Hoe om te gaan met een caravan
Hoe om te gaan met een caravan
Wij als nieuwe caravanbezitters vinden het vrij spannend om dit jaar voor het eerst op pad te gaan met de sleurhut.
Ik heb me al goed ingelezen op dit forum, ervaringen van ouders/vrienden die we mee nemen en toch vind ik het nog een spannend idee.
Waar moeten wij allemaal rekening mee houden? Zo zijn wij al een weekendje weg geweest, maar vond ik de combinatie totaal niet goed rijden/liggen. Caravan slingerde nogal eens, dit terwijl mijn caravan, Home Car Racer 43, beduidend lichter is dan mijn trekauto, een Renault Megane station 1.4 Tce uit 2011.
Na thuiskomst gelijk het forum opgedoken en daar kwam ik toch wel wat schrikbarende conclusies tegen. Mijn kogeldruk bleek 50 kilo te zijn, wat toch in de meeste gevallen een 30 kilo te weinig is. ik had de meeste zaken met gewicht achter in de caravan gelegd en zo waren er nog wel wat "beginnersfoutjes".
Van wat ik er nu van begrijp, is het belangrijk om zoveel mogelijk gewicht in de auto te laden. Nu hebben wij een aluminium frame bij de tent en luifel, dus dit zal het gewicht niet zijn en ook onder andere de tafels/stoelen zijn van vrijwel geen gewicht. Is het dan wenselijk de tenten en bijvoorbeeld bbq in de auto te laden? Aangezien deze het meeste gewicht hebben?
Ook lees ik dat de auto zo zwaar mogelijk gemaakt moet worden, heeft dit geen gevolgen voor de wegligging van de auto? Zo wouden wij bijvoorbeeld alle kleding al in de caravankastjes leggen voor vertrek,maar hoor ik ook mensen die het in een dakkoffer doen (is bij ons aanwezig) omdat vooral kleding toch extra gewicht geeft en je dit het liefst niet hoog in de caravan hebt hangen.
Caravan zelf gaat voor de vakantie nog even weg voor een check-up. Was ook gedaan door de vorige eigenaar voordat wij hem kochten, maar ik vind vooral de banden onder de caravan heel erg klein. De combinatie "hangt" ook niet echt mooi, als ik de oprit af rij raakt het neuswiel eigenlijk altijd de grond. Nu is een Megane station een vrij lage auto, dus misschien ligt het daar aan, maar de banden vind ik echt heel klein. Ter vergelijking, mijn ouders hebben een veel kleinere eiffelland caravan, die banden zijn toch echt een paar maatjes groter.
We hebben een uitvoering met een stapelbed achterin, dus kan ik me voorstellen dat je dan automatisch al wat extra gewicht achter in hebt. Belangrijk om te vermelden: de caravan mag 1200kg wegen oorspronkelijk, dit is door de vorige eigenaar terug gezet naar 1100kg ( ivm een auto die niet meer mocht volgens mij). Leeg weegt de caravan 855kg en mijn auto 1215kg. Op zich leek mij dit wel een gunstige verhouding. Nu klinkt 245 kilo heel veel, maar ik kan me voorstellen dat je daar vrij snel aan komt bij het inladen van de caravan.
Kortom, een heleboel vragen waar waarschijnlijk elke beginner zich aan heeft gewaagd en ik hoop dat jullie mij een beetje op weg kunnen helpen.
Ik heb me al goed ingelezen op dit forum, ervaringen van ouders/vrienden die we mee nemen en toch vind ik het nog een spannend idee.
Waar moeten wij allemaal rekening mee houden? Zo zijn wij al een weekendje weg geweest, maar vond ik de combinatie totaal niet goed rijden/liggen. Caravan slingerde nogal eens, dit terwijl mijn caravan, Home Car Racer 43, beduidend lichter is dan mijn trekauto, een Renault Megane station 1.4 Tce uit 2011.
