkt er niet naar flitsen doen ze alleen maar op de stukken met een km beperking, hou daar rekening mee en je hebt nergens last van.
Mercedes Cla 220d 4matic automaat, Coachman Hylander 450, E-go mover, Ducati Hyperstrada
Re: Aslast verlagen - België
ik zou echt niet gerust rondbollen
95 per uur is al 100 op teller bij mij. Ik zou gans de baan paranoia zitten rondloeren of ik geen Polizei spot
95 per uur is al 100 op teller bij mij. Ik zou gans de baan paranoia zitten rondloeren of ik geen Polizei spot
-
- Berichten: 6221
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Aslast verlagen - België
Waarom moet je je caravan terug laten keuren om een tempo 100 sticker te mogen voeren?
De enige reden die ik kan bedenken is dat je t moet doen om onder een MTV van 3500 kg te blijven i.v.m een B-E rijbewijs.
De enige reden die ik kan bedenken is dat je t moet doen om onder een MTV van 3500 kg te blijven i.v.m een B-E rijbewijs.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Aslast verlagen - België
RE.gif
Is in Belgie dan ook een B en E rijbewijs ??
Maar idd.... waarom terug keuren.
Andere regelgeving in Belgie is niet van toepassing denk ik, de Tempo 100 keuring is een Duitse aangelegenheid.
Is in Belgie dan ook een B en E rijbewijs ??
Maar idd.... waarom terug keuren.
Andere regelgeving in Belgie is niet van toepassing denk ik, de Tempo 100 keuring is een Duitse aangelegenheid.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Aslast verlagen - België
RE.gif
Ja hoor. In België hebben we dat ook.
Link : http://www.goca.be/nl/p/definitie-categorie-BE
En omdat ik al wat ouder ben[*] :
Ja hoor. In België hebben we dat ook.
Link : http://www.goca.be/nl/p/definitie-categorie-BE
En omdat ik al wat ouder ben[*] :
[*]PS: 'k Ben ook houder van CE en DE.De houder van een rijbewijs B+E, afgegeven vóór 01/05/2013, mag een samenstel** besturen, bestaande uit een trekkend voertuig van de categorie B en een aanhangwagen of oplegger met een MTM* van meer dan 3.500 kg, op voorwaarde dat de MTM* van het samenstel** niet meer dan 12.000 kg bedraagt.
-
- Berichten: 6221
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Aslast verlagen - België
RE.gif
En met alleen het B rijbewijs mag de totale combi( trekker+ caravan) niet méér wegen dan 3500 kg.
Gewicht volgens opgave van de kentekenbewijzen.
W.B. de gewichten om aan de eisen van tempo 100 te voldoen:
Heeft uw caravan of aanhanger geen antislingerkoppeling, dan geldt het volgende:
Het maximaal beladen caravangewicht mag ten hoogste 80% van het ledig voertuiggewicht (massa rijklaar) bedragen;
Het maximaal beladen aanhangergewicht mag ten hoogste 110% van het ledig voertuiggewicht (massa rijklaar) bedragen.
Beschikt uw caravan of aanhanger wel over een antislingerkoppeling dan:
mag het maximaal beladen caravangewicht ten hoogste 100% zijn van het ledig voertuiggewicht (massa rijklaar);
mag het maximaal beladen aanhangergewicht ten hoogste 120% zijn van het ledig voertuiggewicht (massa rijklaar).
Bij het ontbreken van een oplooprem en / of hydraulische schokdempers mag het maximaal beladen caravan- / aanhangergewicht ten hoogste 30% van het ledig voertuiggewicht (massa rijklaar) bedragen.
Bron:https://www.tuev-nord.de/nl/mobiliteits ... /tempo-100
ER word blijkbaar ook verschil gemaakt tussen "aanhangwagens" en "caravans"
Door het terugkeuren van de aslast breng je wel,zoals PD al terecht opmerkt,je laadvermogen naar beneden.
Heb je ,zoals T.S blijkbaar,een dikke auto ervoor staan,omdat hij opmerkt dat hij nog 900 kg laadvermogen heeft voor hij aan zijn MTM is,keek ik eerst wat de trekker leeg weegt,dikwijls hoef je dan helemaal niks terug te keuren
En met alleen het B rijbewijs mag de totale combi( trekker+ caravan) niet méér wegen dan 3500 kg.
Gewicht volgens opgave van de kentekenbewijzen.
W.B. de gewichten om aan de eisen van tempo 100 te voldoen:
Heeft uw caravan of aanhanger geen antislingerkoppeling, dan geldt het volgende:
Het maximaal beladen caravangewicht mag ten hoogste 80% van het ledig voertuiggewicht (massa rijklaar) bedragen;
Het maximaal beladen aanhangergewicht mag ten hoogste 110% van het ledig voertuiggewicht (massa rijklaar) bedragen.
Beschikt uw caravan of aanhanger wel over een antislingerkoppeling dan:
mag het maximaal beladen caravangewicht ten hoogste 100% zijn van het ledig voertuiggewicht (massa rijklaar);
mag het maximaal beladen aanhangergewicht ten hoogste 120% zijn van het ledig voertuiggewicht (massa rijklaar).
Bij het ontbreken van een oplooprem en / of hydraulische schokdempers mag het maximaal beladen caravan- / aanhangergewicht ten hoogste 30% van het ledig voertuiggewicht (massa rijklaar) bedragen.
Bron:https://www.tuev-nord.de/nl/mobiliteits ... /tempo-100
ER word blijkbaar ook verschil gemaakt tussen "aanhangwagens" en "caravans"
Door het terugkeuren van de aslast breng je wel,zoals PD al terecht opmerkt,je laadvermogen naar beneden.
