trekhaak plaatje

Plaats reactie
zeehond
Berichten: 121
Lid geworden op: ma 5 nov 2012 10:08

trekhaak plaatje

Bericht door zeehond » do 27 jul 2017 13:10

Even een vraag,
ik ben sinds kort in het bezit van een Ford mondeo met vaste trekhaak maar wat mij opvalt is dat er geen type goedkeurplaatje meer te vinden is.
Volgens de RDW site moet deze erop zitten anders mag er niet meer dan 750 kilo getrokken worden.
Ik heb met Ford gebeld en die vertelde mij dat er geen trekhaken geleverd worden door ze die maar 750 kilo kunnen trekken.
Nu heb ik eens bij andere auto's gekeken en er rijden er nogal wat rond die ook geen plaatje hebben.
Is dit tegenwoordig normaal en hoe vaak is bij jullie naar dit plaatje gevraagd tijdens controles?

Ik zou graag een plaatje erop willen hebben voor een eventuele controle.

Met Groet
Fokke
Tabbert Da Vinci 490 TD met als trekkertje een Ford Mondeo 2.0 TDCI

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: trekhaak plaatje

Bericht door Daphne » do 27 jul 2017 13:36

Soms moet je onder de auto gaan liggen om het plaatje te vinden. Bij onze vorige auto (VW Passat) was dat plaatje onder de auto, achter de bumper, te vinden. Bij onze huidige auto, Ford Mondeo, volgens mij ook.

Over controle zou ik me niet druk maken.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: trekhaak plaatje

Bericht door Jan van Vijven » do 27 jul 2017 15:15

Bij ons is het een sticker in de achterklep.


Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: trekhaak plaatje

Bericht door Micky » do 27 jul 2017 15:55

zeehond schreef:Even een vraag,
ik ben sinds kort in het bezit van een Ford mondeo met vaste trekhaak maar wat mij opvalt is dat er geen type goedkeurplaatje meer te vinden is.
Volgens de RDW site moet deze erop zitten anders mag er niet meer dan 750 kilo getrokken worden.
Ik heb met Ford gebeld en die vertelde mij dat er geen trekhaken geleverd worden door ze die maar 750 kilo kunnen trekken.
Nu heb ik eens bij andere auto's gekeken en er rijden er nogal wat rond die ook geen plaatje hebben.
Is dit tegenwoordig normaal en hoe vaak is bij jullie naar dit plaatje gevraagd tijdens controles?

Ik zou graag een plaatje erop willen hebben voor een eventuele controle.

Met Groet
Fokke
Ik zou me niet druk maken, maar zit er wel een Ford haak onder, er zijn veel fabrikanten van haken.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: trekhaak plaatje

Bericht door erichendri » do 27 jul 2017 16:39

Sommige trekhaken hebben dat plaatje op het steuntje van de stekkerdoos zitten.
Die zit vastgelast of is een losse steun.
Of hij zit op de balk.
Sticker in kofferbak lijkt mij niet rechtsgeldig daar er een 6tal gegevens
op het typeplaatje staat.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: trekhaak plaatje

Bericht door Micky » do 27 jul 2017 16:59

RE.gif scratch.gif

en die 6tal gegevens kunnen niet in de kofferbak staan? ook niet als de haak met de bouw van de auto in de fabriek gemonteerd is?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: trekhaak plaatje

Bericht door JanPunne » do 27 jul 2017 19:19

Onze nieuw gemonteerde vw trekhaak heeft ook geen typeplaatje, dacht ik.
Maar na informeren blijkt deze verstopt te zitten ergens op een plaats achter de bumper waar deze niet met het blote oog te zien is.
Ik heb dit al vaker voorbij zien komen dus het blijkt "normaal" te zijn. scratch.gif
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Gebruikersavatar
andrehj
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 28 aug 2016 14:34

Re: trekhaak plaatje

Bericht door andrehj » do 27 jul 2017 19:34

Bij mijn Westfalia (die ik zelf heb gemonteerd) zit het typeplaatje op de dwarsbalk in de bumper. Plaatje is idd alleen zichtbaar als je de bumper demonteert of misschien van onder de auto met een spiegeltje.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: trekhaak plaatje

