ECE 70 markering Spanje en tolpoortjes
ECE 70 markering Spanje en tolpoortjes
Zojuist twee ECE 70 platen besteld omdat we naar Valancia gaan
Is verplicht in Spanje als je combinatie langer is dan 12 meter( geloof ik)
In de rest van Europa zijn de platen verboden maar...
Nu mijn vraag
Onze combinatie is ruim 16 meter en weegt meer dan 3500 kg
Mogen ( of moeten) we deze platen overal op onze caravan hebben ?
En
Moeten we in Frankrijk en Spanje met onze combinatie door speciale tolpoorten ?
En waaraan herken ik deze dan ?
Is verplicht in Spanje als je combinatie langer is dan 12 meter( geloof ik)
In de rest van Europa zijn de platen verboden maar...
Nu mijn vraag
Onze combinatie is ruim 16 meter en weegt meer dan 3500 kg
Mogen ( of moeten) we deze platen overal op onze caravan hebben ?
En
Moeten we in Frankrijk en Spanje met onze combinatie door speciale tolpoorten ?
En waaraan herken ik deze dan ?
Re: ECE 70 markering Spanje en tolpoortjes
RE.gif
Uhhh..
Ik heb ergens de kok horen fluiten maar ik weet niet waar de lepel hangt...
Maarr...
Ergens gelezen dat de ECE70 markering is afgeschaft in Spanje...
Of het waar is????
Hier is een heel compleet topic over dit onderwerp: viewtopic.php?f=100&t=14382&start=275
Chris
Uhhh..
Ik heb ergens de kok horen fluiten maar ik weet niet waar de lepel hangt...
Maarr...
Ergens gelezen dat de ECE70 markering is afgeschaft in Spanje...
Of het waar is????
Hier is een heel compleet topic over dit onderwerp: viewtopic.php?f=100&t=14382&start=275
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: ECE 70 markering Spanje en tolpoortjes
Over die ECE 70 markering gaan de vreemdste verhalen rond en waag ik mij verder niet aan.
Wat betreft de tolpoortjes kan je ze allemaal nemen zolang er maar geen hoogtebeperking is en je een tolbadge hebt.
Geen tolbadge, laat dan die Liber-t poortjes links (of rechts ) liggen.
Wat betreft de tolpoortjes kan je ze allemaal nemen zolang er maar geen hoogtebeperking is en je een tolbadge hebt.
Geen tolbadge, laat dan die Liber-t poortjes links (of rechts ) liggen.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: ECE 70 markering Spanje en tolpoortjes
Ook wij rijden met een lange combi met (afneembare) ECE 70 platen. De meeste tolpoorten - zolang er geen hoogtebeperking is - zijn breed genoeg voor een 250cm brede combi. Als ze dat niet zijn, wordt het aangegeven. Tol-kastjes ( Liber-T) zijn gewoon heel handig om niet iedere keer (op afstand) van de betaalautomaat te staan. Vind je hier veel info over en voor de kosten hoef je 't niet te laten.GRTK schreef: Moeten we in Frankrijk en Spanje met onze combinatie door speciale tolpoorten ?
En waaraan herken ik deze dan ?
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: ECE 70 markering Spanje en tolpoortjes
GRTK schreef:Zojuist twee ECE 70 platen besteld omdat we naar Valancia gaan
Is verplicht in Spanje als je combinatie langer is dan 12 meter( geloof ik)
In de rest van Europa zijn de platen verboden maar...
Nu mijn vraag
Onze combinatie is ruim 16 meter en weegt meer dan 3500 kg
Mogen ( of moeten) we deze platen overal op onze caravan hebben ?
En
Moeten we in Frankrijk en Spanje met onze combinatie door speciale tolpoorten ?
En waaraan herken ik deze dan ?
Je mag deze platen in alle andere landen NIET voeren, het maakt hier niet uit dat de totale combi meer dan 3500 kilo weegt.
Vrachtwagens met een maximum massa van meer dan 3500 kilo moeten markeringsplaten voeren.
En dit geldt ook voor aanhangers met een toegestane totaal gewicht van meer dan 3500 kilo, aangezien oploopgeremde aanhangwagens/caravans nooit meer wogen wegen dan 3500 kio is dit dus niet van toepassing.
Porsche + Tabbert
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16297
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
ECE 70 markering Spanje en tolpoortjes
Waarom mag een aanhanger niet zwaarder zijn dan 3500kg? Ik rij geregeld legaal met veel zwaardere ....gewoon BE!VIP Premium schreef:
En dit geldt ook voor aanhangers met een toegestane totaal gewicht van meer dan 3500 kilo, aangezien oploopgeremde aanhangwagens/caravans nooit meer wogen wegen dan 3500 kio is dit dus niet van toepassing.
