Welke merk trekhaak (afneembaar)

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2036
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Welke merk trekhaak (afneembaar)

Bericht door Aviva » di 9 jan 2018 11:39

Zoals jullie inmiddels misschien wel weten zijn we druk opzoek naar een goede trekauto voor onze caravan.
Een trekhaak onder de auto laten monteren is ook wel zo handig als we komend zomer op vakantie willen.

Ik heb zelf ervaring met de trekhaken van Thule/Brink die bevalt me goed maar is nog wel deels zichtbaar als hij er achterweg is.
Nu zie ik sommige mensen nog al 'klooien' om die haak er onder te krijgen. Ik ben benieuwd welke haken (afneembaar) jullie handig vinden en welke juist niet.
Dan kan ik dat meenemen bij de onderhandeling.

Ik kwam tegen:
- Westfalia
- Oris
- GDW
- Brink/Thule
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Welke merk trekhaak (afneembaar)

Bericht door janoniem » di 9 jan 2018 11:59

Wanneer je wens is dat na de afgenomen haak niets meer zichtbaar is, wordt de keus moeilijk.
Hier is elders wel zo'n wegdraaibare haak voorbij gekomen, Opel schijnt die o.a. te monteren.
Onder mijn Mazda zat bij aankoop een Oris gemonteerd. EInde kampeerseizoen haal ik hem er af en in het voorjaar wordt deze weer geplaatst. Het betekent altijd dat ik even op mijn rug moet om de klus te klaren.
Belangrijk is in ieder geval dat de opening afgedekt wordt met de meegeleverde dop om te voorkomen dat er vuil in de insteekopening komt.

In deze topic komen ook diverse ervaringen langs.
Laatst gewijzigd door janoniem op di 9 jan 2018 12:13, 1 keer totaal gewijzigd.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Ferdi

Re: Welke merk trekhaak (afneembaar)

Bericht door Ferdi » di 9 jan 2018 12:04

Westfalia Privé op onze Renegade is de mooiste haak om te zien en de haak redelijk makkelijk te monteren en te verwijderen. GDW (zakelijke auto) is iets makkelijker. GDW met 13 polige aansluiting gemonteerd incl btw 3 maanden terug nog €420,- betaald.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Welke merk trekhaak (afneembaar)

Bericht door Micky » di 9 jan 2018 12:32

Caravanner12 schreef:Zoals jullie inmiddels misschien wel weten zijn we druk opzoek naar een goede trekauto voor onze caravan.
Een trekhaak onder de auto laten monteren is ook wel zo handig als we komend zomer op vakantie willen.

Ik heb zelf ervaring met de trekhaken van Thule/Brink die bevalt me goed maar is nog wel deels zichtbaar als hij er achterweg is.
Dit is verschillend per auto, ik heb wel thule haken gehad die niet zichtbaar waren.

Mijn voorkeur:
Origineel affabriek
Westfalia
Thule

andere haken zou ik niet kopen in principe
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Welke merk trekhaak (afneembaar)

Bericht door MarcoC » di 9 jan 2018 13:15

Op onze vorige auto zat een afneembare trekhaak van Brink, fijn systeem maar na verwijderen van de haak bleef altijd nog een deel zichtbaar.
Nu op de VW zit een Westfalia, waarvan je na het verwijderen van de haak helemaal niks meer ziet. thumbup.gif
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

barney
Berichten: 240
Lid geworden op: zo 18 sep 2011 12:00
Locatie: Lochem

Re: Welke merk trekhaak (afneembaar)

Bericht door barney » di 9 jan 2018 13:21

Westfalia af fabriek goed systeem wegklapbaar met ingebouwd contactdoos. Bevalt super op mijn Golf sportsvan.

Re di Coppi
Berichten: 1439
Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47

Re: Welke merk trekhaak (afneembaar)

Bericht door Re di Coppi » di 9 jan 2018 13:29

VW monteerd Westfalia achteraf. Prima ding, werkt altijd en goed. Heb ik ook weer laten monteren onder Passat.
Onder de Volvo had ik een ander merk. Ik weet niet zeker welk merk, wel een bekende, maar dat ding haperde weleens. Je zag ook wat roest vorming bij de kogels in het afneembare gedeelte.

Mijn keuze zou zijn, net als Micky: westfalia (en wellicht Thule gezien mijn ervaringen met hun andere producten)
V60, Fendt Saphir 510 TFK

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Welke merk trekhaak (afneembaar)

Bericht door VIP » di 9 jan 2018 14:14

Wij kiezen ook voor Westfalia als er nog geen trekhaak onderzit.

