Breekkabel en Losbreekreminrichting info

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Breekkabel en Losbreekreminrichting info

Bericht door iemand » zo 16 jul 2017 12:39

Uitzending van Blik op de weg, waar eea wordt besproken EN gedemonstreerd knipoog.gif

https://youtu.be/3WEo9XmkHy0
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Tita_NL
Berichten: 82
Lid geworden op: za 10 okt 2015 12:11

Re: Breekkabel en Losbreekreminrichting info

Bericht door Tita_NL » zo 16 jul 2017 12:53

Vooral die laatste kabel zegt genoeg.

Gebruikersavatar
diz
Berichten: 167
Lid geworden op: di 26 apr 2016 12:06
Locatie: Noord Holland

Re: Breekkabel en Losbreekreminrichting info

Bericht door diz » zo 16 jul 2017 22:36

Maar vast wel lekker goedkoop!
Adria Adora 753UC (2017), Audi A6 4G Avant 3.0V6 TDI Bi-Turbo, 313pk/650NM

Afbeelding

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Breekkabel en Losbreekreminrichting info

Bericht door dieseltijger » ma 17 jul 2017 01:04

Nuttig. Prima demonstratie.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Breekkabel en Losbreekreminrichting info

Bericht door janoniem » ma 17 jul 2017 09:57

Filmpje eerder gezien en recente 3.600 buitenlandse kilometers naar aanleiding daarvan, gereden met alleen de breekkabel gelust om haak, conform buitenlandse voorschrift. Maar ik kan gelukkig niet aantonen dat dit veiliger is dan de NL eisen.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

FWalraven
Berichten: 1354
Lid geworden op: vr 19 mei 2006 23:02

Re: Breekkabel en Losbreekreminrichting info

Bericht door FWalraven » ma 17 jul 2017 10:06

RE.gif

Door de kabel aan een vast punt te monteren voorkom je natuurlijk wel, dat als de koppeling om wat voor reden dan ook van de kogel schiet, de kabel net zo hard mee gaat.
Ik weet dat bij velen het allemaal wel meevalt, maar die ene keer dat het niet meevalt, doet hij dan maar toch waarvoor hij gemonteerd is.

Frans

JaapB

Re: Breekkabel en Losbreekreminrichting info

Bericht door JaapB » ma 17 jul 2017 11:18

Ik doe het dus altijd al op de juiste manier.
Wel goed om nu eens duidelijk te zien waarom. thumbup.gif

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Breekkabel en Losbreekreminrichting info

Bericht door Hans1954 » ma 17 jul 2017 11:38

FWalraven schreef:RE.gif

Door de kabel aan een vast punt te monteren voorkom je natuurlijk wel, dat als de koppeling om wat voor reden dan ook van de kogel schiet, de kabel net zo hard mee gaat.
Ik weet dat bij velen het allemaal wel meevalt, maar die ene keer dat het niet meevalt, doet hij dan maar toch waarvoor hij gemonteerd is.

Frans
Onjuist. Ten eerste: als dit zo zou zijn dan hebben alle buitenlanden verkeerde uitvoeringseisen. Van een land als Duitsland met zijn idioot hoog opgeschroefde veiligheidseisen zal je denk ik niet verwachten dat zij dat als een reëel gevaar zien. Net als overigens afgebroken kogels en kabels die zich in de koppeling werken. Ten tweede volgt uit de Nederlandse wetgeving dat zo'n beetje 90% van de caravancombinaties de wetgeving wel volgt, maar niet de gebruiksaanwijzing van de chassisbouwers. Die zonder uitzondering zeggen dat de breekkabel gelust moet zijn.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Kasper

Re: Breekkabel en Losbreekreminrichting info

Bericht door Kasper » ma 17 jul 2017 11:40

Het is duidelijk, mooi filmpje en prima uitgelegd. thumbup.gif Goedkoop is weer duurkoop! stom.gif

FWalraven
Berichten: 1354
Lid geworden op: vr 19 mei 2006 23:02

Re: Breekkabel en Losbreekreminrichting info

Bericht door FWalraven » ma 17 jul 2017 16:36

Duitse wetgeving dan wel niet, maar experts schrijven:

Kann man das Caravan-Abreißseil um den Kugelhals schlingen?

