Graag tips voor beladen van caravan voor vertrek

Plaats reactie
astrid-raymond
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 1 aug 2016 19:15

Graag tips voor beladen van caravan voor vertrek

Bericht door astrid-raymond » za 15 apr 2017 11:12

Wij gaan de eerste keer met onze caravan op vakantie...jippie...maar...heel graag jullie tips hoe je een caravan moet inladen. Ik begrijp de theorie over kogeldruk, zoveel mogelijk boven de as, enz...
Caravan weegt leeg inclusief mover, airco, cassetteluifel 1516 kg, aslast 1800 kg, dus laadvermogen 284 kg.
Maar in de praktijk: hoe en waar laadt je en leg je de spullen in de caravan, zoals: campingstoelen, servies, barbeque, gaskooktoestel, levensmiddelen, opblaasboot, peddels, kleding, schoenen, hand-/vaatdoeken, voortent, tenttapijt, toiletspullen, maar vooral ook een grote campingtafel van 160x100cm, enz.?
Laatst gewijzigd door astrid-raymond op za 15 apr 2017 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Tendenza 515 SG 2017 Truma XT mover/Truma Avento Comfort airco - Audi Q7 2016

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18181
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Graag tips voor beladen van caravan voor vertrek

Bericht door deusjevo » za 15 apr 2017 11:18

Een van de belangrijkste dingen die je van te voren moet weten is het werkelijke laadvermogen van de caravan, weet je dat?
Zwaarste spullen (campingtafel en tent bijv) in de auto is al een goed begin.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Jan Krukas
Berichten: 514
Lid geworden op: wo 18 mar 2015 17:58
Locatie: Haarlem

Re: Graag tips voor beladen van caravan voor vertrek

Bericht door Jan Krukas » za 15 apr 2017 11:28

Q 7 ?? Man daar kan je de hele caravan zowat in stoppen awhoea.gif awhoea.gif
Maar zonder gekheid ik zou voortent tentstokken grondzijl en wat zware spullen,
zoveel mogenlijk in de auto plaatsen thumbup.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Graag tips voor beladen van caravan voor vertrek

Bericht door Micky » za 15 apr 2017 11:30

astrid-raymond schreef:Wij gaan de eerste keer met onze caravan op vakantie...jippie...maar...heel graag jullie tips hoe je een caravan moet inladen. Ik begrijp de theorie over kogeldruk, zoveel mogelijk boven de as, enz...
Maar in de praktijk: hoe en waar laadt je en leg je de spullen in de caravan, zoals: campingstoelen, servies, barbeque, gaskooktoestel, levensmiddelen, opblaasboot, peddels, kleding, schoenen, hand-/vaatdoeken, voortent, tenttapijt, toiletspullen, maar vooral ook een grote campingtafel van 160x100cm, enz.?
Al het zware wat je hier opnoemt zou ik maar vast in de auto leggen, als de auto vol is verder gaan met de caravan, is die max beladen, de rest thuis laten


Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Graag tips voor beladen van caravan voor vertrek

Bericht door Diny » za 15 apr 2017 11:37

Inderdaad, eerst weten hoeveel kg. je in de caravan mag laden.
De spullen als serviesgoed, toiletspullen, kortom, dingen die je dagelijks gebruikt, in de caravan opbergen en liefst zo, dat je ze niet steeds na de rit moet verhuizen.
Serviesgoed gaat bij mij in de bovenkastjes, handdoeken enz voor zover ze niet in de toiletruimte passen ook.
Kleding in de daarvoor bestemde kast.
Levensmiddelen in de koelkast en in de laden. Hangt er natuurlijk van af hoeveel je mee wilt nemen, maar je kunt overal eten kopen.
En voorraad meenemen en niet gebruiken, zoals mij overkwam in de beginnersfase, overkomt me nu niet meer knipoog.gif

Onder de slaapruimte en zitbanken kunnen de wat zwaardere spullen, voor zover die al niet bezet zijn door watertank, boiler en accu voor de mover etc.

Gezien de standaard uitrusting van de caravan zal er vermoedelijk veel aan gewicht in de auto moeten.

Het is een kwestie van kogeldruk meten (die volgens kenners makkelijk 10 kg. meer mag zijn dan aangegeven) en gewoon wegen wat er in de caravan gaat.

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Graag tips voor beladen van caravan voor vertrek

Bericht door eurotrotter » za 15 apr 2017 12:48

DE spullen die je in de caravan laadt zoveel mogelijk vóór de as.
Onze campingtafel ligt tijdens de reis altijd op een van de bedden( wij hebben twee aparte bedden ,achter de as),de stoelen er bovenop en alles af gezekerd met een spanbandje.
DE kleding in de hangkast leg ik altijd plat op het andere bed,,verdere kleding zoals ondergoed,sokken en T shirts liggen in 4 mandjes ,die ook weer op t bed staan, dit alles om het zwaartepunt zo laag mogelijk te houden.( er staat ook al n Oyster en een Omnistore op t dak)
De voortent,als we die al meenemen,ligt op de vloer van de caravan,meestal boven de as.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Graag tips voor beladen van caravan voor vertrek

Bericht door eurotrotter » za 15 apr 2017 12:52

astrid-raymond schreef: Caravan weegt leeg inclusief mover, airco, cassetteluifel 1516 kg, aslast 1800 kg, dus laadvermogen 284 kg.
Is dit t gewicht van de totale caravan? of is de caravan aangekoppeld gewogen?

