Caravantrekker vergelijk gedaan combi kwam er matig uit

Gebruikersavatar
Cdebruin
Berichten: 412
Lid geworden op: do 7 aug 2014 22:26
Locatie: Delftgauw

Caravantrekker vergelijk gedaan combi kwam er matig uit

Bericht door Cdebruin » ma 13 mar 2017 21:23

Heb vandaag een vergelijk gedaan bij de site caravan trekker viel me toch wat tegen wat eruit dat vergelijk kwam .caravan redelijk zwaar ten opzichte van wagen daardoor wat minder stabiel
Trekkracht was meer als voldoende .
Toch wil ik me niet negatief uitspreken over deze uitslag of deze site niet deskundig vinden verre van dat,maar zelf ervaar ik dat totaal niet ,ligt als een blok achter Mn auto en inderdaad power genoeg over,
Met inhalen geen problemen je voelt hem wel een wat bewegen maar dat is normaal , voor de rest afgelopen jaar rondje Spanje gedaan niks aan de hand ,
Rij overigens al 40 jaar e klasse dit is Mn zevende al dus geen ervaring met andere wagens
Toch wil ik dit aan het forum voorleggen er zijn meschien wel meer mensen die dat zo niet ervaren.die ook eens een vergelijk hebben gedaan bij caravantrekker.nl
Of zit ik echt mis

Mercedes e klasse 184 pk 300 mn
1755 kg
Met luchtvering
Gekeurd trekvermogen 1900 kg


Eriba Sl 545
Leeg gewicht 1540
Nooit gewogen maar denk 1750 kg
As 1900 kg
Kabe Imperial 560 xl ks 2024…. Mercedes GLC coupe AMG 400 e 2024 …met luchtvering , thule 6300 , en EP levelsysteem , .en ATC.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Caravantrekker vergelijk gedaan combi kwam er matig uit

Bericht door Micky » ma 13 mar 2017 21:37

RE.gif

gooi in de test eens wat extra gewicht in de auto, krijg je een heel ander resultaat, met jouw auto durf ik rustig 2000kg naar het zuiden te trekken mrgreen.gif
overigens vind ik het gewicht van je E wel laag, mijn Passat weegt al ik meen 1680kg leeg en mag 2200kg trekken (4X4)
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Caravantrekker vergelijk gedaan combi kwam er matig uit

Bericht door JPGeetje » ma 13 mar 2017 21:54

Ik denk dat Caravantrekker altijd ruim aan de veilige kant van de grens zal gaan zitten met hun bevindingen/uitspraken, en dat is begrijpelijk.
Men denk bij de beoordeling natuurlijk ook aan minder gunstige omstandigheden zoals zijwind, zuigingen van passerende auto's en het te hard (bergaf) rijden.
Allemaal zaken waarbij het plotseling mis kan gaan. [aschrik.gif]
Mijn huidige combinatie komt er ook niet zo goed uit.
Dat wist ik en daarom heb ik ATC eronder laten monteren.
ATC is zeker niet zaligmakend maar kan onder bepaalde omstandigheden wel erger voorkomen.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Caravantrekker vergelijk gedaan combi kwam er matig uit

Bericht door Micky » ma 13 mar 2017 22:05

RE.gif

Dat is ook een goede reden om ATC aan te schaffen, er vanuit gaande dat de belading natuurlijk op orde is (maar daar twijfel ik bij jou sowieso niet aan thumbup.gif )..
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Caravantrekker vergelijk gedaan combi kwam er matig uit

Bericht door Ab » ma 13 mar 2017 22:23

De ene auto is de andere niet...
Ik betwijfel of de berekeningen van caravantrekker daar rekening mee houden.
Het zou me niks verbazen als alleen het gewicht van de auto en de caravan telt.
Met wegligging en stabiliteit wordt vlgs mij geen rekening gehouden.
Juist daarin kunnen auto's best heel veel verschillen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Caravantrekker vergelijk gedaan combi kwam er matig uit

Bericht door dieseltijger » di 14 mar 2017 00:13

Vermakelijke redenatie in dit draadje: "Het werkt in de praktijk, maar werkt het ook in theorie?" (Fokke & Sukke).

