Mopar trekhaak 140 kg
Mopar trekhaak 140 kg
Goededag beste mensen,
Gelijk met de vraag, wat moet mijn kogeldruk zijn.
Ik rij met een jeep cherokee kj 2,8 crd (2007) (gewicht massa ledig voertuig 1931 kg toegestane max gewicht 2520 kg)
met een hobby 540 (2004) (gewicht massa ledig voertuig 1160 kg toegestane max gewicht 1550 kg)
Werd tegen mij gezegd hou de kogedruk rond de 90 kg, wat ik ook deed.
Als ik op het plaatje kijk van mijn mopar trekhaak staat vert. load. S 140 KG
Ik rij nu bijna 5 jaar met deze combinatie maar nooit echt lekker gereden zoals ik toen met een kip greyline een veel kleinere en lichtere caravan had (1 jaar)
-
Ben nieuw hier, wil zeggen een geweldige site om zo je hobby te delen.
met vriendelijke groeten, Mike
Gelijk met de vraag, wat moet mijn kogeldruk zijn.
Ik rij met een jeep cherokee kj 2,8 crd (2007) (gewicht massa ledig voertuig 1931 kg toegestane max gewicht 2520 kg)
met een hobby 540 (2004) (gewicht massa ledig voertuig 1160 kg toegestane max gewicht 1550 kg)
Werd tegen mij gezegd hou de kogedruk rond de 90 kg, wat ik ook deed.
Als ik op het plaatje kijk van mijn mopar trekhaak staat vert. load. S 140 KG
Ik rij nu bijna 5 jaar met deze combinatie maar nooit echt lekker gereden zoals ik toen met een kip greyline een veel kleinere en lichtere caravan had (1 jaar)
-
Ben nieuw hier, wil zeggen een geweldige site om zo je hobby te delen.
met vriendelijke groeten, Mike
"Zo wijd de wereld strekt"
Re: Mopar trekhaak 140 kg
Kijk even op de koppeling wat voor max gewicht daar op staat, laagste aanhouden.
Ik denk dat de Hobby max 100 kilo koppelingsdruk mag hebben.
Ik denk dat de Hobby max 100 kilo koppelingsdruk mag hebben.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Mopar trekhaak 140 kg
Welkom!
Dat je trekhaak 140 kg mag hebben, dat geloof ik wel. De caravan echter niet, dat houdt normaal bij 100 kg op. Niet dat het direct afbreekt boven de 100 kg, maar 90 kg is gewoon ene hele mooie waarde.
Ik zie o.a. dat je en fietsenrek voorop hebt. Is er verschil in weggedrag met en zonder fietsen? Hoe is de rest van je lading verdeeld?
Dat je trekhaak 140 kg mag hebben, dat geloof ik wel. De caravan echter niet, dat houdt normaal bij 100 kg op. Niet dat het direct afbreekt boven de 100 kg, maar 90 kg is gewoon ene hele mooie waarde.
Ik zie o.a. dat je en fietsenrek voorop hebt. Is er verschil in weggedrag met en zonder fietsen? Hoe is de rest van je lading verdeeld?
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: Mopar trekhaak 140 kg
Zoals hierboven al geschreven, bedraagt de maximale disseldruk van jouw Hobby 100 kg en de maximale kogeldruk van je auto 140 kg.
Gewoon 100 kg hanteren, die extra 10 kg kan een behoorlijk verschil in stabiliteit geven
Bij ons is het vergelijkbaar met resp. 100 & 150 kg en ikzelf houd ca. 105 kg aan.
Gewoon 100 kg hanteren, die extra 10 kg kan een behoorlijk verschil in stabiliteit geven
Bij ons is het vergelijkbaar met resp. 100 & 150 kg en ikzelf houd ca. 105 kg aan.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Mopar trekhaak 140 kg
Beste mensen, bedankt voor de reactie's.
Ik ga de 100 kg aanhouden in vervolg,ik zie het plaatje op de caravan Zul. Stutzlast 100 kg (neem aan dat dat de max kogeldruk is)
qau laden twee fietsen op de dissel, al het zware spul :gasfles, voortent etc. zoveel mogelijk in mijn auto en in de caravan zo laag mogelijk en zo dicht mogelijk bij de as.
Ik rij op de snelweg tussen de 80 en 90 km p/uur
Ik ga de 100 kg aanhouden in vervolg,ik zie het plaatje op de caravan Zul. Stutzlast 100 kg (neem aan dat dat de max kogeldruk is)
qau laden twee fietsen op de dissel, al het zware spul :gasfles, voortent etc. zoveel mogelijk in mijn auto en in de caravan zo laag mogelijk en zo dicht mogelijk bij de as.