Ja, doch von dieser Methode raten Experten von Alko und ADAC ab.

Sie empfehlen stattdessen, den Federhaken des Abreißseils durch Ösen oder Langlöcher am fest mit dem Auto verschraubten Träger der abnehmbaren Anhängevorrichtung zu stecken das Seil danach um den Kugelkopf zu führen und wieder eine Schlinge zu bilden – also genau so, wie es in der Schweiz, den Niederlanden und Österreich Vorschrift ist. Dort muss das Seil durch einen festen Haltepunkt am Fahrzeug oder einen Klemmbügel an der Zugvorrichtung geführt werden. Sonst drohen auch deutschen Gespannfahrern Bußgelder.

Zwei Gründe sprechen für die Holland-Methode: Zum einen verteilt sich die Zugkraft am Auto auf zwei Punkte, wenn sich der Caravan doch einmal selbständig macht. Außerdem sitzt die Leine auch noch fest am Zugfahrzeug, wenn die Schlinge doch vom Kugelkopf rutscht.

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Breekkabel en Losbreekreminrichting info

Bericht door janoniem » ma 17 jul 2017 17:02

Dus de volgende rit toch maar kiezen voor de Holland-methode.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Breekkabel en Losbreekreminrichting info

Bericht door p_vingerhoets » ma 17 jul 2017 17:03

Heel eenvoudig, er moet gewoon een typegoedkeur komen voor dergelijke breekkabels incl de haak.
Het is toch eigenlijk van de zotte dat een haak die door de fabriekant aan de kabel wordt gezet niet sterk genoeg zou zijn voor zijn doel.

Ik kan de kabel wel lussen maar heb geen hulpkoppeling op de haak alleen een geboord gat op een vast deel van de trekhaak en daar kan dat haakje niet in zijn geheel doorheen.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

arnovariante

Re: Breekkabel en Losbreekreminrichting info

Bericht door arnovariante » ma 17 jul 2017 17:28

RE.gif
Simpel toch?
Een RVS harpsluiting door het gat, en een RVS karabijnhaak aan je kabel, die kan makkelijk in de harpsluiting.

Tita_NL
Berichten: 82
Lid geworden op: za 10 okt 2015 12:11

Re: Breekkabel en Losbreekreminrichting info

Bericht door Tita_NL » ma 17 jul 2017 17:38

RE.gif

Dan wel eentje die die kracht aankan. Te vaak zie je dat men daar een haakje van de action voor neemt (dat is dan weer wel alu)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Breekkabel en Losbreekreminrichting info

Bericht door Micky » ma 17 jul 2017 17:41

p_vingerhoets schreef:Heel eenvoudig, er moet gewoon een typegoedkeur komen voor dergelijke breekkabels incl de haak.
Het is toch eigenlijk van de zotte dat een haak die door de fabriekant aan de kabel wordt gezet niet sterk genoeg zou zijn voor zijn doel.

Ik kan de kabel wel lussen maar heb geen hulpkoppeling op de haak alleen een geboord gat op een vast deel van de trekhaak en daar kan dat haakje niet in zijn geheel doorheen.
Hier nogmaals een voorbeeld hij wij het bij de Allroad hadden, nu zit er bij ons ook een oog aan de haak, net onder de knobbel, daar kun je dezelfde karabijnhaak doordoen, dan heb je er dus maar 1 nodig.
Zal proberen vrijdag bij vertrek een foto te maken van hoe het er dan uitziet.
Bijlagen
IMG_1761.jpeg
IMG_1761.jpeg (118.31 KiB) 5167 keer bekeken
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

arnovariante

Re: Breekkabel en Losbreekreminrichting info

Bericht door arnovariante » ma 17 jul 2017 17:56

RE.gif RE.gif
Tja, er wordt nu eenmaal geen eis gesteld aan de haak of harpsluiting of wat dan ook.
Net zo min als er bij de verkoop van de door mij genoemde RVS onderdelen (bij de bouwmarkt) bekend is hoeveel kracht die kunnen hebben.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Breekkabel en Losbreekreminrichting info

