Breekkabel en Losbreekreminrichting info

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Breekkabel en Losbreekreminrichting info

Bericht door deusjevo » zo 30 jul 2017 12:42

Micky schreef:Ik pak even een zak chips en een biertje, het wordt steeds leuker...:)

Mag ik ook een bakkie chips?
Bier wacht ik nog even mee... mrgreen.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Breekkabel en Losbreekreminrichting info

Bericht door eurotrotter » zo 30 jul 2017 13:34

JackRyan schreef:RE.gif
1. Dat staat in de StVO. 2. .
Micky schreef:Waar staat dat in de StVO?


Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
Ik vrees dat je dat in de StVO niet zult vinden,wél in de StVZO,StrassenVerkehrs Zulassungs ordnung.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
JackRyan
Berichten: 66
Lid geworden op: di 18 jul 2017 16:31

Re: Breekkabel en Losbreekreminrichting info

Bericht door JackRyan » zo 30 jul 2017 22:50

RE.gif Nee, daar vind je niet hoe je de kabel moet bevestigen, daar vind je de Duitse "toelatingseisen" voor motorvoertuigen. Die bepaalt dus alleen dat er bij een geremde aanhanger een losbreekkabel aan de aanhanger moet zitten. Die StVZO gaat zodra ze in Duitsland het Abgasprobleem op orde hebben ook herschreven worden. Daar word ik nauw over geïnformeerd omdat ik iets met EU-Typegoedkeur voor een trekkerbouwer doe. Ik zit dus jaarlijks ook twee keer met mijn concullega's bij het KBA in Flensburg.
BMW 5-serie touring (F11), 2.0 TDI (2013). Eriba Hymer Moving 545, Spiegels EMUK, Truma SE Mover, Alfa R36 WiFi, Omnistor Luiffel.
Wensen: Satelliet ontvanger, zonnepaneel.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Breekkabel en Losbreekreminrichting info

Bericht door Micky » zo 30 jul 2017 22:56

RE.gif

gefeliciteerd, maar kom nu dan even met een link naar het stukje waar staat waar ik hierboven om vroeg.....
Micky schreef:RE.gif

nogmaals, het is andersom, wij moeten ons in Nederland aan de regel houden dat alleen lussen om de haak niet voldoende is, in het Buitenland hoef je alleen maar te lussen, waar staat volgens jou dat lussen en aan een vast deel vastmaken niet toegestaan is in Duitsland?
JackRyan schreef:RE.gif
1. Dat staat in de StVO.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Breekkabel en Losbreekreminrichting info

Bericht door eurotrotter » zo 30 jul 2017 23:41

IK heb er t volgende over kunnen vinden:

Das Abreißseil der Auflaufbremse
Auflaufbremsen werden in der Regel für Anhänger der „mittleren Gewichtsklasse“
von über 0,75 t bis zu 3,5 t Gesamtmasse und Wohnwagen verwendet: Wenn das
Zugfahrzeug im Fahrbetrieb gebremst wird, läuft der Anhänger auf das Zugfahrzeug
auf und diese Kraft wird über mechanische Hebel auf die Bremsen des Anhängers
übertragen.
Für den Fall, dass sich ein Anhänger vom Zugfahrzeug löst, soll ein Sicherungsseil
aus Draht die Bremse auslösen und so den abgekoppelten Anhänger schnellstmöglich
zum Stillstand bringen.
Ein solches Sicherungsseil ist bei mit Auflaufbremse gesicherten Anhängern Pflicht.
Wo es genau am Zugfahrzeug angebracht sein muss, ist aber nicht gesetzlich geregelt.
Sofern der Hersteller hierzu eine Empfehlung oder Anleitung veröffentlicht hat,
ist diese zu beachten.
Ist dies nicht der Fall, gelten nachfolgende Regeln als „Stand der Technik“: Das Abreißseil
darf nicht als Schlaufe über die Anhängerkupplung gelegt werden. Sofern
technisch möglich, ist eine Befestigung durch eine Öse oder eine Bohrung an der
Kupplung vorzunehmen. Auch Abschleppösen bieten gute Befestigungsmöglichkeiten.
Der Karabinerhaken des Abreißseiles soll in diesem Fall in die vormontierte Öse
an der Karosserie eingehakt werden und so den Anhänger sichern.