Na thuiskomst gelijk het forum opgedoken en daar kwam ik toch wel wat schrikbarende conclusies tegen. Mijn kogeldruk bleek 50 kilo te zijn, wat toch in de meeste gevallen een 30 kilo te weinig is. ik had de meeste zaken met gewicht achter in de caravan gelegd en zo waren er nog wel wat "beginnersfoutjes".
Van wat ik er nu van begrijp, is het belangrijk om zoveel mogelijk gewicht in de auto te laden. Nu hebben wij een aluminium frame bij de tent en luifel, dus dit zal het gewicht niet zijn en ook onder andere de tafels/stoelen zijn van vrijwel geen gewicht. Is het dan wenselijk de tenten en bijvoorbeeld bbq in de auto te laden? Aangezien deze het meeste gewicht hebben?
Ook lees ik dat de auto zo zwaar mogelijk gemaakt moet worden, heeft dit geen gevolgen voor de wegligging van de auto? Zo wouden wij bijvoorbeeld alle kleding al in de caravankastjes leggen voor vertrek,maar hoor ik ook mensen die het in een dakkoffer doen (is bij ons aanwezig) omdat vooral kleding toch extra gewicht geeft en je dit het liefst niet hoog in de caravan hebt hangen.
Caravan zelf gaat voor de vakantie nog even weg voor een check-up. Was ook gedaan door de vorige eigenaar voordat wij hem kochten, maar ik vind vooral de banden onder de caravan heel erg klein. De combinatie "hangt" ook niet echt mooi, als ik de oprit af rij raakt het neuswiel eigenlijk altijd de grond. Nu is een Megane station een vrij lage auto, dus misschien ligt het daar aan, maar de banden vind ik echt heel klein. Ter vergelijking, mijn ouders hebben een veel kleinere eiffelland caravan, die banden zijn toch echt een paar maatjes groter.
We hebben een uitvoering met een stapelbed achterin, dus kan ik me voorstellen dat je dan automatisch al wat extra gewicht achter in hebt. Belangrijk om te vermelden: de caravan mag 1200kg wegen oorspronkelijk, dit is door de vorige eigenaar terug gezet naar 1100kg ( ivm een auto die niet meer mocht volgens mij). Leeg weegt de caravan 855kg en mijn auto 1215kg. Op zich leek mij dit wel een gunstige verhouding. Nu klinkt 245 kilo heel veel, maar ik kan me voorstellen dat je daar vrij snel aan komt bij het inladen van de caravan.
Kortom, een heleboel vragen waar waarschijnlijk elke beginner zich aan heeft gewaagd en ik hoop dat jullie mij een beetje op weg kunnen helpen.
Re: Hoe om te gaan met een caravan
Uitgangspunten zijn vrij eenvoudig. Gewicht liefst in de auto. Dakkoffer is een prima huplmiddel, maar belasting autodak is meestal ook vrij beperkt. Wat nog in de caravan moet: hoe zwaarder, hoe dichter bij de as, zowel qua hoogte als in de lengte. Zag hier laatst een opmerking van iemand die hiervoor kratjes gebruikjte voor de kleding en deze dan op de vloer plaatst. Gaat mij wat ver, maar is ook nog een optie wellicht.
Laatst gewijzigd door evr66 op ma 29 mei 2017 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211
Re: Hoe om te gaan met een caravan
Wij hebben bijvoorbeeld nog een tafelmodel koelkast mee voor in de voortent, is het dan het best deze tussen de wc/keuken te plaatsen? Kan me voorstellen dat die koelkast het meeste gewicht oplevert en die past niet in mijn kofferbak ben ik bang.evr66 schreef:Uitgangspunten zijn vrij eenvoudig. Gewicht liefst in de auto. Dakkoffer is een prima huplmiddel, maar belasting autodak is meestal ook vrij beperkt. Wat nog in de caravan moet: hoe zwaarder, hoe dichter bij de as, zowel qua hoogte als in de lengte. Zag hier laatst ene opmerking van iemand die hiervoor kratjes gebruikjte voor de kleding en deze dan op de vloer plaatst. Gaat mij wat ver, maar is ook nog een optie wellicht.
