Ik ga de caravan inpakken. Eigenlijk zit er alles in behalve de kleding.
Nu weet ik dat de keuken zijde meestal zwaarder is dan de andere kant.
Ik heb twee weggingen gedaan:
1e weging: Links 550kg, rechts (keukenkant) 630kg een verschil van 80 kg. is dit acceptabel of iets te veel?
2e weging: links 530kg, rechts (keukenkant) 610kg
De kledingkast zit naast het keukenblok dus als ik de kledingkast inpak zal die 80kg alleen maar meer worden.
gewicht verdeling links/rechts
gewicht verdeling links/rechts
Dethleffs Camper 530 FSK 2020
BMW 520d touring lci bj 2013
BMW 520d touring lci bj 2013
Re: gewicht verdeling links/rechts
Dat gewichtsverschil van 80 kg zie je vaak bij caravans , en is naar mijn mening onvermijdelijk.
Die 2 wegingen geven denk ik verschil vanwege meetverschillen van het weeg-instrument.
Is in zoverre dus acceptabel, want onvermijdelijk, maar blijf creatief je best doen om dat zo laag mogelijk te houden.
Ook het beste om zo laag mogelijk te laden en zo dicht mogelijk bij de as, om de stabiliteit zo goed mogelijk te houden.
Voor het bepalen van de juiste bandendruk , mijn stokpaardje, zal je uit moeten gaan van de zwaarste kant, maar geef de bandgegevens en dan reken ik dat wel voor je uit met behulp van door mij gemaakt spreadsheet, en systeem.
Je asgewicht is dus max 1180 kg , maar voor max toegestaan totaalgewicht telt ook de trekhaaklast er bij.
Wil je die wegen , let er dan op dat de koppeling tijdens het wegen op de zelfde hoogte staat als waar die komt op de trekhaak , meet je hem op een weegschaal op de grond , dan weeg je een hoger gewicht dan dat die achter de auto is. Een stokje met de juiste lengte tussen weegschaal en koppeling is dan een oplossing.
Geeft dan ook weer verschil op de asweging, en ik weet dus niet hoe je de gewichten gewogen hebt, maar die 2 metingen zouden dus achter de auto en los van de auto kunnen zijn, met de trekhaak op de grond, wat lichter as-gewicht zou kunnen verklaren.
Ik zeg niet dat het zo is, zo maar wat suggesties, zelf weet je het wel, hoe je het gedaan hebt.
Die 2 wegingen geven denk ik verschil vanwege meetverschillen van het weeg-instrument.
Is in zoverre dus acceptabel, want onvermijdelijk, maar blijf creatief je best doen om dat zo laag mogelijk te houden.
Ook het beste om zo laag mogelijk te laden en zo dicht mogelijk bij de as, om de stabiliteit zo goed mogelijk te houden.
Voor het bepalen van de juiste bandendruk , mijn stokpaardje, zal je uit moeten gaan van de zwaarste kant, maar geef de bandgegevens en dan reken ik dat wel voor je uit met behulp van door mij gemaakt spreadsheet, en systeem.
Je asgewicht is dus max 1180 kg , maar voor max toegestaan totaalgewicht telt ook de trekhaaklast er bij.
Wil je die wegen , let er dan op dat de koppeling tijdens het wegen op de zelfde hoogte staat als waar die komt op de trekhaak , meet je hem op een weegschaal op de grond , dan weeg je een hoger gewicht dan dat die achter de auto is. Een stokje met de juiste lengte tussen weegschaal en koppeling is dan een oplossing.
Geeft dan ook weer verschil op de asweging, en ik weet dus niet hoe je de gewichten gewogen hebt, maar die 2 metingen zouden dus achter de auto en los van de auto kunnen zijn, met de trekhaak op de grond, wat lichter as-gewicht zou kunnen verklaren.
Ik zeg niet dat het zo is, zo maar wat suggesties, zelf weet je het wel, hoe je het gedaan hebt.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
Re: gewicht verdeling links/rechts
Ik vind 80 te veel, ik pak zo in dat ik max een 30kg verschil heb, maar je zult er best mee aankomen hoor
Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: gewicht verdeling links/rechts
Ik worstelde met het zelfde probleem en heb dit bij mijn dealer voorgelegd en deze zij dat 50 - 60 kg totaal geen probleem is en geen instabiliteit zal geven, dus daar hou ik mij maar aan vast.