gewicht verdeling links/rechts

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Robert
Berichten: 637
Lid geworden op: di 21 jun 2011 10:49
Locatie: Daar waar mijn bed staat

gewicht verdeling links/rechts

Bericht door Robert » wo 26 jul 2017 11:08

Ik ga de caravan inpakken. Eigenlijk zit er alles in behalve de kleding.
Nu weet ik dat de keuken zijde meestal zwaarder is dan de andere kant.
Ik heb twee weggingen gedaan:

1e weging: Links 550kg, rechts (keukenkant) 630kg een verschil van 80 kg. is dit acceptabel of iets te veel?
2e weging: links 530kg, rechts (keukenkant) 610kg

De kledingkast zit naast het keukenblok dus als ik de kledingkast inpak zal die 80kg alleen maar meer worden.
Dethleffs Camper 530 FSK 2020
BMW 520d touring lci bj 2013
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: gewicht verdeling links/rechts

Bericht door Jadatis » wo 26 jul 2017 12:09

Dat gewichtsverschil van 80 kg zie je vaak bij caravans , en is naar mijn mening onvermijdelijk.
Die 2 wegingen geven denk ik verschil vanwege meetverschillen van het weeg-instrument.
Is in zoverre dus acceptabel, want onvermijdelijk, maar blijf creatief je best doen om dat zo laag mogelijk te houden.
Ook het beste om zo laag mogelijk te laden en zo dicht mogelijk bij de as, om de stabiliteit zo goed mogelijk te houden.
Voor het bepalen van de juiste bandendruk , mijn stokpaardje, zal je uit moeten gaan van de zwaarste kant, maar geef de bandgegevens en dan reken ik dat wel voor je uit met behulp van door mij gemaakt spreadsheet, en systeem.

Je asgewicht is dus max 1180 kg , maar voor max toegestaan totaalgewicht telt ook de trekhaaklast er bij.
Wil je die wegen , let er dan op dat de koppeling tijdens het wegen op de zelfde hoogte staat als waar die komt op de trekhaak , meet je hem op een weegschaal op de grond , dan weeg je een hoger gewicht dan dat die achter de auto is. Een stokje met de juiste lengte tussen weegschaal en koppeling is dan een oplossing.
Geeft dan ook weer verschil op de asweging, en ik weet dus niet hoe je de gewichten gewogen hebt, maar die 2 metingen zouden dus achter de auto en los van de auto kunnen zijn, met de trekhaak op de grond, wat lichter as-gewicht zou kunnen verklaren.
Ik zeg niet dat het zo is, zo maar wat suggesties, zelf weet je het wel, hoe je het gedaan hebt.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: gewicht verdeling links/rechts

Bericht door Micky » wo 26 jul 2017 15:38

Ik vind 80 te veel, ik pak zo in dat ik max een 30kg verschil heb, maar je zult er best mee aankomen hoor


Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ruud27

Re: gewicht verdeling links/rechts

Bericht door Ruud27 » wo 26 jul 2017 18:01

Ik worstelde met het zelfde probleem en heb dit bij mijn dealer voorgelegd en deze zij dat 50 - 60 kg totaal geen probleem is en geen instabiliteit zal geven, dus daar hou ik mij maar aan vast.

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”