Breekkabel en Losbreekreminrichting info
Breekkabel en Losbreekreminrichting info
Uitzending van Blik op de weg, waar eea wordt besproken EN gedemonstreerd
https://youtu.be/3WEo9XmkHy0
https://youtu.be/3WEo9XmkHy0
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Breekkabel en Losbreekreminrichting info
Vooral die laatste kabel zegt genoeg.
Re: Breekkabel en Losbreekreminrichting info
Maar vast wel lekker goedkoop!
Adria Adora 753UC (2017), Audi A6 4G Avant 3.0V6 TDI Bi-Turbo, 313pk/650NM
- dieseltijger
- Berichten: 11152
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Breekkabel en Losbreekreminrichting info
Nuttig. Prima demonstratie.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Breekkabel en Losbreekreminrichting info
Filmpje eerder gezien en recente 3.600 buitenlandse kilometers naar aanleiding daarvan, gereden met alleen de breekkabel gelust om haak, conform buitenlandse voorschrift. Maar ik kan gelukkig niet aantonen dat dit veiliger is dan de NL eisen.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019
Re: Breekkabel en Losbreekreminrichting info
RE.gif
Door de kabel aan een vast punt te monteren voorkom je natuurlijk wel, dat als de koppeling om wat voor reden dan ook van de kogel schiet, de kabel net zo hard mee gaat.
Ik weet dat bij velen het allemaal wel meevalt, maar die ene keer dat het niet meevalt, doet hij dan maar toch waarvoor hij gemonteerd is.
Frans
Door de kabel aan een vast punt te monteren voorkom je natuurlijk wel, dat als de koppeling om wat voor reden dan ook van de kogel schiet, de kabel net zo hard mee gaat.
Ik weet dat bij velen het allemaal wel meevalt, maar die ene keer dat het niet meevalt, doet hij dan maar toch waarvoor hij gemonteerd is.
Frans
Re: Breekkabel en Losbreekreminrichting info
Ik doe het dus altijd al op de juiste manier.
Wel goed om nu eens duidelijk te zien waarom.
Wel goed om nu eens duidelijk te zien waarom.
Re: Breekkabel en Losbreekreminrichting info
Onjuist. Ten eerste: als dit zo zou zijn dan hebben alle buitenlanden verkeerde uitvoeringseisen. Van een land als Duitsland met zijn idioot hoog opgeschroefde veiligheidseisen zal je denk ik niet verwachten dat zij dat als een reëel gevaar zien. Net als overigens afgebroken kogels en kabels die zich in de koppeling werken. Ten tweede volgt uit de Nederlandse wetgeving dat zo'n beetje 90% van de caravancombinaties de wetgeving wel volgt, maar niet de gebruiksaanwijzing van de chassisbouwers. Die zonder uitzondering zeggen dat de breekkabel gelust moet zijn.FWalraven schreef:RE.gif
Door de kabel aan een vast punt te monteren voorkom je natuurlijk wel, dat als de koppeling om wat voor reden dan ook van de kogel schiet, de kabel net zo hard mee gaat.
Ik weet dat bij velen het allemaal wel meevalt, maar die ene keer dat het niet meevalt, doet hij dan maar toch waarvoor hij gemonteerd is.
Frans
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.
Re: Breekkabel en Losbreekreminrichting info
Het is duidelijk, mooi filmpje en prima uitgelegd. Goedkoop is weer duurkoop!
Re: Breekkabel en Losbreekreminrichting info
Duitse wetgeving dan wel niet, maar experts schrijven:
Kann man das Caravan-Abreißseil um den Kugelhals schlingen?
Ja, doch von dieser Methode raten Experten von Alko und ADAC ab.
Sie empfehlen stattdessen, den Federhaken des Abreißseils durch Ösen oder Langlöcher am fest mit dem Auto verschraubten Träger der abnehmbaren Anhängevorrichtung zu stecken das Seil danach um den Kugelkopf zu führen und wieder eine Schlinge zu bilden – also genau so, wie es in der Schweiz, den Niederlanden und Österreich Vorschrift ist. Dort muss das Seil durch einen festen Haltepunkt am Fahrzeug oder einen Klemmbügel an der Zugvorrichtung geführt werden. Sonst drohen auch deutschen Gespannfahrern Bußgelder.
Zwei Gründe sprechen für die Holland-Methode: Zum einen verteilt sich die Zugkraft am Auto auf zwei Punkte, wenn sich der Caravan doch einmal selbständig macht. Außerdem sitzt die Leine auch noch fest am Zugfahrzeug, wenn die Schlinge doch vom Kugelkopf rutscht.
Kann man das Caravan-Abreißseil um den Kugelhals schlingen?
Ja, doch von dieser Methode raten Experten von Alko und ADAC ab.