Das Abreißseil der Auflaufbremse in den Niederlanden
In den Niederlanden gibt es – anders als in Deutschland – auch klare Anweisungen
zur Verwendung der Sicherungseinrichtungen für Anhänger: Anhänger bis 1.500 kg
zGG brauchen eine „Sicherheitsvorkehrung“ oder eine „Losreißvorkehrung“, die verhindert,
dass der Anhänger sich selbstständig machen kann, wenn er sich vom Zugfahrzeug
löst. Anhänger ohne eigene Bremse brauchen eine sogenannte „Hilfskupplung“
(Kabel oder Kette). Größere Anhänger mit eigener Bremse bzw. einem zGG
von mehr als 1.500 kg brauchen eine sogenannte „Reißbremsvorkehrung“, oder mit
anderen Worten das deutsche „Abreißseil“. Nach niederländischen Recht ist eine
gesonderte Befestigungsmöglichkeit ausdrücklich vorgeschrieben, etwa an einer zusätzlich
fest angebrachten Öse.
Da es sich bei den oben stehenden niederländischen Regelungen um Ausrüstungsbzw.
Zulassungsvorschriften handelt, sind diese nicht ohne Weiteres auf in Deutschland
zugelassene Fahrzeuge anwendbar. Dies ergibt sich aus dem Wiener Straßenverkehrsübereinkommen
von 1968, so dass sich Gespannfahrer aus Deutschland
grundsätzlich darauf berufen können, diese holländischen Bestimmungen nicht anwenden
zu müssen.


Bron:https://adac-nordbayern.de/fileadmin/Up ... -02-we.pdf
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Breekkabel en Losbreekreminrichting info

Bericht door Nimma » zo 30 jul 2017 23:44

Wunderbar awhoea.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Breekkabel en Losbreekreminrichting info

Bericht door Hans1954 » ma 31 jul 2017 09:02

RE.gif RE.gif Ik ken dat stukje. Daarin wordt eigenlijk gezegd hoe goed wij het doen op het punt van de bevestiging. Theo Gerrits heeft overduidelijk aangetoond dat de bevestiging zoals in Nederland toegelaten is, en door 90% (schatting) gebruikt wordt, niet goed werkt. Als veiligheid op dit punt echt het belangrijkste is moeten de regels gevolgd worden zoals die voor veiligheidsgordels en helmen gelden: Dus niet alleen gebruiken, maar ook op de voorgeschreven wijze. (de voorschriften van de onderstelbouwer.)
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Breekkabel en Losbreekreminrichting info

Bericht door eurotrotter » ma 31 jul 2017 10:57

RE.gif

Nach niederländischen Recht ist eine
gesonderte Befestigungsmöglichkeit ausdrücklich vorgeschrieben, etwa an einer zusätzlich
fest angebrachten Öse.

( Naar Nederlands recht is een aparte bevestiging,aan een vast aangebracht oog b.v, nadrukkelijk voorgeschreven)

IK weet niet wie of wat Theo Gerrits is,maar hoe en waarmee heeft hij dan wel aangetoond dat deze manier nioet voldoende zou zijn.
Meer dan aan een vast punt de kabel anbrengen kun je toch niet doen?eventueel in combinatie met het lussen om de trekhaak.
Laatst gewijzigd door Daphne op ma 31 jul 2017 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodig quoten verwijderd
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Breekkabel en Losbreekreminrichting info

Bericht door eurotrotter » ma 31 jul 2017 10:58

Jakkemeiner schreef:Wunderbar awhoea.gif
Bedankt voor je duidelijke bijdrage. mrgreen.gif mrgreen.gif awhoea.gif awhoea.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Breekkabel en Losbreekreminrichting info

Bericht door janoniem » ma 31 jul 2017 11:04

eurotrotter schreef:IK weet niet wie of wat Theo Gerrits is........
De presentator van Blik op de weg waarmee dit topic startte.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Breekkabel en Losbreekreminrichting info

Bericht door Daphne » ma 31 jul 2017 11:10

RE.gif

Uhhh nee.

Theo Gerrits heeft veel op z'n CV staan, presentator van Blik op de Weg staat daar niet bij mrgreen.gif

https://nl.linkedin.com/in/theo-gerrits-38017ba8
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Breekkabel en Losbreekreminrichting info

Bericht door janoniem » ma 31 jul 2017 11:13

RE.gif
http://caravanendewet.nl/

Dat was mijn bron.
Interessante site voor caravanners.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Breekkabel en Losbreekreminrichting info

Bericht door deusjevo » ma 31 jul 2017 11:14

Zelfbenoemd caravan en de wet expert, heeft een interessante site.

http://www.caravanendewet.nl
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Breekkabel en Losbreekreminrichting info

Bericht door Daphne » ma 31 jul 2017 11:20

janoniem schreef:RE.gif
http://caravanendewet.nl/

Dat was mijn bron.
Interessante site voor caravanners.
Klopt, is zeer interessant. Hij is ook al jaren bekend van de modelcombi op de lopende band. Hij staat hiermee op beurzen of informatiedagen bij caravandealers.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Breekkabel en Losbreekreminrichting info

Bericht door Hans1954 » ma 31 jul 2017 11:45

Theo Gerrits is verre van een zelfbenoemde expert. Ik denk dat er in heel Nederland niemand te vinden is die meer van caravans weet. Verder een enthousiast caravanner en een zeer aimabel en makkelijk benaderbaar mens.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Breekkabel en Losbreekreminrichting info

