Hoe om te gaan met een caravan

Ruud+Petra

Re: Hoe om te gaan met een caravan

Bericht door Ruud+Petra » di 30 mei 2017 19:19

Daphne schreef:
Vadervan3 schreef: Ik moet zeggen dat ik het misschien wat te spannend vind allemaal:P
Kijk dan vooral niet teveel op dit forum. :lol: Hier maken ze het vaak spannender dan het is en vind je voor elk niet bestaand probleem wel een oplossing néh néh.gif awhoea.gif
Uiteraard ook heel veel waardevolle adviezen thumbup.gif knipoog.gif
Zelder zo eens geweest met een post .............. Beide uitspraken kloppen helemaal.knipoog.gif knipoog.gif knipoog.gif

Vadervan3
Berichten: 1050
Lid geworden op: za 3 dec 2016 10:39

Re: Hoe om te gaan met een caravan

Bericht door Vadervan3 » wo 31 mei 2017 13:09

Inmiddels is de eerste keuze al gemaakt na lid te worden op het forum.

Ik vond zelf ook al dat de auto heel erg inzakte met de caravan erachter. Caravan zelf was eigenlijk niet echt beladen, het was voor een weekendje weg dus 4 camping stoelen een tafeltje en nog wat los spul mee. Gasflessen etc. thuis gelaten wat resulteerde in een te lage kogeldruk van 50 kilo en nog zat de caravan niet mooi achter de auto.

Na het lezen van wat recensies en ervaringen op caravantrekker.nl ( tip van iemand hier, waarvoor dank) zie ik dat het een veel voorkomend probleem is van de Mégane om door te zakken door de soepele veringen. Dus zojuist gelijk maar even een afspraak gemaakt bij een garagebedrijf om er hulpvering onder te laten monteren zodat auto niet zover doorzakt.

Kasper

Re: Hoe om te gaan met een caravan

Bericht door Kasper » wo 31 mei 2017 13:46

Daphne schreef: Kijk dan vooral niet teveel op dit forum. :lol: Hier maken ze het vaak spannender dan het is en vind je voor elk niet bestaand probleem wel een oplossing néh néh.gif awhoea.gif
Uiteraard ook heel veel waardevolle adviezen thumbup.gif knipoog.gif
Vooral je eigen boerenverstand gebruiken, kom het verste mee! knipoog.gif

Vadervan3
Berichten: 1050
Lid geworden op: za 3 dec 2016 10:39

Re: Hoe om te gaan met een caravan

Bericht door Vadervan3 » wo 31 mei 2017 13:49

RE.gif

Op zich niks mis mee inderdaad, maar voor iemand als mij, die totaal geen enkele ervaring heeft met rijden met een caravan, en ook nog redelijk jong ( toch in vergelijking met het merendeel hier gok ik) is het wel heel fijn om hier de ervaringen te kunnen lezen van mensen die dit al jaren doen. Het duurt nog een goede 3 maand voordat we gaan, maar ik probeer toch zo langzamerhand een beetje alles in beeld te krijgen wat nodig is.

Hulpveren word de eerste stap, hierna gaat de caravan weg voor een check en eventueel nieuwe banden. Daarna auto weg voor een grote beurt en dan zowel de auto als caravan leeg wegen om te kijken hoe ik kom te zitten met mijn kilo's. Schrok er nogal van dat een auto blijkbaar veel kan afwijken van het kenteken gewicht.

Wat bij mij trouwens de volgende vraag oproept: Het totale treingewicht van mijn combinatie mag 3090 kilo zijn ( volgens kenteken) Echter mag mijn auto maar 1790 wegen volgens kenteken, mijn caravan 1100. Dus zou ik in princiep nooit aan die 3090 mogen komen toch? maar aan de 2890?
Laatst gewijzigd door Forumteam op wo 31 mei 2017 23:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodig quoten verwijderd

Ruud+Petra

Re: Hoe om te gaan met een caravan

Bericht door Ruud+Petra » wo 31 mei 2017 13:55

Dat laatste is een bekend probleem bij met name Franse auto's.