Ik rij op de snelweg tussen de 80 en 90 km p/uur
- Bijlagen
-
- carv plaat.jpg (73.02 KiB) 2998 keer bekeken
-
- Disselweger.jpg (22.73 KiB) 2998 keer bekeken
"Zo wijd de wereld strekt"
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16296
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Mopar trekhaak 140 kg
Als je met jou auto en caravan vind dat het niet lekker rijd is er meer mis, je kogeldruk was al redelijk, 100 kg (of iets meer) zal zeker helpen, maar ik zou ook nog eens goed naar de manier van beladen en naar de banden kijken.
Jou combi moet eigenlijk één van de betere hier zijn. Ik gok dat jou auto vakantieklaar tegen de 2300 kg loopt, perfect dus!
Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
Jou combi moet eigenlijk één van de betere hier zijn. Ik gok dat jou auto vakantieklaar tegen de 2300 kg loopt, perfect dus!
Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Mopar trekhaak 140 kg
Het zou goed moeten rijden.
Ook bij 90 kg.
Tenzij..je zware spullen achterin hebt en dat gecompenseerd hebt met nog zwaarder spul voor.
Ook banden zijn een belangrijke factor zoals eerder aangegeven.
Zowel van caravan als de auto.
Verder is er een gouden regel..zo weinig mogelijk gewicht in de caravan, en zoveel mogelijk in de auto. En kogeldruk zo hoog mogelijk. In jouw geval minstens 100 kg.
Er is niks mis met jouw combinatie.
Als je bovenstaand aanhoudt zou het perfect moeten rijden.
Mits de auto en caravan in orde zijn.
Stabilisator stangen voor van de Jeep ok?
Ook bij 90 kg.
Tenzij..je zware spullen achterin hebt en dat gecompenseerd hebt met nog zwaarder spul voor.
Ook banden zijn een belangrijke factor zoals eerder aangegeven.
Zowel van caravan als de auto.
Verder is er een gouden regel..zo weinig mogelijk gewicht in de caravan, en zoveel mogelijk in de auto. En kogeldruk zo hoog mogelijk. In jouw geval minstens 100 kg.
Er is niks mis met jouw combinatie.
Als je bovenstaand aanhoudt zou het perfect moeten rijden.
Mits de auto en caravan in orde zijn.
Stabilisator stangen voor van de Jeep ok?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Mopar trekhaak 140 kg
Het is niet zo dat het heel slecht rijdt, ik merk op de snelweg dat ik iets aan me auto heb hangen (logisch) het beweegt iets meer dan dat ik gewend
ben, rij het hele jaar door met grote tandem Asser met z'on 1500 kg erop.
Onze vorige caravan was lichter maar net als mijn aanhanger even breed als de auto, misschien zit daar voor mij het probleem wel.
Ik laat wat extra controle doen op mijn jeep stabilisator voor als ik voor mijn beurt ga.
Ik wou meer zekerheid hebben van mijn kogeldruk die ik nu naar de 100 kg zet
en de gouden regel hanteer ik zeker.
thanks!
ben, rij het hele jaar door met grote tandem Asser met z'on 1500 kg erop.
Onze vorige caravan was lichter maar net als mijn aanhanger even breed als de auto, misschien zit daar voor mij het probleem wel.
Ik laat wat extra controle doen op mijn jeep stabilisator voor als ik voor mijn beurt ga.
Ik wou meer zekerheid hebben van mijn kogeldruk die ik nu naar de 100 kg zet
en de gouden regel hanteer ik zeker.
thanks!
"Zo wijd de wereld strekt"
-
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Mopar trekhaak 140 kg
Achterbanden op de voorgeschreven spanning zetten bij maximale
belading, meestal rond de 2.9 bar.
Eri
belading, meestal rond de 2.9 bar.
Eri
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Mopar trekhaak 140 kg
Bandendruk van de caravan zoals vaak op de caravan staat boven de wielkast of zoals op de banden staat?
Bandendruk hoe controleer je dat? Heb thuis ook eens een defecte meter gehad zat er ruim een half bar naast.
Bandendruk hoe controleer je dat? Heb thuis ook eens een defecte meter gehad zat er ruim een half bar naast.
