Kogeldruk corrigeren
Re: Kogeldruk corrigeren
Wellicht komt het beide door slappe vering. Maar in mijn geval slingert hij niet, terwijl hij ook doorhangt.
Re: Kogeldruk corrigeren
slappe vering zorgt voor een beweging omhoog en omlaag, niet zijwaarts, slingeren moet je ergens anders zoeken.. bijv. verkeerde belading, slappe banden, versleten rubbers in de ophanging enz.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Kogeldruk corrigeren
Breng zowel je auto als caravan banden goed op spanning!Pmverhoef schreef:Wellicht komt het beide door slappe vering. Maar in mijn geval slingert hij niet, terwijl hij ook doorhangt.
Leg geen zware spullen achterin de caravan
Weeg de as druk op beide banden van caravan (helemaal gelijk krijg je het niet maar er moet niet te veel verschil in zitten)
Dethleffs Camper 530 FSK 2020
BMW 520d touring lci bj 2013
BMW 520d touring lci bj 2013
Re: Kogeldruk corrigeren
Sorry, maar dat klopt niet. Elke kilo achter de achteras zorgt voor ontlasting van de vooras. (Hefboomeffect.) Dat effect wordt sterker naarmate die last verder naar achter wordt geplaatst en geldt dus vooral voor de kogeldruk.erichendri schreef:En door belading komt hij voor echt niet omhoog hoor.
Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk
- Schorpioentje73
- Berichten: 37
- Lid geworden op: vr 10 jun 2016 12:18
Re: Kogeldruk corrigeren
klopt, hier was de kogeldruk rond de 80 kg, nu wel meer gewicht achteraan in tegenstelling tot wat iedereen zegt, nog maar 50 kg kogeldruk en is beter, auto hangt minder door.andrehj schreef:Sorry, maar dat klopt niet. Elke kilo achter de achteras zorgt voor ontlasting van de vooras. (Hefboomeffect.) Dat effect wordt sterker naarmate die last verder naar achter wordt geplaatst en geldt dus vooral voor de kogeldruk.erichendri schreef:En door belading komt hij voor echt niet omhoog hoor.
Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk
is nog niet zoals het zou moeten, maar scheelt al een beetje.
SsangYong XLV met Eifelland Holiday 500 TKM
Re: Kogeldruk corrigeren
RE.gif
wat wil je liever dan een auto die niet doorhangt en in de vangrail eindigen, of een auto die een beetje doorhangt maar verder een veilige combi.
wat wil je liever dan een auto die niet doorhangt en in de vangrail eindigen, of een auto die een beetje doorhangt maar verder een veilige combi.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
-
- Berichten: 6188
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Kogeldruk corrigeren
Als je de hefboom achter de as rekent ,waar je je gewicht neerlegt,en de hefboom vóór de achteras,waar de rest van het gewicht van auto en passagiers + de motor en versnellingsbak hun gewicht in de schaal leggen,denk ik dat t met t omhoog komen van de vooras wel mee zal vallen.andrehj schreef:Sorry, maar dat klopt niet. Elke kilo achter de achteras zorgt voor ontlasting van de vooras. (Hefboomeffect.) Dat effect wordt sterker naarmate die last verder naar achter wordt geplaatst en geldt dus vooral voor de kogeldruk.erichendri schreef:En door belading komt hij voor echt niet omhoog hoor.
Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
- Schorpioentje73
- Berichten: 37
- Lid geworden op: vr 10 jun 2016 12:18
Re: Kogeldruk corrigeren
Micky schreef:RE.gif
wat wil je liever dan een auto die niet doorhangt en in de vangrail eindigen, of een auto die een beetje doorhangt maar verder een veilige combi.
Blijkbaar is het doorhangen hier net een slechte eigenschap om niet stabiel te rijden.
Dus ja liever wel een veilige combi.
Net even mijn buurman aangesproken, heeft zowat zelfde indeling caravan, en zegt kogeldruk max. 50 kg, bij meer en doorhangen slingert die van hem ook.
SsangYong XLV met Eifelland Holiday 500 TKM
-
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Kogeldruk corrigeren
Voor omhoogkomen??
Meten is weten.
Eric
Meten is weten.
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Re: Kogeldruk corrigeren
Wellicht toch even samen met de buurman een echte oplossing zoeken, want doorhangen is geen reden voor een onstabiele combi, verkeerd beladen, een te lichte trekker, te hoge snelheid en een te lage kogeldruk nu juist welSchorpioentje73 schreef:Micky schreef:RE.gif
wat wil je liever dan een auto die niet doorhangt en in de vangrail eindigen, of een auto die een beetje doorhangt maar verder een veilige combi.
Blijkbaar is het doorhangen hier net een slechte eigenschap om niet stabiel te rijden.
Dus ja liever wel een veilige combi.
