Overschrijding max gewicht caravan.
Overschrijding max gewicht caravan.
Hallo wij hebben fendt platin 510 tv uit 2002 nu staat er op het kenteken bewijs ledig gewicht 1210 kg en max gewicht 1500 kg nu heb ik een aantal opties op de caravan een mover, levelsysteen dmv 2 schaarkrikken en een airco op het dak als ik de caravan weeg met de standaard uitrusting erbij in dan weegt de caravan al 1400 kg dat wil dus zeggen dat ik nog maar 100 kg erbij mag laden nu weet ik wel dat je zoveel mogelijk gewicht in en op de auto moet plaatsen maar volgens mij ga ik sowieso over het max gewicht van de caravan heen volgens mij mag je de kogeldruk van de auto er ook nog bij op tellen. En NU komt mijn vraag ik rijdt een saab 95 2.0 t uit 2007 en nu kan ik nergens vinden wat de kogeldruk mag zijn van de saab. Wie weet dat wel en rijden jullie ook met een overschrijding van het max gewicht van de caravan (wel binnen Nederland altijd). Mijn auto mag overigens 1800 kg trekken.
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Groeten Patrick.
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Groeten Patrick.
Volkswagen Tiguan 2.0 4motion TSI (stage 1) 265 pk en 410 Nm uit 2016 met aan de haak een Fendt 510 Platin uit 2002 met mover, airco B2100 en ultraheat.
Re: Overschrijding max gewicht caravan.
Wanneer je een kogeldruk van 80 kg aanhoudt zit je wel safe. Kan zijn dat hij max 70 is, maar rijdt echt een stuk beter wanneer je een paar kg te hoog zit ipv te laag.
Dat gewicht telt inderdaad bij controle mee met je auto. gewicht op de as van de caravan zou ik wel rond die 1500 houden. Zo reken ik ook. Mochten ze streng zijn en je moet afkoppelen zit je op 1580 en is dat een % of 5 afwijking. Dat wordt meestal wel getolereerd. En technisch belast je zowel de caravan as als de auto niet te zwaar.
Ik zou niet de 10% gewicht tolerantie die ze in Nederland hanteren aanhouden.
Creatievelingen rekenen dan wel 1500 + 10% + kogeldruk = 1730. Niet doen dus
Dat gewicht telt inderdaad bij controle mee met je auto. gewicht op de as van de caravan zou ik wel rond die 1500 houden. Zo reken ik ook. Mochten ze streng zijn en je moet afkoppelen zit je op 1580 en is dat een % of 5 afwijking. Dat wordt meestal wel getolereerd. En technisch belast je zowel de caravan as als de auto niet te zwaar.
Ik zou niet de 10% gewicht tolerantie die ze in Nederland hanteren aanhouden.
Creatievelingen rekenen dan wel 1500 + 10% + kogeldruk = 1730. Niet doen dus
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo
Re: Overschrijding max gewicht caravan.
Je caravan is geen uitzondering, veel zijn, eenmaal op de weg, overbeladen.
Maar je schrijft over het trekhaakgewicht er bij tellen , en daar maak ik uit op dat je alleen de as gewogen hebt.
Officiëel geldt het totaalgewicht , dus ook trekhaakgewicht erbij.
Maar anderen zullen de officiële voorschiften er wel weer bij halen, die zeggen dat dit er niet bij hoeft geteld te worden.
Heb die eens doorgelezen, en stond er op zo'n manier , dat het voor meerdere uitleg vatbaar is.
Als je langs de weg gewogen wordt, meet men in de regel alleen de as, en dan heb je een voordeel, maar bepalen ze het volgens de regeltjes, dan heb je pech, en kun je je daar niet op beroepen.
Maar je had al gewogen met veel in de caravan geladen, als standaard uitrusting, dus mogelijk heb je geluk, en voeg je voor de vakantie niet veel gewicht meer toe.
Had je water ook aan boord tijdens de weging? Dan zou je met een bijna lege watertank tijdens rijden , nog wat reserve kunnen halen.
En zoals je al suggereert, wat lading naar de auto verplaatsen helpt ook .
Moet je wel oppassen dat je die dan niet weer overbelaadt, is het niet op het Maximum toegestane totaalgewicht ( MTM) , dan kan het snel al op de maximum toegestane aslast achter zijn ( MTA), en dat is ook een overtreding.
Gelukkig in Nederland , zijn er standaard meetcorrecties, en pas bij 5% overbelading een boete, maar in buitenland is het soms weer strenger.