Bericht door Micky » ma 17 jul 2017 18:02

RE.gif

Idd, die haken moet je bijv. bij een boten-website kopen, dan staan de krachten er wel op, scheelt maar een paar euro per haak.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Oenema
Berichten: 1068
Lid geworden op: zo 19 aug 2012 10:59
Locatie: Meppel (NL)

Re: Breekkabel en Losbreekreminrichting info

Bericht door Oenema » ma 17 jul 2017 20:29

Hier een linkje van de groothandel waar ik bij werk.
Met allemaal verschillende soorten haken, bij menig watersportzaak te koop.

https://www.lankhorst-taselaar.nl/Catal ... graaf.aspx
Groet André

"It's an ingenious solution to a problem that should never have existed in the first place"

Afbeelding

[ Hobby 500KMFE - 2007 ]
[ Ford Galaxy 2.0TDCI - 2018 - 209PK ]

Gebruikersavatar
Avdp
Berichten: 541
Lid geworden op: ma 1 aug 2016 17:03
Locatie: Friesland

Re: Breekkabel en Losbreekreminrichting info

Bericht door Avdp » ma 17 jul 2017 20:56

gamma staan de newtons er ook op
Bmw e91 318d 2007
Beyerland 350/2 vitesse 1991
@Friesland Nederland

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Breekkabel en Losbreekreminrichting info

Bericht door p_vingerhoets » ma 17 jul 2017 21:25

De karwei hier heeft ook een beperkte hoeveelheid rvs voor de scheepvaart daarbij wordt ook de treksterkte bij aangegeven dacht ik.

Maar het gaat er meer om dat dus leveranciers van deze breekkabels wel een breekstuk monteren dat bij de juiste kracht af moet breken maar aan de andere kant hangen ze een haakje van een paar cent die dus blijkbaar eerder kapot gaat dan het breekstuk scratch.gif
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
Avdp
Berichten: 541
Lid geworden op: ma 1 aug 2016 17:03
Locatie: Friesland

Re: Breekkabel en Losbreekreminrichting info

Bericht door Avdp » ma 17 jul 2017 21:30

RE.gif
ook dat klopt maar 1 post boven de mijne ging om haken in een webshop.
en de gamma is voor veel mensen ook vlakbij.
scheeld weer in ieder geval verzendkosten.
haak was er ook goedkoper
Bmw e91 318d 2007
Beyerland 350/2 vitesse 1991
@Friesland Nederland

Ferdi

Re: Breekkabel en Losbreekreminrichting info

Bericht door Ferdi » ma 17 jul 2017 21:34

Ik zag laatst ook een heel assortiment in RVS bij de ajajupiejupiejee


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Breekkabel en Losbreekreminrichting info

Bericht door Nimma » ma 17 jul 2017 21:35

NB mijn Knot breekkabel is te kort om te lussen boos.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Breekkabel en Losbreekreminrichting info

Bericht door Hans1954 » ma 17 jul 2017 21:56

FWalraven schreef:Duitse wetgeving dan wel niet, maar experts schrijven:

Kann man das Caravan-Abreißseil um den Kugelhals schlingen?

Ja, doch von dieser Methode raten Experten von Alko und ADAC ab.

