instabiele combinatie
instabiele combinatie
Wij zijn sinds vorig jaar eigenaar van een Adria unica 430 DK. Indeling: voorin treinzit, midden keuken en overkant toilet, achterzijde stapelbed. Kogeldruk auto max 70 kg, dus dat houden we dan ook aan voor de caravan. Gewicht lijkt goed verdeeld in de caravan. Zware dingen zoals stokken Ed voorin onder de treinzit. (Mijn man wil dit niet in de auto hebben? Verder zit er alleen wat kleding enz in. Geen zware dingen bovenin. Nu zijn we van de week met de combi naar Luxemburg gereden. En mijn man geeft aan dat de caravan op de snelweg toch behoorlijk onstabiel rijdt, wiebelt en slingert wat bij inhalen vrachtwagen. Als trekauto staat er een Skoda Octavia green Line voor. Max trekgewicht 1000 kg. Caravan leeg 750, beladen max 1000. Heeft er iemand een idee waar dit aan kan liggen of wat we zouden kunnen veranderen om het te verbeteren?
Re: instabiele combinatie
Hoi,
bekend probleem bij de auto. Kijk maar eens:
http://www.caravantrekker.nl/review/geb ... ie=Octavia
hier worden ook suggesties gedaan.
bekend probleem bij de auto. Kijk maar eens:
http://www.caravantrekker.nl/review/geb ... ie=Octavia
hier worden ook suggesties gedaan.
Knaus Sudwind 450 TF => Camper: Malibu 640 LE
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16295
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: instabiele combinatie
Waarom wil jou kerel die stokken niet in de auto smijten?
Auto zwaarder maken en daardoor caravan lichter is altijd goed!
Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
Auto zwaarder maken en daardoor caravan lichter is altijd goed!
Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: instabiele combinatie
Probeer het eens met een kogeldruk van 80kg.... zal een wereld van verschil geven.
Verstuurd vanaf mijn GT-N7100 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn GT-N7100 met Tapatalk
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro
Re: instabiele combinatie
En de bandenspanning iets omhoog!MarcoC schreef:Probeer het eens met een kogeldruk van 80kg.... zal een wereld van verschil geven.
Verstuurd vanaf mijn GT-N7100 met Tapatalk
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!
Re: instabiele combinatie
Ik heb exact dezelfde ervaring met deze auto en gelijkwaardige caravan. Bovengenoemde tips hebben mij ook erg geholpen. Hogere kogeldruk, gewicht in de kofferbak, en Bandenspanning van de auto omhoog. Het resultaat was een veel stabielere combinatie. Nog wel gevoelig voor wind en andere invloeden maar dat is de dit model auto zonder caravan ook en moet je aan wennen.
Volkswagen Tiguan R-Line. 1.4 160 pk
Burstner Premio 480 TK
Burstner Premio 480 TK
- dieseltijger
- Berichten: 11139
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: instabiele combinatie
Caravan-auto combinaties zijn notoir instabiele systemen. Vaak kan een kleine verandering inderdaad een merkbare verbetering betekenen.
Aanvullende ideeen:
1.) Zit er een frictiekoppeling op de dissel en zijn de frictieblokjes nog op dikte?
2.) Bij gedateerde banden: vervang de banden door banden met een hogere load index (stugger)
3.) Wellicht zitten er geen schokdempers gemonteerd. Het hoeft ook niet, want de rubbergeveerde as dempt uit zichzelf, maar schokbrekers zijn niet duur voor caravans, en volgens mij sitten er standaard aansluitpunten op as en chassis. Naderhand monteren van schokdempers dus?
Aanvullende ideeen:
1.) Zit er een frictiekoppeling op de dissel en zijn de frictieblokjes nog op dikte?
2.) Bij gedateerde banden: vervang de banden door banden met een hogere load index (stugger)
3.) Wellicht zitten er geen schokdempers gemonteerd. Het hoeft ook niet, want de rubbergeveerde as dempt uit zichzelf, maar schokbrekers zijn niet duur voor caravans, en volgens mij sitten er standaard aansluitpunten op as en chassis. Naderhand monteren van schokdempers dus?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: instabiele combinatie
die link verwijst naar Octavia's van vroeger, de Greenline is hier niet mee te vergelijken.....Rob450 schreef:Hoi,
bekend probleem bij de auto. Kijk maar eens:
http://www.caravantrekker.nl/review/geb ... ie=Octavia
hier worden ook suggesties gedaan.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: instabiele combinatie
RE.gif
Hangt wel af van de kleur
Hangt wel af van de kleur
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: instabiele combinatie
RE.gif
de kleur maakt hem niet stabieler, alhoewel, als je de blauwe kleur hebt die ik had, bij die oude modellen dan was het altijd een vRS, dat was iig wel IETS
de kleur maakt hem niet stabieler, alhoewel, als je de blauwe kleur hebt die ik had, bij die oude modellen dan was het altijd een vRS, dat was iig wel IETS
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: instabiele combinatie
Zit er lane assist op ? Zo ja uitschakelen.
Die van ons reed ook instabiel totdat ik lane assist uitschakelde en dat scheelde alles. Kogeldruk ligt meestal zo rond de 70/80 Kg.