Zoek maar eens op het forum en je komt genoeg opmerkingen hierover tegen.

Goed dat je je informeert!! Alleen zijn er hier ook genoeg die "caravantrekker.nl" deels aan hun laars lappen omdat die naar hun mening te conservatief zijn en met niet realistische gegevens werken.

Ik heb er eens naar verwezen bij iemands combinatie en ik kreeg me toch een paar opmerkingen terug. Whatever.

Je bent heel verstandig bezig.

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Hoe om te gaan met een caravan

Bericht door MarcoC » wo 31 mei 2017 14:00

Klopt maar je auto mag maximaal 1300kg trekken, dus dan kom je er wel aan.

Verstuurd vanaf mijn GT-N7100 met Tapatalk
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Vadervan3
Berichten: 1050
Lid geworden op: za 3 dec 2016 10:39

Re: Hoe om te gaan met een caravan

Bericht door Vadervan3 » wo 31 mei 2017 14:04

RE.gif

Vreemd als ik bij geremde aanhangwagen kijk staat er dat ik 1500 kilo mag trekken.
Laatst gewijzigd door Forumteam op wo 31 mei 2017 23:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodig quoten verwijderd

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Hoe om te gaan met een caravan

Bericht door p_vingerhoets » wo 31 mei 2017 14:18

Leuk goochelen met getallen. Ik lees hier op forum dat dit wel meer voorkomt bij Franse model en

Als je auto dus max 1500 kg mag trekken geremd zou je dus 3090 minus 1500 is 1590 kg over hebben voor het totale max voor de autoen niet de 1790 kg die de auto zou mogen zijn als die solo gebruikt wordt ergens mis je dus 200 kg laadvermogen en dat lijkt me niet de kogeldruk
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Vadervan3
Berichten: 1050
Lid geworden op: za 3 dec 2016 10:39

Re: Hoe om te gaan met een caravan

Bericht door Vadervan3 » wo 31 mei 2017 14:25

RE.gif

Nu is het zo dat wanneer ik op bijvoorbeeld caravantrekker.nl mijn type auto selecteer, daar ook inderdaad bij staat dat de auto 1300 kilo trekgewicht heeft. Zou er dan een foutje zijn gemaakt bij de RDW?

We gaan zowiezo niet boven die 1300 kilo uitkomen hoor, de caravan mag beladen 1100 kg wegen en is leeg ( volgens de papieren) 855 kilo. Maar we gaan het zien. Ik ga in elk geval beide checken door ze te laten wegen hier in de buurt, zodat ik van beide weet wat ze leeg ongeveer wegen. Ik had het idee om van die reich weegschalen te kopen, maar daar lees ik hele wisselende recenties over. Iemand ervaring mee?
Laatst gewijzigd door Forumteam op wo 31 mei 2017 23:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodig quoten verwijderd

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Hoe om te gaan met een caravan

Bericht door p_vingerhoets » wo 31 mei 2017 14:34

Je moet uit gaan met de cijfers die op het kenteken staan en dus ook bekent zijn bij RDW.

Dat er op een site als caravantrekker andere gegevens staan kan ook betekenen dat 1 je een verkeerde uitvoering gekozen hebt of dat zij gewoonweg de verkeerde gegevens in hun databank hebben staan.
Hoe dan ook de gegevens van je kenteken zijn leidinggevend bij een eventuele controle in nederland en zeker in het buitenland.

Een weging voor het beladen en erna is zeker aan te bevelen (al ben ik er met mijn span ook nog niet aan toe gekomen om het te doen :oops: :oops: )
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Ruud+Petra

Re: Hoe om te gaan met een caravan

Bericht door Ruud+Petra » wo 31 mei 2017 15:10

Klopt. je moet ook van die gegevens uitgaan. En een verkeerde keuze qua model/type is gauw gemaakt.

