Caravantrekker vergelijk gedaan combi kwam er matig uit

Gebruikersavatar
Cdebruin
Berichten: 414
Lid geworden op: do 7 aug 2014 22:26
Locatie: Delftgauw

Re: Caravantrekker vergelijk gedaan combi kwam er matig uit

Bericht door Cdebruin » vr 17 mar 2017 12:17

Heb inderdaad een kleine slingerbeweging gehad met de caravan toen een bestelbus rakelings langs zij kwam ,
wat ik toen merkte dat mn auto direct ingreep voelde dat een wiel een seconde blokkeerde en de comininatie direct
weer in het gereel had,
was al gebeurd voordat ik het in de gaten had zo snel greep het systeem in (ESP) fractie van een seconden.
heb naar Mercedes gebeld en ze vertelde me dat dat (ESP) zn werk goed gedaan heeft en dat dat zo hoorde ,
mn vraag is dan ook als ik atc zou nemen of dat niet overbodig is .
Kabe Imperial 560 xl ks 2024…. Mercedes GLC coupe AMG 400 e 2024 …met luchtvering , thule 6300 , en EP levelsysteem , .en ATC.

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Caravantrekker vergelijk gedaan combi kwam er matig uit

Bericht door Ab » vr 17 mar 2017 12:56

Beetje dubbel op..
Ik vraag me eerlijk gezegd ook af, of beide systemen wel goed samenwerken.
Er is immers geen enkele koppeling.
De ATC werkt zelfstandig.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Caravantrekker vergelijk gedaan combi kwam er matig uit

Bericht door Micky » vr 17 mar 2017 13:15

Lijkt mij ook echt overbodig, ook al zijn er hier die (wellicht terecht) aangeven dat de ATC eerder zou reageren omdat hij op de caravan zit. Mijn neef is iig gered door aanhanger ESP bij een verkeerde belading en te hoge snelheid


Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Caravantrekker vergelijk gedaan combi kwam er matig uit

Bericht door JPGeetje » vr 17 mar 2017 16:31

Op mijn Volvo zit het Stabiliteits- en tractieregelsysteem, DSTC.
Heb even nagekeken wat dit allemaal omvat.: Motorremregeling EDC, Corner Traction Control CTC en Trailer Stability Assist TSA
Eigenlijk een uitgebreid tractiesysteem dat zijn werk doet bij optrekken, remmen, bochten en ook bij pendelende aanhangers blijkt.(het TSA gedeelte)
Bij mijn voorwielaangedreven V60 werkt het uitsluitend op de voorwielen.
Het principe voor wat betreft het aanhangergedeelte houdt in dat pendelbewegingen van de aanhanger die worden overgebracht op de auto worden gesmoord door de voorwielen afzonderlijk tegen die pendelcadans in te laten remmen.
Het beoogde resultaat is hetzelfde als dat van het op de caravan zittende ATC.
Beide systemen hoeven elkaar niet in de weg te zitten omdat ze het probleem vanuit een ander principe benaderen.
De auto door indirect zijdelingse tegendruk op de koppeling te geven, de caravan door de combinatie strak te trekken.
Daarom denk ik dat de systemen zich wel onderling aanvullen.
Neemt niet weg dat ik niet weet of ik het ATC (waar LMC nogal mee schermt), had genomen als ik had geweten dat DSTC die functie ook in zich heeft stom.gif
Toch die gebruiksaanwijzingen maar eens eerder gaan lezen knipoog.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Caravantrekker vergelijk gedaan combi kwam er matig uit

Bericht door Micky » vr 17 mar 2017 17:00

RE.gif

Het lijkt me sterk dat het bij jouw auto alleen op de voorwielen werkt (oke alles wat met de aandrijving te maken heeft wel), als jouw kont uitbreekt heb je niets aan alleen een correctie voor.
Goed dit filmpje gaat over de XC60, maar dat maakt op zich niets uit. mrgreen.gif thumbup.gif

https://www.youtube.com/watch?v=7wL30fdYd9I
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Caravantrekker vergelijk gedaan combi kwam er matig uit