Re: Hoe om te gaan met een caravan
Check ook even of je echt niet te veel meesjouwt. Evt gewoon even alles wat mee moet op een personenweegschaal. Denk dat het harder gaat dan verwacht. Koelasten zijn vaak/soms ook gewoon voor een paar centen te huur op de camping. Maar als-ie mee moet en niet in de auto past. Boven de as inderdaad. Wellicht kun je hier wat mee schuiven om de kogeldruk te fine-tunen. Denk er wel aan, dat in geval van bv hard remmen/uitwijken en zo'n ding gaat om of schuiven, dit flinke consequenties kan hebben, zowel op de gewichtsverdeling als evt schade aan het interieur. Waarom een extra koelkast, geen kk of een hele kleine in de caravan aanwezig?
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211
Re: Hoe om te gaan met een caravan
Bedoeling is dan om die koelkast vast te zetten, hoe nog geen idee. Maar aan de andere kant, koelkast weegt ongeveer 30 kilo, dit zou op zich geen probleem moeten zijn voor achter in de caravan als enige gewicht?
Extra koelkast zat er bij toen we hem kochten, koelkast in de caravan zelf is inderdaad niet heel erg groot en de extra koelkast is wel erg wenselijk met 3 kids en warm weer Er zit ook een soort van piepschuim onderkant bij, die gok ik er voor moet zorgen dat hij minder gaat schuiven. De mensen waar wij de caravan van hebben gekocht hadden de koelkast gepositioneerd tussen het stapelbed en de wc in. Hier staat hij een soort van "vast". Is het gewoon een kwestie van uit proberen?
Hoe wegen jullie je caravan? Ik hoor hier in de buurt veel mensen die even langs een ijzerhandel rijden.
Extra koelkast zat er bij toen we hem kochten, koelkast in de caravan zelf is inderdaad niet heel erg groot en de extra koelkast is wel erg wenselijk met 3 kids en warm weer Er zit ook een soort van piepschuim onderkant bij, die gok ik er voor moet zorgen dat hij minder gaat schuiven. De mensen waar wij de caravan van hebben gekocht hadden de koelkast gepositioneerd tussen het stapelbed en de wc in. Hier staat hij een soort van "vast". Is het gewoon een kwestie van uit proberen?
Hoe wegen jullie je caravan? Ik hoor hier in de buurt veel mensen die even langs een ijzerhandel rijden.
Laatst gewijzigd door Ab op ma 29 mei 2017 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Re: Hoe om te gaan met een caravan
Als die 30 kg alles is, geen probleem, maar eh, verder alles wat evt mee moet? Denk bv alleen al even aan keukengerei, klein beetje gereedschap, flesje gas. Maar goed vastzetten zou tegen kunnen vallen.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211
Re: Hoe om te gaan met een caravan
Het slingeren van de caravan heeft zelden of nooit te maken met het feit dat de caravan veel lichter is als de auto (dat zijn de meeste) maar meestal, zoals je zelf al aangaf, met kogeldruk, onjuiste belading, bandenspanning etc. Het beste is inderdaad om de zware spullen in de auto mee te nemen maar dat hangt ook erg van de auto af. Alles achterin een stationwagen kan leiden tot een extreem ingeveerde achteras en slechtere wegligging. Tussen de achterwielen is de beste plek en het is een goede geachte om hiervoor de tent te gebruiken. En wellicht ten overvloede, de kogeldruk moet bij de belading van de auto worden geteld.