Maar je kunt ALLE gegevens aanpassen of corrigeren als je dat wilt, van gewicht tot vermogen en koppel.

Hoe dan ook ben ik blij dat er zo'n site is. Het geeft een (goede) eerste indicatie. Zeker voor een leek.

PS
Ook ik heb mijn huidige caravan, het liefst met 'vakantiebelading', nog niet laten wegen. Zou wel verstandig zijn. Maar ja: er moet zoveel ................... :oops:

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Hoe om te gaan met een caravan

Bericht door MarcoC » wo 31 mei 2017 15:19

Volgens mij houden ze bij caravantrekker.nl meteen rekening met het treingewicht, weet het alleen niet zeker. En dan is het beter om de auto maximaal te beladen en dan maar minder trekgewicht.... Let wel dat de megane al 1310kg rijklaar is, dan heb je dus nog maar 480kg laadvermogen. En daar zit je snel aan met volwassenen en kinderen en wat zwara bagage. ...

Verstuurd vanaf mijn GT-N7100 met Tapatalk
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Vadervan3
Berichten: 1050
Lid geworden op: za 3 dec 2016 10:39

Re: Hoe om te gaan met een caravan

Bericht door Vadervan3 » wo 31 mei 2017 15:29

RE.gif

1315 rijklaar is inclusief een bestuurder van 75 kilo en volle tank. dan komt daar 98 kilo van mij bij en ik denk bij elkaar 40kg aan kids. Houd ik een 330 kilo over om in de auto te laden. Ik was eigenlijk ook niet van plan om boven de 1050 kilo uit te komen me de caravan, maar goed we gaan het zien.

Ik zal voor de vakantie eerst alles eens leeg gaan wegen om daarna keuzes te maken:P
Laatst gewijzigd door Forumteam op wo 31 mei 2017 23:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodig quoten verwijderd

Vadervan3
Berichten: 1050
Lid geworden op: za 3 dec 2016 10:39

Re: Hoe om te gaan met een caravan

Bericht door Vadervan3 » wo 31 mei 2017 19:29

Net de caravan weer naar de stalling gebracht.

Eventjes de banden gecheckt, blijken dus nieuwe banden te zijn die er in 2016 onder gekomen zijn

Het betreft de kumho radial 857 afmetingen 165/r13c 94/92 p. Iemand die mij hier iets over kan vertellen qua maat? Is dit normaal voor een home car racer 43?

Ruud+Petra

Re: Hoe om te gaan met een caravan

Bericht door Ruud+Petra » wo 31 mei 2017 19:38

Bijgaand een link waar je er alles op na kunt lezen.

https://www.bandenconcurrent.nl/bandenmaat/

Belangrijkste opmerkingen:

92/94 geeft aan dat elke band maximaal 650 kg mag dragen. Je caravan mag dus maximaal 1300 wegen (2 banden).

En de "p" geeft aan dat je er maximaal 150 km p/u mee mag rijden (lijkt me geen probleem).

En weet je ook hoe oud de banden zijn? Er staat ook ergens een code op (de DOT-code). De 4 cijfers ervan geven de productieweek/jaar aan. Daaraan kun je dus aflezen wanneer de banden geproduceerd zijn. Bijgaand ook een link hierover.

https://www.bandenleader.nl/advies-band ... oCljXw_wcB

Succes.

Vadervan3
Berichten: 1050
Lid geworden op: za 3 dec 2016 10:39

Re: Hoe om te gaan met een caravan

Bericht door Vadervan3 » wo 31 mei 2017 20:32

RE.gif

De code die er op staat is 4tr2 houd dat dan in week 4 2012? Of kijk ik verkeerd? Hoeveel bar erin moet is dit op de band te vinden?
Laatst gewijzigd door Forumteam op wo 31 mei 2017 23:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodig quoten verwijderd

Ruud+Petra

Re: Hoe om te gaan met een caravan

Bericht door Ruud+Petra » wo 31 mei 2017 21:00

Nee, ietsje verder rechts staan ook 4 getallen, bijvoorbeeld 0415. Dat betekent dan de vierde week van 2015.