Net even mijn buurman aangesproken, heeft zowat zelfde indeling caravan, en zegt kogeldruk max. 50 kg, bij meer en doorhangen slingert die van hem ook.
hoeveel cm komt je neus nu echt omhoog dan?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Kogeldruk corrigeren
Bedankt voor de reacties. Ik ga voor slechts €155 incl montage een setje MAD hulpveren laten monteren.
Zodra ik gereden heb laat ik weten hoe het bevalt.
Zodra ik gereden heb laat ik weten hoe het bevalt.
Re: Kogeldruk corrigeren
RE.gif
mooi prijsje hoor
mooi prijsje hoor
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Kogeldruk corrigeren
Dat omhoog komen van de voorkant van een auto is iets wat ik regelmatig lees..
Stel: de auto is 4 mtr lang.
De kogel zit 80 cm achter de achteras.
100 kg op de kogel geeft dan 20 kg opwaartse kracht op de voorkant nietwaar? 400 cm : 80 cm = 5
100 kg : 5 = 20 kg
Met een passagier op de voorstoel van 60 kg is de druk op de voorwielen al meer dan solo rijdend zonder die 100 kg op de kogel.
Dit verhaal klopt van geen kant qua maten..
Maar komt toch aardig in de buurt.
Zullen we het oplichten van de voorwielen door een beetje kogeldruk dus maar naar het Fabeltjesland sturen?
Stel: de auto is 4 mtr lang.
De kogel zit 80 cm achter de achteras.
100 kg op de kogel geeft dan 20 kg opwaartse kracht op de voorkant nietwaar? 400 cm : 80 cm = 5
100 kg : 5 = 20 kg
Met een passagier op de voorstoel van 60 kg is de druk op de voorwielen al meer dan solo rijdend zonder die 100 kg op de kogel.
Dit verhaal klopt van geen kant qua maten..
Maar komt toch aardig in de buurt.
Zullen we het oplichten van de voorwielen door een beetje kogeldruk dus maar naar het Fabeltjesland sturen?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Kogeldruk corrigeren
RE.gif
hehe, eindelijk weer de uitleg waar ik op zat te wachten, helaas zijn er nog steeds hele volksstammen die denken dat je opstijgt als je een caravan op de trekhaak laat rusten
pas op hoor, MEGA gripverlies ook op de grasmat als het nat is
hehe, eindelijk weer de uitleg waar ik op zat te wachten, helaas zijn er nog steeds hele volksstammen die denken dat je opstijgt als je een caravan op de trekhaak laat rusten
pas op hoor, MEGA gripverlies ook op de grasmat als het nat is
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Kogeldruk corrigeren
Daar heb je geen caravan voor nodig...
- mienventie
- Berichten: 178
- Lid geworden op: ma 27 jun 2016 10:45
Re: Kogeldruk corrigeren
RE.gif en.
ik ben oorspronkelijk blond, en heb er niet zoveel verstand van, maar heb je het ook bekeken als je de auto hebt beladen en er zelf inzit, bij ons scheelt dat nogal een beetje als wij in onze auto zitten namelijk.
ik ben oorspronkelijk blond, en heb er niet zoveel verstand van, maar heb je het ook bekeken als je de auto hebt beladen en er zelf inzit, bij ons scheelt dat nogal een beetje als wij in onze auto zitten namelijk.
Bij ons thuis heeft mijn man de broek aan maar ik bepaal welke
Re: Kogeldruk corrigeren
RE.gif RE.gif
die heeft de balgen van de luchtvering achter lek
die heeft de balgen van de luchtvering achter lek
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Kogeldruk corrigeren
Je verhaal klopt niet. Je maakt de volgende fouten.Ab schreef:Dat omhoog komen van de voorkant van een auto is iets wat ik regelmatig lees..
Stel: de auto is 4 mtr lang.
De kogel zit 80 cm achter de achteras.
100 kg op de kogel geeft dan 20 kg opwaartse kracht op de voorkant nietwaar? 400 cm : 80 cm = 5
100 kg : 5 = 20 kg
Met een passagier op de voorstoel van 60 kg is de druk op de voorwielen al meer dan solo rijdend zonder die 100 kg op de kogel.
Dit verhaal klopt van geen kant qua maten..
Maar komt toch aardig in de buurt.
Zullen we het oplichten van de voorwielen door een beetje kogeldruk dus maar naar het Fabeltjesland sturen?
- Je rekent met de totale lengte van de auto. Je moet rekenen met de wielbasis.
- Een persoon voorin de auto zit met zijn zwaartepunt bij de meeste auto's precies halverwege de assen (niet alleen op de vooras), en belast beide assen dus even zwaar.
- Je betrekt er passagiers bij. Daar ging het hier niet over. Het ging over de kogeldruk.
- Voertuigdynamisch is de absolute belasting van de assen veel minder interessant, maar vooral de gewichtsverdeling.
Even rekenen met wat realistischer waarden, zoals die voor een gemiddelde station (Golf Variant), bijvoorbeeld die van de OP, gelden:
- Wielbasis 2m63
- Afstand achteras tot kogel: 1m16
Bij deze waarden levert 80kg kogeldruk al een ontlasting op de vooras van 80*1.16/2.63 = 35 kg. Alleszins de moeite dus.