Let ook naar het totaal en treingewicht van de auto/combinatie. Het komt nog wel eens voor dat het maximaal te beladen gewicht van de auto plus het maximale trekgewicht hoger uitkomt dan het totale toegestane treingewicht. In dat geval moet je dus schipperen met de belading. Het kan dus gebeuren dat je niet alle zware spullen in de auto kunt meenemen. In dit geval is zo dicht mogelijk bij de caravanas de beste plek. De kleding kan je zonder problemen in de bovenkastjes doen
Je schrijft dat het caravangewicht 855 kg is. Is dat zelf gewogen of op papier? In de praktijk kan het nog wel eens afwijken en gaat dat ten koste van het laadvermogen. Ik zou sowieso het laadvermogen weer naar 1200 kg brengen (tenzij jou dat in problemen brengt met het rijbewijs). Bij het RDW is dat een relatief simpele handeling en levert een extra reserve op.
Wat bedoel je overigens met kleine banden? En hangt de caravan 'voorover' of 'achterover'? In het eerste geval wordt dat met grote banden nog meer en is de oorzaak meestal dat de achteras van de auto te zwaar is beladen of dat dit type auto gewoonweg meer inveert. Je zou eens bij een bandenhandel kunnen langsgaan. Belangrijker dan de afmeting is het draagvermogen van de banden, kunnen ze meteen naar kijken. Het is overigens zo dat een lichte knik voorover nauwelijks of geen invloed heeft op het rijgedrag.
Let ook naar het totaal en treingewicht van de auto/combinatie. Het komt nog wel eens voor dat het maximaal te beladen gewicht van de auto plus het maximale trekgewicht hoger uitkomt dan het totale toegestane treingewicht. In dat geval moet je dus schipperen met de belading. Het kan dus gebeuren dat je niet alle zware spullen in de auto kunt meenemen. In dit geval is zo dicht mogelijk bij de caravanas de beste plek. De kleding kan je zonder problemen in de bovenkastjes doen
Je schrijft dat het caravangewicht 855 kg is. Is dat zelf gewogen of op papier? In de praktijk kan het nog wel eens afwijken en gaat dat ten koste van het laadvermogen. Ik zou sowieso het laadvermogen weer naar 1200 kg brengen (tenzij jou dat in problemen brengt met het rijbewijs). Bij het RDW is dat een relatief simpele handeling en levert een extra reserve op.
Wat bedoel je overigens met kleine banden? En hangt de caravan 'voorover' of 'achterover'? In het eerste geval wordt dat met grote banden nog meer en is de oorzaak meestal dat de achteras van de auto te zwaar is beladen of dat dit type auto gewoonweg meer inveert. Je zou eens bij een bandenhandel kunnen langsgaan. Belangrijker dan de afmeting is het draagvermogen van de banden, kunnen ze meteen naar kijken. Het is overigens zo dat een lichte knik voorover nauwelijks of geen invloed heeft op het rijgedrag.
Re: Hoe om te gaan met een caravan
Ik heb wel meer berichten op internet gezien over dat de trekhaak van de megane soms vrij laag zit en ook dat de achterkant (te) ver door zakt. Je kunt dan hulpveren plaatsen.
Of dat ook de wegligging verbetert zijn de meningen over verdeeld. Ik denk van wel.
De meningen over de wegligging van de Megane met caravan zijn ook niet allemaal positief, alleen weet je nooit hoe die mensen de auto en caravan hebben beladen.
http://www.caravantrekker.nl/review/geb ... varing.php
Verder is het zo dat des te gunstiger de gewichtsverhouding tussen auto en caravan des te beter het rijdt. Dus alles wat je thuis en vooral uit de caravan kunt laten helpt daarbij.
Wij hebben voldoende aan de caravan koelkast. Je hoeft niet je hele voorraad bier of fris erin te zetten. Je kunt ook telkens aanvullen als je er iets uitpakt. En het is simpel, wat er niet in past, past er niet in.
Als je dan toch aanvullende koelruimte nodig hebt zou ik eerder voor zo'n mobicool gaan. Die kun je dan in de auto kwijt.
Normale kleding leggen wij gewoon in de kast, maar (warme) kleding die je waarschijnlijk toch niet gebruikt maar voor de zekerheid meeneemt, of een grote tas met linnen en handdoeken kun je goed in de auto leggen.
