Koppeling Adria Forma 470
Koppeling Adria Forma 470
Wij hebben zopas (onder voorbehoud) onze eerste 2de hands gekocht en gaan die binnen enkele dagen ophalen.
Het betreft hier een Adria Forma 470.
Op de caravan zit een nogal vreemde/voorhistorische koppeling ...
De huidige eigenaar klonk niet echt overtuigend in het gebruik ervan. Hijzelf verplaatste zijn caravan niet want deze werd opgehaald en afgeleverd door een stallingbedrijf.
Kan iemand mij hieromtrent een korte gebruiksaanwijzing geven of ergens een linkje naar een manual op internet?
Zijn er ook dingen waar ik speciaal moet op letten bij deze koppeling?
(Met excuses voor het petieterige fototje maar ik heb geen ander voorhanden)
Het betreft hier een Adria Forma 470.
Op de caravan zit een nogal vreemde/voorhistorische koppeling ...
De huidige eigenaar klonk niet echt overtuigend in het gebruik ervan. Hijzelf verplaatste zijn caravan niet want deze werd opgehaald en afgeleverd door een stallingbedrijf.
Kan iemand mij hieromtrent een korte gebruiksaanwijzing geven of ergens een linkje naar een manual op internet?
Zijn er ook dingen waar ik speciaal moet op letten bij deze koppeling?
(Met excuses voor het petieterige fototje maar ik heb geen ander voorhanden)
Rij nooit sneller dan je engelbewaarder kan vliegen ...
Re: Koppeling Adria Forma 470
Volgens mij niets buitenaards. Gewoon een Westfalia Ssk 1 of 2 koppeling. Let goed op of er voldoende weerstand is bij het vergrendelen van de stabilisator. De gasveer verliest zijn kracht na verloop van tijd. Onderdelen zijn overigens eenvoudig te vervangen.
VW Passat 1.9 TDI met Adria Forma 495TD
Re: Koppeling Adria Forma 470
Dit is een Westfalia SSK 1 of 2 koppeling, kan het door de kleine foto moeilijk zien.
Het grote verschil tussen de versie 1 en 2 zit hem in de hendel die de stabilisator activeert.....
Bij de eerste versie sla je deze hendel omhoog en naar voren, en bij de 2e versie gaat hij zijwaarts.
Naast het scharnier punt van de hendel zit een gasveer, deze moet de 2 armen als het ware uit elkaar drukken.... die moet je voor je de handel "erop" zet eerst tussen die armen klemzetten.
Kan helaas geen handleiding oid vinden.... wel een foto van de SSK1 die op onze vorige caravan zat.
En nog een foto van een SSK 2 die niet op onze vorige caravan paste en dus weer is doorverkocht.
Je ziet duidelijk het verschil in de hendel en waar de gasveer moet zitten.
Het grote verschil tussen de versie 1 en 2 zit hem in de hendel die de stabilisator activeert.....
Bij de eerste versie sla je deze hendel omhoog en naar voren, en bij de 2e versie gaat hij zijwaarts.
Naast het scharnier punt van de hendel zit een gasveer, deze moet de 2 armen als het ware uit elkaar drukken.... die moet je voor je de handel "erop" zet eerst tussen die armen klemzetten.
Kan helaas geen handleiding oid vinden.... wel een foto van de SSK1 die op onze vorige caravan zat.
En nog een foto van een SSK 2 die niet op onze vorige caravan paste en dus weer is doorverkocht.
Je ziet duidelijk het verschil in de hendel en waar de gasveer moet zitten.
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro
Re: Koppeling Adria Forma 470
Het zal dus een SSK1 zijn ...
Dus voor de goede volgorde:
Stap 1: Caravan op de bol van de trekhaak leggen (lijkt mij logisch)
Stap 2: Vergrendelen met hendel 2 (zoals gewone koppeling op lichte aanhangers)
Stap 3: Stabilisator activeren mbv hendel 3
Dus voor de goede volgorde:
Stap 1: Caravan op de bol van de trekhaak leggen (lijkt mij logisch)
Stap 2: Vergrendelen met hendel 2 (zoals gewone koppeling op lichte aanhangers)
Stap 3: Stabilisator activeren mbv hendel 3
Rij nooit sneller dan je engelbewaarder kan vliegen ...
Re: Koppeling Adria Forma 470
Stap 2 gebeurt eigenlijk automatisch dus kan je wel overslaan. Of beter nog, stap 2 is gasveer op zijn plek tussen de armen zetten en dan stap 3.
Verstuurd vanaf mijn GT-N7100 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn GT-N7100 met Tapatalk
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro
Re: Koppeling Adria Forma 470
Ik heb hieromtrent nog een laatste vraag alvorens we de caravan gaan ophalen ...
Op internet vind je nogal wat info rond niet-goed werkende (versleten) gasveren en frictiecups die einde leven zijn.
