1e verre reis, eerst wegen

Plaats reactie
advanbrunschot
Berichten: 92
Lid geworden op: vr 24 jul 2015 21:08

1e verre reis, eerst wegen

Bericht door advanbrunschot » vr 29 sep 2017 18:18

Dit jaar zijn we voor het eerst ver weg geweest met onze caravan en daarom wilde ik wel eens weten wat de relevante gewichten van de combinatie zijn.

De trekauto is een Renault Megane 1.5 DCI, volgens RDW de volgende gewichten:
Massa ledig voertuig 1283 kg
Technische max. massa voertuig 1864 kg
Maximum massa samenstel 3164 kg
Aanhangwagen geremd 1500 kg

De caravan is een Hobby 440 SF, met de navolgende gewichten:
Massa ledig voertuig 1010 kg
Toegestane max. massa voertuig 1350 kg

Wat heb ik gemeten:
De kogeldruk met zo'n rode vierkante disselweger was 75 kg.

De massa van auto met gekoppelde caravan was 3010 kg, ruim onder de toegestane massa van 3164 kg.

De aangekoppelde caravan bleek 1300 kg te wegen en de beladen auto was dus 1710 kg. Of te wel de caravan woog 75% van de massa van de auto, en daar ben ik en de ANWB wel content mee.

Vervolgens ben ik met het linkerwiel van de caravan op de weegbrug gaan staan, resultaat 600 kg. Dus rechts zou het 700 kg zijn. Ik kan niet beoordelen of dit nog binnen de marges van evenwichtige belading van de caravan valt.

En dan het belangrijkste het rijden ging prima, de electrische fiets zonder accu op een fietsendrager aan de achterzijde. Mijn fiets (zonder hulpmotor) in de auto. De zware dingen (mijn foto-uitrusting) in de bank naast de as van de caravan. Mijn auto gaf zelfs een behoorlijk aantal keren aan dat ik door kon schakelen naar de 6e versnelling wat ik dan ook deed. En nog steeds bleef het heerlijk rijden.
Ik heb zelfs de San Bernardino-pas gereden en ook zonder al te veel terugschakelen. De weg naar beneden was wel een ander verhaal, ik heb het vermoeden dat ik had kunnen skottelen op de velgen van de caravan. Ze waren echt warm, ondanks dat ik er voor gezorgd heb dat ik niet langdurig op het rempedaal drukte.

Een kort verslag van onze reis volgt nog, net als een filmpje over de reis. Ik heb regelmatig de Gopro op allerlei plekken op de caravan gemonteerd.
Fendt Saphir 510 TG (2008)
Renault Talisman Estate 150EDC Intens (2016)

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: 1e verre reis, eerst wegen

Bericht door Hans1954 » vr 29 sep 2017 19:42

Alles goed. Alleen dat remmen. Mijn raad: Voor de afdaling je snelheid terugbrengen tot afdalingssnelheid (6% ca. 80 km/h) Een versnelling kiezen die de combinatie in het gareel kan houden (ik denk in jouw geval 3e of 4e versnelling) en dan vervolgens bij het overschrijden van 85 km/h kort, maar krachtig remmen en dit zich laten herhalen.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: 1e verre reis, eerst wegen

Bericht door evr66 » vr 29 sep 2017 20:01

en vergeet dan niet na iedere keer remmen even een tikkie gas te geven zodat de combinatie weer gesyrekt wordt (en de oplooprem vrij komt, en het spul onder de cvan dus even kan afkoelen)
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: 1e verre reis, eerst wegen

Bericht door Conradi » vr 29 sep 2017 21:25

Fijn dat het prima rijdt, daar gaat het toch allemaal om thumbup.gif
advanbrunschot schreef:De massa van auto met gekoppelde caravan was 3010 kg, ruim onder de toegestane massa van 3164 kg.
Ik neem maar even aan dat dit zonder inzittenden is, dus 'ruim' zal in de praktijk toch wat anders zijn :wink:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

advanbrunschot
Berichten: 92
Lid geworden op: vr 24 jul 2015 21:08

Re: 1e verre reis, eerst wegen

Bericht door advanbrunschot » vr 29 sep 2017 21:28

Nee hoor, dit is met inzittenden.
Fendt Saphir 510 TG (2008)
Renault Talisman Estate 150EDC Intens (2016)

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: 1e verre reis, eerst wegen

Bericht door eurotrotter » vr 29 sep 2017 23:56

advanbrunschot schreef: Ik heb zelfs de San Bernardino-pas gereden en ook zonder al te veel terugschakelen. De weg naar beneden was wel een ander verhaal, ik heb het vermoeden dat ik had kunnen skottelen op de velgen van de caravan. Ze waren echt warm, ondanks dat ik er voor gezorgd heb dat ik niet langdurig op het rempedaal drukte.
Ben je van Hinterrhein viade N 13 naar San Bernardino gereden? dan schakel je i.d.d. maar n paar keer terug maar je schakelt niet meer op.
Of ben je door de tunnel gegaan?
Vanaf San bernardino naar Bellinzona is ook leuk dalen hoor,maar niet te vergelijken met de pas.
De s Bernardinopass is gemiddeld 12 % en kent vele haarspeldbochten,dan is t niet verwonderlijkdat je wielen warm worden,ook al raak je je rem niwet aan,de caravan loopt,door zijn eigen gewicht altijd op,dat is nu eenmaal de karakteristiek van een oplooprem
Of je moet dit gecontroleerd uit kunnenschakelen door zo iets als t onvolprezen maar peperdure ITBS systeem