Verder het tenttapijt, leveler, zware boodschappen, gereedschap, voortent, eten en drinken voor onderweg. Alles wat compact is en toch zwaar. Een bbq is denk ik niet zo compact(?)
Maar voor ons moet het wel praktisch blijven. We willen niet bij elke overnachting veel tijd kwijt zijn aan laden lossen en inrichten.
Of dat ook de wegligging verbetert zijn de meningen over verdeeld. Ik denk van wel.
De meningen over de wegligging van de Megane met caravan zijn ook niet allemaal positief, alleen weet je nooit hoe die mensen de auto en caravan hebben beladen.
http://www.caravantrekker.nl/review/geb ... varing.php
Verder is het zo dat des te gunstiger de gewichtsverhouding tussen auto en caravan des te beter het rijdt. Dus alles wat je thuis en vooral uit de caravan kunt laten helpt daarbij.
Wij hebben voldoende aan de caravan koelkast. Je hoeft niet je hele voorraad bier of fris erin te zetten. Je kunt ook telkens aanvullen als je er iets uitpakt. En het is simpel, wat er niet in past, past er niet in.
Als je dan toch aanvullende koelruimte nodig hebt zou ik eerder voor zo'n mobicool gaan. Die kun je dan in de auto kwijt.
Normale kleding leggen wij gewoon in de kast, maar (warme) kleding die je waarschijnlijk toch niet gebruikt maar voor de zekerheid meeneemt, of een grote tas met linnen en handdoeken kun je goed in de auto leggen.
Verder het tenttapijt, leveler, zware boodschappen, gereedschap, voortent, eten en drinken voor onderweg. Alles wat compact is en toch zwaar. Een bbq is denk ik niet zo compact(?)
Maar voor ons moet het wel praktisch blijven. We willen niet bij elke overnachting veel tijd kwijt zijn aan laden lossen en inrichten.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.
Re: Hoe om te gaan met een caravan
Kleding gaat bij ons gewoon in de kastjes. Voortent, luifel, aanbouw gaan in de kofferbak. De stokken hiervoor allemaal in de dakkoffer. Extra koelkastje staat in het gangpad tussen de wielen in. Deze zet ik altijd helemaal klem met kussens van de rondzit. Is nog nooit een cm verschoven. Verder wat eerste boodschappen in het caravankoelkastje en in een kratje in de toiletruimte daar tegenover. Stoelen op het vast bed voor, voortentkastjes tussen de rondzit achter. Daar staat op de voortentkachel. Ik moet wel zeggen dat we de eerste keer ook veel te veel meenamen. Elk jaar hebben we gewoon dingen thuis gelaten en achteraf blijkt dat je het dan ook niet nodig hebt.
En zoals gezegd, een goede bandenspanning en kogeldruk doet echt wonderen voor de stabiliteit !
En zoals gezegd, een goede bandenspanning en kogeldruk doet echt wonderen voor de stabiliteit !
Subaru Forester 2.0 X Comfort(2007)Hobby 460T Prestige (1993)
Re: Hoe om te gaan met een caravan
Kleding moet gewoon lekker in de kastjes kunnen, het is echt zot om die paar kilo uit de kastjes te halen op 1 stapel weegt het wel wat, maar verdeelt over de kastjes...., KK zou ik idd op de vloer zetten boven de as, zo kun je hem mooi verschuiven om de kogeldruk perfect te krijgen.
Verzonden vanaf mijn iPhone 7+ met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone 7+ met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Hoe om te gaan met een caravan
Je hebt inmiddels al heel wat tips gekregen. Mijn belangrijkste tip: het is geen hogere wiskunde en niet alles hoeft 110% in orde te zijn.Vadervan3 schreef: Na thuiskomst gelijk het forum opgedoken en daar kwam ik toch wel wat schrikbarende conclusies tegen. Mijn kogeldruk bleek 50 kilo te zijn, wat toch in de meeste gevallen een 30 kilo te weinig is. ik had de meeste zaken met gewicht achter in de caravan gelegd en zo waren er nog wel wat "beginnersfoutjes".