Bericht door eurotrotter » ma 31 jul 2017 11:48

RE.gif
RE.gif RE.gif
RE.gif RE.gif RE.gif
RE.gif RE.gif RE.gif RE.gif

Waar en waarmee,en vooral waarom toont hij dan precies aan dat de Nederlandse manier van het bevestigen van de breekkabel niet juist zou zijn ?
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Breekkabel en Losbreekreminrichting info

Bericht door PD » ma 31 jul 2017 11:53

RE.gif
Leuke knutsel awhoea.gif Ik lus wel door het sleepoog thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Breekkabel en Losbreekreminrichting info

Bericht door Hans1954 » ma 31 jul 2017 11:59

In een special van "Blik op de Weg" over dit onderwerp wordt aangetoond dat wanneer de breekkabel aan het oog geklikt is en de aanhanger los komt van de kogel de rem niet volledig wordt aangetrokken. Dat kom omdat de standaard musketon van de kabel openvouwt. Bij de breekkabel is het de bedoeling dat de kabelbevestiging aan de caravan verbroken wordt. Het is dus ter plaatse al heel snel te zien dat het niet goed zat. Door de kabel te lussen en door een voldoende sterke karabijnhaak te laten lopen kan je en aan de wet voldoen en aan de gebruiksaanwijzing van de onderstelbouwer. Helaas doet zo'n 90% van de aanhangerbebruikers het op de verkeerde manier. De uitzending is terug te zien op: https://www.youtube.com/watch?v=3WEo9XmkHy0&t=8s
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Breekkabel en Losbreekreminrichting info

Bericht door eurotrotter » ma 31 jul 2017 12:02

RE.gif ( reactie op P.D.)

Hier ook; ik heb aan t vaste oog aan de trekoog een schalm bevestigd waar ik de breekkabel doorheen haal en vervolgens de musketonhaak om de kabel klik.

OOk nog eens om de trekhaak gaat m niet worden,daarvoor is de kabel te kort.(of zijn deze ook in verschillende lengtes verkrijgbaar??
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Mstuniek
Berichten: 691
Lid geworden op: zo 14 jan 2007 20:42
Locatie: In het westen des lands

Re: Breekkabel en Losbreekreminrichting info

Bericht door Mstuniek » ma 31 jul 2017 12:10

RE.gif
Klopt er zijn kabels met verschillende lengtes.
Zie: https://www.onlinetrailerparts.nl/webwi ... 3497__NL_1
even geleend van pagina 2, dank @Willem
Laatst gewijzigd door Mstuniek op ma 31 jul 2017 12:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Adria Altea 492 PU, mover EGO400 - Titanium, Enduro autosteady, Al-ko ATC Trailer Control + ATC-display
Ford Kuga Titanium X PHEV

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Breekkabel en Losbreekreminrichting info

Bericht door Nimma » ma 31 jul 2017 12:13

Ja, die van mij is 1.00m en te kort. Ze zijn van iig Knott langer te koop. Ik moet er een van 1.20m hebben.
http://www.e-a-s-onderdelen.nl/knott-br ... affel.html
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

FWalraven
Berichten: 1354
Lid geworden op: vr 19 mei 2006 23:02

Re: Breekkabel en Losbreekreminrichting info

Bericht door FWalraven » ma 31 jul 2017 12:29

Hans1954 schreef: Door de kabel te lussen en door een voldoende sterke karabijnhaak te laten lopen kan je en aan de wet voldoen en aan de gebruiksaanwijzing van de onderstelbouwer.

Dus de Duitse experts hebben het dan toch wel goed voor, dat onze wet nog niet zo slecht is.

Frans

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Breekkabel en Losbreekreminrichting info

Bericht door Hans1954 » ma 31 jul 2017 12:48

RE.gif Toch niet. De Duitse Experts leggen onze wet uit. En als de Duitse caravanbezitter de zaken net zo gaat bevestigen als dat zo'n 90% het hier doet, gaat het dus fout. En ik heb het al bij een enkele Duitser zien gebeuren. Knott heeft de inferieure haak aan de kabel al vervangen door een degelijke karabijnhaak.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Breekkabel en Losbreekreminrichting info

Bericht door p_vingerhoets » ma 31 jul 2017 14:25

RE.gif

En dat is mijn inziens de enige goede oplossing thumbup.gif

Wat heeft een breekpunt in een kabel voor zin als er een haak wordt gebruikt die eerder kapot gaat dan het breekpunt.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Breekkabel en Losbreekreminrichting info

Bericht door Nimma » ma 31 jul 2017 14:33

En zo kunnen we nog wel even doorgaan. De musketon is in het verleden een paar keer kapot gegaan. Die oersterke lastig te openen ring onder aan de handrem gaat echt niet kapot. Ik vind de musketon aan de Knott ook niet overtuigend sterk uitzien. Een waarde van sterkte ontbreekt iig.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”