Kogeldikte trekhaken niet het zelfde.

Plaats reactie
jxp
Berichten: 74
Lid geworden op: zo 19 okt 2014 20:21

Kogeldikte trekhaken niet het zelfde.

Bericht door jxp » ma 19 jun 2017 14:42

Nadat ik van een Renault Kango naar een Scenic ben overgestapt bleek bij het rijden met de caravan de trekhaak erg te kraken. Ik heb toen de kogel en de alco 3004 slingerkoppeling schoongemaakt en ontvet. Echter dit gaf geen verbetering. Bij nader onderzoek viel het mij op dat ik de hendel waarmee je de remschoentjes op de kogel drukt wel erg moeilijk ging.
Het bleek dat de kogel op de Scenic een grotere diameter heeft dat die van de Kangoo. Na bij beide remschoentjes 2 vulringen te hebben verwijderd zat ik weer op de juiste afstelling van de anti slingerkoppeling en was het kraken weg. De Kangoo had een orginele Renault trekhaak en de Scenic een Thule. Dit is iets om rekening mee te houden bij overgaan naar een andere trekhaak of event uitlenen caravan.
Renault Captur 1.3 TCE 130 EDC Edition one bose en Adria Unica 431dd 1999.

koos
Berichten: 556
Lid geworden op: ma 23 aug 2010 10:38
Locatie: In het uiterste noorden van het vaste land

Re: Kogeldikte trekhaken niet het zelfde.

Bericht door koos » ma 19 jun 2017 15:30

Een nieuwe trekhaak kogel dient 50 mm in doorsnee te zijn. Bij veel gebruik zal deze diameter door slijtage afnemen.
Subaru Forester 2.0 Premium (150 pk, 4WD, CVT) & Kip Starline 47 TRZ (1998) Powrmover/Ultraheat/Therme TT2/Solar 100W

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Kogeldikte trekhaken niet het zelfde.

Bericht door Ab » ma 19 jun 2017 15:47

Als de hendel goed zwaar gaat, werkt de stabilisator op zijn best..
Gaat ie erg makkelijk naar beneden, dan doet ie niks of heel weinig.
Kraken is niet erg.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

jxp
Berichten: 74
Lid geworden op: zo 19 okt 2014 20:21

Re: Kogeldikte trekhaken niet het zelfde.

Bericht door jxp » ma 19 jun 2017 16:24

Er staan afsteltekens op de koppeling. Hieraan was duidelijk te zien dat er verschil zat in de kogels. Zelfde positie hefboom bij aangrijpen schoentjes voordat de hefboom doorgedrukt wordt was alleen te bereiken door opvulringen te verwijderen. Van beide kogels heb ik de coating verwijderd dus van slijtage is geen sprake.
Dus 50 mm blijkt bij de ene fabrikant anders te zijn dan de andere. Een flinke tolerantie dus van 4 ringen dikte.
Renault Captur 1.3 TCE 130 EDC Edition one bose en Adria Unica 431dd 1999.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Kogeldikte trekhaken niet het zelfde.

Bericht door iemand » ma 19 jun 2017 17:09

had jij mooi mazzel, dat het niet precies onders om was.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Kogeldikte trekhaken niet het zelfde.

Bericht door Conradi » ma 19 jun 2017 17:54

Voor de liefhebbers, ISO1103 beschrijft de standaard trekhaak kogel. De bol is gedefinieerd als Ø50 mm H13 (0 -0,39).
Kortom, die afwijking moet een standaard Al-ko geen moeite mee hebben.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
TwanFendt
Berichten: 363
Lid geworden op: do 3 mar 2016 16:05
Locatie: Limburg

Re: Kogeldikte trekhaken niet het zelfde.

Bericht door TwanFendt » ma 19 jun 2017 18:57

RE.gif
Dat dacht ik ook, alle trekhaken dienen aan die norm te voldoen.
Zal wel iets anders aan de hand zijn geweest whistle.gif
Suzuki Grand Vitara 2.4 Exclusief met Fendt Saphir 510 TG, Truma SER mover en Alko ATC + ATC Display.

cadance
Berichten: 604
Lid geworden op: di 5 mei 2015 16:24
Locatie: Vlissingen

Re: Kogeldikte trekhaken niet het zelfde.

Bericht door cadance » di 20 jun 2017 08:37

jxp schreef:Nadat ik van een Renault Kango naar een Scenic ben overgestapt bleek bij het rijden met de caravan de trekhaak erg te kraken. Ik heb toen de kogel en de alco 3004 slingerkoppeling schoongemaakt en ontvet. Echter dit gaf geen verbetering. Bij nader onderzoek viel het mij op dat ik de hendel waarmee je de remschoentjes op de kogel drukt wel erg moeilijk ging.
Het bleek dat de kogel op de Scenic een grotere diameter heeft dat die van de Kangoo. Na bij beide remschoentjes 2 vulringen te hebben verwijderd zat ik weer op de juiste afstelling van de anti slingerkoppeling en was het kraken weg. De Kangoo had een orginele Renault trekhaak en de Scenic een Thule. Dit is iets om rekening mee te houden bij overgaan naar een andere trekhaak of event uitlenen caravan.
Ik geloof het wel maar meten is weten.
Waarom niet met een schuifmaat meten?
Dan weten we waar we het over hebben!
Ford C Max 1.6 Ecoboost 150 pk./ Burnster Premio 490 TL.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Kogeldikte trekhaken niet het zelfde.

