Kogeldruk corrigeren

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38532
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Kogeldruk corrigeren

Bericht door Micky » za 8 jul 2017 23:05

andrehj schreef:
Micky schreef:ik heb het even opgemeten bij mijn Passat, ik zit ongeveer 120 cm van de vooras en 160 van de achteras, dus wat je schrijft klopt ook niet, de vooras wordt zwaarder belast door de personen dan de achteras....
Het ging hier over een Golf Variant. En daarvan staat hierboven een plaatje. Op dat plaatje is duidelijk te zien dat het zwaartepunt van de personen voorin zo'n beetje halverwege de assen zit. Dat dat bij een auto met een ruimere achterbank (een Passat, of Superb bijvoorbeeld) anders is, is duidelijk, maar hier niet van toepassing.
sorry maar ik deel je mening niet, dat is een tekening, zie onderstaande, daar lijkt het ook dat de bestuurder midden tussen de assen zit, niet dus met mijn lengte van 1,76, je kunt van zo'n tekening helemaal niet afhalen hoe TS in zijn auto zit....
Overigens ging Ab zijn onderbouwing over het algemeen en niet specifiek 1 auto type.
Bijlagen
Volkswagen Nieuwe Passat Variant 1.jpg
Volkswagen Nieuwe Passat Variant 1.jpg (34.61 KiB) 2059 keer bekeken
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ab
Moderator
Berichten: 26696
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Kogeldruk corrigeren

Bericht door Ab » za 8 jul 2017 23:53

Ik schreef toch al dat mijn verhaal van geen kant klopt qua maten.. knipoog.gif
Het was maar een voorbeeldje..beetje overdreven.
Het voorbeeld van de Passat klopt wel.
Maar ook daar zie je hoe weinig invloed de belading op de kogel heeft ook de voorwielen.
Als je daar een passagier bijtelt en nog wat belading tussen de wielen is het al bijna niks meer.
Belading in de laadruimte heeft ook wel wat invloed maar dat is minimaal, dat ligt gedeeltelijk op de achteras en een beetje erachter.
Of het een starre of verende konstruktie is maakt inderdaad niks uit.
Het kantelpunt van het geheel is het midden van de achterbanden waar deze de vaste wereld raken.
De verticale druk naar beneden op die vaste wereld verandert niks of er een starre as zit of eentje met een veer ertussen.
Dus veranderen de krachten in de "hefboom" ook niet.

Dat een auto met een caravan erachter vaak meer wielspin geeft op de voorwielen heeft veel meer te maken met het extra te verplaatsen gewicht dan met de druk op de kogel.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

mornragoth
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 30 sep 2016 10:04

Re: Kogeldruk corrigeren

Bericht door mornragoth » zo 9 jul 2017 10:25

Volgens mij heb ik dit filmpje nog niet zien langskomen (soortgelijk als die van caravantrekker):
https://www.youtube.com/watch?v=KyagKzvJwYw

Ik (als caravann00b na 1 jaar caravannen) hou het volgende aan;
- Kogeldruk moet optimaal zijn zonder dat je auto gaat doorhangen (dus hou je aan de specs)
- Compenseren aan de achterkant van de caravan is 'not-done', want dat gaat ten koste van je stabiliteit (zie filmpje).
- Een fietsendrager achterop is nog erger, want dan verplaats je het gewicht zelfs buiten je caravan waardoor de hefboom nog groter wordt.

Dus welke opties hou je dan over?
1) Gewicht verplaatsen naar de as van de caravan en daarmee de aslast verhogen.
2) Gewicht verplaatsen naar de auto (beste optie, maar ook lastig zo te horen ivm vering. Al is daar misschien nog wat op te verbeteren?)

Of de laatste optie;
3) gewoon minder zooi meenemen.
Ik zou ook graag 2 gasflessen, 3 fietsen, een bbq en een flatscreen meenemen... Maar dat gaat bruintje niet trekken.

Is die (zware) voortent wel nodig of kan je af met alleen het luifelgedeelte? Misschien zelfs een zakluifel?
Is het mogelijk om op locatie die fietsen te huren? etc...
Volkswagen Passat TSI Highline 150pk DSG7 Automaat (2016), Dethleffs c'go 495 QSK (go2 mover, PowerXtreme X30), Unico Bologna

Ab
Moderator
Berichten: 26696
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Kogeldruk corrigeren

Bericht door Ab » zo 9 jul 2017 12:46

Gewoon kijken wat het maximale laadvermogen van de astra is.
De kogeldruk moet je daar ook bijtellen.
Als je daar 10 kg onder gaat zitten, met volle tank
zit je goed.
Goede stelregel: auto zo zwaar mogelijk.
De caravan zo licht mogelijk.
De kogeldruk zo hoog mogelijk.
Natuurlijk zal de auto wat lager komen te liggen.
Maar als je de maximaal toelaatbare gewichten niet overschrijdt is er niks aan de hand.
Een voortent hebben wij al jaren afgezworen.
In de zomermaanden tenminste.
Veel te warm in dat ding.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

mornragoth
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 30 sep 2016 10:04

Re: Kogeldruk corrigeren

Bericht door mornragoth » zo 9 jul 2017 13:14

Ab schreef:Gewoon kijken wat het maximale laadvermogen van de astra is.
Goede stelregel: auto zo zwaar mogelijk.
De caravan zo licht mogelijk.
De kogeldruk zo hoog mogelijk.
Je auto zo zwaar mogelijk maken is eigenlijk nog wel best lastig. We kunnen de caravan niet voor de deur kwijt, dus ff praktisch de boel overhevelen (zoals reservewiel, voortent e.d.) is er niet bij.

Dus wat gebeurt er dan; we gooien de achterbak vol met eten, drinken, gereedschapbak en ander los zut. Eenmaal aangekomen gaat dat de caravan in. Als we dan doorreizen van caravan a naar b hebben we natuurlijk meer voorraad bij ons waardoor de caravan zwaarder is, dus dan mikken we de tent los in de achterbak (gaat een stuk sneller dan alles netjes invouwen e.d.). Al met al blijven we dan redelijk rond het ideaalgewicht.

Mooi topic daar over: viewtopic.php?f=72&t=24250
Volkswagen Passat TSI Highline 150pk DSG7 Automaat (2016), Dethleffs c'go 495 QSK (go2 mover, PowerXtreme X30), Unico Bologna

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38532
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Kogeldruk corrigeren

Bericht door Micky » zo 9 jul 2017 17:35

RE.gif

je hoeft toch niet te parkeren thuis, dat beetje overladen wat je beschrijft doe je thuis ook in 10 minuten, dus gaan staan in laden en lossen modus en de caravan beladen, desnoods om de hoek met een bolderkar of zo..
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Pmverhoef
Berichten: 130
Lid geworden op: do 19 jan 2017 13:16

Re: Kogeldruk corrigeren

Bericht door Pmverhoef » za 22 jul 2017 17:41

Op dit moment ben ik op vakantie en heb ik de met de hulpveren beladen en gereden. De kogeldruk was weer 70kg maar ik heb wel meer in de auto geladen, waaronder de gasbus en het reservewiel. Ik heb namelijk de fietsen meegenomen op de dissel van de caravan.
De auto bleef nu netjes recht en stabiel. Zonder was het denk ik niet gelukt.

Erg tevreden dus, maar minder meenemen blijft de beste oplossing.

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”