Wanneer je kijkt naar de verhoudingen, dan wordt het verhaal nog veel erger. Onbeladen rust zo'n 62% op de vooras en 38% op de achteras (gegevens AMS). Bij een Golf Variant 1.4 TSI met een rijklaar gewicht van 1353 kg zijn dat dus respectievelijk 839 en 514 kg.
Door alleen al de kogeldruk worden die waarden al 804 (56%) en 629 (44%) kg. De belading van de kofferbak en de achterbank zullen dit effect nog verergeren.
Hieronder ter illustratie even een plaatje met een zijaanzicht: Groeten,
Andrehj (in het dagelijks leven hoofdconstructeur)
Re: Kogeldruk corrigeren
RE.gif
ik heb het even opgemeten bij mijn Passat, ik zit ongeveer 120 cm van de vooras en 160 van de achteras, dus wat je schrijft klopt ook niet, de vooras wordt zwaarder belast door de personen dan de achteras....
het verhaal van Ab is volgens mij meer als voorbeeld, mijn auto is bijv. bijna 5 meter ipv. 4
ik heb het even opgemeten bij mijn Passat, ik zit ongeveer 120 cm van de vooras en 160 van de achteras, dus wat je schrijft klopt ook niet, de vooras wordt zwaarder belast door de personen dan de achteras....
het verhaal van Ab is volgens mij meer als voorbeeld, mijn auto is bijv. bijna 5 meter ipv. 4
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Kogeldruk corrigeren
Sowieso klopt het verhaal niet want volgens mij reken jullie met ligger op 2 vaste steunpunten met een uitkraging, maar het is een verende constructie en dan krijg je een heel andere rekensom.
De mate waarin de auto achter belast wordt en doorzakt heeft invloed op de voorste verende oplegging omdat de carrosserie stijf is, zal de voorste verende oplegging een opwaartse kracht gaan vertonen, hoeveel weet ik niet precies, maar is uit te rekenen. Licht ook aan de stijfheid van de veer.
De mate waarin de auto achter belast wordt en doorzakt heeft invloed op de voorste verende oplegging omdat de carrosserie stijf is, zal de voorste verende oplegging een opwaartse kracht gaan vertonen, hoeveel weet ik niet precies, maar is uit te rekenen. Licht ook aan de stijfheid van de veer.
Re: Kogeldruk corrigeren
Het ging hier over een Golf Variant. En daarvan staat hierboven een plaatje. Op dat plaatje is duidelijk te zien dat het zwaartepunt van de personen voorin zo'n beetje halverwege de assen zit. Dat dat bij een auto met een ruimere achterbank (een Passat, of Superb bijvoorbeeld) anders is, is duidelijk, maar hier niet van toepassing.Micky schreef:ik heb het even opgemeten bij mijn Passat, ik zit ongeveer 120 cm van de vooras en 160 van de achteras, dus wat je schrijft klopt ook niet, de vooras wordt zwaarder belast door de personen dan de achteras....
Re: Kogeldruk corrigeren
De stijfheid van de oplegging heeft geen invloed op een hefboom.... Verder is je verhaal te warrig om fatsoenlijk op te kunnen reageren.borm147 schreef:Sowieso klopt het verhaal niet want volgens mij reken jullie met ligger op 2 vaste steunpunten met een uitkraging, maar het is een verende constructie en dan krijg je een heel andere rekensom.
De mate waarin de auto achter belast wordt en doorzakt heeft invloed op de voorste verende oplegging omdat de carrosserie stijf is, zal de voorste verende oplegging een opwaartse kracht gaan vertonen, hoeveel weet ik niet precies, maar is uit te rekenen. Licht ook aan de stijfheid van de veer.
Re: Kogeldruk corrigeren
Of snap je het niet, ik vind het niet warrig, een verende oplegging is iets anders dan een stijve oplegging en heeft wel degelijk invloed op de berekening.
Re: Kogeldruk corrigeren
Met alle respect, maar dat is onzin. De hefboom verandert echt niet als de oplegging meer of minder stijf is. En als dat wel zo zou zijn, dan zou ik iets meer uitleg wel waarderen. Maar je zegt gewoon zonder enige onderbouwing dat iets niet waar is. Zo is geen zinnige discussie te voeren.
Re: Kogeldruk corrigeren
Wat ik probeer te zeggen is dat een verende oplegging een andere uitkomst geeft aan het rekensommetje van Ab dan een stijve oplegging en als je aan de achterkant van de auto een kracht uitoefent, zal dat invloed hebben op de voorkant omdat de neerwaartse kracht achter een reactie aan de voorkant zal geven en wel naar boven, althans dat is mijn mening. En ik wil hiermee niet zeggen dat ik gelijk heb, maar dit lijkt mij logisch. Verende constructies zijn moeilijker te berekenen dan starre constructies.