De praktijk zou toch leidend moeten zijn.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Caravantrekker vergelijk gedaan combi kwam er matig uit

Bericht door Micky » di 14 mar 2017 00:22

RE.gif

op welke redenatie doel jij eigenlijk...
dieseltijger schreef:Vermakelijke redenatie in dit draadje
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

qone
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 3 apr 2016 09:02

Re: Caravantrekker vergelijk gedaan combi kwam er matig uit

Bericht door qone » di 14 mar 2017 09:42

Dat klinkt mij bekend in de oren.
Vorig jaar heb ik mijn Santa Fe ingeruild voor een Mazda 6 met meer dan genoeg vermogen maar de gewichtsverdeling auto - caravan is toch minder dan met een dikke SUV. Ik heb de caravan toen voorzien van een ATC.

Van de zomer reed ik weg van het tol-plein bij Parijs en opeens komt er nog auto invoegen van rechts waar eigenlijk geen ruimte meer was. Met een snelle beweging kon ik nog uitwijken naar links hierdoor maakte de caravan een enorme zwieper maar de ATC corrigeerde keurig gelukkig en een aanrijding voorkomen thumbup.gif

Citrorob

Re: Caravantrekker vergelijk gedaan combi kwam er matig uit

Bericht door Citrorob » di 14 mar 2017 10:33

Micky schreef: mijn Passat weegt al ik meen 1680kg leeg
1680kg leeggewicht of rijklaargewicht. 1680kg leeg lijkt mij weer erg veel voor een Passat.
Nu heb jij wel een 4WD dus wellicht dat daar veel kg's in zijn gaan zitten.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Caravantrekker vergelijk gedaan combi kwam er matig uit

Bericht door Micky » di 14 mar 2017 11:02

RE.gif heb nog even voor je gekeken Leeggewicht 1674kg 4motion is 100kg maar ik heb ook automaat en echt alle denkbare opties die veel wegen


Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Caravantrekker vergelijk gedaan combi kwam er matig uit

Bericht door Pino » di 14 mar 2017 11:11

Bij mijn combi geeft caravantrekker aan dat de kogeldruk eigenlijk 100kg zou moeten zijn, maar de auto max 90 aankan.
In de praktijk kom ik niet boven de 70 kg uit, ondanks dat ik flink gewicht voorin stouw.
Een tandemasser is nu eenmaal anders beladen (en zeker wat betreft kogeldruk) dan een enkelasser.
Daar houdt caravantrekker geen rekening mee. Ook de stabiliteit bekijken ze puur op de gewichts gegevens en niet op het type caravan.
Mijn vorige caravan van 1600 (enkel as) lag er niet zo lekker achter als deze van 2000.
Jouw combi is zeker een van de meest stabielere. Die luchtvering is ideaal weet ik uit ervaring, maar daar wordt ook geen rekening mee gehouden.

Wat wel een rol speelt is het gewicht van de caravan ten opzichte van de auto. Op papier komt je caravan in de buurt van het auto gewicht en dat is voor 'potentiele' stabiliteit een nadeel. Denk aan een uitwijk manouvre. Maar ik denk dat wanneer je jouw auto nu weegt hij geen 1755 is maar ruim 1900 en dat je met mensen en bagage er in een gunstige gewichtsverhouding hebt.
Niet te veel zorgen maken om dit oordeel van caravantrekker.
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Caravantrekker vergelijk gedaan combi kwam er matig uit

Bericht door Conradi » di 14 mar 2017 12:11

@Cdebruin,

Waarom stel je de vraag niet aan caravantrekker? Ben eigenlijk wel benieuwd wat hun antwoord zal zijn :wink:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Caravantrekker vergelijk gedaan combi kwam er matig uit

Bericht door Ab » di 14 mar 2017 12:57

Eigen ervaringen met deze combi zijn betrouwbaarder lijkt me. :lol:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Cdebruin
Berichten: 412
Lid geworden op: do 7 aug 2014 22:26
Locatie: Delftgauw

Re: Caravantrekker vergelijk gedaan combi kwam er matig uit

Bericht door Cdebruin » di 14 mar 2017 14:01

Omdat vaak bij het caravan forum mensen zitten die spreken uit ervaring heb er vaak meer aan dan relatieve cijfers
Vind het ook leuk om Mn ervaring te delen ook stel ik dat op prijs als andere dat doen
En dat gebeurd dan ook op dit forum
Kabe Imperial 560 xl ks 2024…. Mercedes GLC coupe AMG 400 e 2024 …met luchtvering , thule 6300 , en EP levelsysteem , .en ATC.

