Oplooprem tijdens het rijden

advanbrunschot
Berichten: 92
Lid geworden op: vr 24 jul 2015 21:08

Oplooprem tijdens het rijden

Bericht door advanbrunschot » zo 1 okt 2017 10:59

Ik heb een film gemaakt van het gedrag van de oplooprem tijdens het rijden.

https://youtu.be/VqeAYgrydX0
Fendt Saphir 510 TG (2008)
Renault Talisman Estate 150EDC Intens (2016)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Oplooprem tijdens het rijden

Bericht door Chris » zo 1 okt 2017 11:06

Leuk om eens te zien.
Dat draaien wist ik wel.
Winterhoff schijnt dat vrij duidelijk te doen, alko draait wat minder meen ik te weten.

Leuk idee om zo eens te filmen.

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

spiderhenk
Berichten: 95
Lid geworden op: vr 15 okt 2010 21:27

Re: Oplooprem tijdens het rijden

Bericht door spiderhenk » zo 1 okt 2017 11:10

Leuk filmpje.

Gebruikersavatar
Sander_knaus550tkm
Berichten: 327
Lid geworden op: wo 23 aug 2017 08:40
Locatie: Overijssel

Re: Oplooprem tijdens het rijden

Bericht door Sander_knaus550tkm » zo 1 okt 2017 11:23

Da's leuk gedaan! Goed om te zien hoe vaak die oplooprem in werking treedt. Toch maar eens gaan sparen voor iTBS.
Knaus 550 TKM met ATC, Winterhoff 3000, PriAlde vloeistofverwarming, UniQuick, buitenaansluiting gas/12v, USB WCD en inbouw Split-airco

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Oplooprem tijdens het rijden

Bericht door Jan van Vijven » zo 1 okt 2017 11:35

Ik zie steeds remlichten, dan zal iTBS daar weinig aan veranderen.


Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Oplooprem tijdens het rijden

Bericht door p_vingerhoets » zo 1 okt 2017 14:18

Lijkt mij ook dat de oplooprem hier precies doet wat ie moet doen.

Zorgen dat de caravan gaat remmen als er geremd wordt weenie.gif
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Henri Berends
Berichten: 1111
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Oplooprem tijdens het rijden

Bericht door Henri Berends » zo 1 okt 2017 18:36

Ben eerder nieuwsgierig naar de werking van de koppeling/ oplooprem in de bergen S-bochten. Zeker het effect van het zg. strekken bij het afdalen.
Zijn daar filmpjes van?
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

Barreman
Berichten: 433
Lid geworden op: do 12 mei 2016 01:02

Re: Oplooprem tijdens het rijden

Bericht door Barreman » zo 1 okt 2017 18:40

Ik denk steeds heb ik die koppeling nou zo scheef erop gedaan ? Maar hij gaat alle kanten op zie ik.
Audi A8 4.2 V8 uit 2002 met een Hobby 495 UL DeLuxe Edition 2016

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Oplooprem tijdens het rijden

Bericht door Hans1954 » zo 1 okt 2017 19:43

Henri Berends schreef:Ben eerder nieuwsgierig naar de werking van de koppeling/ oplooprem in de bergen S-bochten. Zeker het effect van het zg. strekken bij het afdalen.
Zijn daar filmpjes van?
Op je wenken: https://www.youtube.com/watch?v=G4UcLCoC5ys
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Henri Berends
Berichten: 1111
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Oplooprem tijdens het rijden

Bericht door Henri Berends » ma 2 okt 2017 07:23

RE.gif
Ik ben erg benieuwd of je bij een daling nog wel een strek-van de oplooprem kan maken? Veroorzaak je daarmee geen hogere snelheid. scratch.gif Oftewel wat is het moment waar je kan strekken.
Een afdaling waar ik altijd op scherp sta..... uhhh zit. Is de afdaling op de Brenner in noordelijke richting. Probeer altijd daar met gepaste snelheid naar beneden te rijden. Rem zoveel mogelijk daar op de motor af. Maar dan word je nog door combinaties ingehaald.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Oplooprem tijdens het rijden

Bericht door Jan van Vijven » ma 2 okt 2017 09:08

Er zijn blijkbaar combi's die stabieler dan de jouwe zijn. Niets van aantrekken.

Wij zijn bij elke caravan (5x) en nieuwe auto ook steeds stabieler geworden en dus sneller.


Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Oplooprem tijdens het rijden

Bericht door Micky » ma 2 okt 2017 10:18

Henri Berends schreef:Ben eerder nieuwsgierig naar de werking van de koppeling/ oplooprem in de bergen S-bochten. Zeker het effect van het zg. strekken bij het afdalen.
Zijn daar filmpjes van?
Daar heb ik 6 filmpjes over geplaatst, zoek maar even op route Napoleon


Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Oplooprem tijdens het rijden

Bericht door eurotrotter » ma 2 okt 2017 10:46

Henri Berends schreef:RE.gif
Ik ben erg benieuwd of je bij een daling nog wel een strek-van de oplooprem kan maken? Veroorzaak je daarmee geen hogere snelheid. scratch.gif Oftewel wat is het moment waar je kan strekken.
Een afdaling waar ik altijd op scherp sta..... uhhh zit. Is de afdaling op de Brenner in noordelijke richting. Probeer altijd daar met gepaste snelheid naar beneden te rijden. Rem zoveel mogelijk daar op de motor af. Maar dan word je nog door combinaties ingehaald.
Bij afdalingen zoals de Brenner of de Gotthart kun je eigenlijk niet van "bergtrajecten "spreken.
Daar kun je een behoorlijke afdaal snelheid aanhouden ,zodat de caravan door de weerstand van de rijwind al enigzins van de rem afgehouden word.
Op dit soort afdalingen heeft strekken dan ook helemaal geen zin.
Ga je "echte"bergpassen over word t een ander verhaal,en dan heb ik nog mijn twijfels over het strekken van de rem,dit is slechts gedurende enige seconden dat de rem dan niet aanloopt.
DE rem zal bij afdalen altijd aanlopen en als je dan ook nog eens een extra sterke remactie gaat uitvoeren om vervolgens weer gas te geven wordde remtrommel door die remactie extra verhit en heeftstrekken geen nut.
Je kunt betr van begin af aan terugschakelen en zo weim=nig mogelijk van de rem gebruik maken.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

advanbrunschot
Berichten: 92
Lid geworden op: vr 24 jul 2015 21:08

Re: Oplooprem tijdens het rijden

Bericht door advanbrunschot » ma 2 okt 2017 11:28

Terugschakelen tijdens het afdalen? Maar of ik nu wel of niet rem met de auto, de caravan zal toch altijd nog blijven drukken tegen de kogel? De weg daalt namelijk nog steeds. En daarom zal de oplooprem volgens mij gedurende de hele afdaling aanlopen. Volgens mij is het enige wat echt helpt, een tijdje stilstaan op een veilige plek. Maar de remmen koelen toch niet binnen een paar minuten af naar een respectabele temperatuur?
Fendt Saphir 510 TG (2008)
Renault Talisman Estate 150EDC Intens (2016)

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Oplooprem tijdens het rijden

Bericht door eurotrotter » ma 2 okt 2017 12:03

Natuurlijk loopt de oplooprem gedurende de hele afdaling aan,maar afhankelijk welke snelheid je kunt maken ( de Brenner of de Gotthart naar beneden gaat sneller dan b.v. de Simplonpass of de col de l'arche.
Bij wat snelheid zal de luchtweerstand de caravan ook al wat van de oplooprem afhouden,maar dat zal toch in combinatie met n lagere versnelling moeten zijn zodat de motor ook als rem gebruikt word,en op echte bergtrajecten gaat dat niet op om de caravan door zijn luchtweerstand voldoende af te remmen.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Oplooprem tijdens het rijden

Bericht door Micky » ma 2 okt 2017 13:59

De rem loopt helemaal niet de hele afdaling aan....


Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Henri Berends
Berichten: 1111
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Oplooprem tijdens het rijden

Bericht door Henri Berends » ma 2 okt 2017 14:08

Jan van Vijven schreef:Er zijn blijkbaar combi's die stabieler dan de jouwe zijn. Niets van aantrekken.
Wij zijn bij elke caravan (5x) en nieuwe auto ook steeds stabieler geworden en dus sneller.
Nee. Over stabiliteit geen klachten. Heb een degelijke combinatie. thumbup.gif Waarbij de trekker met belading toch wel stevig aan gewicht is.
Maar het verbaasde mij dat er combi met behoorlijke snelheid naar beneden denderen. scratch.gif

Het aspect luchtweerstand heb ik nog effe niet in beeld gehad. Heb overigens altijd gestroomlijnde Kip Greylines gehad. En dan ook nog eens met relatief zware en hoge auto's ervoor.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

Henri Berends
Berichten: 1111
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Oplooprem tijdens het rijden

Bericht door Henri Berends » ma 2 okt 2017 14:12

Micky schreef:De rem loopt helemaal niet de hele afdaling aan....
Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
Kijk daar ontstaan de verschillen en twijfels over de werking van de techniek. Een indicatielampje zou toch visueel indicatie-instrument kunnen zijn.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Oplooprem tijdens het rijden

Bericht door Micky » ma 2 okt 2017 14:41

RE.gif

Zoek maar even op mijn filmpjes zoals ik hierboven als schreef, een uur aan filmpjes van oa de napoleon route en een steilere aftakking, de koppeling zit in beeld.


Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB


Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Oplooprem tijdens het rijden

Bericht door VIP » ma 2 okt 2017 15:32

eurotrotter schreef:
Henri Berends schreef:RE.gif
Ik ben erg benieuwd of je bij een daling nog wel een strek-van de oplooprem kan maken? Veroorzaak je daarmee geen hogere snelheid. scratch.gif Oftewel wat is het moment waar je kan strekken.
Een afdaling waar ik altijd op scherp sta..... uhhh zit. Is de afdaling op de Brenner in noordelijke richting. Probeer altijd daar met gepaste snelheid naar beneden te rijden. Rem zoveel mogelijk daar op de motor af. Maar dan word je nog door combinaties ingehaald.
Bij afdalingen zoals de Brenner of de Gotthart kun je eigenlijk niet van "bergtrajecten "spreken.
Daar kun je een behoorlijke afdaal snelheid aanhouden ,zodat de caravan door de weerstand van de rijwind al enigzins van de rem afgehouden word.
Op dit soort afdalingen heeft strekken dan ook helemaal geen zin.
Ga je "echte"bergpassen over word t een ander verhaal,en dan heb ik nog mijn twijfels over het strekken van de rem,dit is slechts gedurende enige seconden dat de rem dan niet aanloopt.
DE rem zal bij afdalen altijd aanlopen en als je dan ook nog eens een extra sterke remactie gaat uitvoeren om vervolgens weer gas te geven wordde remtrommel door die remactie extra verhit en heeftstrekken geen nut.
Je kunt betr van begin af aan terugschakelen en zo weim=nig mogelijk van de rem gebruik maken.
Nou met jou ervaringen verbaasd me je reactie zoals ik hierboven in het rood heb gemarkeerd.

Ik zou mensen niet op het verkeerde been zetten door te melden dat door de weerstand van de rijwind de caravan enigzins van de rem word gehouden, nou niet dus. De Gotthard Noord - Zuid is iets makkelijker te rijden omdat je wel degelijk kunt strekken, doe je dit niet kom je met jankende remmen beneden met wellicht gesmolten naafkapjes en lagers.

De Gotthard Zuid - Noord is een heel ander verhaal, daar moet je wel strekken alleen is dat gezien de haarspeldbochten haast niet te doen.

Kijk eens naar mijn filmpjes, jammer genoeg heb ik ze alleen Noord Zuid gefilmd, maar je ziet aan het begin al duidelijk hoe stijl dit is en dat strekken als je tegenovergesteldd rijd haast ondoenlijk is.

Zwitserland 2016 Gotthardpas Noord Zuid
https://www.youtube.com/watch?v=RDiyjR7g2p0

en

Zwitserland 2015 Gotthardpas Noord Zuid
https://www.youtube.com/watch?v=V96HfUTLIxo

en

Zwitserland 2014 Lukmanierpas
https://www.youtube.com/watch?v=bNmZHUU0WdU
Porsche + Tabbert

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Oplooprem tijdens het rijden

Bericht door eurotrotter » ma 2 okt 2017 15:42

RE.gif
Sorry,mijn verhaal was niet helemaal compleet,maar omdat ik schreef een behoorlijke snelheid en ook de afdaling van de Brenner noemde ging er,ten onrechte,van uit dat er begrepen werd dat ik hier de afdaling van de Gothart via de autobahn bedoelde,dus niet over de pass,evenals de Brenner,die aan de Oostenrijkse kant ,dus zuid noord verboden is voor caravans over de bundesstrasse.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Oplooprem tijdens het rijden

Bericht door Jan van Vijven » ma 2 okt 2017 15:57

Rijden is bijna leuker dan camperen, ik heb weer zin :-)


Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Oplooprem tijdens het rijden

Bericht door VIP » ma 2 okt 2017 16:00

eurotrotter schreef:RE.gif
Sorry,mijn verhaal was niet helemaal compleet,maar omdat ik schreef een behoorlijke snelheid en ook de afdaling van de Brenner noemde ging er,ten onrechte,van uit dat er begrepen werd dat ik hier de afdaling van de Gothart via de autobahn bedoelde,dus niet over de pass,evenals de Brenner,die aan de Oostenrijkse kant ,dus zuid noord verboden is voor caravans over de bundesstrasse.

Top, nu is het duidelijk thumbup.gif de snelweg is idd een ander verhaal.
Porsche + Tabbert

Henri Berends
Berichten: 1111
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Oplooprem tijdens het rijden

Bericht door Henri Berends » ma 2 okt 2017 17:22

eurotrotter schreef:RE.gif
Sorry,mijn verhaal was niet helemaal compleet,maar omdat ik schreef een behoorlijke snelheid en ook de afdaling van de Brenner noemde ging er,ten onrechte,van uit dat er begrepen werd dat ik hier de afdaling van de Gothart via de autobahn bedoelde,dus niet over de pass,evenals de Brenner,die aan de Oostenrijkse kant ,dus zuid noord verboden is voor caravans over de bundesstrasse.
Wilde een aantal jaren geleden nabij de Brenner Autobahn nog een schnitzeltje scoren in Matrei off Steinach. Ben toen de Bundesstrasse opgegaan. Niet veel later staande gehouden door een veldwachter. Mocht wel het restaurant binnen gaan. Maar eerst wat eurootjes afrekenen. :oops:
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”