Afneembare trekhaak muurvast, help!

Pmverhoef
Berichten: 130
Lid geworden op: do 19 jan 2017 13:16

Afneembare trekhaak muurvast, help!

Bericht door Pmverhoef » wo 5 apr 2017 21:20

Goedenavond!

Morgen mag ik mijn nieuwe caravan op gaan halen (hoop ik). Maar nu monteer ik vandaag mijn trekhaak en het lukt niet. Hij klikte niet vast.

Nu ben ik zo dom geweest om hem met de houten hamer een tikje te geven. In de hoop dat hij vast zou klikken.
Helaas is nu het resultaat dat hij niet vast zit maar ook niet meer los wil. Help!

Als iemand ideeen heeft om dit op te lossen dan hoor ik het graag.

Groetjes, een wanhopige (toekomstige) kampeerder.

Pmverhoef
Berichten: 130
Lid geworden op: do 19 jan 2017 13:16

Re: Afneembare trekhaak muurvast, help!

Bericht door Pmverhoef » wo 5 apr 2017 21:31

Gelukkig is hij ondertussen vast geklikt. Morgen eerst de caravan maar ophalen. Daarna maar even verder kijken. Pfffff

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Afneembare trekhaak muurvast, help!

Bericht door PD » wo 5 apr 2017 21:33

RE.gif
Hopelijk is je caravan goed verzekerd knipoog.gif

Ik zou voor de zekerheid de afneembare kogel even demonteren en opnieuw plaatsen zodat deze op de reguliere wijze vastklikt thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Afneembare trekhaak muurvast, help!

Bericht door Micky » wo 5 apr 2017 21:36

:shock: :shock:

Ik zou nu ook heel voorzichtig zijn en hem zeker een aantal keren opnieuw plaatsen..
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Pmverhoef
Berichten: 130
Lid geworden op: do 19 jan 2017 13:16

Re: Afneembare trekhaak muurvast, help!

Bericht door Pmverhoef » wo 5 apr 2017 21:57

Hij klikte nu normaal vast. Met de normale vergrendeling die naar binnen klikt. Ik verwacht eigenlijk geen problemen. Jullie wel?

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Afneembare trekhaak muurvast, help!

Bericht door PD » wo 5 apr 2017 22:00

Geen idee, maar Better Safe Than Sorry !

Wanneer de kogel vastklikt nadat je eerst een houten hamer nodig hebt gehad, zou ik deze zelf liever een keer opnieuw monteren zonder extern geweld. Dan weet je zeker dat het goed zit, nu lijkt de "weg" naar de vergrendeling wat geforceerd ??
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
opwouters
Berichten: 175
Lid geworden op: di 21 mar 2017 10:20
Locatie: Enkhuizen

Re: Afneembare trekhaak muurvast, help!

Bericht door opwouters » wo 5 apr 2017 22:04

Ik herken het probleem wel.

Bij mijn eerste auto wilde ik graag een afneembare trekhaak, permanent zo'n kogel vond ik toen geen gezicht. Echter het aanbrengen en afnemen zorgde altijd voor problemen. Als hij er een jaar niet onder was geweest kreeg je hem er met geen mogelijkheid weer onder, en na drie weken vakantie, ging hij er ook niet meer af. Oplossing, ding permanent laten zitten...

En bij de volgende auto's had ik parkeersensoren achter, en dan 'moet' er een afneembare kogel op, anders raken de sensoren in de war. Ook met deze trekhaken had ik altijd hetzelfde probleem, hebben er dus gewoon 4 jaar lang vast onder gezeten, nooit last gehad met de sensoren...

Maar goed, ondanks dat gedeelde smart halve smart is, heb je hier niks aan.
Beide onderdelen even 'smeren' wilde nog weleens werken. Ik kon de trekhaak als hij eruit was even inspuiten met WD40 en dan een paar keer vergrendelen (alsof hij onder de auto zit) en dan door het pennetje in te drukken weer ontgrendelen. Na 5 keer herhalen, ging hij meestal wel soepel onder de auto.
Peugeot 308SW GT-line, Home car Rapid 39 1998

Gebruikersavatar
AadB
Berichten: 2820
Lid geworden op: za 19 sep 2015 11:16
Locatie: Westland

Re: Afneembare trekhaak muurvast, help!

Bericht door AadB » wo 5 apr 2017 22:10

RE.gif
Geen probleem met mijn parkeersensoren als ik mijn trekhaak erop heb, ook zonder iets aan de trekhaak te hebben. Wel als ik de caravan erachter heb en de stekker niet heb aangesloten knipoog.gif
Je kunt dus best een vaste trekhaak monteren met parkeercensoren.
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Afneembare trekhaak muurvast, help!

