Kogeldruk corrigeren
Kogeldruk corrigeren
Beste leden,
Wanneer ik mijn caravan met mijn standaard spullen belaad, waaronder wel twee gasflessen (light) in de disselbak, kom ik op 80kg kogeldruk. Ik heb ook een fietsendrager op de dissel waarop ik graag nog twee fietsten willen plaatsen. Dan loopt mijn kogeldruk dus nog verder op. Uiteindelijk wil ik ongeveer 70kg kogeldruk realiseren.
Kan ik dit gewoon corrigeren door achterin de caravan wat extra
Belading te plaatsen in de banken van de zithoek? Of wordt dit teveel gewicht achterin en kan ik gewoon geen fietsen meenemen?
Alvast bedankt voor het advies.
Wanneer ik mijn caravan met mijn standaard spullen belaad, waaronder wel twee gasflessen (light) in de disselbak, kom ik op 80kg kogeldruk. Ik heb ook een fietsendrager op de dissel waarop ik graag nog twee fietsten willen plaatsen. Dan loopt mijn kogeldruk dus nog verder op. Uiteindelijk wil ik ongeveer 70kg kogeldruk realiseren.
Kan ik dit gewoon corrigeren door achterin de caravan wat extra
Belading te plaatsen in de banken van de zithoek? Of wordt dit teveel gewicht achterin en kan ik gewoon geen fietsen meenemen?
Alvast bedankt voor het advies.
Re: Kogeldruk corrigeren
Voor een advies is het nodig om te weten wat voor caravan het hier om gaat.
Ook welke trekauto.
En wat de maximale kogeldruk van die trekauto mag zijn.
Ook welke trekauto.
En wat de maximale kogeldruk van die trekauto mag zijn.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Kogeldruk corrigeren
'zware' gewichten achter in de caravan moet je altijd zien te voorkomen. Liever dus voorin wat weghalen of iets zwaars wisselen met iets licht.
Maar wat Ab vraagt.... Mocht je trekker heeeel veel overwicht tonen op de caravan zou je wel iets kunnen doen.
Liever nog een kogeldruk die 10 kg te hoog is
Maar wat Ab vraagt.... Mocht je trekker heeeel veel overwicht tonen op de caravan zou je wel iets kunnen doen.
Liever nog een kogeldruk die 10 kg te hoog is
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo
Re: Kogeldruk corrigeren
De maximale kogeldruk mag 80kg zijn. Maar voor de caravan van 1400kg (beladen) wordt 70kg kogeldruk geadviseerd. Daarmee hangt mijn auto ook wel voldoende door zijn vering, meer kogeldruk is dus niet wenselijk.
Het gaat om een Golf Variant 1.4 tsi dsg met een Dethleffs Camper 460 el Avant-garde uit 2017.
Het gaat om een Golf Variant 1.4 tsi dsg met een Dethleffs Camper 460 el Avant-garde uit 2017.
Re: Kogeldruk corrigeren
http://caravantrekker.nl/algemeen/kogeldruk.php
Ga eens allerlei gewichten op diverse plaatsen invullen
en kijk wat er gaat gebeuren.
Ga eens allerlei gewichten op diverse plaatsen invullen
en kijk wat er gaat gebeuren.
Re: Kogeldruk corrigeren
Bedankt. Dat is een hele nuttige rekentool. Ik ga ermee aan de slag.
Re: Kogeldruk corrigeren
Wie adviseerde er 70 kg ?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Kogeldruk corrigeren
ANWB bij gewicht 1400kg caravan. Dacht ik. En deze rekentool geeft tussen 70-80kg aan.
Re: Kogeldruk corrigeren
Ik zou in jouw geval op 85 kg gaan zitten ongeveer.
Gewicht naar achter verplaatsen om een te hoge kogeldruk te compenseren is een oplossing die je zoveel mogelijk moet vermijden.