Afgelopen jaar op de Touareg ook weer een Westfalia gemonteerd.
Porsche + Tabbert

Henk1968
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 4 sep 2017 15:58

Re: Welke merk trekhaak (afneembaar)

Bericht door Henk1968 » di 9 jan 2018 15:13

Ik heb een afneembare Brink laten monteren. Als deze is afgenomen dan is werkelijk niets zichtbaar. Nadeel daarvan vind ik dat ik bijna onder de auto moet kruipen om de haak te monteren. Datzelfde geldt voor de kabel. Stekkerdoos zit vrij ver onder de auto en daardoor niet zichtbaar.

Eea hangt natuurlijk ook van merk auto af. Ik heb een Renault Megane station, bj 2015. Zoals gezegd, niets van te zien.
Renault Kadjar TCe 140 + Hobby SF 440 Easy de Luxe

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Welke merk trekhaak (afneembaar)

Bericht door Cara-Fan » di 9 jan 2018 15:49

Wij hebben een electrische wegklapbare trekhaak welke volledig in de achterbumper verdwijnt. Altijd uit het zicht en geen gedoe met vast/loshalen.

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Welke merk trekhaak (afneembaar)

Bericht door p_vingerhoets » di 9 jan 2018 16:31

RE.gif

Hier ook onder de focus 3.1 alleen vanaf een afstand is die zichtbaar.

Maar je zult eerst moeten weten onder welke auto (merk en type) de trekhaak moet komen voordat je kunt kijken welke het moet worden. Kan zelfs per bouwjaar verschillen welke het best/mooiste past.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2036
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Welke merk trekhaak (afneembaar)

Bericht door Aviva » di 9 jan 2018 19:34

Het is inderdaad nog even kijken welke auto het gaat worden en welke trekhaken daar voor leverbaar zijn.
Heb het andere topic ook even gelezen waar wat nuttige informatie op stond.

Ik ben ook vooral benieuwd welke haken een beetje handig en snel te plaatsen zijn.
Lees dat sommige mensen ook wel wat problemen hebben met speling op de haken etc.

Ook is het nog even kijken voor welke prijs de dealer de haak wil leveren of via een algemene autostore.
Als je de adviesprijzen van de verschillende automerken leest schrik ik van de bedragen, kan een stuk goedkoper heb ik al wel gezien. Voor de autodealers lijkt het dat ze een flinke korting weggeven als ze de trekhaak er bijna voor niets onder zetten maar eigelijk kunnen ze die marge makkelijk weggeven als korting gezien de adviesprijzen (waar ze in eerste instantie van uit gaan).
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Welke merk trekhaak (afneembaar)

Bericht door Micky » di 9 jan 2018 19:38

RE.gif

Let wel, we hebben ook voorbeelden gezien van ellende met de elektronica na montage, ik zou dus echt wel voor een gerenomeerd merk gaan en let dan op dat het bedrijf je niet een haak van bijv. Thule verkoopt met een kabelset uit China/universeel, daar ontstaan dan de problemen, de kabelset is duurder dan de haak zelf, dus daar is veel winst te behalen voor de prijsvechters....
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
jeroen.25
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 2 mar 2009 10:46
Locatie: Betuwe

Re: Welke merk trekhaak (afneembaar)

Bericht door jeroen.25 » di 9 jan 2018 20:20

Het handigste in gebruik blijft toch een vaste haak :) Zeker als je denkt hem heel vaak te moeten plaatsen.
Ik heb bewust een vaste genomen omdat ik geen zin heb om telkens weer te klooien om de haak te monteren als ik de fietsendrager wil gebruiken (wat in het voorjaar bijna wekelijks gebeurt)
En zo storend is een vaste haak nu ook weer niet in mijn ogen.
Maar daar gaat het hier niet over.

Let ook op de hoogte van de kogel. Die schijnt per trekhaak nogal te kunnen verschillen.
Bij mijn vorige auto schraapte de valbeugel van de caravan nog vaak over de drempels. Bij de huidige auto heb ik geen last. Dat rijd toch een stuk fijner.
Skoda Octavia 1.5tsi DSG met Adria Adora 482PS

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Welke merk trekhaak (afneembaar)

Bericht door Micky » di 9 jan 2018 20:26

RE.gif

Nee, het handigste is een elektrisch uitklapbare haak, ik heb alles gehad, maar dit is verreweg het fijnst, je stoot ook nooit meer je schenen, geen vieze broekspijpen en een veel mooier uiterlijk.
als laatste is de stekkerdoos het aller makkelijkst te bereiken, die zit namelijk in de haak net onder de kogel thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Welke merk trekhaak (afneembaar)

Bericht door Ab » wo 10 jan 2018 00:28

Ik haal de trekhaak nooit weg.
Al 50 jaar niet.
Nog niet mijn schenen gestoten tot nu toe. awhoea.gif awhoea.gif
Tenminste niet dat ik me kan herinneren.
Moet dat dan ? mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Welke merk trekhaak (afneembaar)

Bericht door meeder » wo 10 jan 2018 06:49

Vieze broekspijpen kan ik wel over meepraten helaas maar sinds we een caravan hebben niet meer aangezien de kogel niet meer ingevet mag worden.