Bericht door JPGeetje » do 27 jul 2017 21:45

Ik heb altijd gedacht dat dat plaatje een soort "paspoort" van de trekhaak is en daarom ook altijd erop gepopt zit.
Kennelijk is dat niet zo want ik zie op het internet dat je gewoon een nieuw plaatje kunt bestellen als je er een nodig mocht hebben.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

zeehond
Berichten: 121
Lid geworden op: ma 5 nov 2012 10:08

Re: trekhaak plaatje

Bericht door zeehond » vr 28 jul 2017 09:04

Naar aanleiding van deze berichten toch maar eens verder onder de auto gekeken.
En inderdaad het plaatje zit helemaal verstopt onder de bumperdelen en is daardoor slecht waarneembaar.
Voordeel is nu wel dat het in ieder geval een Ford trekhaak is met een kogeldruk van 90 kilo. blij.gif
Ik ga maar eens het onderste deel van de bumper demonteren om een goede foto te kunnen maken en een afdruk bewaren in het onderhouds boekje.
Mocht ik dan eens aangehouden worden dan kan ik in ieder geval de foto tonen en aanwijzen waar deze is gemonteerd.
Tabbert Da Vinci 490 TD met als trekkertje een Ford Mondeo 2.0 TDCI

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: trekhaak plaatje

Bericht door Daphne » vr 28 jul 2017 09:14

RE.gif

thumbup.gif

En mocht je ooit een controle meemaken waarbij er wordt gekeken of de trekhaak een typeplaatje heeft, dan zou ik degene die de controle doet lekker zelf onder de auto laten kruipen in plaats van de foto te tonen lekkerpuh.gif
Ik acht de kans nihil dat daar ooit naar wordt gevraagd.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: trekhaak plaatje

Bericht door Micky » vr 28 jul 2017 09:27

Ik geloof niet dat er ooit naar gekeken word, we moeten proberen niet overal problemen te gaan zoeken die er niet zijn.


Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

FWalraven
Berichten: 1354
Lid geworden op: vr 19 mei 2006 23:02

Re: trekhaak plaatje

Bericht door FWalraven » vr 28 jul 2017 11:55

Indien geen waarde aanwezig, behoeft dus geen typeplaatje te zijn, mag ook sticker zijn, hooguit 75 kg.

Bron feitenboekje:

m P 070 g - de koppelingsdruk van de op de trekhaak bevestigde lastdrager meer bedraagt dan voorgeschreven of, indien geen waarde is vermeld, meer bedraagt dan 75 kg

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: trekhaak plaatje

Bericht door JanPunne » vr 28 jul 2017 14:23

RE.gif
In ons geval is het 80 kg.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

FWalraven
Berichten: 1354
Lid geworden op: vr 19 mei 2006 23:02

Re: trekhaak plaatje

Bericht door FWalraven » za 29 jul 2017 11:40

FWalraven schreef:Indien geen waarde aanwezig, behoeft dus geen typeplaatje te zijn, mag ook sticker zijn, hooguit 75 kg.

Bron feitenboekje:

m P 070 g - de koppelingsdruk van de op de trekhaak bevestigde lastdrager meer bedraagt dan voorgeschreven of, indien geen waarde is vermeld, meer bedraagt dan 75 kg
Foutje, bovenstaande is alleen van toepassing voor een lastdrager op de trekhaak.

Voor een trekhaak is onderstaande van toepassing:

Artikel 5.18.17f, voertuigreglement
1 De in het kentekenregister vermelde toegestane maximumlast onder de koppeling van een aanhangwagen mag niet worden overschreden.
2 Indien van een middenasaanhangwagen in het kentekenregister de in het eerste lid bedoelde waarde niet is vermeld dan wel indien de middenasaanhangwagen niet in Nederland is geregistreerd, mag de toegestane last onder de koppeling:
a. alleen in neerwaartse richting zijn gericht;
b. niet meer bedragen dan voor het voertuig opgegeven technisch toegestane maximumlast onder de koppeling;
c. niet meer bedragen dan 10,0% van de technisch toegestane maximummassa van de aanhangwagen en niet meer dan 1.000 kg, en
d. niet minder bedragen dan 1,0% van de technisch toegestane maximummassa van de aanhangwagen, doch de last behoeft niet meer te bedragen dan 50 kg.

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”