Sie empfehlen stattdessen, den Federhaken des Abreißseils durch Ösen oder Langlöcher am fest mit dem Auto verschraubten Träger der abnehmbaren Anhängevorrichtung zu stecken das Seil danach um den Kugelkopf zu führen und wieder eine Schlinge zu bilden – also genau so, wie es in der Schweiz, den Niederlanden und Österreich Vorschrift ist. Dort muss das Seil durch einen festen Haltepunkt am Fahrzeug oder einen Klemmbügel an der Zugvorrichtung geführt werden. Sonst drohen auch deutschen Gespannfahrern Bußgelder.
Zwei Gründe sprechen für die Holland-Methode: Zum einen verteilt sich die Zugkraft am Auto auf zwei Punkte, wenn sich der Caravan doch einmal selbständig macht. Außerdem sitzt die Leine auch noch fest am Zugfahrzeug, wenn die Schlinge doch vom Kugelkopf rutscht.
Re: Breekkabel en Losbreekreminrichting info
Dus de volgende rit toch maar kiezen voor de Holland-methode.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019
-
- Berichten: 1260
- Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
- Locatie: Best
Re: Breekkabel en Losbreekreminrichting info
Heel eenvoudig, er moet gewoon een typegoedkeur komen voor dergelijke breekkabels incl de haak.
Het is toch eigenlijk van de zotte dat een haak die door de fabriekant aan de kabel wordt gezet niet sterk genoeg zou zijn voor zijn doel.
Ik kan de kabel wel lussen maar heb geen hulpkoppeling op de haak alleen een geboord gat op een vast deel van de trekhaak en daar kan dat haakje niet in zijn geheel doorheen.
Het is toch eigenlijk van de zotte dat een haak die door de fabriekant aan de kabel wordt gezet niet sterk genoeg zou zijn voor zijn doel.
Ik kan de kabel wel lussen maar heb geen hulpkoppeling op de haak alleen een geboord gat op een vast deel van de trekhaak en daar kan dat haakje niet in zijn geheel doorheen.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007
Re: Breekkabel en Losbreekreminrichting info
RE.gif
Simpel toch?
Een RVS harpsluiting door het gat, en een RVS karabijnhaak aan je kabel, die kan makkelijk in de harpsluiting.
Simpel toch?
Een RVS harpsluiting door het gat, en een RVS karabijnhaak aan je kabel, die kan makkelijk in de harpsluiting.
Re: Breekkabel en Losbreekreminrichting info
RE.gif
Dan wel eentje die die kracht aankan. Te vaak zie je dat men daar een haakje van de action voor neemt (dat is dan weer wel alu)
Dan wel eentje die die kracht aankan. Te vaak zie je dat men daar een haakje van de action voor neemt (dat is dan weer wel alu)
Re: Breekkabel en Losbreekreminrichting info
Hier nogmaals een voorbeeld hij wij het bij de Allroad hadden, nu zit er bij ons ook een oog aan de haak, net onder de knobbel, daar kun je dezelfde karabijnhaak doordoen, dan heb je er dus maar 1 nodig.p_vingerhoets schreef:Heel eenvoudig, er moet gewoon een typegoedkeur komen voor dergelijke breekkabels incl de haak.
Het is toch eigenlijk van de zotte dat een haak die door de fabriekant aan de kabel wordt gezet niet sterk genoeg zou zijn voor zijn doel.
Ik kan de kabel wel lussen maar heb geen hulpkoppeling op de haak alleen een geboord gat op een vast deel van de trekhaak en daar kan dat haakje niet in zijn geheel doorheen.
Zal proberen vrijdag bij vertrek een foto te maken van hoe het er dan uitziet.
- Bijlagen
-
- IMG_1761.jpeg (118.31 KiB) 5190 keer bekeken
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Breekkabel en Losbreekreminrichting info
RE.gif RE.gif
Tja, er wordt nu eenmaal geen eis gesteld aan de haak of harpsluiting of wat dan ook.
Net zo min als er bij de verkoop van de door mij genoemde RVS onderdelen (bij de bouwmarkt) bekend is hoeveel kracht die kunnen hebben.
Tja, er wordt nu eenmaal geen eis gesteld aan de haak of harpsluiting of wat dan ook.
Net zo min als er bij de verkoop van de door mij genoemde RVS onderdelen (bij de bouwmarkt) bekend is hoeveel kracht die kunnen hebben.
Re: Breekkabel en Losbreekreminrichting info
RE.gif
Idd, die haken moet je bijv. bij een boten-website kopen, dan staan de krachten er wel op, scheelt maar een paar euro per haak.
Idd, die haken moet je bijv. bij een boten-website kopen, dan staan de krachten er wel op, scheelt maar een paar euro per haak.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Breekkabel en Losbreekreminrichting info
Hier een linkje van de groothandel waar ik bij werk.