Ik ben het er wel mee eens dat een wegklapbare trekhaak het mooiste is. Sommige merken bieden geeneens wat anders meer aan, de enige trekhaak in de prijslijst is elektrisch wegklapbaar.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Welke merk trekhaak (afneembaar)

Bericht door Micky » wo 10 jan 2018 07:58

RE.gif

ik bedoel ook niet van het vet, maar van rijvuil [aschrik.gif]
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Scout15
Berichten: 988
Lid geworden op: ma 16 jan 2017 21:19

Re: Welke merk trekhaak (afneembaar)

Bericht door Scout15 » wo 10 jan 2018 08:38

Zelf op mijn vorige auto(Octavia) een afneembare trekhaak af fabriek gehad. Deze was vrij makkelijk met de hand te bevestigen en alleen van onder was er een uitsparing in de bumper te zien. De contactdoos werd vanachter de bumper naar beneden getrokken en was verder niet zichtbaar. Als er in de Nederland een Octavia wordt geleverd wordt deze volgens mij altijd achteraf pas gemonteerd op de auto. Daar Pon hiervoor een goedkopere oplossing heeft dan trekhaak af fabriek... Vergeef het mij als dit niet 100% klopt.

Bij mijn huidige auto is nog geen trekhaak gemonteerd. Deze is als origineel onderdeel te bestellen en zal in februari gemonteerd worden(volledig uit het zicht met ingebouwde stroomaansluiting). Kort gezegd geen ervaring met andere merken, maar tweemaal origineel laten installeren.
Volvo V90 cross country D5 / ADRIA Alpina 663 PT

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Welke merk trekhaak (afneembaar)

Bericht door Cara-Fan » wo 10 jan 2018 08:39

Ik heb de trekhaak nu gewoon ingeklapt omdat het kan en deze mooi schoon blijft. Voorheen met de Golf vond ik het wel fijn een extra buffer voor de bumper. Toch meende ik ergens te hebben gelezen dat een aanrijding tegen de trekhaak de auto juist meer (onzichtbare) schade kan geven dan zonder trekhaak in de weg??

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Welke merk trekhaak (afneembaar)

Bericht door Micky » wo 10 jan 2018 08:55

Scout15 schreef:Zelf op mijn vorige auto(Octavia) een afneembare trekhaak af fabriek gehad. Deze was vrij makkelijk met de hand te bevestigen en alleen van onder was er een uitsparing in de bumper te zien. De contactdoos werd vanachter de bumper naar beneden getrokken en was verder niet zichtbaar. Als er in de Nederland een Octavia wordt geleverd wordt deze volgens mij altijd achteraf pas gemonteerd op de auto. Daar Pon hiervoor een goedkopere oplossing heeft dan trekhaak af fabriek... Vergeef het mij als dit niet 100% klopt.

Bij mijn huidige auto is nog geen trekhaak gemonteerd. Deze is als origineel onderdeel te bestellen en zal in februari gemonteerd worden(volledig uit het zicht met ingebouwde stroomaansluiting). Kort gezegd geen ervaring met andere merken, maar tweemaal origineel laten installeren.
Ik heb de Octavia ook gehad met dezelfde trekhaak, maar wel weer achteraf onder gebouwd, idd keurig, je kunt in Nederland wel af-fabriek een trekhaak bestellen, maar dan betaalde je BPM over de trekhaak, dat was de reden dat ze achteraf gemonteerd werden, net als veel duurdere velgen.
De BPM is nu anders geregeld en volgens mij maakt het nu niet veel meer uit, ik zie dan ook alleen in Nederland bijv. de nieuwe Passat rijden met vaste of afneembare trekhaken, in Duitsland krijg je standaard de kantelbare haak die ik dus ook heb, die was ook maar iets van 1000 euro, dat betaal je in Nederland al ongeveer voor een afneembare.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Welke merk trekhaak (afneembaar)

Bericht door WillyL » wo 10 jan 2018 09:07

RE.gif yep, maar het is wel een stevig ding, op een stevig stuk van de auto en dus is de schade meestal voor de andere indien er niet te hard gebotst wordt.