Het gevoel geen tentstokken in de auto snap ik, de Skoda staat er bekend om dat hij snel door zijn hoeven zakt met een aanhanger, wij lossen dat op om de voortent en stokken in de de dakkoffer te plaatsten. Zodoende heb ik ze tijdens de reisdagen geen voortent en stokken in de caravan.
Die van ons reed ook instabiel totdat ik lane assist uitschakelde en dat scheelde alles. Kogeldruk ligt meestal zo rond de 70/80 Kg.
Het gevoel geen tentstokken in de auto snap ik, de Skoda staat er bekend om dat hij snel door zijn hoeven zakt met een aanhanger, wij lossen dat op om de voortent en stokken in de de dakkoffer te plaatsten. Zodoende heb ik ze tijdens de reisdagen geen voortent en stokken in de caravan.
Re: instabiele combinatie
RE.gif
Dan toch beter de oorzaak aanpakken, Lane assist heeft mij bij 2 auto's geen onstabiele combi gegeven, waarom zou het ook? het houdt je auto juist in een rechter lijn...
Dan toch beter de oorzaak aanpakken, Lane assist heeft mij bij 2 auto's geen onstabiele combi gegeven, waarom zou het ook? het houdt je auto juist in een rechter lijn...
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: instabiele combinatie
Dat zou ik ook verwachten, op de een of andere manier als ik lane assist aanzet is de caravan onrustiger dan dat ik hem uitzet en dan ligt hij strak op de weg.
Al een paar keer mee geëxperimenteerd en zonder werkt het beste.
Goed, misschien dat het bij ons ook uitmaakt dat er niet de meest korte caravan achterhangt, maar het blijft apart.
Al een paar keer mee geëxperimenteerd en zonder werkt het beste.
Goed, misschien dat het bij ons ook uitmaakt dat er niet de meest korte caravan achterhangt, maar het blijft apart.
Re: instabiele combinatie
Iedereen bedankt voor de reacties, ik zal ze straks aan mijn man laten lezen. Hij rijdt er mee rond, dus hij.moet kijken wat hij prettiger vindt. Skoda is een.lease wagen en zullen we waarschijnlijk nog iets meer dan een jaar rijden. Daarna toch maar op zoek.naar een model dat iets beter is in caravan trekken ;-)
Re: instabiele combinatie
Heb ook een octavia gehad (vorig model) met een veel zwaardere caravan en dat ging prima. Zelfs met fietsen voor en achterop de caravan.
Het nieuwe model is volgens de reviews iets minder stabiel, maar met zo'n lichte caravan moet een goed rijdbare combinatie haalbaar zijn.
Hiervoor zijn onderstaande punten essentieel.
[*]Hulpveren (of andere aanpassing van de veren) zijn onmisbaar op deze auto. hulpveren zijn niet zo duur. Carsupport of MAD ca €200,=
[*]Maximaal gewicht in de auto. (voortent, zware boodschappen, tenttapijt, gereedschap)
[*]Bandenspanning auto op standje zware belading (zie tankklepje)
[*]Bandenspanning caravan tegen het maximum (zie info op de band)
[*]Gewicht in de caravan centreren rond de as (voor zover mogelijk)
[*]Kogeldruk tussen 65 en 80 kilo, dat luisterde bij ons echt niet zo nauw
[*]Maximum snelheid 100 km/u op de GPS bij rustig weer
Ook dan voel je best wel eens wat als een bestelbus je inhaalt of bij een vlaagje zijwind, maar er gebeurt niks en de combi komt snel weer tot rust.
Bij wat meer wind ging ik rustiger rijden, maar ik weet niet of dat echt nodig was.
Ik weet ook niet of het onderstel van de caravan veel invloed heeft, maar een dergelijk lichte caravan zou toch geen problemen moeten geven.
Het nieuwe model is volgens de reviews iets minder stabiel, maar met zo'n lichte caravan moet een goed rijdbare combinatie haalbaar zijn.
Hiervoor zijn onderstaande punten essentieel.
[*]Hulpveren (of andere aanpassing van de veren) zijn onmisbaar op deze auto. hulpveren zijn niet zo duur. Carsupport of MAD ca €200,=
[*]Maximaal gewicht in de auto. (voortent, zware boodschappen, tenttapijt, gereedschap)
[*]Bandenspanning auto op standje zware belading (zie tankklepje)
[*]Bandenspanning caravan tegen het maximum (zie info op de band)
[*]Gewicht in de caravan centreren rond de as (voor zover mogelijk)
[*]Kogeldruk tussen 65 en 80 kilo, dat luisterde bij ons echt niet zo nauw
[*]Maximum snelheid 100 km/u op de GPS bij rustig weer
Ook dan voel je best wel eens wat als een bestelbus je inhaalt of bij een vlaagje zijwind, maar er gebeurt niks en de combi komt snel weer tot rust.
Bij wat meer wind ging ik rustiger rijden, maar ik weet niet of dat echt nodig was.
Ik weet ook niet of het onderstel van de caravan veel invloed heeft, maar een dergelijk lichte caravan zou toch geen problemen moeten geven.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.