Het gaat om de aslast, als de caravan aangekoppeld staat komt t gewicht van de kogeldruk bij de auto bij,hou daar ook rekening mee als je zware spullen in de auto gaat laden.
Als je caravan dus 1516 kg totaal weegt,en je zou 100 kg kogeldruk mogen hebben,komt er dus zo maar 100 kg laadvermogen bij en heb je dus 384 kg laad vermogen.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18181
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Graag tips voor beladen van caravan voor vertrek

Bericht door deusjevo » za 15 apr 2017 13:18

Is die 1516 kilo gewogen of berekend?
Leeggewicht van jullie caravan is 1370 las ik ergens.
Wat is het rijklaar gewicht?

Je zal niet echt snel problemen krijgen maar meten is weten.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

astrid-raymond
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 1 aug 2016 19:15

Re: Graag tips voor beladen van caravan voor vertrek

Bericht door astrid-raymond » za 15 apr 2017 13:24

Mijn vraag is niet zozeer richting de kilo's, maar meer praktisch: waar leg je wat?
Fendt Tendenza 515 SG 2017 Truma XT mover/Truma Avento Comfort airco - Audi Q7 2016

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Graag tips voor beladen van caravan voor vertrek

Bericht door Daphne » za 15 apr 2017 13:33

Als gewicht geen probleem is, leg je gewoon alles daar waar het 't meest logisch is, met in achtneming van de regel zware zaken laag. Wij hebben de keukenspullen in de keuken, (hang)kleding in de hangkast en de opgevouwen kleding in de bovenkastjes van het slaapgedeelte.
Onder het bed de grote spullen zoals tafel en stoelen. Wij hebben geen voortent maar een vaste luifel op het dak. Auto is vrijwel leeg.

Een caravan heb je voor het gemak, als je alles moet gaan inpakken en verplaatsen voor een rit, kun je net zo goed een vouwwagen kopen :wink:


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Graag tips voor beladen van caravan voor vertrek

Bericht door Conradi » za 15 apr 2017 13:38

Astrid & Raymond,
Jullie rijden straks met een dijk van een combi, en 284 kg laadgewicht is ruim voldoende. Wij nemen veel spullen mee, maar halen dat niet. Daarnaast, zelfs als jullie alles met belading 'fout' doen merkt de Q7 het waarschijnlijk nog niet :wink:

Inpakken van een caravan is deels techniek (gewicht laag en boven de as, en zo) maar vooral je eigen gevoel van logica. Tafels en stoelen heb je tijdens de reis ook nodig dus die moet je makkelijk tevoorschijn kunnen halen. Spullen die je alleen tijdens lang verblijf gebruikt - dingen in de voortent en zo - magen meer verstopt in de caravan liggen. Als je 's ochtend van Nespresso houdt, is het onhandig als dat ding ergens in een bankkast verstopt zit en tijdens de reis uit- en weer ingepakt moet worden.
Zorg er voor dat verder je belading remproef is: je kunt alle kopjes en bekertjes keurig op anti-slip naast elkaar zetten, maar één keer flink remmen en je kastje is een chaos geworden.

O ja, onze tafel heeft ook ongeveer die afmeting en past precies door het luik dwars onder het bed.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Henny
Berichten: 1398
Lid geworden op: do 30 okt 2008 11:38

Re: Graag tips voor beladen van caravan voor vertrek

Bericht door Henny » za 15 apr 2017 13:41

Mij lijkt het logisch om spullen te plaatsen waar je ze het meest gebruikt. whistle.gif


Pannen in het keuken gedeelte. In de bovenkastje van de keuken etenswaren zoals kruiden. Géén blikken soep etc, stel je gaat te snel over een korte drempel over en er schiet een kastje open......
Boodschappen kun je ( zo doen wij het) meteen halen de dag na aankomst. Alleen wat eten voor de eerste dag(en) gaan mee.
Kleding in de hang/leg kast. Toiletspullen in de toiletruimte. Handdoeken gaan bij ons in de bovenkastjes bij de rondzit ( waar we ook op slapen, hebben geen vast bed)

Het ligt zo voor de hand. Wel leg ik voor het rijden vóór de glazen ( bovenkastje) een keukenhanddoek zodat alles stevig staat/veilig.

Tijdens de vakantie kom je er vanzelf achter of iets wel of niet op de juiste plaats ligt. Neem gewoon niet teveel mee. Hoe meer je meeneemt hoe meer je moet opruimen/wassen etc. Je hebt vakantie, heel je huis heb je dan niet nodig.
Wij hebben een roltafel voor buiten , die en de stoelen liggen in de auto, net als een kratje met ( berg)schoenen.
Voortent nemen wij niet mee!!!! Luifel in de bankkast net als een klein droogrekje.
TV hebben we ook niet bij ons.


succes
Avento 420 / XC70....

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Graag tips voor beladen van caravan voor vertrek

Bericht door Micky » za 15 apr 2017 13:41

astrid-raymond schreef:Mijn vraag is niet zozeer richting de kilo's, maar meer praktisch: waar leg je wat?
Dat is wel helder, maar het heeft direct met je vraag te maken en zorgt voor een stukje bewustwording die je misschien niet hebt/had.

De lijst die je opnoemt gaat in bijna geen enkele caravan, om dus te adviseren wat waar het beste kan, is het handig te weten hoe de verhoudingen precies liggen.




Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Graag tips voor beladen van caravan voor vertrek

Bericht door Knaus440 » za 15 apr 2017 14:16

Wat tips;

https://www.youtube.com/watch?v=mFmRMlE2k8Q

http://www.caravans.net/rijden/CBdeLuxe.php
Even de pagina lezen enscrollen, cookie accepteren en hopsakee. Met een laden tool!!
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”