Heb je ,zoals T.S blijkbaar,een dikke auto ervoor staan,omdat hij opmerkt dat hij nog 900 kg laadvermogen heeft voor hij aan zijn MTM is,keek ik eerst wat de trekker leeg weegt,dikwijls hoef je dan helemaal niks terug te keuren
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Aslast verlagen - België
Ik rij al een kleine 30 jaar 100+ in Dld zonder sticker en nog nooit een prent voor de combi gehad.
Afgelopen jaar de caravan in Dld laten keuren voor 100 KM/h (maar de sticker ligt nog in een kastje in de caravan omdat ik stickers spuuglelijk vind) In Dld hang ik de 100 sticker achter het achterraam met een plakbandje en haal hem er na Dld weer vanaf.
Porsche + Tabbert
-
- Berichten: 6221
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Aslast verlagen - België
Wat is de massa rijklaar van die auto?
Als die minimaal 100% is van het MTM van de caravan hoef je niks te doen,krijg je zo die 100 sticker( als de caravan voorde rest wel aan de eisen voldoet.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Aslast verlagen - België
1621 kg weegt de Espace.
En mag nog 789kg laden voor ik aan mtm zat...
Die ton zal ik mis geweest zijn, zal waarschijnlijk met laadvermogen van de caravan erbij geweest zijn...
Voor de tempo 100 sticker mag mtm van de caravan dus maximaal 1621kg zijn, correct?
En mag nog 789kg laden voor ik aan mtm zat...
Die ton zal ik mis geweest zijn, zal waarschijnlijk met laadvermogen van de caravan erbij geweest zijn...
Voor de tempo 100 sticker mag mtm van de caravan dus maximaal 1621kg zijn, correct?
Re: Aslast verlagen - België
moet je in Belgie daarvoor niet bij Goca zijn?
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.
Eberspacher verwarming.
Re: Aslast verlagen - België
Om een boete te krijgen in DE moeten ze je aanhouden. Ze flitsen immers van voren en dan kunnen ze de tempo 100 sticker niet zien.
De kans dat je aangehouden wordt is al erg klein. En dan betaal je bij 20 km te hard slechts €30,= boete. Dat is wsch tot 110 op de teller. Harder zul je toch niet rijden?
Voor de administratiekosten van MTM verlagen en Tempo 100 keuring kun je dus heel wat boetes incasseren.
Ik zou zeggen, bespaar je de moeite.
De kans dat je aangehouden wordt is al erg klein. En dan betaal je bij 20 km te hard slechts €30,= boete. Dat is wsch tot 110 op de teller. Harder zul je toch niet rijden?
Voor de administratiekosten van MTM verlagen en Tempo 100 keuring kun je dus heel wat boetes incasseren.
Ik zou zeggen, bespaar je de moeite.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.
Re: Aslast verlagen - België
RE.gif
Zo dacht ik er ook altijd over.
@TS: je kunt de caravan altijd laten keuren voor de 100KM/h sticker.
Ze controleren het trekkende voertuig NIET bij de keuring/afgifte van een tempo 100 sticker.
Zo dacht ik er ook altijd over.
@TS: je kunt de caravan altijd laten keuren voor de 100KM/h sticker.
Ze controleren het trekkende voertuig NIET bij de keuring/afgifte van een tempo 100 sticker.
Porsche + Tabbert
Re: Aslast verlagen - België
Hoe bepalen ze dan de voorwaarde van de max 100%?VIP Premium schreef:RE.gif
Zo dacht ik er ook altijd over.
@TS: je kunt de caravan altijd laten keuren voor de 100KM/h sticker.
Ze controleren het trekkende voertuig NIET bij de keuring/afgifte van een tempo 100 sticker.
Re: Aslast verlagen - België
RE.gif
De ontheffing wordt verleend op de caravan die daarvoor aan een aantal voorwaarden moet voldoen (banden, schokbrekers etc.).
Daarna mag je er elke auto voor zetten die aan de T100 eisen voldoet. Voldoet een auto niet aan de T100 eisen, dan mag je slechts 80 km/h ongeacht de sticker op de caravan.
De ontheffing wordt verleend op de caravan die daarvoor aan een aantal voorwaarden moet voldoen (banden, schokbrekers etc.).
Daarna mag je er elke auto voor zetten die aan de T100 eisen voldoet. Voldoet een auto niet aan de T100 eisen, dan mag je slechts 80 km/h ongeacht de sticker op de caravan.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Aslast verlagen - België
Same here. Een jaar of drie terug boete voor inhalen waar dat niet mocht, maar van '100 per uur zonder sticker' hebben ze niet eens wat gezegd.hoboken schreef: ↑di 17 apr 2018 20:59Ik vrees dat dit bij ons onmogelijk is of je moet een individuele keuring doen, dan word de hele caravan opnieuw gekeurd kost je enkele maanden en een hoop geld.
Maar waarom wil je een tempo 100 keuring ik heb die ook niet en ik rij in Duitsland altijd rond de 95 kmh in al die jaren nog nooit een boete gehad de Polizei kijkt er niet naar flitsen doen ze alleen maar op de stukken met een km beperking, hou daar rekening mee en je hebt nergens last van.
Peter
Re: Aslast verlagen - België
RE.gif
Resultaten uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst
Ik bestel bij elke nieuwe caravan Tempo100; kleine moeite, groot plezier... in ieder geval de eerste 20 km/h gratis
Resultaten uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst
Ik bestel bij elke nieuwe caravan Tempo100; kleine moeite, groot plezier... in ieder geval de eerste 20 km/h gratis
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)