Zelf heb ik hieromtrent geen ervaring dus ik kan moeilijk oordelen of deze nog in goede staat zijn of niet.
Stel dat deze nu effectief "einde leven" zijn ... kan ik mijn caravan dan op een normale manier trekken/verplaatsen. Uiteraard wel met de gedachte dat er minder demping/stabiliteit is?
Op internet vind je nogal wat info rond niet-goed werkende (versleten) gasveren en frictiecups die einde leven zijn.
Zelf heb ik hieromtrent geen ervaring dus ik kan moeilijk oordelen of deze nog in goede staat zijn of niet.
Stel dat deze nu effectief "einde leven" zijn ... kan ik mijn caravan dan op een normale manier trekken/verplaatsen. Uiteraard wel met de gedachte dat er minder demping/stabiliteit is?
Rij nooit sneller dan je engelbewaarder kan vliegen ...
Re: Koppeling Adria Forma 470
RE.gif
Ja. Dat kan.
Daarna zou ik de koppeling vervangen door een eigentijds exemplaar.
Ja. Dat kan.
Daarna zou ik de koppeling vervangen door een eigentijds exemplaar.
Re: Koppeling Adria Forma 470
Rijden met een stabilisatorkoppeling die niet goed werkt kan zeker....
Je zou preventief de gasveer en frictiecups kunnen vervangen, kosten ca. € 60,- en prima zelf te doen.
Anderzijds kost een nieuwe moderne stabilisator (bijv. AKS1300) ca. € 300,-. Het is dus aan jezelf om te bepalen wat het je waard is om te doen.
Hierbij wel gezegd te hebben dat de SSK ook prima volstaat, anders waren ze wel verboden!
Je zou preventief de gasveer en frictiecups kunnen vervangen, kosten ca. € 60,- en prima zelf te doen.
Anderzijds kost een nieuwe moderne stabilisator (bijv. AKS1300) ca. € 300,-. Het is dus aan jezelf om te bepalen wat het je waard is om te doen.
Hierbij wel gezegd te hebben dat de SSK ook prima volstaat, anders waren ze wel verboden!
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16222
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Koppeling Adria Forma 470
Met een goede combi zul je niet eens merken of de schoentjes versleten zijn of niet.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Koppeling Adria Forma 470
RE.gif
Rij met Mitsu Outlander 2.2 Diesel. Dat zal dus denk ik geen probleem zijn.
Ben wel gewend om met aanhangers te rijden maar de caravan is wel een beetje buiten de proporties die ik gewend ben.
Rij met Mitsu Outlander 2.2 Diesel. Dat zal dus denk ik geen probleem zijn.
Ben wel gewend om met aanhangers te rijden maar de caravan is wel een beetje buiten de proporties die ik gewend ben.
Rij nooit sneller dan je engelbewaarder kan vliegen ...
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16222
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Koppeling Adria Forma 470
Zorg voor een stevige kogeldruk en gaan!
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Koppeling Adria Forma 470
Inderdaad, caravan goed beladen en een goede kogeldruk hanteren. De Mitsu max sowieso 100kg op de kogel hebben, iets meer is beter.
Ik reed destijds met een Citroen C-Crosser (broertje/zusje van de Mitsubishi) met 110kg op de kogel.
Ik reed destijds met een Citroen C-Crosser (broertje/zusje van de Mitsubishi) met 110kg op de kogel.
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro
Re: Koppeling Adria Forma 470
Oeps, dat lijkt mij veelMarcoC schreef:Inderdaad, caravan goed beladen en een goede kogeldruk hanteren. De Mitsu max sowieso 100kg op de kogel hebben, iets meer is beter.
Ik dacht dat het gewicht op de kogel rond de 50-60 kg moest liggen voor een aanhanger ... gaat deze stelling dan niet op voor een caravan?
Rij nooit sneller dan je engelbewaarder kan vliegen ...
Re: Koppeling Adria Forma 470
RE.gif
Een vuistregel is: tenminste 5% van het caravangewicht maar de praktijk leert dat hoe hoger de kogeldruk, hoe beter de stabiliteit. Om die laatste reden hanteren de meesten dan ook de max. toelaatbare kogeldruk van de auto (trekhaak).
Een vuistregel is: tenminste 5% van het caravangewicht maar de praktijk leert dat hoe hoger de kogeldruk, hoe beter de stabiliteit. Om die laatste reden hanteren de meesten dan ook de max. toelaatbare kogeldruk van de auto (trekhaak).
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Koppeling Adria Forma 470
Als je het met een aanhanger hebt over een enkel-asser met een max gewicht van 750 kg, dan is 50 a 60 kg idd wel aan te houden.
Voor zwaardere aanhangers geldt in principe dezelfde vuistregel die PD al aangeeft.