Dat er andere remmen opzitten is waar, maar is dit van belang voor die platen?
Edit,
Oops, nu ik erover nadenk, bij mij zitten er idd platen op.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
-
- Berichten: 1873
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009 07:50
- Locatie: Bleiswijk aan de Rotte
- Contacteer:
Re: ECE 70 markering Spanje en tolpoortjes
Antwoord van Joop: 25 januari 2017 19:48
Volgens de laatste inzichten is een ECE 70 markering alleen noodzakelijk als de combinatie langer is dan twaalf meter en meer dan 7.500 kilogram weegt.
Dat betekent dat vrijwel geen enkele combinatie die bestuurd mag worden met een B-E rijbewijs, deze markering nodig heeft.
Het B-E rijbewijs dat is afgegeven na 19 januari 2013 limiteert een combinatie op maximaal 3.500 kg voor de trekauto en 3.500 kg voor de aanhanger. In vrijwel alle Europees landen is deze markering alleen toegestaan waarvoor hij bedoeld is.
Namelijk voor aanhangwagens waarvan het leeggewicht plus laadvermogen meer bedraagt dan 3.500 kg, dus voor vrachtwagens en het C-E rijbewijs.
Om zeker te zijn lijkt het me verstandig deze markering aan te schaffen en mee te nemen maar niet aan de caravan te hangen.
Voor het geval er in de binnenlanden van Spanje een fanatieke politieagent niet helemaal weet hoe het zit.
de link
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16297
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
ECE 70 markering Spanje en tolpoortjes
Hij gaat er van uit dat vrijwel niemand het nodig heeft......
Maar toch weer die lengte! In tegenstelling wat hij beweert zijn er dan toch nog zat die wel die platen nodig hebben. Behalve als het gewicht lager is dan 7,5 ton mag je dan wel langer als 12 meter zijn? Dat is dan weer nieuw voor mij.
Dat C-E (3500 kg) verhaal gaat alleen op als je B-E na 2013 gehaald hebt. Heb je B-E voor die tijd gehaald mag je combi gewoon 7500 Kg of meer wegen zolang je trekker maar niet boven de 3500 kg komt.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Maar toch weer die lengte! In tegenstelling wat hij beweert zijn er dan toch nog zat die wel die platen nodig hebben. Behalve als het gewicht lager is dan 7,5 ton mag je dan wel langer als 12 meter zijn? Dat is dan weer nieuw voor mij.
Dat C-E (3500 kg) verhaal gaat alleen op als je B-E na 2013 gehaald hebt. Heb je B-E voor die tijd gehaald mag je combi gewoon 7500 Kg of meer wegen zolang je trekker maar niet boven de 3500 kg komt.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
-
- Berichten: 6221
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: ECE 70 markering Spanje en tolpoortjes
Jan van Vijven schreef:
Dat C-E (3500 kg) verhaal gaat alleen op als je B-E na 2013 gehaald hebt. Heb je B-E voor die tijd gehaald mag je combi gewoon 7500 Kg of meer wegen zolang je trekker maar niet boven de 3500 kg komt.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Ook als jij je rijbewijs na 2013 gehaald hebt mag je combi meer dan 7500 kg wegen.
Alleen mag jij er dan niet mee rijden.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16297
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: ECE 70 markering Spanje en tolpoortjes
U zegt ??
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
-
- Berichten: 6221
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: ECE 70 markering Spanje en tolpoortjes
RE.gif
Heeft u het rijbewijs BE gehaald voor 19 januari 2013? Dan gelden voor u andere regels. U mag iedere aanhanger of oplegger gebruiken. Er is geen grens aan het lege gewicht + laadvermogen. Let wel op dat uw trekhaak het gewicht aan kan. Dit heet de maximale trekhaaklast. Die moet groter zijn dan wat de aanhanger met lading samen wegen.
Bron:https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... n-besturen
En als je na 19 01-2013 je rijbewijs gehaald hebt mag jij er niet mee rijden,maar dat wil niet zeggen dat de combi niet meer dan 7000 kg mag wegen
Heeft u het rijbewijs BE gehaald voor 19 januari 2013? Dan gelden voor u andere regels. U mag iedere aanhanger of oplegger gebruiken. Er is geen grens aan het lege gewicht + laadvermogen. Let wel op dat uw trekhaak het gewicht aan kan. Dit heet de maximale trekhaaklast. Die moet groter zijn dan wat de aanhanger met lading samen wegen.