Maar je schrijft over het trekhaakgewicht er bij tellen , en daar maak ik uit op dat je alleen de as gewogen hebt.
Officiëel geldt het totaalgewicht , dus ook trekhaakgewicht erbij.
Maar anderen zullen de officiële voorschiften er wel weer bij halen, die zeggen dat dit er niet bij hoeft geteld te worden.
Heb die eens doorgelezen, en stond er op zo'n manier , dat het voor meerdere uitleg vatbaar is.
Als je langs de weg gewogen wordt, meet men in de regel alleen de as, en dan heb je een voordeel, maar bepalen ze het volgens de regeltjes, dan heb je pech, en kun je je daar niet op beroepen.
Maar je had al gewogen met veel in de caravan geladen, als standaard uitrusting, dus mogelijk heb je geluk, en voeg je voor de vakantie niet veel gewicht meer toe.
Had je water ook aan boord tijdens de weging? Dan zou je met een bijna lege watertank tijdens rijden , nog wat reserve kunnen halen.
En zoals je al suggereert, wat lading naar de auto verplaatsen helpt ook .
Moet je wel oppassen dat je die dan niet weer overbelaadt, is het niet op het Maximum toegestane totaalgewicht ( MTM) , dan kan het snel al op de maximum toegestane aslast achter zijn ( MTA), en dat is ook een overtreding.
Gelukkig in Nederland , zijn er standaard meetcorrecties, en pas bij 5% overbelading een boete, maar in buitenland is het soms weer strenger.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
-
- Berichten: 6188
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Overschrijding max gewicht caravan.
Daar denkt het O.M.(Openbaar Ministerie) iets anders over:Jadatis schreef:J
Gelukkig in Nederland , zijn er standaard meetcorrecties, en pas bij 5% overbelading een boete, maar in buitenland is het soms weer strenger.
https://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/h ... /uitkomst/
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Overschrijding max gewicht caravan.
Wat maar wil zeggen , dat je bij belading er vanuit moet gaan , dat je niet over de MTM en MTA mag gaan, en dat totaalgewicht van caravan = asgewicht + gewicht onder de koppeling( zeg maar op de trekhaak).
Even snel gekeken naar de link, maar kan er zo snel geen specifieke informatie uithalen.
Even snel gekeken naar de link, maar kan er zo snel geen specifieke informatie uithalen.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
Re: Overschrijding max gewicht caravan.
http://steadysaabin.com/9-5-manuals/
Kies je Saab
http://www.steadysaabin.com/wp-content/ ... owners.pdf
bladzijde 259: max 75kg. Zelfde als Autoweek http://www.autoweek.nl/auto/37930/saab- ... 20t-vector Wat blijft;
de laagste telt van:
-- het plaatje op je koppeling/oplooprem van de caravan
-- het plaatje op de dissel van de caravan
-- het plaatje op je trekhaak
-- wat Saab zegt in het boekje.
Kies je Saab
http://www.steadysaabin.com/wp-content/ ... owners.pdf
bladzijde 259: max 75kg. Zelfde als Autoweek http://www.autoweek.nl/auto/37930/saab- ... 20t-vector Wat blijft;
de laagste telt van:
-- het plaatje op je koppeling/oplooprem van de caravan
-- het plaatje op de dissel van de caravan
-- het plaatje op je trekhaak
-- wat Saab zegt in het boekje.
Re: Overschrijding max gewicht caravan.
Hoi 50 -75 kg is dat niet erg weinig als kogeldruk ik heb trouwens ook nog hulpveren onder mijn saab. Ps. Ik heb de caravavan afgekoppeld gewogen bij de gemeente werd op de weegbrug en toen was het gewicht al 1400 kg daar komen dan nog kleren 2 kinderfietsen en een koelkast (LEEG) en beetje profiant bij voor de eerste dag. De fietsen van ons zelf zet ik op het dak van de auto. Ik zal de caravan een keer wegen als hij is ingepakt en klaar voor vertrek is ben benieuwd. Dank voor alle reacties en tips.
Groeten Patrick.
Groeten Patrick.
Volkswagen Tiguan 2.0 4motion TSI (stage 1) 265 pk en 410 Nm uit 2016 met aan de haak een Fendt 510 Platin uit 2002 met mover, airco B2100 en ultraheat.
Overschrijding max gewicht caravan.