Sie empfehlen stattdessen, den Federhaken des Abreißseils durch Ösen oder Langlöcher am fest mit dem Auto verschraubten Träger der abnehmbaren Anhängevorrichtung zu stecken das Seil danach um den Kugelkopf zu führen und wieder eine Schlinge zu bilden – also genau so, wie es in der Schweiz, den Niederlanden und Österreich Vorschrift ist. Dort muss das Seil durch einen festen Haltepunkt am Fahrzeug oder einen Klemmbügel an der Zugvorrichtung geführt werden. Sonst drohen auch deutschen Gespannfahrern Bußgelder.

Zwei Gründe sprechen für die Holland-Methode: Zum einen verteilt sich die Zugkraft am Auto auf zwei Punkte, wenn sich der Caravan doch einmal selbständig macht. Außerdem sitzt die Leine auch noch fest am Zugfahrzeug, wenn die Schlinge doch vom Kugelkopf rutscht.
Het gaat hier over afneembare kogels waarvoor inderdaad de "Nederlandse" wetgeving geldt. Uiteraard kan dan de betreffende oosterbuur beboet worden. Verder zijn er inmiddels op de Duitse markt breekkabels verkrijgbaar waar het lullige haakje dat aan de auto komt, vervangen is door een karabijnhaak. Niettemin blijft men in Duitsland zeggen dat er gelust moet worden. En helaas zijn er maar heel weinig landgenoten van op de hoogte dat dit punt ook in Nederland van belang is.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

FWalraven
Berichten: 1354
Lid geworden op: vr 19 mei 2006 23:02

Re: Breekkabel en Losbreekreminrichting info

Bericht door FWalraven » di 18 jul 2017 10:09

RE.gif
Was maar het eerste wat ik tegen kwam.
Het maakt niet uit of het een afneembare of een vaste trekhaak is.

Wie befestigt man das Stahlverbindungskabel am besten?

Der Rat der Experten ist einhellig: An der Anhängerkupplungstraverse befindet sich normalerweise eine Sicherungsöse oder Langlochbohrung, durch die der Federhaken des Abreißseils gesteckt wird. Dabei spielt es übrigens keine Rolle ob die Anhängerkupplung starr oder abnehmbar ist. Nach dem der Federhaken in die Öse gesteckt wurde, legt man die Schlaufe um den Kugelhals und klinkt den Haken am Seil ein. Auf diese Weise sind zwei feste Punkte gegeben, auf denen sich die Zugkraft im Notfall verteilen kann. Dies hat sich nach dem heutigen „Stand der Technik“ als die bestmögliche Variante erwiesen.

Ist die Bohrung zum Durchfädeln des Federhakens zu klein, darf der Haken nicht direkt in das Loch eingeklinkt werden. Sind die Ösen zum Durchfädeln von Seil und Haken zu eng, helfen dicke, am Kupplungsträger befestigte Schäkel. Durch diese lässt sich das Abreißseil dann problemlos führen. Allerdings muss der Schäkel eine Kraft von mindestens 7500 Newton aushalten.
Der Federhaken muss überdies als Schlinge ins Seil einhaken, denn nur so erfüllt er die 7500-Newton-Norm. Erlaubt ist das direkte Einklinken daher nur, wenn ein Abreißseil mit einem handelsüblichen Feuerwehrkarabiner anstelle des Originalhakens nachgerüstet wird. Der Feuerwehrkarabiner muss eine Mindestlänge von 70 Milimetern aufweisen und nach DIN 5299 zertifiziert sein. Dann hält er die Belastung im Ernstfall auch aus.

Was tun, wenn Öse oder Bohrung fehlen?

In einigen Fällen befindet sich an der Anhängerkupplungstraverse keine Sicherungsöse oder Langlochbohrung.

Was nun? Es gibt sogenannte Sicherungsschellen, die am starren oder abnehmbaren Kugelhals angeschraubt werden. Diese bieten im Vergleich zur gebräuchlichen Schlaufe um den Kugelhals einen deutlich mehr Sicherheit. Denn das Seil kann nach dem Einfädeln nicht mehr über den Kugelkopf rutschen. Diese Variante ist übrigens in den Niederlanden und der Schweiz ebenfalls zulässig.

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”