Bron:https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... n-besturen
En als je na 19 01-2013 je rijbewijs gehaald hebt mag jij er niet mee rijden,maar dat wil niet zeggen dat de combi niet meer dan 7000 kg mag wegen
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16297
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: ECE 70 markering Spanje en tolpoortjes
Dat zeg ik toch!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: ECE 70 markering Spanje en tolpoortjes
De soep wordt nooit zo heet.....
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: ECE 70 markering Spanje en tolpoortjes
En om maar even in te haken op de tolpoortjes:
In Spanje kun je door alle poortjes waar geen VIA-T boven staat.
De aanschaf van zo'n VIA-T badge is wel aan te raden.
Je kunt dan mooi rechts blijven en de speciale gekleurde rijbanen volgen de die vrachtauto's ook nemen en stoppen is er niet meer bij. En bijkomend voordeel deze badge werkt ook in Portugal (wel het juiste kenteken laten registreren daarvoor),
In Spanje kun je door alle poortjes waar geen VIA-T boven staat.
De aanschaf van zo'n VIA-T badge is wel aan te raden.
Je kunt dan mooi rechts blijven en de speciale gekleurde rijbanen volgen de die vrachtauto's ook nemen en stoppen is er niet meer bij. En bijkomend voordeel deze badge werkt ook in Portugal (wel het juiste kenteken laten registreren daarvoor),
Dethleffs Magic Edition T4-EB & Fiat Ducato 180 Pk Automaat 5-2015 (MTM: 3850 kg)
Solo: Volvo XC60 T6 Polar+ Geartronic 7-2017
Solo: Volvo XC60 T6 Polar+ Geartronic 7-2017
Re: ECE 70 markering Spanje en tolpoortjes
wij staan al enkele weken in zuid frankrijk en gaan volgende week spanje in met langer dan 12 meter
ik heb de afneembare borden zie ook ander topic met foto achterkant van onze fendt.
zolang ik niet door een agent van de weg gehaald wordt in spanje die mij verteld dat de borden er af moeten voer ik ze.
tegenstrijdige berichten zijn er altijd , maar ik haal ze er liever af in opdracht van de politie als dat ik een boete betaal en ze er dan op moet doen.
ik doe ze wel pas aan de grens erop en als ik spanje uitrij meteen weer er af.
gr john
ps
jarenlang met 18,65 mtr ( vrachtwagen combi ) rondgereden en ook die past in de breedte gezien door bijna alle tolpoorten.
als er wel eens een vrachtwagen tolkastje baan dicht was moesten we ook door de gewone en kon je het tolkastje van de voorruit halen en aan de tolhokje bewoner geven die het verder afwerkte en dan kreeg je het tolkastje weer terug.
ik heb de afneembare borden zie ook ander topic met foto achterkant van onze fendt.
zolang ik niet door een agent van de weg gehaald wordt in spanje die mij verteld dat de borden er af moeten voer ik ze.
tegenstrijdige berichten zijn er altijd , maar ik haal ze er liever af in opdracht van de politie als dat ik een boete betaal en ze er dan op moet doen.
ik doe ze wel pas aan de grens erop en als ik spanje uitrij meteen weer er af.
gr john
ps
jarenlang met 18,65 mtr ( vrachtwagen combi ) rondgereden en ook die past in de breedte gezien door bijna alle tolpoorten.
als er wel eens een vrachtwagen tolkastje baan dicht was moesten we ook door de gewone en kon je het tolkastje van de voorruit halen en aan de tolhokje bewoner geven die het verder afwerkte en dan kreeg je het tolkastje weer terug.
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).
Re: ECE 70 markering Spanje en tolpoortjes
Jullie spreken gier over Afneembare ECE 70 platen? Welke zijn dit en hoe is dit dan bevestigd aan de caravan? En waar te verkrijgen . Want ik wil deze eigenlijk echt niet op mijn caravanwand.
Mvg
Mvg
Re: ECE 70 markering Spanje en tolpoortjes
RE.gif
kijk bij het draadje ...spanjegangers opgelet...... en dan op bladzijde 12
daar staat een foto van mijn afneembare platen die van aluminium zijn en met klemmen vastgezet worden.
gr john
Link naar de juiste bladzijde
kijk bij het draadje ...spanjegangers opgelet...... en dan op bladzijde 12
daar staat een foto van mijn afneembare platen die van aluminium zijn en met klemmen vastgezet worden.
gr john
Link naar de juiste bladzijde
Laatst gewijzigd door Hobby Linka op ma 24 apr 2017 09:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Link toegevoegd
Reden: Link toegevoegd
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).