Want gelet op de beginnersfouten zoals je die noemt denk ik als je ervoor zorgt dat je op 80kg kogeldruk komt te zitten en tegelijkertijd alles zoveel mogelijk in het midden van de caravan gaat plaatsen dat je al het grootste deel van je probleem hebt opgelost.
Want hoewel elke kilo er 1 is zetten 4 kg kleren in een kratje in plaats van in de bovenkastjes niet echt zoden aan de dijk. En 80kg ipv 50kg kogeldruk wel degelijk.
Al met al: keep it simple !!!
Re: Hoe om te gaan met een caravan
Kijk even naar deze video Caravan slingerproef model, en je krijgt gevoel wat het effect is van het plaatsen van hetzelfde gewicht in een caravan op de juiste plek.
Kortom, zoveel mogelijk op/rond de as. Wij hadden ooit een lange caravan met stapelbed achterin. Daar lagen enkel wat licht kinderspeelgoed onder.
Kortom, zoveel mogelijk op/rond de as. Wij hadden ooit een lange caravan met stapelbed achterin. Daar lagen enkel wat licht kinderspeelgoed onder.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
-
- Berichten: 6221
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Hoe om te gaan met een caravan
Vergeet die "leeggewichten" of "rijklaargewichten"dat is allemaal theorie.Vadervan3 schreef: Belangrijk om te vermelden: de caravan mag 1200kg wegen oorspronkelijk, dit is door de vorige eigenaar terug gezet naar 1100kg ( ivm een auto die niet meer mocht volgens mij). Leeg weegt de caravan 855kg en mijn auto 1215kg. .
Rij naar een weegbrug en laat de trekauto en caravan apart wegen.(caravan inclusief standaartuitrusting,zoals reservewiel.snoeren,gasfles,mover enz)
Kijk op je kentekenbewijs wat je auto totaal mag wegen en wat je caravan totaal mag wegen.
Ga dan je caravan en auto beladen en weeg alles wat je erin laadt met de personenweegschaal,dan weet je precies war auto en caravan wegen.
Let op: trek van het totale caravan gewicht de kogeldruk af en tel die bij de auto bij.
Vergeet ook niet het gewicht van jezelf en je passagiers bij het totaalgewicht van de auto bij te tellen.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Hoe om te gaan met een caravan
Drie opmerkingen die het verschil maken zoals je reeds als beginnersfout hebt aangemerkt:
1) kogeldruk minimaal 75 kg (6% van mtm caravan.
2) gewicht achterin niet doen! (giertraagheid kijk eens op caravantrekker.nl voor uitleg en filmpje)
3) Snelheid niet te gek 90 km is redelijk je hebt geen zware auto.
Denk dat je al na toepassing van bovenstaande een stabiele combi hebt.
Sent from my iPhone using Tapatalk
1) kogeldruk minimaal 75 kg (6% van mtm caravan.
2) gewicht achterin niet doen! (giertraagheid kijk eens op caravantrekker.nl voor uitleg en filmpje)
3) Snelheid niet te gek 90 km is redelijk je hebt geen zware auto.
Denk dat je al na toepassing van bovenstaande een stabiele combi hebt.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Groet Arnold
Re: Hoe om te gaan met een caravan
Ik rijd hetzelfde model Megane, maar dan met een zwaardere caravan (1250 kilo asdruk + 80 kg op de trekhaak. In de kofferbak bij mij een vouwfiets, koelbox, boodschappen en wat gereedschap.
Totale combinatie daarmee rond de 2900 kilo.
Rijd lekker stabiel. Alleen door de softe vering lag de kofferbak wel erg laag. Ik heb daarom hulpveren laten monteren. Stuk stugger geveerd en gunstig voor de caravan. Alleen drempels met een lege auto voelen nu stuk harder (minder demping).
Totale combinatie daarmee rond de 2900 kilo.