Koelkast en 2 kinderfietsen kunnen simpelweg niet meer mee met de wensen die je hebt, wij hebben de koelbox en de auto en de fietsen laten wij dus ook thuis, de kids vermaken zich ook goed zonder fietsen
Als je laadvermogen over hebt in de auto, maar geen ruimte kun je een box overwegen, maar daar gaat ook maar een beperkt gewicht in.
Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
Als je laadvermogen over hebt in de auto, maar geen ruimte kun je een box overwegen, maar daar gaat ook maar een beperkt gewicht in.
Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Overschrijding max gewicht caravan.
Hulpveren: heel goed onder een 9-5 (geen neuswiel/voorpootjes uitgedraaid)
die pas gaan werken (de auto omhoog brengen) na enkele honderden meters gereden te hebben. @TS: jullie zijn wellicht toe aan een grotere caravan met meer TMM....
Nou mag elk (?) voertuig niet over zijn TMM.
Ook na huiswerk/leeshulp van diverse mensen, heb ik nog steeds moeite met het lezen en het begrijpen van het (aanhanger)wets-artikel.
....even los van de ervaringen dat (meestal) bij controles in NL de asdruk gewogen wordt....
http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2017-05-07
Zeker bij stilstand fijner dan de passieve nivomats van Volvo,die pas gaan werken (de auto omhoog brengen) na enkele honderden meters gereden te hebben. @TS: jullie zijn wellicht toe aan een grotere caravan met meer TMM....
Nou mag elk (?) voertuig niet over zijn TMM.
Ook na huiswerk/leeshulp van diverse mensen, heb ik nog steeds moeite met het lezen en het begrijpen van het (aanhanger)wets-artikel.
....even los van de ervaringen dat (meestal) bij controles in NL de asdruk gewogen wordt....
http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2017-05-07
Re: Overschrijding max gewicht caravan.
De laatste zin is relevant voor een caravan:
Dus de aslast + de last op de koppeling mag niet meer bedragen dan de maximum massa.
Dus:
Maximale massa op het kenteken is bijv. 1500kg
Dan mag zijn bijv. de aslast 1425kg + 75kg kogeldruk is maximaal 1500kg.
Dat er bij een controle niet zo gemeten wordt is iets anders.
Dus de aslast + de last op de koppeling mag niet meer bedragen dan de maximum massa.
Dus:
Maximale massa op het kenteken is bijv. 1500kg
Dan mag zijn bijv. de aslast 1425kg + 75kg kogeldruk is maximaal 1500kg.
Dat er bij een controle niet zo gemeten wordt is iets anders.
Re: Overschrijding max gewicht caravan.
Ja, zo zit dat.
Er kwam hier onlangs een video voorbij waar de politie de combi over een weegstrip liet rijden. Zo worden de aslasten van de auto ook bepaald en dus de 75kg meegenomen.
Er kwam hier onlangs een video voorbij waar de politie de combi over een weegstrip liet rijden. Zo worden de aslasten van de auto ook bepaald en dus de 75kg meegenomen.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18819
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Overschrijding max gewicht caravan.
RE.gif
Hoe willen ze aan de hand van de aslast van de auto de kogeldruk bepalen? Mijn auto lag onderweg vol. Dus ook de belading van de auto wordt in de aslas meegewogen.
Hoe willen ze aan de hand van de aslast van de auto de kogeldruk bepalen? Mijn auto lag onderweg vol. Dus ook de belading van de auto wordt in de aslas meegewogen.
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Re: Overschrijding max gewicht caravan.
Niet + (plus) maar in COMBINATIE met een positieve last op koppeling.Citrorob schreef: Dus de aslast + de last op de koppeling mag niet meer bedragen dan de maximum massa.
Dus de aslast mag 1500 kg zijn.
Last op koppeling mag alleen maar positief zijn, tot op bepaalde hoogte natuurlijk.
Re: Overschrijding max gewicht caravan.
Re.gif Re.gif
Het gaat niet om de kogeldruk, maar om het totaalgewicht van de auto. Simpel gezegd is de kogeldruk onderdeel van de bagage geworden.
Het gaat niet om de kogeldruk, maar om het totaalgewicht van de auto. Simpel gezegd is de kogeldruk onderdeel van de bagage geworden.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18819
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Overschrijding max gewicht caravan.
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Re: Overschrijding max gewicht caravan.
FWalraven schreef:
Wel + , (maar in combinatie met een positieve last op de koppeling) betekend, opgeteld met een positieve last op de koppeling.