Re: ECE 70 markering Spanje en tolpoortjes
Dat is mooi gemaakt John
Maar mijn handvaten staan anders . Nog even bekijken hoe ik dat oplos met jou manier.
+
Ik lees dat dit nu toch niet verplicht is??
Maar mijn handvaten staan anders . Nog even bekijken hoe ik dat oplos met jou manier.
+
Ik lees dat dit nu toch niet verplicht is??
Re: ECE 70 markering Spanje en tolpoortjes
RE.gif
die knoppen van spinder kun je 360 graden draaien dus die kunnen ook rechtopstaande handvaten omklemmen.
of het nu niet meer verplicht is weet ik niet zeker en zolang ik hier in spanje ook nog spanjaarden met die borden zie rijden hou ik ze er ook nog op.
gr john
die knoppen van spinder kun je 360 graden draaien dus die kunnen ook rechtopstaande handvaten omklemmen.
of het nu niet meer verplicht is weet ik niet zeker en zolang ik hier in spanje ook nog spanjaarden met die borden zie rijden hou ik ze er ook nog op.
gr john
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).
Re: ECE 70 markering Spanje en tolpoortjes
In het draadje kom je ook andete oplossingen tegen. Ik span een stuk zijflap op, waarop de ECE-platen bevestigd zijn.sindaco schreef:RE.gif
kijk bij het draadje ...spanjegangers opgelet......
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: ECE 70 markering Spanje en tolpoortjes
Conradi schreef:Ook wij rijden met een lange combi met (afneembare) ECE 70 platen. De meeste tolpoorten - zolang er geen hoogtebeperking is - zijn breed genoeg voor een 250cm brede combi. Als ze dat niet zijn, wordt het aangegeven. Tol-kastjes ( Liber-T) zijn gewoon heel handig om niet iedere keer (op afstand) van de betaalautomaat te staan. Vind je hier veel info over en voor de kosten hoef je 't niet te laten.GRTK schreef: Moeten we in Frankrijk en Spanje met onze combinatie door speciale tolpoorten ?
En waaraan herken ik deze dan ?
Ook wij hebben het voirdeel van een tolbadge ervaren geweldig. In 1 keer door Frankrijk en Spanje,want...we hebben een bliepengo dus ook geschikt voor Spanje.
Mercedes E 200 met Fendt 540 TG caravan.
Re: ECE 70 markering Spanje en tolpoortjes
RE.gif RE.gif
ik zal hier op de camping eens kijken naar diverse oplossingen en plaatjes maken
er zijn idd verschillende manieren.
gr john
ik zal hier op de camping eens kijken naar diverse oplossingen en plaatjes maken
er zijn idd verschillende manieren.
gr john
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).
Re: ECE 70 markering Spanje en tolpoortjes
de spanjaarden hier op de camping hebben alle de voorgeschreven aluminium platen en gewoon verlijmd op de caravan.
waarschijnlijk gaan ze de grens niet over.
de nederlanders gebruiken vaak stickers ( die volgens mij officieel niet mogen )
zie de hobby in volgende posting
er is nog een nederlander hier die de stickers gewoon langs zijn raam achter geplakt heeft en ze dus ook nog wat verknipt heeft.
dit zijn dus allemaal vaste oplossingen voor de lengtemarkering ece 70
waarschijnlijk gaan ze de grens niet over.
de nederlanders gebruiken vaak stickers ( die volgens mij officieel niet mogen )
zie de hobby in volgende posting
er is nog een nederlander hier die de stickers gewoon langs zijn raam achter geplakt heeft en ze dus ook nog wat verknipt heeft.
dit zijn dus allemaal vaste oplossingen voor de lengtemarkering ece 70
Laatst gewijzigd door sindaco op do 27 apr 2017 14:26, 1 keer totaal gewijzigd.
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).
Re: ECE 70 markering Spanje en tolpoortjes
de nederlandse caravan is met de stickers onder op de bumper geplakt.
die andere zijn 2 spanjaarden met de grote borden....ipv 2 kleine zoals ik heb 1 grote lange plaat.
die andere zijn 2 spanjaarden met de grote borden....ipv 2 kleine zoals ik heb 1 grote lange plaat.
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).
Re: ECE 70 markering Spanje en tolpoortjes
Sorry hoor maar zo ga ik echt niet rond rijden, dan maar een klein risico een prent...
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…