Bericht door JPGeetje » vr 17 mar 2017 17:18

Ik weet dat je niet makkelijk te overtuigen bent, daarom speciaal voor jou even een knipsel uit mijn boekje.
Knipsel.PNG
Knipsel.PNG (63.67 KiB) 2568 keer bekeken
Op een volgende pagina staat dan nog vermeld dat als dit niet afdoende is, het systeem de auto met alle vier de wielen gaat afremmen.
Maar dat is dan puur gericht om de snelheid eruit te halen.
Ik hoef jou toch niet te vertellen dat een XC60 vierwielaangedreven is, dus ander koek whistle.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Caravantrekker vergelijk gedaan combi kwam er matig uit

Bericht door Micky » vr 17 mar 2017 17:49

RE.gif

Ik ben ook niet overtuigd, nu helemaal niet meer awhoea.gif XC60 is er gewoon met 2wd, een gemiste kans trouwens dat er bij jouw Volvo eerst op de voorwielen gecorrigeerd wordt en daarna pas alle wielen (ik denk dat het wat te simpel in de handleiding staat om eerlijk te zijn en dat het 4 wiel corrigeren wel degelijk onafhankelijk per wiel wordt gedaan, zou een beetje dom zijn deze kans te laten liggen knipoog.gif ).
als je googled op dstc zie je dat het onafhankelijk per wiel voor of achter of tegelijk werkt, waarom zouden ze dit uitschakelen bij jouw model op het moment dat je er een aanhanger achter hangt, terwijl alle andere merken dit dus juist niet doen :(


Algemeen filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=yqeBXSpNwH8
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

peperenco
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 24 aug 2014 10:10
Locatie: Julianadorp, Noord Holland

Re: Caravantrekker vergelijk gedaan combi kwam er matig uit

Bericht door peperenco » do 30 mar 2017 19:21

Het is idd belangrijk dat alle gegevens kloppen, zo ben ik er sinds kort achter dat mijn auto veel zwaarder is dan op papier (+/- 400 kg), geeft dan ook een veel betere uitslag. En dan moet ik de auto nog laden, nog beter dus....
Alvorens je caravantrekker een berekening laat doen moet je dus alles wegen, ook de auto....!
Precies dat heb ik vandaag ook gedaan. Volgens caravan trekker was onze combi ook zeer matig, (vergelijkbare auto als TS) maar eenmaal met de auto op de weegbrug bleek dat deze al dik 200 kg zwaarder was als wat Caravan trekker en het RDW als rijklaar gewicht hanteren.
En dan moet de rest van de bagage, personen en honden nog mee. knipoog.gif
Mercedes Benz E -Klasse Combi (S210) 1998 + Kabe Ametist XL - KS (2004) Truma SER, Truma Aventa Comfort Airco

Gebruikersavatar
Cdebruin
Berichten: 414
Lid geworden op: do 7 aug 2014 22:26
Locatie: Delftgauw

Re: Caravantrekker vergelijk gedaan combi kwam er matig uit

Bericht door Cdebruin » do 30 mar 2017 19:51

Ervaart u uw combi als matig als u er mee rijdt we hennen ongeveer zo een zelfde combinatie ik zelf totaal

Niet hij trekt er flink aan en is op trip erg stabiel
Kabe Imperial 560 xl ks 2024…. Mercedes GLC coupe AMG 400 e 2024 …met luchtvering , thule 6300 , en EP levelsysteem , .en ATC.

peperenco
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 24 aug 2014 10:10
Locatie: Julianadorp, Noord Holland

Re: Caravantrekker vergelijk gedaan combi kwam er matig uit

Bericht door peperenco » do 30 mar 2017 21:09

Wij zijn met deze combi nog niet echt weggeweest, behalve naar het onderhoudsbedrijf voor de BOVAG beurt. Ik heb dus nog niet ervaren of het stabiel / onstabiel is. Hiervoor stond er een Vito voor, dus het rijd zoiezo anders. Ik ben echter door het wegen van de auto wel wat gerust gesteld qua gewichts verhouding.

Gr. Robbert
Mercedes Benz E -Klasse Combi (S210) 1998 + Kabe Ametist XL - KS (2004) Truma SER, Truma Aventa Comfort Airco

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”