Bericht door janoniem » wo 5 apr 2017 22:11

Misschien zat er rommel in de opnamehuls waardoor de trekhaak niet diep genoeg ingeschoven kon worden.
Ik zou die huls inwendig even bekijken om zekerheid te hebben omtrent de oorzaak.
Was de stop om vervuiling tegen te gaan, wel geplaatst?
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
opwouters
Berichten: 175
Lid geworden op: di 21 mar 2017 10:20
Locatie: Enkhuizen

Re: Afneembare trekhaak muurvast, help!

Bericht door opwouters » wo 5 apr 2017 22:15

RE.gif RE.gif

Mijn idee, en zo gebruik ik mijn afneembare trekhaak nu ook, als vast trekhaak. Nooit problemen mee gehad.
Peugeot 308SW GT-line, Home car Rapid 39 1998

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Afneembare trekhaak muurvast, help!

Bericht door PD » wo 5 apr 2017 22:17

De afneembare trekhaar van onze Disco komt er ook nooit af; ik moet er niet aan denken om elk weekend de haak te monteren en demonteren; dat gaat geheid een keer fout :( De trekhaak is geplaatst bij aflevering van de auto :lol:
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
AadB
Berichten: 2820
Lid geworden op: za 19 sep 2015 11:16
Locatie: Westland

Re: Afneembare trekhaak muurvast, help!

Bericht door AadB » wo 5 apr 2017 22:18

RE.gif
Ik snap überhaupt niet dat je de caravan nog loskoppelt awhoea.gif
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Afneembare trekhaak muurvast, help!

Bericht door PD » wo 5 apr 2017 22:19

awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
opwouters
Berichten: 175
Lid geworden op: di 21 mar 2017 10:20
Locatie: Enkhuizen

Re: Afneembare trekhaak muurvast, help!

Bericht door opwouters » wo 5 apr 2017 22:20

Inderdaad een zekerheidje, bij mij gaat het eigenlijk de eerste (en dus de laatste) keer dat hij er onder moet al niet soepel. Krachttaal is dan het enige dat werkt (geen houten hamers).
Laat staan dat je het ieder weekend moet doen!

Wat nog wel ooit eens een optie is om zo'n elektrisch wegklapbare te hebben, gewoon voor het 'gadget'-gehalte :)
Peugeot 308SW GT-line, Home car Rapid 39 1998

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Afneembare trekhaak muurvast, help!

Bericht door Chris » wo 5 apr 2017 23:10

PremiumDiscovery schreef:RE.gif
Hopelijk is je caravan goed verzekerd knipoog.gif
Ik zou voor de zekerheid de afneembare kogel even demonteren en opnieuw plaatsen zodat deze op de reguliere wijze vastklikt thumbup.gif
Zeker...eerst los, dan schoon er weer in.
Los misschien met 2 man doen.
Eentje die de vergrendelknop constant tegen de ontkoppel positie drukt ( vriendelijk) en met de andere hand met die houten hamer zachtjes een drumsolo'tje/roffeltje geeft tegen de onderkant van het losse deel.
En de 2e persoon die met 2 handen wat wrik en trekbewegingen maakt aan het losse deel.
Zo heb ik eens de afneembare trekhaak van een buurman losgekregen, en die had er een jaar onder gezeten, muurvast.
Vibratie kan heel effectief werken in dit soort gevallen, en dan samen met de constante uittrek/loskoppel beweging...best kans.

Voor montage eerst beide delen goed gangbaar maken natuurlijk, maar dat spreekt voor zich.

Succes
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Afneembare trekhaak muurvast, help!

Bericht door Pino » wo 5 apr 2017 23:30

opwouters schreef: Wat nog wel ooit eens een optie is om zo'n elektrisch wegklapbare te hebben, gewoon voor het 'gadget'-gehalte :)
knipoog.gif Heerlijk zijn die. Zou niet anders meer willen. Zeker omdat wij toch ook wel een keer of 20 (keer 2) de caravan er achter hangen.
Moet wel bekennen dat ik een keer op een overnachtingscamping de haak in wilde doen en deze toen weigerde. Daarna gaf hij een melding dat de 'anhangerkoplung nicht vergrendeld' was (of zoiets). Echter was er geen beweging in te krijgen. Ander dag voorzichtig naar een dealer gereden die de boel heeft gecheckt. Niets aan de hand. Vermoedelijk vuil die de motor extra weerstand gaf.
Maar leuk is het wel: https://www.youtube.com/watch?v=3eyxI-XWlG8 knipoog.gif
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Gebruikersavatar
opwouters
Berichten: 175
Lid geworden op: di 21 mar 2017 10:20
Locatie: Enkhuizen

Re: Afneembare trekhaak muurvast, help!