Als de positieve last op de koppeling 75 kg bedraagt, mag de aslast in dat geval max. 1425 kg bedragen.
De last op de koppeling kan ook negatief zijn (als je alle bagage achter de as laad bv.) het is niet aan te raden om dan met de combi te gaan rijden, echter in dat geval zou de aslast wel max. 1500 kg bedragen.
Wat je met " tot op bepaalde hoogte natuurlijk" bedoeld is mij een raadsel.
Mvg.
Jan Vijn
Sorry maar dit klopt niet, moet zijnNiet + (plus) maar in COMBINATIE met een positieve last op de koppeling
Dus de aslast mag 1500 kg zijn.
Last op koppeling mag alleen maar positief zijn, tot op bepaalde hoogte natuurlijk.
Wel + , (maar in combinatie met een positieve last op de koppeling) betekend, opgeteld met een positieve last op de koppeling.
Als de positieve last op de koppeling 75 kg bedraagt, mag de aslast in dat geval max. 1425 kg bedragen.
De last op de koppeling kan ook negatief zijn (als je alle bagage achter de as laad bv.) het is niet aan te raden om dan met de combi te gaan rijden, echter in dat geval zou de aslast wel max. 1500 kg bedragen.
Wat je met " tot op bepaalde hoogte natuurlijk" bedoeld is mij een raadsel.
Mvg.
Jan Vijn
-
- Berichten: 6188
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Overschrijding max gewicht caravan.
Daar gaat je kogeldruk dus nog vanaf,stel; je weegt 80 kg kogeldruk ,dus heb je een asdruk van 1400-80 = 1320 kg.fendt074 schreef: Ik heb de caravavan afgekoppeld gewogen bij de gemeente werd op de weegbrug en toen was het gewicht al 1400 kg .
En die asdruk is t enige wat bij een controle gewogen word.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Overschrijding max gewicht caravan.
Klopt toch wel.janvijn schreef:FWalraven schreef:Sorry maar dit klopt niet, moet zijnNiet + (plus) maar in COMBINATIE met een positieve last op de koppeling
Dus de aslast mag 1500 kg zijn.
Last op koppeling mag alleen maar positief zijn, tot op bepaalde hoogte natuurlijk.
Wel + , (maar in combinatie met een positieve last op de koppeling) betekend, opgeteld met een positieve last op de koppeling.
Als de positieve last op de koppeling 75 kg bedraagt, mag de aslast in dat geval max. 1425 kg bedragen.
De last op de koppeling kan ook negatief zijn (als je alle bagage achter de as laad bv.) het is niet aan te raden om dan met de combi te gaan rijden, echter in dat geval zou de aslast wel max. 1500 kg bedragen.
Wat je met " tot op bepaalde hoogte natuurlijk" bedoeld is mij een raadsel.
Mvg.
Jan Vijn
Eerst was het:
Bij middenasaanhangwagens en opleggers mag de de som van de aslasten van het voertuig in beladen toestand VERMEERDERD met de last onder de koppeling van het voertuig in beladen toestand, niet meer bedragen dan de toegestane maximummassa.
Nu is het:
Bij middenasaanhangwagens en opleggers mag de som van de aslasten van het voertuig in beladen toestand in combinatie met een positieve last onder de koppeling van het voertuig in beladen toestand, niet meer bedragen dan de toegestane maximummassa.
Met tot op bepaalde hoogte bedoelde ik dat het laagste gewicht, van de kogeldruk, welke voor de caravan, trekhaak en of auto is toegestaan.
Wat betreft een negatieve kogeldruk:
Zou deze 75 kg negatief zijn dan is de TMM toch ook 1575 kg en dan mag het wel?
Frans
Re: Overschrijding max gewicht caravan.
RE.gif
Met je laatste zin ontkracht je je eigen redenatie, het TMM is een vast gegeven en veranderd niet door een variabele kogeldruk.
Mvg.
Jan Vijn
Met je laatste zin ontkracht je je eigen redenatie, het TMM is een vast gegeven en veranderd niet door een variabele kogeldruk.
Mvg.
Jan Vijn
Re: Overschrijding max gewicht caravan.
Is het mogelijk om bij een gebruikte caravan de aslast te verhogen? Ik zou het erg prettig vinden als bij mijn Knaus het totale gewicht naar bijvoorbeeld 1700kg zou gaan.
Re: Overschrijding max gewicht caravan.