Met allemaal verschillende soorten haken, bij menig watersportzaak te koop.
https://www.lankhorst-taselaar.nl/Catal ... graaf.aspx
Met allemaal verschillende soorten haken, bij menig watersportzaak te koop.
https://www.lankhorst-taselaar.nl/Catal ... graaf.aspx
Groet André
"It's an ingenious solution to a problem that should never have existed in the first place"
[ Hobby 500KMFE - 2007 ]
[ Ford Galaxy 2.0TDCI - 2018 - 209PK ]
"It's an ingenious solution to a problem that should never have existed in the first place"
[ Hobby 500KMFE - 2007 ]
[ Ford Galaxy 2.0TDCI - 2018 - 209PK ]
Re: Breekkabel en Losbreekreminrichting info
gamma staan de newtons er ook op
Bmw e91 318d 2007
Beyerland 350/2 vitesse 1991
@Friesland Nederland
Beyerland 350/2 vitesse 1991
@Friesland Nederland
-
- Berichten: 1260
- Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
- Locatie: Best
Re: Breekkabel en Losbreekreminrichting info
De karwei hier heeft ook een beperkte hoeveelheid rvs voor de scheepvaart daarbij wordt ook de treksterkte bij aangegeven dacht ik.
Maar het gaat er meer om dat dus leveranciers van deze breekkabels wel een breekstuk monteren dat bij de juiste kracht af moet breken maar aan de andere kant hangen ze een haakje van een paar cent die dus blijkbaar eerder kapot gaat dan het breekstuk
Maar het gaat er meer om dat dus leveranciers van deze breekkabels wel een breekstuk monteren dat bij de juiste kracht af moet breken maar aan de andere kant hangen ze een haakje van een paar cent die dus blijkbaar eerder kapot gaat dan het breekstuk
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007
Re: Breekkabel en Losbreekreminrichting info
RE.gif
ook dat klopt maar 1 post boven de mijne ging om haken in een webshop.
en de gamma is voor veel mensen ook vlakbij.
scheeld weer in ieder geval verzendkosten.
haak was er ook goedkoper
ook dat klopt maar 1 post boven de mijne ging om haken in een webshop.
en de gamma is voor veel mensen ook vlakbij.
scheeld weer in ieder geval verzendkosten.
haak was er ook goedkoper
Bmw e91 318d 2007
Beyerland 350/2 vitesse 1991
@Friesland Nederland
Beyerland 350/2 vitesse 1991
@Friesland Nederland
Re: Breekkabel en Losbreekreminrichting info
Ik zag laatst ook een heel assortiment in RVS bij de ajajupiejupiejee
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Breekkabel en Losbreekreminrichting info
NB mijn Knot breekkabel is te kort om te lussen
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: Breekkabel en Losbreekreminrichting info
Het gaat hier over afneembare kogels waarvoor inderdaad de "Nederlandse" wetgeving geldt. Uiteraard kan dan de betreffende oosterbuur beboet worden. Verder zijn er inmiddels op de Duitse markt breekkabels verkrijgbaar waar het lullige haakje dat aan de auto komt, vervangen is door een karabijnhaak. Niettemin blijft men in Duitsland zeggen dat er gelust moet worden. En helaas zijn er maar heel weinig landgenoten van op de hoogte dat dit punt ook in Nederland van belang is.FWalraven schreef:Duitse wetgeving dan wel niet, maar experts schrijven:
Kann man das Caravan-Abreißseil um den Kugelhals schlingen?
Ja, doch von dieser Methode raten Experten von Alko und ADAC ab.
Sie empfehlen stattdessen, den Federhaken des Abreißseils durch Ösen oder Langlöcher am fest mit dem Auto verschraubten Träger der abnehmbaren Anhängevorrichtung zu stecken das Seil danach um den Kugelkopf zu führen und wieder eine Schlinge zu bilden – also genau so, wie es in der Schweiz, den Niederlanden und Österreich Vorschrift ist. Dort muss das Seil durch einen festen Haltepunkt am Fahrzeug oder einen Klemmbügel an der Zugvorrichtung geführt werden. Sonst drohen auch deutschen Gespannfahrern Bußgelder.
Zwei Gründe sprechen für die Holland-Methode: Zum einen verteilt sich die Zugkraft am Auto auf zwei Punkte, wenn sich der Caravan doch einmal selbständig macht. Außerdem sitzt die Leine auch noch fest am Zugfahrzeug, wenn die Schlinge doch vom Kugelkopf rutscht.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.
Re: Breekkabel en Losbreekreminrichting info
RE.gif
Was maar het eerste wat ik tegen kwam.
Het maakt niet uit of het een afneembare of een vaste trekhaak is.
Wie befestigt man das Stahlverbindungskabel am besten?