Zie de tweede link.

Vadervan3
Berichten: 1050
Lid geworden op: za 3 dec 2016 10:39

Re: Hoe om te gaan met een caravan

Bericht door Vadervan3 » wo 31 mei 2017 21:03

RE.gif

Aah dan heb ik niet de foto goed gemaakt. Enige wat we op de foto nog bij staat is 2016. Misschien houd dat dan in week 20 2016?


svp niet onnodig quoten, lees hiervoor de spelregels. B.v.d. Forumteam
Laatst gewijzigd door Forumteam op wo 31 mei 2017 23:23, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodig quoten verwijderd

Ruud+Petra

Re: Hoe om te gaan met een caravan

Bericht door Ruud+Petra » wo 31 mei 2017 21:10

Ja, zo simpel kan het zijn. Ha ha.

Maar kijk voor de zekerheid op die link. Dan zie je hoe die code is opgebouwd.

6inlijn
Berichten: 31
Lid geworden op: za 16 jun 2012 20:08
Locatie: Nieuwleusen

Re: Hoe om te gaan met een caravan

Bericht door 6inlijn » wo 31 mei 2017 23:25

Dit zijn de originele banden die er standaard er onder horen ( wat ik al eerder schreef)
Deze horen op 4,5 bar koud.
Nieuwe hulpveren en je gaat genieten.

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Hoe om te gaan met een caravan

Bericht door MarcoC » do 1 jun 2017 00:01

Vadervan3 schreef:Net de caravan weer naar de stalling gebracht.

Eventjes de banden gecheckt, blijken dus nieuwe banden te zijn die er in 2016 onder gekomen zijn

Het betreft de kumho radial 857 afmetingen 165/r13c 94/92 p. Iemand die mij hier iets over kan vertellen qua maat? Is dit normaal voor een home car racer 43?
13 inch lijkt mij wat klein om eerlijk te zeggen, maar dat weet ik niet zeker.
Onze hobby uit 1981 had 13 inch velgen eronder, onze huidige caravan heeft 14 inch. Als ik er aan denk zal ik morgenavond eens de folders erbij pakken. Uit welk jaar is je Home Car?
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Vadervan3
Berichten: 1050
Lid geworden op: za 3 dec 2016 10:39

Re: Hoe om te gaan met een caravan

Bericht door Vadervan3 » do 1 jun 2017 08:57

MarcoC schreef:
Vadervan3 schreef:Net de caravan weer naar de stalling gebracht.

Eventjes de banden gecheckt, blijken dus nieuwe banden te zijn die er in 2016 onder gekomen zijn

Het betreft de kumho radial 857 afmetingen 165/r13c 94/92 p. Iemand die mij hier iets over kan vertellen qua maat? Is dit normaal voor een home car racer 43?
13 inch lijkt mij wat klein om eerlijk te zeggen, maar dat weet ik niet zeker.
Onze hobby uit 1981 had 13 inch velgen eronder, onze huidige caravan heeft 14 inch. Als ik er aan denk zal ik morgenavond eens de folders erbij pakken. Uit welk jaar is je Home Car?
Bouwjaar is uit mijn hoofd 2003, mij leek het ook wat klein, maar aan de andere kant: Vorige eigenaar is er 12 jaar mee op en neer spanje geweest met deze maat.

Gebruikersavatar
dennisb
Berichten: 493
Lid geworden op: wo 3 aug 2016 17:23
Locatie: KWK

Re: Hoe om te gaan met een caravan

Bericht door dennisb » do 1 jun 2017 09:50

Wij hebben een HomeCar uit 2002 en deze heeft 185R14C als bandenmaat.
Volkswagen Passat Variant 2.0FSI | Hobby 490 KMF | Truma SX | Victron PPP 20Ah | Truma Saphir Comfort rc

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”