Hier een uitklapbare trekhaak maar die wordt wel manueel bediend vanuit de koffer. ttz een knop die je moet uittrekken en dan een draai geven. De trekhaak valt schuin van achter de bumber en ik moet die dan nog even met een gezwinde beweging vastklikken in de gebruiksstand. Gelijkaardig aan een electrisch uitklapbare trekhaak maar het gaat wel sneller dan bij die electrische van een vriend van mij. Ik moet wel even diep buigen of door de knieën om bij de haak te kunnen. Indien de trekhaak niet goed zit is er een lichtje dat dit aangeeft (op dashboard en bedieningknop).


Let ook, sommige autos krijgen extra koeling wanneer er een trekhaak vanuit de fabriek gemonteerd wordt. Zo had een Touran een dubbel ventilator. De prijs kan dus relatief duurder zijn maar soms krijg je er wat extra voor.
En voor de Belgen, niet vergeten de auto te laten (her)keuren als TREKKEND voertuig, ook al is de auto gloednieuw met trekhaak gemonteerd in de fabriek boos.gif boos.gif boos.gif
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Scout15
Berichten: 988
Lid geworden op: ma 16 jan 2017 21:19

Re: Welke merk trekhaak (afneembaar)

Bericht door Scout15 » wo 10 jan 2018 09:29

@Micky, dank voor de uitleg. thumbup.gif
Volvo V90 cross country D5 / ADRIA Alpina 663 PT

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Welke merk trekhaak (afneembaar)

Bericht door VIP » wo 10 jan 2018 10:15

Micky schreef:
Scout15 schreef:Zelf op mijn vorige auto(Octavia) een afneembare trekhaak af fabriek gehad. Deze was vrij makkelijk met de hand te bevestigen en alleen van onder was er een uitsparing in de bumper te zien. De contactdoos werd vanachter de bumper naar beneden getrokken en was verder niet zichtbaar. Als er in de Nederland een Octavia wordt geleverd wordt deze volgens mij altijd achteraf pas gemonteerd op de auto. Daar Pon hiervoor een goedkopere oplossing heeft dan trekhaak af fabriek... Vergeef het mij als dit niet 100% klopt.

Bij mijn huidige auto is nog geen trekhaak gemonteerd. Deze is als origineel onderdeel te bestellen en zal in februari gemonteerd worden(volledig uit het zicht met ingebouwde stroomaansluiting). Kort gezegd geen ervaring met andere merken, maar tweemaal origineel laten installeren.
Ik heb de Octavia ook gehad met dezelfde trekhaak, maar wel weer achteraf onder gebouwd, idd keurig, je kunt in Nederland wel af-fabriek een trekhaak bestellen, maar dan betaalde je BPM over de trekhaak, dat was de reden dat ze achteraf gemonteerd werden, net als veel duurdere velgen.
De BPM is nu anders geregeld en volgens mij maakt het nu niet veel meer uit, ik zie dan ook alleen in Nederland bijv. de nieuwe Passat rijden met vaste of afneembare trekhaken, in Duitsland krijg je standaard de kantelbare haak die ik dus ook heb, die was ook maar iets van 1000 euro, dat betaal je in Nederland al ongeveer voor een afneembare.

Dat komt doordat PON als een auto door de dealer met trekhaak wordt besteld ze deze zelf in Leusden monteren, extra marge noemen ze dat tov af fabriek VW. whistle.gif

Zo doen ze in Leusden nog veel meer waar de kant geen weet van heeft, van alle auto's die binnen komen worden de banden gewisseld in Continental's een enorme logistieke job, waar 1 grote hal full time in bedrijf is om dit uit te voeren, vrachtwagens rijden de hele dag af en aan tussen Barneveld en Leusden met banden/wielen die dan weer monteerd worden. Reden...... de klant zegt bij vervnagning van de banden bijna altijd doe er maar weer dezelfde banden onder. PON is dan maar wat blij want zij hebben Continental in hun assortiment. thumbup.gif

Zo is er ook een hal waar auto's met stoffen bekleding worden omgebouwd naar leder. Een hal waar speciale voerrtuigen worden omgebouwd. (Politie, onopvallende Politie auto's enz.). En nog veel en veel meer.

Indrukwekkkend om te zien, een echte aanrader als de mogelijkheid zich voordoet.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Welke merk trekhaak (afneembaar)

Bericht door VIP » wo 10 jan 2018 10:19

Ab schreef:Ik haal de trekhaak nooit weg.
Al 50 jaar niet.
Nog niet mijn schenen gestoten tot nu toe. awhoea.gif awhoea.gif
Tenminste niet dat ik me kan herinneren.
Moet dat dan ? mrgreen.gif

Lijkt me duidelijk dat je je schenen niet stoot, het zijn bij de RAM eerder je knieen knipoog.gif knipoog.gif
Porsche + Tabbert

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”