Hans1954 schreef:Alles goed. Alleen dat remmen. Mijn raad: Voor de afdaling je snelheid terugbrengen tot afdalingssnelheid (6% ca. 80 km/h) Een versnelling kiezen die de combinatie in het gareel kan houden (ik denk in jouw geval 3e of 4e versnelling) en dan vervolgens bij het overschrijden van 85 km/h kort, maar krachtig remmen en dit zich laten herhalen.
Vergeet t maar,op dit soort wegen haal je de 85 km/h niet eens,je moet blij zijn met 40km/h.
Bekijk de route maar eens met street vieuw:

https://www.google.nl/maps/dir/46.52916 ... 9a!1m0!3e0

Door de vele hairpins heb je maar heel weinig rechte stukken,en kans om te strekken is er al helemaal niet.
Gewoon langzaam aan de afdaling beginnen en zorgen dat je je voetrem zo weinig mogelijkhoft te gebruiken.
dat"strekken"door even gas te geven heb ik eigenlijk nooit goed begrepen;als je remtrommels oververhit zijn helpt een paar tientallen meters ook niet om ze af te koelen,immers door even gas te geven verhoog je je snelheid en moet je vervolgens weer extra bijremmen om de snelheid te verlagen en worden de remtrommels weer warm.

Als T.S nietde pas ,maarde tunnelgenomen heeft is t een ander verhaal,die weg lopt veel rechteren kun je hiogere snelheden bereiken,waardoor de caravan door de luchtweerstand al enigzins van de oplooprem afgehouden word.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: 1e verre reis, eerst wegen

Bericht door eurotrotter » vr 29 sep 2017 23:57

eurotrotter schreef:
advanbrunschot schreef: Ik heb zelfs de San Bernardino-pas gereden en ook zonder al te veel terugschakelen. De weg naar beneden was wel een ander verhaal, ik heb het vermoeden dat ik had kunnen skottelen op de velgen van de caravan. Ze waren echt warm, ondanks dat ik er voor gezorgd heb dat ik niet langdurig op het rempedaal drukte.
Ben je van Hinterrhein via de N 13 naar San Bernardino gereden? dan schakel je i.d.d. maar n paar keer terug maar je schakelt niet meer op.
Of ben je door de tunnel gegaan?
Vanaf San Bernardino naar Bellinzona is ook leuk dalen hoor,maar niet te vergelijken met de pas.
De s Bernardinopass is gemiddeld 12 % en kent vele haarspeldbochten,dan is t niet verwonderlijkdat je wielen warm worden,ook al raak je je rem niwet aan,de caravan loopt,door zijn eigen gewicht altijd op,dat is nu eenmaal de karakteristiek van een oplooprem
Of je moet dit gecontroleerd uit kunnen schakelen door zo iets als t onvolprezen maar peperdure ITBS systeem

Hans1954 schreef:Alles goed. Alleen dat remmen. Mijn raad: Voor de afdaling je snelheid terugbrengen tot afdalingssnelheid (6% ca. 80 km/h) Een versnelling kiezen die de combinatie in het gareel kan houden (ik denk in jouw geval 3e of 4e versnelling) en dan vervolgens bij het overschrijden van 85 km/h kort, maar krachtig remmen en dit zich laten herhalen.
Vergeet t maar,op dit soort wegen haal je de 85 km/h niet eens,je moet blij zijn met 40km/h.
Bekijk de route maar eens met street vieuw:

https://www.google.nl/maps/dir/46.52916 ... 9a!1m0!3e0

Door de vele hairpins heb je maar heel weinig rechte stukken,en kans om te strekken is er al helemaal niet.
Gewoon langzaam aan de afdaling beginnen en zorgen dat je je voetrem zo weinig mogelijkhoft te gebruiken.
dat"strekken"door even gas te geven heb ik eigenlijk nooit goed begrepen;als je remtrommels oververhit zijn helpt een paar tientallen meters ook niet om ze af te koelen,immers door even gas te geven verhoog je je snelheid en moet je vervolgens weer extra bijremmen om de snelheid te verlagen en worden de remtrommels weer warm.

Als T.S nietde pas ,maarde tunnelgenomen heeft is t een ander verhaal,die weg lopt veel rechteren kun je hiogere snelheden bereiken,waardoor de caravan door de luchtweerstand al enigzins van de oplooprem afgehouden word.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: 1e verre reis, eerst wegen

Bericht door Hans1954 » za 30 sep 2017 09:09

Het advies is uiteraard voor afdalingen van snelwegen bedoeld. Het principe blijft natuurlijk wel gelijk alleen de snelheden verschillen op echte bergwegen.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”