Der Rat der Experten ist einhellig: An der Anhängerkupplungstraverse befindet sich normalerweise eine Sicherungsöse oder Langlochbohrung, durch die der Federhaken des Abreißseils gesteckt wird. Dabei spielt es übrigens keine Rolle ob die Anhängerkupplung starr oder abnehmbar ist. Nach dem der Federhaken in die Öse gesteckt wurde, legt man die Schlaufe um den Kugelhals und klinkt den Haken am Seil ein. Auf diese Weise sind zwei feste Punkte gegeben, auf denen sich die Zugkraft im Notfall verteilen kann. Dies hat sich nach dem heutigen „Stand der Technik“ als die bestmögliche Variante erwiesen.
Ist die Bohrung zum Durchfädeln des Federhakens zu klein, darf der Haken nicht direkt in das Loch eingeklinkt werden. Sind die Ösen zum Durchfädeln von Seil und Haken zu eng, helfen dicke, am Kupplungsträger befestigte Schäkel. Durch diese lässt sich das Abreißseil dann problemlos führen. Allerdings muss der Schäkel eine Kraft von mindestens 7500 Newton aushalten.
Der Federhaken muss überdies als Schlinge ins Seil einhaken, denn nur so erfüllt er die 7500-Newton-Norm. Erlaubt ist das direkte Einklinken daher nur, wenn ein Abreißseil mit einem handelsüblichen Feuerwehrkarabiner anstelle des Originalhakens nachgerüstet wird. Der Feuerwehrkarabiner muss eine Mindestlänge von 70 Milimetern aufweisen und nach DIN 5299 zertifiziert sein. Dann hält er die Belastung im Ernstfall auch aus.
Was tun, wenn Öse oder Bohrung fehlen?
In einigen Fällen befindet sich an der Anhängerkupplungstraverse keine Sicherungsöse oder Langlochbohrung.
Was nun? Es gibt sogenannte Sicherungsschellen, die am starren oder abnehmbaren Kugelhals angeschraubt werden. Diese bieten im Vergleich zur gebräuchlichen Schlaufe um den Kugelhals einen deutlich mehr Sicherheit. Denn das Seil kann nach dem Einfädeln nicht mehr über den Kugelkopf rutschen. Diese Variante ist übrigens in den Niederlanden und der Schweiz ebenfalls zulässig.
Was maar het eerste wat ik tegen kwam.
Het maakt niet uit of het een afneembare of een vaste trekhaak is.
Wie befestigt man das Stahlverbindungskabel am besten?
Der Rat der Experten ist einhellig: An der Anhängerkupplungstraverse befindet sich normalerweise eine Sicherungsöse oder Langlochbohrung, durch die der Federhaken des Abreißseils gesteckt wird. Dabei spielt es übrigens keine Rolle ob die Anhängerkupplung starr oder abnehmbar ist. Nach dem der Federhaken in die Öse gesteckt wurde, legt man die Schlaufe um den Kugelhals und klinkt den Haken am Seil ein. Auf diese Weise sind zwei feste Punkte gegeben, auf denen sich die Zugkraft im Notfall verteilen kann. Dies hat sich nach dem heutigen „Stand der Technik“ als die bestmögliche Variante erwiesen.
Ist die Bohrung zum Durchfädeln des Federhakens zu klein, darf der Haken nicht direkt in das Loch eingeklinkt werden. Sind die Ösen zum Durchfädeln von Seil und Haken zu eng, helfen dicke, am Kupplungsträger befestigte Schäkel. Durch diese lässt sich das Abreißseil dann problemlos führen. Allerdings muss der Schäkel eine Kraft von mindestens 7500 Newton aushalten.
Der Federhaken muss überdies als Schlinge ins Seil einhaken, denn nur so erfüllt er die 7500-Newton-Norm. Erlaubt ist das direkte Einklinken daher nur, wenn ein Abreißseil mit einem handelsüblichen Feuerwehrkarabiner anstelle des Originalhakens nachgerüstet wird. Der Feuerwehrkarabiner muss eine Mindestlänge von 70 Milimetern aufweisen und nach DIN 5299 zertifiziert sein. Dann hält er die Belastung im Ernstfall auch aus.
Was tun, wenn Öse oder Bohrung fehlen?
In einigen Fällen befindet sich an der Anhängerkupplungstraverse keine Sicherungsöse oder Langlochbohrung.
Was nun? Es gibt sogenannte Sicherungsschellen, die am starren oder abnehmbaren Kugelhals angeschraubt werden. Diese bieten im Vergleich zur gebräuchlichen Schlaufe um den Kugelhals einen deutlich mehr Sicherheit. Denn das Seil kann nach dem Einfädeln nicht mehr über den Kugelkopf rutschen. Diese Variante ist übrigens in den Niederlanden und der Schweiz ebenfalls zulässig.