RE.gif
Dat kan alleen als er een typegoedkeuring voor de caravan is ivm de maximaal te beladen aslast.
Sommige caravans staan bijvoorbeeld voor maximaal te beladen 1200 kg op papier. Maar de aslast mag maximaal 1350 zijn.
De maximaal te beladen aslast is nooit omhoog te brengen. Omlaag kan wel.
Dat kan alleen als er een typegoedkeuring voor de caravan is ivm de maximaal te beladen aslast.
Sommige caravans staan bijvoorbeeld voor maximaal te beladen 1200 kg op papier. Maar de aslast mag maximaal 1350 zijn.
De maximaal te beladen aslast is nooit omhoog te brengen. Omlaag kan wel.
Re: Overschrijding max gewicht caravan.
Aslast verhogen kan niet. Verhogen kan door een andere as te (laten) plaatsen.Dukcer schreef:Is het mogelijk om bij een gebruikte caravan de aslast te verhogen? Ik zou het erg prettig vinden als bij mijn Knaus het totale gewicht naar bijvoorbeeld 1700kg zou gaan.
Als je bedoelt of het mogelijk is de MTM van een caravan te verhogen, is het antwoord ja. Dat is mogelijk als de as dat gewicht ook mag hebben. Het meest eenvoudig om dat te checken is via het kenteken of daar in het verleden iets is aangepast. Bij F1 zie je de technisch toegelaten massa. Is dat 1700 kg, dan is het een papieren kwestie bij de RDW en makkelijk te verhogen. Zo niet, check dan het plaatje op de as. Als daar op staat dat de as geschikt is voor 1700 kg, dan is het ook mogelijk om de MTM te laten verhogen naar dan moet de fabrikant iets met typegoedkeuring doen. (Zie bericht vorige schrijver)
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Overschrijding max gewicht caravan.
Het gaat toch om de som van de aslasten, in combinatie met een positieve kogeldruk?janvijn schreef:RE.gif
het TMM is een vast gegeven en veranderd niet door een variabele kogeldruk.
Mvg.
Jan Vijn
Frans
Re: Overschrijding max gewicht caravan.
Het is toch eigenlijk te gek voor woorden dat hier zoveel onduidelijkheid over is en de wetsartikelen zoveel interpretatieverschillen kunnen opleveren? En volgens mij is dit niet de eerste keer dat hier een topic over is geopend.
Lid A denkt het te weten, lid B corrigeert dit, lid C weet het ècht zéker en lid D heeft een andere mening en denkt het òòk zeker te weten. Zie hier het voor- en nadeel van een forum. En dit forum is daar geen uitzondering op (gelukkig; want dan wordt het ook niet saai).
En wellicht ben je vervolgens met al je kennis overgeleverd tijdens een controle aan de kennis van de controleur of de briefing die hij gehad heeft voorafgaand aan de controleactie.
En omdat ik ook geen 100% zekerheid kan geven hou ik mijn mening maar voor me. Voegt niets toe.
Lid A denkt het te weten, lid B corrigeert dit, lid C weet het ècht zéker en lid D heeft een andere mening en denkt het òòk zeker te weten. Zie hier het voor- en nadeel van een forum. En dit forum is daar geen uitzondering op (gelukkig; want dan wordt het ook niet saai).
En wellicht ben je vervolgens met al je kennis overgeleverd tijdens een controle aan de kennis van de controleur of de briefing die hij gehad heeft voorafgaand aan de controleactie.
En omdat ik ook geen 100% zekerheid kan geven hou ik mijn mening maar voor me. Voegt niets toe.
Laatst gewijzigd door Ruud+Petra op vr 28 jul 2017 12:25, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Overschrijding max gewicht caravan.
Dat had ik reeds begrepen maar omdat het lastig te lezen blijkt, heb ik de eenvoudige vertaling gegeven.FWalraven schreef:Niet + (plus) maar in COMBINATIE met een positieve last op koppeling.Citrorob schreef: Dus de aslast + de last op de koppeling mag niet meer bedragen dan de maximum massa.
Dus de aslast mag 1500 kg zijn.
Last op koppeling mag alleen maar positief zijn, tot op bepaalde hoogte natuurlijk.
Juist omdat de last onder de koppeling niet negatief mag zijn, kan je ook gewoon "plus" lezen.
De aslast mag 1500kg zijn. Echter de last op de koppeling en de aslast samen (in combinatie) mogen niet meer zijn dan het maximaal gewicht van het voertuig.