Rijd lekker stabiel. Alleen door de softe vering lag de kofferbak wel erg laag. Ik heb daarom hulpveren laten monteren. Stuk stugger geveerd en gunstig voor de caravan. Alleen drempels met een lege auto voelen nu stuk harder (minder demping).
Nissan Qashqai 165 pk met Hobby 495 UL
-
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Hoe om te gaan met een caravan
Vergeet je achterbanden niet op 2.8 (?) te zetten en om
naar de spanning van je caravanbanden te kijken.
Ende reservewielen.
Eric
naar de spanning van je caravanbanden te kijken.
Ende reservewielen.
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Re: Hoe om te gaan met een caravan
Naast alle andere goede en goedgemeende adviezen is er nog 1....
De banden zelf....zowel auto als caravan banden.
Ik heb ooit eens banden onder een vorige auto gehad die gewoon zwabberden ( rollen over de wangen)... dat reed verschrikkelijk, helemaal met de caravan erachter.
Ook een zwakke caravanband kan zwabberen.
Ik bedoel daarmee dat niet alle banden even stabiel zijn, sommige rollen meer over de wangen dan anderen.
Om nu dat zwabberen /rollen over de wangen, tegen te gaan is de juiste bandenspanning heel belangrijk...of zelfs nog iets meer spanning.
Zoek goed uit welke bandenspanning je in een beladen auto moet gebruiken en gebruik dat ook echt.
Chris
De banden zelf....zowel auto als caravan banden.
Ik heb ooit eens banden onder een vorige auto gehad die gewoon zwabberden ( rollen over de wangen)... dat reed verschrikkelijk, helemaal met de caravan erachter.
Ook een zwakke caravanband kan zwabberen.
Ik bedoel daarmee dat niet alle banden even stabiel zijn, sommige rollen meer over de wangen dan anderen.
Om nu dat zwabberen /rollen over de wangen, tegen te gaan is de juiste bandenspanning heel belangrijk...of zelfs nog iets meer spanning.
Zoek goed uit welke bandenspanning je in een beladen auto moet gebruiken en gebruik dat ook echt.
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Hoe om te gaan met een caravan
Deze caravan hoort op c banden te staan met de maat 165-80-13
De druk op 4,5 bar en dan met stalen ventielen.
De vering van renault is altijd al slap geweest, monteer daarom hulpveren.
En dan nog goed beladen zoals al eerder gezegd en je toert de wereld uit.
De druk op 4,5 bar en dan met stalen ventielen.
De vering van renault is altijd al slap geweest, monteer daarom hulpveren.
En dan nog goed beladen zoals al eerder gezegd en je toert de wereld uit.
Re: Hoe om te gaan met een caravan
RE.gif
Ik zag inderdaad op de wielkasten van de caravan dezelfde druk staan, leek mij erg veel maar zal het aanhouden de volgende keer. Maat ga ik even checken. Wat zijn c banden?
Zijn die hulpveren nodig? Het is inderdaad zo dat de kofferbak vrij laag komt te liggen, maar zolang er niet al te veel drempels zijn is dat niet echt een probleem heb ik het idee?
Iedereen bedankt voor de adviezen. Er zijn idd wat dingen die ik ga moeten checken en zowiezo gaat die even weg voor een beurt ( De auto ook overigens) zodat ik zeker weet dat dit alelmaal goed is.
Ik zag inderdaad op de wielkasten van de caravan dezelfde druk staan, leek mij erg veel maar zal het aanhouden de volgende keer. Maat ga ik even checken. Wat zijn c banden?
Zijn die hulpveren nodig? Het is inderdaad zo dat de kofferbak vrij laag komt te liggen, maar zolang er niet al te veel drempels zijn is dat niet echt een probleem heb ik het idee?
Iedereen bedankt voor de adviezen. Er zijn idd wat dingen die ik ga moeten checken en zowiezo gaat die even weg voor een beurt ( De auto ook overigens) zodat ik zeker weet dat dit alelmaal goed is.