Bericht door opwouters » wo 5 apr 2017 23:39

Leuk filmpje, je mist eigenlijk de rook en laserlichten :)

Het filmpje dat daarna kwam was de aankomst op de camping in Oosterhout, het begin laat mooi zien hoe je gewend bent aan die enorme lengte achter je auto. Dan neem je de bochten toch net even anders :)
Peugeot 308SW GT-line, Home car Rapid 39 1998

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Afneembare trekhaak muurvast, help!

Bericht door Pino » wo 5 apr 2017 23:53

RE.gif Dank je! Toch was het fimpje Oosterhout de eerste camping die we met deze caravan aandeden. Maar de vorige caravan was met 7m60 x 2m50 ook niet de kleinste. Daar veel ervaring mee opgedaan.
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Pmverhoef
Berichten: 130
Lid geworden op: do 19 jan 2017 13:16

Re: Afneembare trekhaak muurvast, help!

Bericht door Pmverhoef » do 6 apr 2017 08:59

Vanmorgen toch maar even naar de Bosal hulplijn gebeld. Ja die bestaat. Netjes geholpen en hij verzekerde mij ervan dat als hij in het groene deel vergendeld zit hij echt niet los kan komen.

Hij adviseerde elke keer de huls even te reinigen wanneer ik hem een tijdje niet hebt gebruikt.

Gebruikersavatar
j.dreves
Ban
Berichten: 688
Lid geworden op: zo 4 jan 2009 11:47

Re: Afneembare trekhaak muurvast, help!

Bericht door j.dreves » do 6 apr 2017 09:37

Totaal geen probleem met het plaatsen en verwijderen van de afneembare trekhaak.
Afdekplaatje er af daarna de verticale plaatsen 1a2 seconden,.Verwijderen knop indrukken en naar rechts draaien en de trekhaak komt eruit naar beneden, afdekplaatje plaatsen en klaar 2a3 seconden.
Ik begrijp de problemen niet , ik maak al meer dan 25 jaar gebruik van afneembare trekhaken van verschillende merken. thumbup.gif
Mitsubishi Outlander 2017 met aan de kogel Hobby 495 UL 2018.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Afneembare trekhaak muurvast, help!

Bericht door Micky » do 6 apr 2017 12:29

Pmverhoef schreef:Vanmorgen toch maar even naar de Bosal hulplijn gebeld. Ja die bestaat. Netjes geholpen en hij verzekerde mij ervan dat als hij in het groene deel vergendeld zit hij echt niet los kan komen.

Hij adviseerde elke keer de huls even te reinigen wanneer ik hem een tijdje niet hebt gebruikt.

Even voor de duidelijkheid, de dop zit toch wel op de huls als de haak niet geplaatst is?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Pmverhoef
Berichten: 130
Lid geworden op: do 19 jan 2017 13:16

Re: Afneembare trekhaak muurvast, help!

Bericht door Pmverhoef » do 6 apr 2017 12:43

De dop heb ik er nooit bij gekregen. Aangezien ik nooit eerder een afneembare trekhaak heb gehad miste ik hem ook niet.

Deze ga ik nu als hij er nog uit wil zsm bestellen en plaatsen.

Bedankt voor de reacties.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Afneembare trekhaak muurvast, help!

Bericht door Micky » do 6 apr 2017 12:46

RE.gif

daar zit dus ook gelijk je probleem/oorzaak, idd snel de dop plaatsen, ze zijn los te bestellen.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
JanP
Berichten: 1458
Lid geworden op: wo 20 mei 2009 16:50
Locatie: Uithoorn a/d Amstel
Contacteer:

Re: Afneembare trekhaak muurvast, help!

Bericht door JanP » do 6 apr 2017 17:49

j.dreves schreef:Totaal geen probleem met het plaatsen en verwijderen van de afneembare trekhaak.
Afdekplaatje er af daarna de verticale plaatsen 1a2 seconden,.Verwijderen knop indrukken en naar rechts draaien en de trekhaak komt eruit naar beneden, afdekplaatje plaatsen en klaar 2a3 seconden.
Ik begrijp de problemen niet , ik maak al meer dan 25 jaar gebruik van afneembare trekhaken van verschillende merken. thumbup.gif
Ik sluit mij hier helemaal bij aan, nog nooit geen problemen gehad, het kapje is er niet voor niks. thumbup.gif
Kia-Sportage + HOBBY 460 UFE De Luxe

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Afneembare trekhaak muurvast, help!

Bericht door VIP » do 6 apr 2017 18:31

Bij ons zit deze afluiting aan de stekkerdoos vast.

Die moet je wel inklappen anders kun je de bumperafdichting er niet op plaatsen, hierdoor is het gat altijd afgesloten door de kap die aan de stekkerdoos zit.
Porsche + Tabbert

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”