Alle gewicht achter de as beïnvloedt de rijeigenschappen van een caravan negatief.
Gewicht naar achter verplaatsen om een te hoge kogeldruk te compenseren is een oplossing die je zoveel mogelijk moet vermijden.
Alle gewicht achter de as beïnvloedt de rijeigenschappen van een caravan negatief.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: do 12 mei 2016 22:50
Re: Kogeldruk corrigeren
Beste wat je qua belading kan doen om je kogeldruk te verlagen, is lading van voorin de caravan te verplaatsen naar boven de as. (Iets zwaars uit de disselbak heeft het meeste effect).
-
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Kogeldruk corrigeren
Zag laatst iemand die een rekje had gemaakt van een oude
fietssteun voor op een dakdrager en deze met 2 fietsen
in de caravan boven de as neergezet had.
Misschien is dat een oplossing of een setje verzwaarde veren
monteren om het doorzakken bij een hogere kogeldruk te voorkomen.
Eric
fietssteun voor op een dakdrager en deze met 2 fietsen
in de caravan boven de as neergezet had.
Misschien is dat een oplossing of een setje verzwaarde veren
monteren om het doorzakken bij een hogere kogeldruk te voorkomen.
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16221
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Kogeldruk corrigeren
Nog beter is (indien mogelijk) naar auto verplaatsen!Wild Chocolate schreef:Beste wat je qua belading kan doen om je kogeldruk te verlagen, is lading van voorin de caravan te verplaatsen naar boven de as. (Iets zwaars uit de disselbak heeft het meeste effect).
Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Kogeldruk corrigeren
De Golf Variant is waarschijnlijk wel gebaat bij hulpveren als hij teveel inzakt bij een kogeldruk van 70-80 kilo. Ik heb dit op mijn Skoda en vind het ideaal.
Vanaf zaterdag heb ik een V60 en daarbij weet ik niet of het nodig is.
Waarom neem je eigenlijk 2 gasflessen mee? verbruik je zoveel? Kun je niet beter zorgen dat 1 fles vol genoeg zit en de ander thuislaten? Zo doe ik het tenminste.
Misschien kun je ook je reservewiel een andere plek geven (onder de caravan?)
Ik compenseer ook door spullen van voor naar achter te verplaatsen of andersom. Optimaal is het misschien niet, maar ik ondervind geen problemen bij 100 op de GPS. Dat lijkt me goed genoeg toch?
Fietsen in de caravan of op het dak van de auto vind ik totaal onpraktisch. In mijn geval zijn het er 4 en ik heb echt geen zin om die bij elke overnachting te moeten verplaatsen. Het lijkt me ook nog knap lastig om fietsen zonder te krassen door de caravandeur naar binnen/buiten te krijgen. Ook heb ik liever niks op het dak van de auto vanwege extra windgeluid/gefluit.
Op een stukje in Nederland is dat niet zo erg, maar als ik 3000km moet afleggen probeer ik dat toch zo comfortabel mogelijk te doen.
Ik zou dus als eerste uitgaan van een kogeldruk van 70-80 kilo en als je auto dat niet aankan of op de limiet zit daar maatregelen voor treffen. (hulpveren of andere oplossingen)
Dan zou ik proberen om de noodzaak om te compenseren zoveel mogelijk te beperken. (binnen de door jou zelf bepaalde criteria)
Voor het overige gewoon compenseren en kijken of je stabiliteit voldoende blijft.
Ik zou me in ieder geval niet neerleggen bij de gedachte dat ik geen fietsen mee kan nemen. Dan rij ik wel 10km langzamer.
Vanaf zaterdag heb ik een V60 en daarbij weet ik niet of het nodig is.
Waarom neem je eigenlijk 2 gasflessen mee? verbruik je zoveel? Kun je niet beter zorgen dat 1 fles vol genoeg zit en de ander thuislaten? Zo doe ik het tenminste.
Misschien kun je ook je reservewiel een andere plek geven (onder de caravan?)
Ik compenseer ook door spullen van voor naar achter te verplaatsen of andersom. Optimaal is het misschien niet, maar ik ondervind geen problemen bij 100 op de GPS. Dat lijkt me goed genoeg toch?
Fietsen in de caravan of op het dak van de auto vind ik totaal onpraktisch. In mijn geval zijn het er 4 en ik heb echt geen zin om die bij elke overnachting te moeten verplaatsen. Het lijkt me ook nog knap lastig om fietsen zonder te krassen door de caravandeur naar binnen/buiten te krijgen. Ook heb ik liever niks op het dak van de auto vanwege extra windgeluid/gefluit.
Op een stukje in Nederland is dat niet zo erg, maar als ik 3000km moet afleggen probeer ik dat toch zo comfortabel mogelijk te doen.
Ik zou dus als eerste uitgaan van een kogeldruk van 70-80 kilo en als je auto dat niet aankan of op de limiet zit daar maatregelen voor treffen. (hulpveren of andere oplossingen)
Dan zou ik proberen om de noodzaak om te compenseren zoveel mogelijk te beperken. (binnen de door jou zelf bepaalde criteria)
Voor het overige gewoon compenseren en kijken of je stabiliteit voldoende blijft.
Ik zou me in ieder geval niet neerleggen bij de gedachte dat ik geen fietsen mee kan nemen. Dan rij ik wel 10km langzamer.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.
Re: Kogeldruk corrigeren
Één gasfles zou natuurlijk voldoende zijn en het reservewiel zou ook in auto kunnen.
Hulpveren zou een optie zijn al is hij al wat stugger geveerd door het sportonderstel.
Ik ga eens meten. Bednakt
Hulpveren zou een optie zijn al is hij al wat stugger geveerd door het sportonderstel.
Ik ga eens meten. Bednakt
Re: Kogeldruk corrigeren
RE.gif dan zakt hij maar een beetje in, doorhangen zal niet snel gebeuren met een sportonderstel
Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Kogeldruk corrigeren
Hierboven de foto van het laatste weekendje weg. De kogeldruk was rond 70kg. De auto wel aardig door en hierdoor raak ik ook soms verkeersdrempels. Zoals al eerder vermeld heb ik al sportvering onder mijn auto.
Hoeveel zin heeft het om hier hulpveren voor aan te schaffen? Of vinden jullie dit overdreven?
Graag jullie advies en mening. Alvast bedankt.
Re: Kogeldruk corrigeren
Geen mening.
Ik zie alleen een stukje van de auto..
En 2 kliko 's
Ik zie alleen een stukje van de auto..
En 2 kliko 's
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Kogeldruk corrigeren
RE.gif
Ik zou hier niet (mede gezien de huidige kogeldruk) nog 2 fietsen op de dissel meenemen.
Is het geen optie om toch een fietsendrager achterop te monteren en hier je rijstijl op aan te passen?
Wat heb je allemaal voorin de caravan (disselkast, onder bed of zitbanken) liggen?
Ik zou hier niet (mede gezien de huidige kogeldruk) nog 2 fietsen op de dissel meenemen.
Is het geen optie om toch een fietsendrager achterop te monteren en hier je rijstijl op aan te passen?
Wat heb je allemaal voorin de caravan (disselkast, onder bed of zitbanken) liggen?
Laatst gewijzigd door deusjevo op wo 5 jul 2017 10:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
-
- Berichten: 622
- Lid geworden op: di 28 mei 2013 08:53
- Locatie: Uiterste zuiden van het land
Re: Kogeldruk corrigeren
Tja, lastig. Hij stata al vrij laag zo zonder mensen op de achterbank. Hulpveren kan natuurlijk wel, maar is totaal wat jezelf zou willen.
Je hebt nog wel wat veerweg zo te zien.