Dus als jouw caravan bijvoorbeeld maximaal 1500 kg mag wegen, dan is een kogeldruk van 75kg wel een minimale vereiste. De meesten doen er dan nog 5 a 10 kg bij op, want dit komt de stabiliteit en wegligging juist ten goede.
En omdat jouw auto 100kg mag hebben, zou ik dat eerder aanhouden. Wel moet je eerst kijken welke kogeldruk de koppeling van je caravan mag hebben, je moet namelijk de laagste van de 2 aanhouden.
Voor zwaardere aanhangers geldt in principe dezelfde vuistregel die PD al aangeeft.
Dus als jouw caravan bijvoorbeeld maximaal 1500 kg mag wegen, dan is een kogeldruk van 75kg wel een minimale vereiste. De meesten doen er dan nog 5 a 10 kg bij op, want dit komt de stabiliteit en wegligging juist ten goede.
En omdat jouw auto 100kg mag hebben, zou ik dat eerder aanhouden. Wel moet je eerst kijken welke kogeldruk de koppeling van je caravan mag hebben, je moet namelijk de laagste van de 2 aanhouden.
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro
Re: Koppeling Adria Forma 470
De caravan heeft een MTM van 1270 kg ... dus volgens de berekening kom ik dan op 63.5 kg kogeldruk + 10 kg er bovenop dan kom ik rond de 75kg.
Ik zal alvast een weegschaal klaarleggen om as zondag mee te nemen.
Alhoewel, aan een lege caravan kan je niet zoveel gewicht herverdelen ... Ik vermoed dat de kussens niet veel gewicht in de schaal zullen leggen ...
Moet straks nog effe opzoeken hoeveel druk de trekhaak mag hebben.
Ik zal alvast een weegschaal klaarleggen om as zondag mee te nemen.
Alhoewel, aan een lege caravan kan je niet zoveel gewicht herverdelen ... Ik vermoed dat de kussens niet veel gewicht in de schaal zullen leggen ...
Moet straks nog effe opzoeken hoeveel druk de trekhaak mag hebben.
Waar kan ik dat vinden ?MarcoC schreef:Wel moet je eerst kijken welke kogeldruk de koppeling van je caravan mag hebben
Rij nooit sneller dan je engelbewaarder kan vliegen ...
Re: Koppeling Adria Forma 470
RE.gif
Als het goed is staat dat ergens in de zijkant gegraveerd, maar ik weet toevallig dat de SSK koppeling 75kg kogeldruk voorschrijft.
Een paar kilo meer mag ook hoor, gaat ie echt niet kapot van
Als het goed is staat dat ergens in de zijkant gegraveerd, maar ik weet toevallig dat de SSK koppeling 75kg kogeldruk voorschrijft.
Een paar kilo meer mag ook hoor, gaat ie echt niet kapot van
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro
- hoboken
- Berichten: 702
- Lid geworden op: zo 7 feb 2016 14:12
- Locatie: Ergens tussen Antwerpen en Brussel
Re: Koppeling Adria Forma 470
Ik heb een forma 470 gehad die had leeg al een kogeldruk van 65 kg beladen zit je zo aan 100 kg ik reed meestal met ongeveer 110 kg kogeldruk.
Wanner je een andere stab wil kopen adviseer ik je winterhoff voor de Forma omdat deze ook de op en neer gaande bewegingen dempt.
Wanner je een andere stab wil kopen adviseer ik je winterhoff voor de Forma omdat deze ook de op en neer gaande bewegingen dempt.
Mercedes Cla 220d 4matic automaat, Coachman Hylander 450, E-go mover, Ducati Hyperstrada
Re: Koppeling Adria Forma 470
We zijn afgelopen zondag onze caravan gaan ophalen en alles is probleemloos verlopen.
Bedank iedereen die hier gereageerd heeft!
Het was wel effe wennen met zo’n caravan aan de trekhaak. Ben wel gewend om met aanhangers te rijden maar deze omvang was toch wel een beetje buiten mijn gewone doen.
Het verwonderde mij wel dat de combinatie eigenlijk vrij stabiel was en dat je niet veel moet doorduwen om af te remmen. (in vergelijking met een ongeremde aanhanger).
Bedank iedereen die hier gereageerd heeft!
Het was wel effe wennen met zo’n caravan aan de trekhaak. Ben wel gewend om met aanhangers te rijden maar deze omvang was toch wel een beetje buiten mijn gewone doen.
Het verwonderde mij wel dat de combinatie eigenlijk vrij stabiel was en dat je niet veel moet doorduwen om af te remmen. (in vergelijking met een ongeremde aanhanger).
Rij nooit sneller dan je engelbewaarder kan vliegen ...
Re: Koppeling Adria Forma 470
Kogeldruk is voor de stabiliteit zo belangrijk, dat het een voorwaarde is bij de Tempo 100 ontheffing de maximale kogeldruk aan te houden.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.