Laatst gewijzigd door Daphne op di 30 mei 2017 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote voorgaand bericht verwijderd
Reden: Quote voorgaand bericht verwijderd
Re: Hoe om te gaan met een caravan
Nooit naar de druk op de wielkasten kijken!.
Dat was ooit de druk die de fabrikant vastgesteld heeft voor de banden die daar destijds onder zaten.
Mogelijk liggen er inmiddels andere banden onder.
Daarop kan je lezen wat de druk moet zijn en wat voor draagvermogen die banden hebben bij die bepaalde druk.
C banden zijn Commercial banden.
Voor gebruik onder bijv. bestelwagens, bussen, en vaak ook caravans.
Meestal gaat daar 4.5 bar in.
Maar soms zelfs 8 bar.
Ik heb een zware aanhanger met banden waar die druk in moet.
Op de spatborden daarvan staat overigens 4.5 bar.
Klopt dus ook niet meer.
Dat was ooit de druk die de fabrikant vastgesteld heeft voor de banden die daar destijds onder zaten.
Mogelijk liggen er inmiddels andere banden onder.
Daarop kan je lezen wat de druk moet zijn en wat voor draagvermogen die banden hebben bij die bepaalde druk.
C banden zijn Commercial banden.
Voor gebruik onder bijv. bestelwagens, bussen, en vaak ook caravans.
Meestal gaat daar 4.5 bar in.
Maar soms zelfs 8 bar.
Ik heb een zware aanhanger met banden waar die druk in moet.
Op de spatborden daarvan staat overigens 4.5 bar.
Klopt dus ook niet meer.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Hoe om te gaan met een caravan
RE.gif
Ik ga vanavond eens even kijken wat voor banden er onder zitten, dat praat wat makkelijker. Ik moet zeggen dat ik het misschien wat te spannend vind allemaal:P
Ik ga vanavond eens even kijken wat voor banden er onder zitten, dat praat wat makkelijker. Ik moet zeggen dat ik het misschien wat te spannend vind allemaal:P
Laatst gewijzigd door Daphne op di 30 mei 2017 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote voorgaand bericht verwijderd
Reden: Quote voorgaand bericht verwijderd
Re: Hoe om te gaan met een caravan
Wat op de band staat is de maximale druk die de band mag hebben. Dat hoeft niet de druk te zijn die er in moet.
Een te hoge spanning kan ook problemen geven omdat de wangen dan niet of te weinig in kunnen veren.
Een te hoge spanning kan ook problemen geven omdat de wangen dan niet of te weinig in kunnen veren.
Re: Hoe om te gaan met een caravan
Kijk dan vooral niet teveel op dit forum. Hier maken ze het vaak spannender dan het is en vind je voor elk niet bestaand probleem wel een oplossingVadervan3 schreef: Ik moet zeggen dat ik het misschien wat te spannend vind allemaal:P
Uiteraard ook heel veel waardevolle adviezen
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Hoe om te gaan met een caravan
De spanning vloeit hier vooral voort uit een ongeluk die wij ooit hebben gehad met de caravan. Dit was overigens een niet te voorkomen ongeluk, een vrij nieuwe band klapte onverwachts, maar het heeft er toch een beetje voor gezorgd dat ik zeker wil weten dat alle omstandigheden gunstig zijn.Daphne schreef:Kijk dan vooral niet teveel op dit forum. Hier maken ze het vaak spannender dan het is en vind je voor elk niet bestaand probleem wel een oplossingVadervan3 schreef: Ik moet zeggen dat ik het misschien wat te spannend vind allemaal:P
Uiteraard ook heel veel waardevolle adviezen
Re: Hoe om te gaan met een caravan
exact, 3.5 bar koud zit er bij mij in..meeder schreef:Wat op de band staat is de maximale druk die de band mag hebben. Dat hoeft niet de druk te zijn die er in moet.
Een te hoge spanning kan ook problemen geven omdat de wangen dan niet of te weinig in kunnen veren.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB