geen referentie: wat is normaal rijgedrag? twijfel

Plaats reactie
Gebruikersavatar
jazzper
Berichten: 38
Lid geworden op: za 4 mar 2017 21:07
Locatie: Zeist

geen referentie: wat is normaal rijgedrag? twijfel

Bericht door jazzper » ma 29 mei 2017 11:33

historie: paar jaar met vouwwagen op pad geweest. Een Trigano met grote, nieuwe banden. Kilo of 600-700 en achter huidige auto. Reed als de brandweer.

Sinds paar maanden overgestapt op caravan. Nu paar keer mee op pad geweest. Twee keer vakantie in nederland en paar keer halen/brengen van stallingen. Ik heb wisselende ervaringen vooralsnog, maar heb geen referentiekader wegens nimmer met andere auto's/caravans gereden. Kortom:

Beschrijf eens wat je moet voelen? Ik neem aan dat de auto de baas is, maar dat je wel voelt dat er iets achter hangt (bv met loslaten gas).

In mijn meest gunstige beladen probeerde ik even tot 110-120 en echt prima te doen. Ook langs vrachtwagens.
In mijn meest ongunstige beladen geval voelde ik de caravan vooral deinen. Meer verticaal. En ook meer last hebben van langs vrachtwagens rijden.

Ik heb een zo'n gele reich weger en ik heb zo'n plastic kogeldrukmeter (vierkante staaf) die ver uit elkaar liggen...

Gister twee uur gereden en was totaal niet blij met de combi. Dus na aankomst gemeten.

Auto
Citroen C4 Grand Picasso Mk II 1.6 HDI
10/2014
84kw vermogen (geen turbo)
ledig 1295, rijklaar 1395, geremd max 1500kg
max kogeldruk 80kg

Caravan
Caravan leeggewicht: 1020kg, beladen: 1350kg
Afbeelding
Driedubbel stapelbed achtering, treinzit/keuken in midden en vast bed voorin

belading/gewichten
Had een stadsfiets en mountainbike op de dissel
Verder de ruimte onder vaste bed voor amper gebruikt (want anders werd het wel heel zwaar)
stoelen in toilet, weinig tot niets op stapelbed achter
Aantal tassen in treinzit en banken. Kledingkasten en keuken wel gewoon al ingedeeld.
Disselbak veel rommeltjes maar niet loodzwaar
Twee kinderfietsen liggend op de treinzit (die ingeklapt was).
Zware dingen in de auto achterin zoals reservewiel, 20m kabel, voortent en grondtapijt en gasfles.
Drie kleine kids achterin en wij voorin (niet heel zwaar gebouwd ;))
auto verre van volgestouwd.

Bij thuiskomst 2x over de reich. Links en rechts waren enigszins gelijk. Rechterkant (keukenkant) was iets van 20kg zwaarder. Is dit groot verschil?
links, rechts en kogeldruk samen kwamen op kilo of 1200 uit wat ruim onder max ligt en ook stuk minder is dan de C4 vol.
Die kogeldruk was ook interessant: de plastic vierkante veermeter kwam op kilo of 90 (wat meer is dan 80 toegestaan). De reich echter op 68kg. Ik vertrouw die reich echter niet geheel. Steeds afwijkende metingen en je zet nu echt de caravan erop ipv eroverheen te rijden.

Ik vermoed dat het dus niet in overbelading zit maar OF in perceptie (als in: dat is normaal) OF in hoe de caravan ingedeeld is.
Wat ik wil proberen
> uitzoeken wat nu exacte kogeldruk was. Als het inderdaad in de 60/70 range zit dan is dat te licht. Maar het voelt loodzwaar aan. Bij de vouwwagen heb ik ook vaak gemeten/gevoeld (oh en nog tijdje deadlifts gedaan in het verleden dus ik heb wat referentie). Ik neig dus de plastic meetstaaf te geloven dat het echt hard richting 100 gaat.
> heeeel erg mijn best doen om echt van midden/laag op te gaan bouwen. Dus minder nonchalant dan nu.

nota bene: ik weet dat 5kg vooraan en 5kg achteraan niet hetzelfde is als 10kg in het midden.
2018 Mazda CX-5 SkyActiv 2.0 165PK + 2003 Bürstner Fun 490 TK

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

geen referentie: wat is normaal rijgedrag? twijfel

Bericht door Jan van Vijven » ma 29 mei 2017 11:57

Beschrijf het gevoel, dat is moeilijk....je zult altijd iets voelen, hoeveel? Geen idee, al doende leert men.
Weeg de kogeldruk eens met een normale weegschaal, die is wel juist. Wees niet bang om naar de 90 kg te gaan. Die plastic dingen zijn het minst nauwkeurig!
Onder je bed (voorin) mag het best vol, stoelen enz...
Wij hebben achterin niets en in de boven kastjes (voorin dus) niets zwaars. In jouw geval zou ik niets in het toilet en het stapelbed leggen. Eventueel zelfs de matrassen van het stapelbed voorin leggen.
Maak je auto zo zwaar mogelijk....dat doe je al, tent , kindjes enz.

Wij hebben altijd stevige trekkers gehad en beladen dan ook voor de race stand, dwz: geen overbodige rommel mee, wij hebben dan ook 200 kg over in de caravan en dik 900 kg over op de trekhaak. Voor mij is +120 km geen probleem, de meeste daarentegen hebben een "normale" combi die maar net aan zijn en rijden dan ook gewoon 90 km.
Jij bent gewend om met een gewoon aanhangertje te rijden en dus ook flink door te kunnen rijden, die tijd is nu over! Een caravan is een grote windvanger en veel langer waardoor je dus meer last van wervelingen van vrachtauto's hebt, leg je er bij neer dat het pittig doorrijden over is.

Nog wat tips, er zullen er nog meer volgen vrees ik :-)
Check je banden druk, ook van je auto.
Lees je hier nog eens goed in wat betreft beladen.
Neem geen water in de tanks mee, ook niet voor het toilet.
En aardappelen verkopen ze overal.
Enz.....



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: geen referentie: wat is normaal rijgedrag? twijfel

Bericht door Taan » ma 29 mei 2017 12:54

Volgens mij heeft een 1.6 hdi gewoon een turbo, maargoed dat zou voor het stabiliteitsgevoel niet uit moeten maken.

Als ik mijn gas los laat voel ik niet veel bijzonders hoor. De combi houdt iets meer snelheid vast, maar ik voel geen schokken of duwen. Als dat wel zo is is misschien je oploopdemper stuk?
Wanneer voelde je dat de zaak instabiel werd? Bij mij gaat het tot iets boven de 90 zonder problemen, daarboven hangt het wel af van de belading van vooral de auto want aan de caravan verander ik niet zo veel.
Als het iets harder waait merk ik ook wel verschil dan ga ik zo 10 km langzamer rijden.

Hoe staat de combi als je van opzij kijkt? Zakt de auto erg door?

Bandenspanning van auto en caravan gechecked? Caravan 4,5 bar en auto volgens fabrieksopgave met zware belading. Ietsje meer kan ook nog.

Kogeldruk luistert bij mij ook niet heel nauw. Als het tussen de 65 en 80 is vind ik het goed. Ik verwacht ook niet dat de weegstaaf die ik heb supernauwkeurig is.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: geen referentie: wat is normaal rijgedrag? twijfel

Bericht door Ab » ma 29 mei 2017 13:37

Wat is normaal rijgedrag..
Ik vind het normaal als je amper merkt dat er er een caravan achter hangt.
De enige manier om dat te bereiken is de caravan zo licht mogelijk, de auto zo zwaar mogelijk, en de kogeldruk zo hoog mogelijk.
De bandenspanning van de auto verhogen naar bijna de maximaal toelaatbare druk.
De ene auto is de andere niet. Komt het caravangewicht echter onder de 70 % van de beladen trekauto, dan moet het toch best mogelijk zijn om een snaarstrak rijgedrag te krijgen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
jazzper
Berichten: 38
Lid geworden op: za 4 mar 2017 21:07
Locatie: Zeist

Re: geen referentie: wat is normaal rijgedrag? twijfel

Bericht door jazzper » ma 29 mei 2017 13:53

dank voor de feedback! En verrek; turbo met intercooler aldus autoweek specs ;)
Maar goed, een 1.6je voor zo'n MPV is eigenlijk te licht.

Bandendruk ga ik volgende keer ook eens maximaliseren (naar specs).

Bij gas los is het niet schokken of duwen. Ik vermoed dat de oplooprem het niet is. Het is meer dat je voelt dat hij als remparachute werkt door de wind. Beetje maar.

foto zijkant goede. Zonder belading ziet het er keurig uit. Met zie ik vooral de auto ietwat inzakken achter.
2018 Mazda CX-5 SkyActiv 2.0 165PK + 2003 Bürstner Fun 490 TK

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: geen referentie: wat is normaal rijgedrag? twijfel

Bericht door witjesm » ma 29 mei 2017 14:39

Taan schreef: Bandenspanning van auto en caravan gechecked? Caravan 4,5 bar en auto volgens fabrieksopgave met zware belading. Ietsje meer kan ook nog.
Ik ben het hier toch niet helemaal mee eens. 4,5 bar is alleen gebruikelijk bij C-banden bij volle belasting. Ook bij een caravan is de druk afhankelijk van de belading net als bij een auto. Heb je geen C-banden dan is de maximale banden druk vaak veel lager dan 4,5 bar. Meestal staat het advies van de caravan fabrikant op de wielkast of in de disselbak middels een sticker. Te hoge banden druk leid net als te laag tot overmatige slijtage.

Zelf vindt ik onderstaande tool handig als het niet in je handleiding of aangeplakt staat.

http://www.tyresafe.org/check-your-pres ... alculator/
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: geen referentie: wat is normaal rijgedrag? twijfel

Bericht door p_vingerhoets » ma 29 mei 2017 14:41

Tje de caravan is natuurlijk ook een aardige luchtvanger door het frontale oppervlak een stuk groter dan een vouwwagen. Daar ga je niets aan veranderen.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: geen referentie: wat is normaal rijgedrag? twijfel

Bericht door Conradi » ma 29 mei 2017 20:59

jazzper schreef: Beschrijf eens wat je moet voelen? Ik neem aan dat de auto de baas is, maar dat je wel voelt dat er iets achter hangt (bv met loslaten gas).
Een caravan voel je tijdens het optrekken, en op slecht wegdek. En natuurlijk bij slecht weer, lees veel zijwind.
Maar verder is het wel de bedoeling dat je voor de rest toch gewoon ontspannend met een caravan rijdt.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: geen referentie: wat is normaal rijgedrag? twijfel

Bericht door Jan van Vijven » di 30 mei 2017 09:22

witjesm schreef:Meestal staat het advies van de caravan fabrikant op de wielkast of in de disselbak middels een sticker.
Die stickers vind ik niet een echt handig iets, bijna gevaarlijk eigenlijk.
Kijk op je banden wat de max. druk mag zijn, wie zegt dat de vorige eigenaar er weer C banden onder gelegd heeft?


Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: geen referentie: wat is normaal rijgedrag? twijfel

Bericht door Ab » di 30 mei 2017 09:28

Ja..banden worden vervangen. Stickers blijven. :(
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
DVDGuy
Berichten: 430
Lid geworden op: do 27 aug 2009 12:42
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: geen referentie: wat is normaal rijgedrag? twijfel

Bericht door DVDGuy » di 30 mei 2017 09:59

witjesm schreef:
Taan schreef: Bandenspanning van auto en caravan gechecked? Caravan 4,5 bar en auto volgens fabrieksopgave met zware belading. Ietsje meer kan ook nog.
Meestal staat het advies van de caravan fabrikant op de wielkast of in de disselbak middels een sticker. Te hoge banden druk leid net als te laag tot overmatige slijtage
Op mijn Hobby 495 Ufe zitten bij de wielkast stickers, waar 4.5 bar op staat
Afbeelding

Skoda Octavia Wagon 1.6 D Automaat (2015) gechipt naar 125 pk + Hobby 495 Ufe Excellent Easy (2007) met Truma SE Mover

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: geen referentie: wat is normaal rijgedrag? twijfel

Bericht door witjesm » di 30 mei 2017 10:00

RE.gif RE.gif en RE.gif RE.gif RE.gif Dat is wel zo en dat moet je zeker checken. Ik ben er echter inmiddels ook achter door dit en andere fora, dat het overgrote deel van de caravaners met te harde caravan banden rijden.

Daarom haalde ik ook http://www.tyresafe.org/check-your-pres ... alculator/ aan want dan kan je voor de combinatie van gemonteerde banden samen met het beladen gewicht de optimale bandenspanning vinden. Te hard is ook niet goed en leidt tot verminderde wegligging door stuiteren en komt ook de levenduur van de banden niet ten goede door bol stand.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: geen referentie: wat is normaal rijgedrag? twijfel

Bericht door Ab » di 30 mei 2017 10:06

DVDGuy schreef: Op mijn Hobby 495 Ufe zitten bij de wielkast stickers, waar 4.5 bar op staat
Dat laatste zegt dus totaal niks.
Tenzij de originele banden vanaf de fabriek er nog op zitten.
Op de banden staan de gegevens die je nodig hebt.
Soms niet te vinden zoals bleek het afgelopen CFW.
In dat geval aan de andere kant van de caravan gaan kijken.
Banden hebben vaak een bepaalde rijrichting.
Daardoor staan de gegevens vaak bij de ene band aan de buitenkant, en bij de andere aan de binnenkant.
Op elke band kan je vinden: De productie datum, ( middels de DOT code) en ook het draagvermogen bij een bepaalde max druk.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”