Mees

Re: Caravantrekker vergelijk gedaan combi kwam er matig uit

Bericht door Mees » di 14 mar 2017 15:02

Wij rijden met 2 verschillende trekauto's voor dezelfde caravan.
Verschil zit vooral in gewicht (350kg), soort ophanging, aandrijving en automaat/hand.
Na invulling van de standaard-gegevens en aanpassing naar (zo veel mogelijk) de werkelijke gegevens, zoals gewichten etc,
komen er (uiteraard) verschillende en vooral herkenbare resultaten.
Vooral de stabiliteit-waarschuwing bij snelheid hoger dan 85 km/u voor de 945 is juist thumbup.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Caravantrekker vergelijk gedaan combi kwam er matig uit

Bericht door Ab » di 14 mar 2017 17:31

Laat me raden..Dat is de lichtste van de twee.. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gerrie
Berichten: 1376
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Caravantrekker vergelijk gedaan combi kwam er matig uit

Bericht door Gerrie » di 14 mar 2017 20:28

Zouden de mensen die een ongeluk gehad hebben met de caravan door slingeren geweten hebben dat hun combi
natie onveilig was, er met hun gezin mee op reis zijn gegaan ? Ik denk dat ze dachten dat het wel goed ging en dat deed het ook tot dat ene moment. Nu heeft u een berekening gedaan op caravantrekker en de uitslag valt wat tegen. Wat jammer dat je een berekening hebt gedaan, het heeft je schijnbaar toch onzeker gemaakt. In mijn beleving probeer je nu het ongelijk van de uitslag te bewijzen door anderen te vragen naar hun ervaringen. Als er nu maar genoeg mensen zeggen dat het wel mee valt, kan je toch weer met een gerust hart op pad. Ik kan me best voorstellen dat je er wat onzeker van bent geworden, de oplossing ga je hier echter niet vinden volgens mij.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Caravantrekker vergelijk gedaan combi kwam er matig uit

Bericht door Jan van Vijven » di 14 mar 2017 22:08

Jou redenatie klopt, maarrr...op de autopapieren staat een X gewicht vermeld, ik denk dat de meeste hier alleen naar kijken en eigenlijk terecht.
Ik denk ook dat de meeste niet weten dat hun hut zwaarder is dan ze denken te weten, tevens hebben de meeste geen idee hoe te beladen.
Volgens de wet mag je best veel maar caravantrekker denk daar vaak anders over. Alhoewel er soms beweerd wordt dat je combi niet perfect is maar met gezond vertand is het wel mogelijk.....nou doe dan rustig aan en ga hier niet wachten op een bevestiging dat jou combi geweldig is.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Cdebruin
Berichten: 412
Lid geworden op: do 7 aug 2014 22:26
Locatie: Delftgauw

Re: Caravantrekker vergelijk gedaan combi kwam er matig uit

Bericht door Cdebruin » di 14 mar 2017 23:21

bedankt gerrie voor je vergelijking met de mensen die dat ongeluk hebben gekregen gister
Er is in Mn vergelijk niet gezegd dat Mn wagen niet geschikt is voor deze caravan
Maar dat ik Mij niet kan vinden in deze constatering , omdat Mn wagen zich prima gedraagd onder alle omstandigheden , en ingrijpt als het zou dreigen fout te gaan alle denkbare veiligheidssystemen zitten op deze wagen.
U zet iemand in een verdachten bankje zonder te weten waar u over praat , ik zie caravantrekker als een leidraad waar je mee uit de voeten kan
Als het zo zou zijn dat Mn combinatie ongeschikt zou zijn , zou ik morgen Mn auto inruilen voor een auto die daar wel voor geschikt zou zijn . Dus waarvan akte
Kabe Imperial 560 xl ks 2024…. Mercedes GLC coupe AMG 400 e 2024 …met luchtvering , thule 6300 , en EP levelsysteem , .en ATC.

