instabiele combinatie

Plaats reactie
Resie
Berichten: 83
Lid geworden op: ma 14 dec 2015 12:31

instabiele combinatie

Bericht door Resie » za 15 jul 2017 14:19

Wij zijn sinds vorig jaar eigenaar van een Adria unica 430 DK. Indeling: voorin treinzit, midden keuken en overkant toilet, achterzijde stapelbed. Kogeldruk auto max 70 kg, dus dat houden we dan ook aan voor de caravan. Gewicht lijkt goed verdeeld in de caravan. Zware dingen zoals stokken Ed voorin onder de treinzit. (Mijn man wil dit niet in de auto hebben? Verder zit er alleen wat kleding enz in. Geen zware dingen bovenin. Nu zijn we van de week met de combi naar Luxemburg gereden. En mijn man geeft aan dat de caravan op de snelweg toch behoorlijk onstabiel rijdt, wiebelt en slingert wat bij inhalen vrachtwagen. Als trekauto staat er een Skoda Octavia green Line voor. Max trekgewicht 1000 kg. Caravan leeg 750, beladen max 1000. Heeft er iemand een idee waar dit aan kan liggen of wat we zouden kunnen veranderen om het te verbeteren?

Gebruikersavatar
Rob450
Berichten: 474
Lid geworden op: zo 6 feb 2005 11:24

Re: instabiele combinatie

Bericht door Rob450 » za 15 jul 2017 14:24

Hoi,

bekend probleem bij de auto. Kijk maar eens:

http://www.caravantrekker.nl/review/geb ... ie=Octavia

hier worden ook suggesties gedaan.
Knaus Sudwind 450 TF => Camper: Malibu 640 LE

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: instabiele combinatie

Bericht door Jan van Vijven » za 15 jul 2017 14:33

Waarom wil jou kerel die stokken niet in de auto smijten?
Auto zwaarder maken en daardoor caravan lichter is altijd goed!


Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: instabiele combinatie

Bericht door MarcoC » za 15 jul 2017 15:03

Probeer het eens met een kogeldruk van 80kg.... zal een wereld van verschil geven.

Verstuurd vanaf mijn GT-N7100 met Tapatalk
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

peter s
Berichten: 2448
Lid geworden op: zo 3 okt 2010 21:32

Re: instabiele combinatie

Bericht door peter s » za 15 jul 2017 22:28

MarcoC schreef:Probeer het eens met een kogeldruk van 80kg.... zal een wereld van verschil geven.

Verstuurd vanaf mijn GT-N7100 met Tapatalk
En de bandenspanning iets omhoog!
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

Gebruikersavatar
Arnold76
Berichten: 141
Lid geworden op: vr 20 nov 2015 21:36
Locatie: Borne

Re: instabiele combinatie

Bericht door Arnold76 » za 15 jul 2017 23:03

Ik heb exact dezelfde ervaring met deze auto en gelijkwaardige caravan. Bovengenoemde tips hebben mij ook erg geholpen. Hogere kogeldruk, gewicht in de kofferbak, en Bandenspanning van de auto omhoog. Het resultaat was een veel stabielere combinatie. Nog wel gevoelig voor wind en andere invloeden maar dat is de dit model auto zonder caravan ook en moet je aan wennen.
Volkswagen Tiguan R-Line. 1.4 160 pk
Burstner Premio 480 TK

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: instabiele combinatie

Bericht door dieseltijger » za 15 jul 2017 23:08

Caravan-auto combinaties zijn notoir instabiele systemen. Vaak kan een kleine verandering inderdaad een merkbare verbetering betekenen.

Aanvullende ideeen:
1.) Zit er een frictiekoppeling op de dissel en zijn de frictieblokjes nog op dikte?
2.) Bij gedateerde banden: vervang de banden door banden met een hogere load index (stugger)
3.) Wellicht zitten er geen schokdempers gemonteerd. Het hoeft ook niet, want de rubbergeveerde as dempt uit zichzelf, maar schokbrekers zijn niet duur voor caravans, en volgens mij sitten er standaard aansluitpunten op as en chassis. Naderhand monteren van schokdempers dus?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: instabiele combinatie

Bericht door Micky » zo 16 jul 2017 00:14

Rob450 schreef:Hoi,

bekend probleem bij de auto. Kijk maar eens:

http://www.caravantrekker.nl/review/geb ... ie=Octavia

hier worden ook suggesties gedaan.
die link verwijst naar Octavia's van vroeger, de Greenline is hier niet mee te vergelijken.....
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: instabiele combinatie