Groet Arnold
- Michel1975
- Berichten: 2784
- Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
- Locatie: Hensbroek
Re: Mopar trekhaak 140 kg
Kan een combinatie van factoren zijn. Vaak zit de trekhaak van zo'n Jeep net even iets hoger en de banden zijn wat dikker dus bandenspanning is heel belangrijk.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.
Re: Mopar trekhaak 140 kg
Wat heeft de hoogte van de trekhaak voor invloed dan ?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
- Michel1975
- Berichten: 2784
- Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
- Locatie: Hensbroek
Re: Mopar trekhaak 140 kg
Als de trekhaak wat hoger zit krijg je wat meer gestuiter. Dat was bij de RaRo destijds ook merkbaar.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.
Re: Mopar trekhaak 140 kg
Dat snap ik effe niet.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
- Michel1975
- Berichten: 2784
- Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
- Locatie: Hensbroek
Re: Mopar trekhaak 140 kg
Hefboomeffect.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.
Re: Mopar trekhaak 140 kg
Dat maakt toch niks uit?
Mijn auto kan ik 15 cm hoger of lager afstellen.
Heeft geen enkel effect.
Behalve bij tandemassers.(Wat meer kogeldruk in de hoogste stand)
De hefboom verandert hoegenaamd niks.
Mijn auto kan ik 15 cm hoger of lager afstellen.
Heeft geen enkel effect.
Behalve bij tandemassers.(Wat meer kogeldruk in de hoogste stand)
De hefboom verandert hoegenaamd niks.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Mopar trekhaak 140 kg
Ik zal eens controleren op een zo'n vlak mogelijke weg hoe de stand staat (caravan)met een waterpas.
Jeep cherokee kj heeft inderdaad een grote trekhaak ook omdat het reserve wiel achterop de deur zit.
Zou de caravan achterover "leunen" en de kogeldruk op 100kg kan je er verder niks meer aan doen, achterbanden pomp ik altijd iets meer in als normaal
mijn geval 2,5 bar normaal 2.2.( ik heb country cross banden semi grove noppen)
Zit voor mij wel een kern van logica in, ik ben zo'n 12/13 meter lang en als dat niet in een grote horizontale lijn ben, heeft dat wel wat consequenties.
Een Dodge Ram (prachtige auto) is langer hoger en zwaarder dan mijn auto, die zal er (als het zo is) minder last van hebben
Jeep cherokee kj heeft inderdaad een grote trekhaak ook omdat het reserve wiel achterop de deur zit.
Zou de caravan achterover "leunen" en de kogeldruk op 100kg kan je er verder niks meer aan doen, achterbanden pomp ik altijd iets meer in als normaal
mijn geval 2,5 bar normaal 2.2.( ik heb country cross banden semi grove noppen)
Zit voor mij wel een kern van logica in, ik ben zo'n 12/13 meter lang en als dat niet in een grote horizontale lijn ben, heeft dat wel wat consequenties.
Een Dodge Ram (prachtige auto) is langer hoger en zwaarder dan mijn auto, die zal er (als het zo is) minder last van hebben
"Zo wijd de wereld strekt"
Re: Mopar trekhaak 140 kg
Wat bij deze cherokee vaststaat is zoals je al aangegeven hebt is : de arm van de trekhaak heel lang is , wat een stabiele wegligging nogal tegenwerkt.
Ik heb zelf met de oude cherokee -LJ - type en door het type onderstel , als een zwabber over de weg ging. Mede ook door het hele oude type stuurinrichting.
Wat bij mij wel hielp was : dat ik er een type schokbrekers onder gemonteerd had , die je ook kon oppompen met lucht ( evt met compressor. Ik had dit niet en pompte deze op bij mij op de zaak met een externe compr.
Dit type schokbreker hielp zeer goed in de wegligging met het rijden met de aanhanger ( caravan ) omdat je hierdoor de achteras lekker hard kon maken.
Bij volle druk steeg de auto ook zo'n 10 cm in z'n kont
Mvg
Stef
Ik heb zelf met de oude cherokee -LJ - type en door het type onderstel , als een zwabber over de weg ging. Mede ook door het hele oude type stuurinrichting.
Wat bij mij wel hielp was : dat ik er een type schokbrekers onder gemonteerd had , die je ook kon oppompen met lucht ( evt met compressor. Ik had dit niet en pompte deze op bij mij op de zaak met een externe compr.
Dit type schokbreker hielp zeer goed in de wegligging met het rijden met de aanhanger ( caravan ) omdat je hierdoor de achteras lekker hard kon maken.
Bij volle druk steeg de auto ook zo'n 10 cm in z'n kont
Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"