Gerrie
Berichten: 1376
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Caravantrekker vergelijk gedaan combi kwam er matig uit

Bericht door Gerrie » wo 15 mar 2017 06:30

Mijnheer de Bruin hier begon uw reactie mee: Heb vandaag een vergelijk gedaan bij de site caravan trekker viel me toch wat tegen wat eruit dat vergelijk kwam caravan redelijk zwaar ten opzichte van wagen daardoor wat minder stabiel. Verder voeg ik maar niets meer toe.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Gebruikersavatar
Cdebruin
Berichten: 412
Lid geworden op: do 7 aug 2014 22:26
Locatie: Delftgauw

Re: Caravantrekker vergelijk gedaan combi kwam er matig uit

Bericht door Cdebruin » wo 15 mar 2017 08:37

Schrijf ook dat ik deze niet deel , vandaar mij vraag
En daar is een forum voor .
Kabe Imperial 560 xl ks 2024…. Mercedes GLC coupe AMG 400 e 2024 …met luchtvering , thule 6300 , en EP levelsysteem , .en ATC.

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Caravantrekker vergelijk gedaan combi kwam er matig uit

Bericht door witjesm » wo 15 mar 2017 08:40

Ik heb het gevoel dat caravan trekker vrij nauwkeurig is maar conservatief. Ook houden ze in mijn beleving wel enigsinds rekening met het type auto. Zo kun je bijvoorbeeld de bandenmaat van de trekker aanpassen en dat maakt weldegelijk iets uit. Niet alles kan je aanpassen zoals in mijn geval het M pakket met stuggere veering. Mijn ervaring is wel dat je de gegevens vrij precies moet aanpassen. (dat kan aan de onderzijde van de initiele uitslag.) Zo klopt bij mijn auto het leeg gewicht niet ten opzicht van kenteken en ook kan je daar zoals reeds gezegt de belading van de auto aanpassen. (letop want de inzittende horen daar ook bij!) Als je een beetje speelt met de gegevens zie je ook wat de invloed van kleine veranderingen kan zijn. Ik vindt het een prima leidraad maar uiteraard is je eigen ervaring ook belangrijk.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Caravantrekker vergelijk gedaan combi kwam er matig uit

Bericht door Jan van Vijven » wo 15 mar 2017 08:53

Het is idd belangrijk dat alle gegevens kloppen, zo ben ik er sinds kort achter dat mijn auto veel zwaarder is dan op papier (+/- 400 kg), geeft dan ook een veel betere uitslag. En dan moet ik de auto nog laden, nog beter dus....
Alvorens je caravantrekker een berekening laat doen moet je dus alles wegen, ook de auto....!


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Mstuniek
Berichten: 693
Lid geworden op: zo 14 jan 2007 20:42
Locatie: In het westen des lands

Re: Caravantrekker vergelijk gedaan combi kwam er matig uit

Bericht door Mstuniek » wo 15 mar 2017 18:55

Dus ook meer wegenbelasting??
Je bedoelt dan de massa leeg of massa rijklaar, 400 kg is wel heeeel erg veel.
Is de fabrikant ook wel lekker sjofel bezig lijkt me.
Adria Altea 492 PU, mover EGO400 - Titanium, Enduro autosteady, Al-ko ATC Trailer Control + ATC-display
Ford Kuga Titanium X PHEV

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Caravantrekker vergelijk gedaan combi kwam er matig uit

Bericht door Jan van Vijven » wo 15 mar 2017 19:00

Waarom meer wegenbelasting?
Ik betaal volgens kenteken.
De fabrikant heeft er niets mee te maken, is gewogen door een keuringsinstantie.
Is waarschijnlijk zwaarder door allerlei opties die blijkbaar niet mee gewogen worden.

Edit:
Sorry, het is zo'n drie honderd kg, ik heb even mijn lijntje er op nagezocht.
Daar schrijf ik 200 kg, maar dat is zonder bestuurder.
Volgens mij is rijklaar incl. bestuurder.
Als ik dus met vakantie ga is mijn karretje al gauw 450 kg zwaarder dan op papier.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”