Bericht door PD » zo 16 jul 2017 00:43

RE.gif
Hangt wel af van de kleur awhoea.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: instabiele combinatie

Bericht door Micky » zo 16 jul 2017 01:15

RE.gif

de kleur maakt hem niet stabieler, alhoewel, als je de blauwe kleur hebt die ik had, bij die oude modellen dan was het altijd een vRS, dat was iig wel IETS mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Tita_NL
Berichten: 82
Lid geworden op: za 10 okt 2015 12:11

Re: instabiele combinatie

Bericht door Tita_NL » zo 16 jul 2017 11:59

Zit er lane assist op ? Zo ja uitschakelen.

Die van ons reed ook instabiel totdat ik lane assist uitschakelde en dat scheelde alles. Kogeldruk ligt meestal zo rond de 70/80 Kg.

Het gevoel geen tentstokken in de auto snap ik, de Skoda staat er bekend om dat hij snel door zijn hoeven zakt met een aanhanger, wij lossen dat op om de voortent en stokken in de de dakkoffer te plaatsten. Zodoende heb ik ze tijdens de reisdagen geen voortent en stokken in de caravan.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: instabiele combinatie

Bericht door Micky » ma 17 jul 2017 00:25

RE.gif awhoea.gif

Dan toch beter de oorzaak aanpakken, Lane assist heeft mij bij 2 auto's geen onstabiele combi gegeven, waarom zou het ook? het houdt je auto juist in een rechter lijn...
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Tita_NL
Berichten: 82
Lid geworden op: za 10 okt 2015 12:11

Re: instabiele combinatie

Bericht door Tita_NL » ma 17 jul 2017 09:24

Dat zou ik ook verwachten, op de een of andere manier als ik lane assist aanzet is de caravan onrustiger dan dat ik hem uitzet en dan ligt hij strak op de weg.

Al een paar keer mee geëxperimenteerd en zonder werkt het beste.
Goed, misschien dat het bij ons ook uitmaakt dat er niet de meest korte caravan achterhangt, maar het blijft apart.

Resie
Berichten: 83
Lid geworden op: ma 14 dec 2015 12:31

Re: instabiele combinatie

Bericht door Resie » ma 17 jul 2017 10:26

Iedereen bedankt voor de reacties, ik zal ze straks aan mijn man laten lezen. Hij rijdt er mee rond, dus hij.moet kijken wat hij prettiger vindt. Skoda is een.lease wagen en zullen we waarschijnlijk nog iets meer dan een jaar rijden. Daarna toch maar op zoek.naar een model dat iets beter is in caravan trekken ;-)

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: instabiele combinatie

Bericht door Taan » ma 17 jul 2017 10:26

Heb ook een octavia gehad (vorig model) met een veel zwaardere caravan en dat ging prima. Zelfs met fietsen voor en achterop de caravan.
Het nieuwe model is volgens de reviews iets minder stabiel, maar met zo'n lichte caravan moet een goed rijdbare combinatie haalbaar zijn.

Hiervoor zijn onderstaande punten essentieel.
[*]Hulpveren (of andere aanpassing van de veren) zijn onmisbaar op deze auto. hulpveren zijn niet zo duur. Carsupport of MAD ca €200,=
[*]Maximaal gewicht in de auto. (voortent, zware boodschappen, tenttapijt, gereedschap)
[*]Bandenspanning auto op standje zware belading (zie tankklepje)
[*]Bandenspanning caravan tegen het maximum (zie info op de band)
[*]Gewicht in de caravan centreren rond de as (voor zover mogelijk)
[*]Kogeldruk tussen 65 en 80 kilo, dat luisterde bij ons echt niet zo nauw
[*]Maximum snelheid 100 km/u op de GPS bij rustig weer

Ook dan voel je best wel eens wat als een bestelbus je inhaalt of bij een vlaagje zijwind, maar er gebeurt niks en de combi komt snel weer tot rust.
Bij wat meer wind ging ik rustiger rijden, maar ik weet niet of dat echt nodig was.
Ik weet ook niet of het onderstel van de caravan veel invloed heeft, maar een dergelijk lichte caravan zou toch geen problemen moeten geven.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”