Bericht door Ab » di 20 jun 2017 09:05

Er wordt vlgs mij vergeten dat de oudere frictie elementen een stuk afgesleten zijn.
Natuurlijk is de stand van de indicator bij vervanging dan anders. Terug brengen naar de oude stand betekent terug brengen naar de versleten stand..
Anders betekent in dit geval beter.
Dat de koppeling kraakte betekent ook dat ie zijn werk goed doet.
Dat ie na verwijdering van de ringen niet meer kraakt kan betekenen dat ie ook niks meer doet.
Je kunt dat testen met een losse kogel en een momentsleutel. Het moet minstens 150 Nm zijn, liefst meer.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

jxp
Berichten: 74
Lid geworden op: zo 19 okt 2014 20:21

Re: Kogeldikte trekhaken niet het zelfde.

Bericht door jxp » di 20 jun 2017 17:05

Ik zal mijn ervaring iets beknopter opschrijven omdat het niet begrepen wordt.
November 2016 gaat mijn caravan naar de stalling mbv mijn Kangoo. De afstelling van de Alco 3004 is zodanig dat er druk op de kogel wordt uitgeoefend zodra het merkteken op de hefboom en het eerste merkteken op de koppeling in 1 lijn staan. (Tweede foto)Nu moet ik de hefboom helemaal naar beneden drukken (1 ste foto) Dit is de beste afstelling die mogelijk is. Eerste aangrijpen moet tussen de twee merktekens op de koppeling zijn. Remschoentjes zijn van voorjaar 2016. De koppeling kraakt niet.
Mei 2017 haal ik de caravan uit de stalling mbv de Scenic. Ik ontdekte nav erg kraken dat bij het neerdrukken van de hefboom de druk op de kogel sneller plaatsvind dan dat de merktekens op 1 lijn komen. Dus veel te vroeg. Het kraken van de koppeling was zodanig dat de buren kwamen vragen of het wel goed ging. Alleen met verwijderen van de ringen kon ik de afstelling weer op de toegestane maximum druk krijgen.
Mijn conclusie is dus dat de kogel dikker is. De Scenic kogel is inderdaad 50mm. Maar de van de Kangoo moet kleiner zijn geweest.
Bijlagen
20170620_165849.jpg
20170620_165843.jpg
Renault Captur 1.3 TCE 130 EDC Edition one bose en Adria Unica 431dd 1999.

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 538
Lid geworden op: wo 3 dec 2008 20:24
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Kogeldikte trekhaken niet het zelfde.

Bericht door Bram » di 20 jun 2017 22:06

Een vergelijkbare ervaring heb ik ook gehad. Op de vorige auto zat de fietsdrager altijd behoorlijk strak geklemd, tot er na een aanrijding een nieuwe trekhaak was gemonteerd. Omdat de drager op de nieuwe haak niet goed vast klemde, heb ik hem middels de stelbouten aan moeten passen. Een nieuwe trekhaak heeft geen last gehad van slijtage, mag ik aannemen. mrgreen.gif
Kia Carens III 2.0 met Dethleffs Camper Lifestyle 510V

primera
Berichten: 517
Lid geworden op: zo 30 mar 2014 11:19

Re: Kogeldikte trekhaken niet het zelfde.

Bericht door primera » wo 21 jun 2017 07:49

Officieel moeten ze 50mm zijn. Maar er zijn nog steeds afwijkingen in. Zover ik weet lopen de diktes van 48 tot en met 52 nm.

Vroeger waren ze er zelfs van 45 mm!

Gebruikersavatar
Luifeltje
Berichten: 87
Lid geworden op: do 9 okt 2014 12:08

Re: Kogeldikte trekhaken niet het zelfde.

Bericht door Luifeltje » wo 21 jun 2017 11:38

APK minimaal 49 mm.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Kogeldikte trekhaken niet het zelfde.

Bericht door Jan van Vijven » wo 21 jun 2017 14:25

Wordt de kogel tijdens een APK keuring gemeten?


Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Luifeltje
Berichten: 87
Lid geworden op: do 9 okt 2014 12:08

Re: Kogeldikte trekhaken niet het zelfde.

Bericht door Luifeltje » wo 21 jun 2017 16:12

https://www.apkinfo.nl/keuringspunten/trekhaak

Of ze gemeten worden weet ik niet, zou wel moeten, ik heb zelf een afneembare die nog nooit nagemeten is, want die ligt goed verstopt in de kofferbak.

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Kogeldikte trekhaken niet het zelfde.

Bericht door erichendri » wo 21 jun 2017 23:07

APK is duidelijk.
Zit de afneembare kogel er niet erin is het ook geen trekhaak, wel
moet de balk deugdelijk vastzitten met alle bouten.
Zit hij er wel in dan moet hij aan de voorgeschreven maat voldoen.
Moet eerlijk zeggen dat ik hem nooit gemeten heb, dat werd
wel door de steekproefcontroleur gedaan.

Eric mrgreen.gif
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”