Je hebt nog wel wat veerweg zo te zien.
Volvo v70 2.4 2004 (170 pk) of Volvo xc60 2.4d (240 pk 490Nm) summum met Hymer Eriba Nova 540SE
Re: Kogeldruk corrigeren
Oké. De kogeldruk ben ik wel uit. Die ga ik tussen de
70-80kg houden. Met verplaatsen reservewiel en gasfles(sen) gaat dit wel lukken. Er kunnen dan eventueel fietsen mee.
Maar vinden jullie dit (inderdaad zonder mensen oo achterbank) al te ver doorgezakt? En gaan hulpveren dit oplossen?
70-80kg houden. Met verplaatsen reservewiel en gasfles(sen) gaat dit wel lukken. Er kunnen dan eventueel fietsen mee.
Maar vinden jullie dit (inderdaad zonder mensen oo achterbank) al te ver doorgezakt? En gaan hulpveren dit oplossen?
Re: Kogeldruk corrigeren
Als je sommige drempels raakt zou ik er wel hulpveren onder zetten, met fietsen voorop zak je nog verder door. Om dan de fietsen achterop te zetten is geen goed plan, is al veel over geschreven.
Re: Kogeldruk corrigeren
Drempels drempels drempels. Heel fijn. Had ik ook met de Mondeo en Dethleffs. Ben wel eens vast komen te zitten. Dat zal ook liggen hoe ver de achterwielen staan t.o.v de caravanwielen met de knik bij de trekhaak.
Is het een gek idee om dat eens met de autodealer te bespreken? Misschien dat je samen een test kan uitvoeren door hulpveren te monteren en kijken wat er gebeurt?
Strakke, vlakke wegen red je wel maar kuilen, hobbels....die fietsen op de dissel is niet bevorderlijk.
Is het een gek idee om dat eens met de autodealer te bespreken? Misschien dat je samen een test kan uitvoeren door hulpveren te monteren en kijken wat er gebeurt?
Strakke, vlakke wegen red je wel maar kuilen, hobbels....die fietsen op de dissel is niet bevorderlijk.
- Kingpin1966
- Erelid
- Berichten: 5657
- Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
- Locatie: Heerhugowaard
Re: Kogeldruk corrigeren
Ik zou ook met je dealer overleggen wat in deze zaak wijsheid is.
Of hulpveren of in hoogte instelbare schokbrekers misschien uitkomst bieden
Drempels zijn nu eenmaal de plaag van deze tijd en niet aan te ontkomen.
Of hulpveren of in hoogte instelbare schokbrekers misschien uitkomst bieden
Drempels zijn nu eenmaal de plaag van deze tijd en niet aan te ontkomen.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover
Re: Kogeldruk corrigeren
Ik heb een O2 gehad met sportonderstel en dat lag ook erg laag maar was ook erg stabiel.
Er zat een vaste haak onder die af en toe wel eens de grond raakte, daar werd hij niet slechter van, zaten alleen wat krassporen op.
Ik zou niet weten of hulpveren icm sportonderstel mogelijk zijn.
Er zat een vaste haak onder die af en toe wel eens de grond raakte, daar werd hij niet slechter van, zaten alleen wat krassporen op.
Ik zou niet weten of hulpveren icm sportonderstel mogelijk zijn.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Kogeldruk corrigeren
sportveren en hulpvering gaan niet samen volgens mij, maar hoeveel zit er in de kofferbak? heb je dat gewogen?Pmverhoef schreef:
Hierboven de foto van het laatste weekendje weg. De kogeldruk was rond 70kg. De auto wel aardig door en hierdoor raak ik ook soms verkeersdrempels. Zoals al eerder vermeld heb ik al sportvering onder mijn auto.
Hoeveel zin heeft het om hier hulpveren voor aan te schaffen? Of vinden jullie dit overdreven?
Graag jullie advies en mening. Alvast bedankt.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB